| SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing | |
|
+9Golden Boy staffe_ m5micke Söderwood Pearly JBlom Öbbe Hedin_ SRD 13 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
SRD Skogenracing Medium
Antal inlägg : 63 Age : 44 Namn : Jimmy Bronwaller Från : Falköping Kör : SAAB 9-5 SRD Registration date : 11-01-11
| Rubrik: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing tis 11 jan 2011, 22:31 | |
| Homepage SRD-racing.comI stället för den gamla silvriga 9000 och audin blev det till slut en Saab igen Nya projektet är en Saab 9-5 2,3T i nuläget har den ca 235hk och 380Nm Lite mer har hänt Har börjat riva ur lite inredning nu Bara inredningen i bagaget vägde över 10kg och då har jag inte räknat med reservhjulet och domkraft. så finns lite vikt att få bort (billig trimning) Bygget rullar vidare har rensta bilen på diverse mattor inner tak mm. även monterat tak scoop i kolfiber. det var allt från denna gång Då har man varit å hämtat lite fler delar. Blev en hel påse med powerflex bussningar från Speedparts Då har det hänt lite mer på bilen. Började idag med att montera lite bussningar. Håller här på med att lossa länkarmen. Då var den loss. Här blir det att måla och göra snyggt- Här ska det slipas å målas. Inna de nya bussningarna monteras. Så blev det när det var färdigt. Bussningar å allt på plats. | |
|
| |
Hedin_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1976 Age : 34 Namn : Tobbe Från : Gävle Kör : Audi A4 1.8T Registration date : 08-12-15
| Rubrik: Sv: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing tis 11 jan 2011, 22:34 | |
| Fint Men ha gärna större bilder 640*480 | |
|
| |
SRD Skogenracing Medium
Antal inlägg : 63 Age : 44 Namn : Jimmy Bronwaller Från : Falköping Kör : SAAB 9-5 SRD Registration date : 11-01-11
| Rubrik: Sv: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing tis 11 jan 2011, 22:35 | |
| Då har det hänt lite mer på bilen. Har fått på bussningar på krängaren bak Blir att byta till grövre krängare senare. den som sitter där nu är 17mm. Här är fästet för krängaren. Bussningen på plats. Då var även de sista bussningarna i bakvangnen bytta. Bakvangsbussning powerflex Orginalbussning kan på peka att den var väldigt trött. Nu är den påväg isär. Gamla bussningen borta. Nya bussningen på plats. Så då var det på plats. | |
|
| |
SRD Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing tis 11 jan 2011, 22:36 | |
| - Hedin_ skrev:
- Fint Men ha gärna större bilder 640*480
färdig tråd som jag flyttar över så orkar inte ladda om alla bilder hehe men går fint att klicka på bilderna om man vill ha dem större | |
|
| |
SRD Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing tis 11 jan 2011, 22:37 | |
| Idag var man på Pryl nä jag men a fel nej igen Biltema. Och inhandlade lite bra att ha saker till bilen Fick med mig en batterilåda så jag kan montera batteriet i bagaget. Och så blev det 4st strömbrytare. Batterilåda och mina brytare Känns tryggare om batteriet står i en sådan. Ska bygga en metall ram som passar i så man får fast batteriet ordentligt. här är brytaren. Gillar namnet haha Ser ju rätt snygga ut med | |
|
| |
SRD Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing tis 11 jan 2011, 22:41 | |
| Då har man äntligen fått lite mer gjort på bilen. Har nu sätt till att få ur baksäte mm.Blev lite mera plats. Här syns även placeringen av batterilådan. Fick även specialbultarna för camberjustering på plats. Nästa steg nu är att montera aluplåt så man skiljer av bagaget. Då har man fått i lite aluplåt. Så nu har man skärmat av bagaget mot cupen. Då har man fixat färdigt med aluplåten mot bagaget. Har även nu flyttat batteriet så det står nu i bagaget och är inkopplat. Batteriets placering blev gått om plats när batteriet togs bort. Så nu kan jag dra om tryckröret bättre, Vy bild på henne Även snyggat till panelen vid växelspaken Fick lite tid över så passade på att snygga till bilen lite invändigt. Så jag lackade panelerna i og900 aero grå blev riktigt bra tycker jag. nylackat Så då var allt på plats igen Tycker det blev bra för att vara lackat med sprayburk Då var en sinterlamell påväg hem. Har även börjat bygga en panel för att kunna få i lite fler mätare. kan bli bra det här 5 hål kvar att fixa till | |
|
| |
SRD Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing tis 11 jan 2011, 22:47 | |
| Då har man grejat lite mer med bilen. Valde att lägga fredags eftermiddag på att byta koppling. Så 6tim senare stod hon på golvet igen.Med den nya sinterkopplingen på plats. Kunde nöjt testa lite försiktigt i verkstade och det funkade kanon. Lamellen är en 6 puckad sinter köpt hos Dalhems.se och använder mig av en orginal aero tryckplatta. Kopplingsbytet pågår Här står hon och väntar på fler uppdateringar. Och det är lite hämligheter på gång Då har man fått på lite sponsor dekaler på bilen. Känns som om man får bort lite av gubb stuket hehe. lite bilder på dagen jobb då jag hade problem med att det blev svårt att växla när man dragit på fullt. så löste jag detta med nya fina stag till motor å låda. När jag började riva i det upptäckte jag felet ett stag hade gått sönder. Gamla vs nya staget observera att det blir stumt nu Nya staget på plats. passade även på att göra ett extra stag så man vet att det är still. Kan säga att det funkade kanon Och så till nyheterna då. Detta är beställt och påväg hem 330mm skivor och 6kolvs ok Justerbara coilovers Övre fjäderbenslagring Idag har jag tagit tag i att bygga nytt avgassystem. Började med att bygga en ny downpipe i 3 tum. Mätte även ut vad jag mer behövde för delar och åkte direkt efter jobbet och handlade det som saknades:) Så i morgon blir det att svetsa färdig. Downpipen börjar ta form. Provmonterat. Lambda sond på plats. Lite nya delar. Flexskarv. Idag har jag byggt färdigt avgas systemet. bara katt kvar men har inte fått den än. har även fått hem delar så jag kan bygga justerbara bärarmar bak. Downpipen färdig för montering. Downpipen moterad i bilen Så här blev det vid bakvangnen. Vantskruv till de kommande bärarmarna. | |
|
| |
SRD Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing tis 11 jan 2011, 22:52 | |
| Idag har jag fått det nya ändröret på plats. Även monterat en ny dumpventil. Nya ändröret. Orginal vs nya dumpen. Nya dumpen på plats. Då har man fått på lite reklam på bilen. Har även fått mina nya bakre bärarmar färdiga. Gjorde dem justerbara. Så som bilen ser ut just nu. Mina nya bärarmar. idag har jag byggt färdigt min bakvangn så nu kan jag justera cambervinkeln. Passade även på att montera xenon då jag hade det liggande. nymålat å fint. uniball Idag fick jag hem mina nya däck. Däcken är av samma som används i STCC mått 235/35-17 Idag modda jag fronten lite för bättre kylning. Tog upp 4st 76mm hål där regplåten satt förut. Då har man fått hem lite mer godis till bilen. Var ju tvungen att slå till när priset var rätt Så blev 2st Sparco REV Idag fick jag på lite egen reklam på bilen. Fick även fästen till stolarna beställda. så då kanske man kan få dem på plats i slutet av veckan. Idag kom stolarna på plats i bilen. Fick även veta att på söndag får jag mina coilovers. Så då vet man ju vad man gör nästa vecka Så som hon ser ut just nu Då var coilovers hemma. Så på tisdag blir det att montera dem. Då har man fått lite fler delar till saaben. Stort tack till NUKE performance Idag tog jag tag ordentligt och såg till att få dit de nya coilisarna. Efter lite mekande och svärande var de gamla slita benen väck. passade på att snygga till lite också innan det nya monterades. Är mycket nöjd med resultatet. och så ett gäng bilder på vad som blev gjort. Övre fjäderbenslagring fram Första benet på plats Bakre fjäderben Bakre fjäderbens fäste | |
|
| |
SRD Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing tis 11 jan 2011, 22:58 | |
| | |
|
| |
SRD Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing tis 11 jan 2011, 22:58 | |
| [QUOTE=Tomas H;547139]Jag har fått höra att saaben hänger av porschar på bana. Stämmer det? [/QUOTE] Ja råkade väl bli så :rolleyes: vem hörde du det av lite film bevis finns allt https://www.youtube.com/watch?v=6dKVFCqt1MA | |
|
| |
SRD Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing tis 11 jan 2011, 23:10 | |
| | |
|
| |
SRD Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing tis 11 jan 2011, 23:14 | |
| Idag fick man lite gjort igen big_smile alltid lika skönt när man ser att det hänt lite på bilen. Idag så jag till att börja staga upp fjäderbens tornen fram. Att jag gjort denna lösning är för att slippa ha något fjäderbens stag som sitter ivägen sedan. Nu i lördags jobbade jag och David hårt med bilen. Jag fick allt inne i bilen färdigsvetsat under tiden som David såg till att lyfta ur motor och låda. När det var färdigt började vi med att bygga om och förstärka fjäderbens tornen fram. Så efter en 12 timmars dag i garaget kände vi oss mycket nöjda med vad vi gjort. Original fjäderbens torn SRD Racings fjäderbens torn Hoppas detta ska hjälpa till att förhindra flex i karossen Inatt fick jag och David lite mer gjort på vårat racebygge. så nu är det inte mer en ca 4 timmars svetsande kvar så känns som det går framåt i allafall. Lägger upp lite bilder på vad vi gjort. tveka inte att fråga om ni undrar över något. Lite bilder då på de senaste dagarnas jobb. Motorutrymmet är tvättat samt två lager primer är lagt. | |
|
| |
SRD Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing tis 11 jan 2011, 23:16 | |
| Har varit lite berg och dalbana senaste tiden med bygget. Första egentliga motgången var när Jimmy upptäckte en spricka i topplocket. En riktigt ful en som går mellan ett tändstifthål och in till en ventilsätesring, denna var så elakartad att sätesringen helt sonika gick att bända ur med en vanlig skruvmejsel. Men "Inget ont som för något gott med sig" heter det ju och så visade det sig vara fallet här också. Till en början hade vi nämligen en tanke att använda insugsbiten mot toppen från ett T5 9000 insprutarinsug då detta är delat och den inre delen skulle fungera perfekt som början på ett eget insug. Detta stöp på att T5 och T7 inte är har lika insugskanaler och kräver svetsning av toppen för att detta skulle funka. Men eftersom vi redan innan hade tänkt att använda T5 inprutarkammar och tänkte ta dessa ur en 9000i som min syster har stående. Så plockade vi helt enkelt hela toppen istället och ska nu använda den tillsammans med T7 blocket. Finns andra fördelar med T5 topp, tillgång till eftermarknadsdelar, ventilfjädrar bl.a finns redan ifall vi skulle få för oss att 7000varv inte duger som maxvarv. Så i Torsdags kom Jimmy upp till Finnerödja och vi demonterade toppen. Tvättning samt isärtagning av denna utfördes i duschen respektive köksgolvet i Falköping. Kan bara säga att hittills är det nog en av de fräschaste toppar vi sett som gått alla de milen, det enda som egentligen var dåligt var ventiltätningarna på avgasventilerna. Denna topp ska nu Jimmy ta med till jobbet och där ska den tvättas ordentligt, portas samt gull-i-gullas lite allmänt med Gårdagskvällen bestod till en början i att svetsa fast ett fäste för torkarmekanismen då detta var tvunget att skäras loss då det på dess plats i torkardiket numera ligger ett rör. Förstår inte hur det hamnade där Detta löstes dock snabbt och enkelt med en lite moddning av original fäste samt fastsvetsning i ovan nämda rör. Kvällen fortsatte med flyttning av växelspaken 40mm bakåt. Detta var så enkelt att man nästan blev besviken Det gick dock snabbt över då vi kom fram till att pedalstället behövde flyttas framåt. Vi hade nämligen för kvällen finbesök i form av Stefan och han konstaterade rätt snabbt att hans körställning med nuvarande plats inte var helt bra. Stefan hann även med lite pillande på Renaulten, isdäck är nu monterade, så nu är den, tro det eller ej, än fränare än innan Så efter lite dividerande och kompromissande från både Jimmy och Stefan, som tyvärr inte är lika långa, så spikade vi läge för stället. Ja inte bokstavligen då, för vi tyckte det verkade mer seriöst med bultar och mutter som fastsättningsmetod Till sist fick den hydrauliska handbromsen en plats också. Nu ska allt inuti lackas, men föst ska det slipas lite svets, skrapas ljuddämparmatta och lite sånt småpill. Tyvärr är ju sånt väldigt tidsödande. Bilder på ovanstående jobb kommer när vi städat upp lite, kan ju inte visa upp all skit, vi har ju ett rykte att tänka på | |
|
| |
SRD Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing tis 11 jan 2011, 23:16 | |
| Idag har jag börjat jobba på cylinder huvudet till nya motorn. Jag började med att demontera allt ur det. Efter det fick det ligga och gotta till sig i ett härligt avfettningsbad. När man sedan fick torka och skura en stund blev det mycket fint. Ser nästan ut som nytt. Här ligger det och gottar till sig i badet. Rent och snyggt ska det vara Så började jag även med att porta toppen. Bara hunnit grov putsa lite så är långt kvar innan det är färdigt. | |
|
| |
SRD Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing tis 11 jan 2011, 23:19 | |
| Så långt är vi i dags läget. tanken är att det ska lackas vitt i bagage,cupe och motorrum i helgen. | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing ons 12 jan 2011, 09:04 | |
| helmodfiread kärra =) kul o se.. | |
|
| |
SRD Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing ons 12 jan 2011, 10:18 | |
| - Öbbe skrev:
- helmodfiread kärra =) kul o se..
Tackar verkligen kul att det gillas | |
|
| |
SRD Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing ons 12 jan 2011, 10:20 | |
| Lite mer info är att vi har kört bilen på kinnekullering med bästa varvtid på mintuten blankt.
Nurburgring körde vi på 9,12,33 på gatdäck finns lite filmer på tuben bara söka på srd saab 9-5 | |
|
| |
JBlom Skogencrew
Antal inlägg : 6140 Age : 43 Namn : JBlom Från : Gävle Kör : Luftkylt igen! :) Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing ons 12 jan 2011, 12:08 | |
| Spännande projekt. Kul att det finns coils även till Saab nuförtiden oxå. | |
|
| |
SRD Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing ons 12 jan 2011, 12:31 | |
| - JBlom skrev:
- Spännande projekt. Kul att det finns coils även till Saab nuförtiden oxå.
jo då men man får bygga om bak för att få det riktigt | |
|
| |
Pearly Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 604 Age : 36 Namn : Pär Från : Sandviken Kör : Vw Passat, Opel Ascona B, AC XF800 Registration date : 09-02-14
| Rubrik: Sv: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing ons 12 jan 2011, 20:28 | |
| kul projekt, ser ut som en kanonbil för bana ser bra ut med allt tycker jag! | |
|
| |
SRD Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing ons 12 jan 2011, 20:58 | |
| Bilen ska köra i tävlings klassen SSK klass 3 och i norka GT | |
|
| |
SRD Skogenracing Medium
| Rubrik: Sv: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing tor 13 jan 2011, 23:11 | |
| Idag fortsatte jag jobba på toppen. Så nu är nästan insugs sidan klar. får lägga några timmar till i morgon. lägger upp en bild på hur det ser ut nu. ska putsas till lite och sedan glasblästras. avgas port org mått på öppning är 43 x 31 mm nu har den måtten 50 x 35 mm
Senast ändrad av SRD den sön 16 jan 2011, 18:31, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
Söderwood Skogenracing Small
Antal inlägg : 12 Age : 51 Namn : Niclas Från : Gävle Kör : Saab 9000 SRD Registration date : 11-01-09
| |
| |
m5micke Skogencrew
Antal inlägg : 3132 Age : 42 Namn : Micke Från : Gävle Kör : BMW "Alpina" 332itt e30 -89, BMW X5 4,8is, BMW 323im e36 -97 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing lör 15 jan 2011, 09:23 | |
| Tyckte jag kände igen kärran. Denna har man läst lite om på rejsa. coolt | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing | |
| |
|
| |
| SRD SAAB 9-5 2,3T SRD Racing | |
|