Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Köpa Megasquirt vad tänka på?

Gå ner 
+2
NIKKELICIOUS
ingo23
6 posters
FörfattareMeddelande
ingo23
Skogenracing Small

Antal inlägg : 4
Namn : Ingo
Från : Lidköping
Kör : Ford sierra 2,9
Registration date : 10-11-29

Köpa  Megasquirt vad tänka på? Empty
InläggRubrik: Köpa Megasquirt vad tänka på?   Köpa  Megasquirt vad tänka på? Icon_minitimemån 29 nov 2010, 21:37

Tja på er, tänkte beställa ett ms av Mofid vad behöver man tänka på? Läste här att man måste veta trigger men ja tänkte använda detta till ev fler motorer går det & vad är bäst isåfall? Har inte tänkt att ladda över 1,5 bar. Tacksam för svar.
Till överst på sidan Gå ner
NIKKELICIOUS
Skogenracing Supreme
NIKKELICIOUS

Antal inlägg : 607
Namn : Niklas
Från : Kiruna
Kör : med hjulspinn
Registration date : 09-06-24

InläggRubrik: Sv: Köpa Megasquirt vad tänka på?   Köpa  Megasquirt vad tänka på? Icon_minitimetis 30 nov 2010, 00:56

Laddtrycket spelar ingen roll..

Kolla vad för tändning du har
vilken trigger du tänkt köra med osv osv
Öbbe
Skogencrew
Öbbe

Antal inlägg : 6142
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

InläggRubrik: Sv: Köpa Megasquirt vad tänka på?   Köpa  Megasquirt vad tänka på? Icon_minitimetis 30 nov 2010, 01:42

Laddtrycket spelar roll men ska du inte ladda mer än de så räcker de med den mapsensorn som sitter i från början.

säg till vilken bil/motor de är tänkt så är de lättare o svara. För boxarna går att bygga om för tex nästa bil..
http://www.SKOGENRACING.com
ingo23
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Köpa Megasquirt vad tänka på?   Köpa  Megasquirt vad tänka på? Icon_minitimetis 30 nov 2010, 21:19

Ok har planer på att köpa en bmw 318 E36 men sen även sierra pinto motor mm... hur bökigt är det att bygga om ms:et isåfall???
Öbbe
Skogencrew
Öbbe

Antal inlägg : 6142
Namn : Öberg
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

InläggRubrik: Sv: Köpa Megasquirt vad tänka på?   Köpa  Megasquirt vad tänka på? Icon_minitimetis 30 nov 2010, 21:20

ja om du tänkt göra de själv så kan ja inte svara på hur svårt är de men är väldigt lätt o skicka de till Mofid som vi gör när vi ska bygga om..
http://www.SKOGENRACING.com
ingo23
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Köpa Megasquirt vad tänka på?   Köpa  Megasquirt vad tänka på? Icon_minitimetis 30 nov 2010, 21:22

Ok tack för de snabba svaren...säg att ja ska ha det till en pintomotor då vad behöver ja nämna i beställningen då??
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: Köpa Megasquirt vad tänka på?   Köpa  Megasquirt vad tänka på? Icon_minitimetis 30 nov 2010, 21:27

På en pintomotor går det att köra med TFI och med Fords Hallgivare. BMW motorn t.ex har ett mångtandat hjul med VR-sensor.

Som du förstår är det två helt skillda triggers. Men du kan faktiskt om du vill vara jobbigt be Mofid att löda in en knapp så du kan växla trigger. Jag har så på mina MS boxar och är smidig om man vill lägga över den till en annan bil.
http://www.skogenracing.com
ingo23
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Köpa Megasquirt vad tänka på?   Köpa  Megasquirt vad tänka på? Icon_minitimetis 30 nov 2010, 21:28

Tack så mkt nu blir det till att beställa
Grey
Skogencrew
Grey

Antal inlägg : 2023
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

InläggRubrik: Sv: Köpa Megasquirt vad tänka på?   Köpa  Megasquirt vad tänka på? Icon_minitimeons 01 dec 2010, 11:16

Det går ju att få boxen modifierad av mofid vid ett senare tillfälle ifall man vill byta, men visst är det smidigt om man bestämt vad man ska använda boxen till. Jag kan rekomendera att ta fläktstyrning, för det är nästan alltid bra att ha.

Sen kan jag rekomendera en ECC-iv BOB kontakt till pinton så kan du köra MSet utan att behöva klippa gamla kabelhärvan. Passar egentligen alla Fordar med 60-pins kontakt så du kan ju använda den till andra Fordar också.
http://www.racemovie.se
Joel
Skogenracing Supreme

Antal inlägg : 533
Namn : Joel
Från : Norrhult, Småland
Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88
Registration date : 10-03-06

InläggRubrik: Sv: Köpa Megasquirt vad tänka på?   Köpa  Megasquirt vad tänka på? Icon_minitimeons 01 dec 2010, 21:06

2000 kronor för den där jävla kontakten! Är ju fan nästan vad ett MS kostar för mig.

Sjukt dyrt. Den kostar 700 kr på www.diyautotune.com där dom har köpt den.

Fan om jag orkakade och hade tid skulle jag kunna sälja ms prylar till er då ni betalar dyrt för alla era grejer. Är det ingen i gävla som kan löda eller?
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Köpa Megasquirt vad tänka på?   Köpa  Megasquirt vad tänka på? Icon_minitimeons 01 dec 2010, 21:34

Varför bry sig? Jag har inget personligt intresse av att sitta hemma och löda mina egna MS boxar, en tusenlapp hit eller dit är inga pengar i sammanhanget. Tror nog dom snåla förstår att dom kan tjäna pengar på att göra sådana saker själv endå. Visst jag håller med om att kontakten är dyr och skulle inte köpa den själv, men alla ligger vi på olika nivåer och för den som är intresserade av färdiga enkla lösningar så är det ypperligt.
Grey
Skogencrew
Grey

InläggRubrik: Sv: Köpa Megasquirt vad tänka på?   Köpa  Megasquirt vad tänka på? Icon_minitimeons 01 dec 2010, 21:43

Joel skrev:
2000 kronor för den där jävla kontakten! Är ju fan nästan vad ett MS kostar för mig.

Sjukt dyrt. Den kostar 700 kr på www.diyautotune.com där dom har köpt den.

Fan om jag orkakade och hade tid skulle jag kunna sälja ms prylar till er då ni betalar dyrt för alla era grejer. Är det ingen i gävla som kan löda eller?

Skulle vara intressant att veta hur du räknar på det där. 2000kr för ett färdigt MS i handen är bara att glömma och ska man dessutom ha något mer i boxen så får man räkna med mer. Vill man och kan man beställa ett från USA, betala frakt, tull och sitta och löda, ladda in firmware och testa så visst, det enda det kostar är tid, också en del för byggsatsen, frakten och tullen då såklart.
Kan man däremot inte löda, eller har verktyg för att löda, inte har lust eller kan beställa en byggsats från USA så är det nog värt att betala för ett färdigt MS, och även så för en kontakt. Ju mer man betalar, ju mer får man för pengarna så som support och bra leveranstid.

Det märks att du inte beställer så mycket saker från USA då du glatt räknar på vad dollarn kostar, men när det väl är hemma så kan man räkna med nästan det dubbla du skrivit.

Vad skulle du ta för en färdig box, för du jobbar väl inte gratis?
Joel
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: Köpa Megasquirt vad tänka på?   Köpa  Megasquirt vad tänka på? Icon_minitimeons 01 dec 2010, 22:19

Bra skrivet.

Jo det blir en rätt dyr tull när den kommer till Sverige det vet jag tyvär om. Sist blev det ca 600 kr i tull och 100 för frakten och detta bara när det landar i Sverige.

Jag köpte MS:et för 1300 kr men sen blir det tull och frakt och så la jag till en pryl så kostade mig ca 2700 för hela kalaset.

Visst det tar tid. Första gången tar ju lång tid för man är så jävla nogran (jag iaf) men sen går det ju fortare.

Det jag reagerar mest på är att ni (dom flesta iaf) vill göra saker så billigt som möjligt här på skogen och tillverkar mkt saker själva och hjälper varanndra men MS det köper ni av Mofid eller enligt mig svindyra Gzracing.

Hade jag byggt det åt en kompis hade jag tagit mkt lite i betalt eller tjänster och gentjänster.

Åt andra däremot vet jag inte. Jag hade ju behövt beställa många för att få ner priset. Har funderat på det och det är inte omöjligt att det läggs ut färdiga MS här på annons delen.
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Köpa Megasquirt vad tänka på?   Köpa  Megasquirt vad tänka på? Icon_minitimeons 01 dec 2010, 22:35

Billigt är bra men tillslut kommer man till en gräns där det inte går att göra allt. Jag har köpt genom mofid för jag har ansett det vara så pass bra pris endå så det inte har varit värt att spara en tusenlapp på att köpa själv och göra det jobbet. Tog precis hela vintern i ansprål endå att bygga allt annat på bilen för att hinna med att sätta ihop sprutet själv. Sen är det så enkelt att bara beskriva vad man önskar för Mofid och få hem det i brevlådan några dagar senare.
Joel
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: Köpa Megasquirt vad tänka på?   Köpa  Megasquirt vad tänka på? Icon_minitimeons 01 dec 2010, 22:46

Jo jag förstår hur mkt mer bekvämt det är ibland att få saker gjorda på det viset.

Sen glömmer jag ofta att det inte är alla som har kunskaper inom el och liknande. Jag fick läsa en jävla massa innan jag kände mig redo att försöka sätta ihop ett MS.
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Köpa Megasquirt vad tänka på?   Köpa  Megasquirt vad tänka på? Icon_minitimeons 01 dec 2010, 22:56

Joel skrev:

Sen glömmer jag ofta att det inte är alla som har kunskaper inom el och liknande. Jag fick läsa en jävla massa innan jag kände mig redo att försöka sätta ihop ett MS.

Ja det är lätt att missa, har läst lite elektronik och är utbildad elektriker men det är inte samma som att lära sig löda ihop ett sprut. Förstår att många backar vid tanken på att peta på ett kretskort
Grey
Skogencrew
Grey

InläggRubrik: Sv: Köpa Megasquirt vad tänka på?   Köpa  Megasquirt vad tänka på? Icon_minitimetor 02 dec 2010, 00:29

Joel skrev:
Bra skrivet.
Det jag reagerar mest på är att ni (dom flesta iaf) vill göra saker så billigt som möjligt här på skogen och tillverkar mkt saker själva och hjälper varanndra men MS det köper ni av Mofid eller enligt mig svindyra Gzracing.

Hade jag byggt det åt en kompis hade jag tagit mkt lite i betalt eller tjänster och gentjänster.

Åt andra däremot vet jag inte. Jag hade ju behövt beställa många för att få ner priset. Har funderat på det och det är inte omöjligt att det läggs ut färdiga MS här på annons delen.

Jag kan förstå hur du tänker, men jag tror inte du förstår att slaveri är olagligt i Sverige. Smile
Mofid är billig, GZ har ett humant pris. Mofid ger ingen support, GZ ger support. Det är stora skillnaden på priset.

När jag ser ditt argument tänker jag direkt att för att du ska få någonting för att sitta och löda ihop ett MS, oavsett setup, så måste du ju ta betalt för arbetet. Om du skulle ta 1000kr i arbete för ett sprut utan plusmeny så är det dels väldigt liten timkostnad, och dessutom blir det nästan samma pris som för en box från mofid.
För att du ska kunna vara billigare än han så måste du nästan jobba gratis! Smile Du kommer nog inse till slut att det inte är pengarna som spelar störst roll i ditt liv, utan tiden som du lägger ner på saker. Pengar kommer och går, men tiden får du aldrig tillbaka... Det finns ju tex. en anledning varför Mofid inte håller på med bilar.

Sorry lite OT, men poängen är ändå att köp ett MS där du tycker att du passar in. Kan du göra allt själv och har tid, beställ från USA. Kan man göra allt själv, men har inte tid, köp av mofid eller liknande. Kan man inte själv och eller inte har tid, köp av GZ.

Joel
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: Köpa Megasquirt vad tänka på?   Köpa  Megasquirt vad tänka på? Icon_minitimetor 02 dec 2010, 18:15

Haha. Nä du har rätt i det du skriver. Det där med tid är i iaf väldigt sant för det är en lyx jag inte har.
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Köpa Megasquirt vad tänka på?   Köpa  Megasquirt vad tänka på? Icon_minitime

Köpa Megasquirt vad tänka på?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Funderar på att köpa megasquirt
» Megasquirt Byggsats köpa vart?
» Vart köpa M/T ET däck ?..
» Ska köpa sierra -87
» B: Köpa turbo?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet