| Håller Ford Sierra/Scorpio 4x4 att trimma? | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
Bjöffa Skogenracing Small
Antal inlägg : 39 Age : 35 Namn : Björn Från : Hedemora Kör : Hellre cykel än FWD Registration date : 09-05-07
| Rubrik: Håller Ford Sierra/Scorpio 4x4 att trimma? ons 24 nov 2010, 21:48 | |
| Tjena.
Fick en fundering på att trimma på en fyrhjulsdriven ford.
Tänkte kika om det är nån som provat tidigare som vet om den håller i fyrhjuldrivningen och växellådan eller om den vikar sig snabbt.
Original är det 2,8 el. 2,9 v6:a eller pinto i modeller med 4x4 om jag inte har fel.
Är det nån som vet om det håller om man trimmar upp den till 300-350 hk?
Eller blir det bara en massa skrammel i fördelningslådorna och gå hem och hämta biltransporten?
MVH Bjöffa | |
|
| |
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: Håller Ford Sierra/Scorpio 4x4 att trimma? tor 25 nov 2010, 00:16 | |
| Ska du nöja dig med 300-350hk så är det lugnt på en 4x4 med 2,9an, gärna scorpio så du säkert har stora bakdiffen. Sierra Xr4x4 har också stora bakdiffen, men vanliga 2,0 och 2.9 4x4 kan ibland ha den mindre bakdiffen. Så länge som du tar det lite lugnt så kommer du kunna få det att hålla. Det som brukar braka först är framdiffen eller växellådan, men då snackar vi 100hk till.
DOHC finns också med 4x4.
Man kan jämföra 2.9ans å cossins 4x4 för det är praktiskt taget samma setup. Drivlinan i cossin håller för 330-kittade cossies, men som sagt. Hållbarheten har mycket med körstil också! Håller man efter drivlinan så håller den för 350hk. Snålar man med billig olja eller ännu värre, inte kollar nivåerna, så är ett haveri runt knuten. | |
|
| |
Antal inlägg : 39 Age : 35 Namn : Björn Från : Hedemora Kör : Hellre cykel än FWD Registration date : 09-05-07
| Rubrik: Sv: Håller Ford Sierra/Scorpio 4x4 att trimma? tor 25 nov 2010, 00:51 | |
| - Grey skrev:
- Ska du nöja dig med 300-350hk så är det lugnt på en 4x4 med 2,9an, gärna scorpio så du säkert har stora bakdiffen. Sierra Xr4x4 har också stora bakdiffen, men vanliga 2,0 och 2.9 4x4 kan ibland ha den mindre bakdiffen. Så länge som du tar det lite lugnt så kommer du kunna få det att hålla. Det som brukar braka först är framdiffen eller växellådan, men då snackar vi 100hk till.
Man kan jämföra 2.9ans å cossins 4x4 för det är praktiskt taget samma setup. Drivlinan i cossin håller för 330-kittade cossies, men som sagt. Hållbarheten har mycket med körstil också! Håller man efter drivlinan så håller den för 350hk. Snålar man med billig olja eller ännu värre, inte kollar nivåerna, så är ett haveri runt knuten. Härligt Jag passar på att fråga, så jag lär mig nåt! Hur ser man skillnaden på stora och lilla bakdiffen? Vad innebär 330-kittad? | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Håller Ford Sierra/Scorpio 4x4 att trimma? tor 25 nov 2010, 04:41 | |
| -3"avgasystem -chip -mappsensor -spridare som flödar med lite olika spridare beror lite på vilket chip som används -31 wastegate aculator. Saxat från www.fmcs.nu | |
|
| |
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: Håller Ford Sierra/Scorpio 4x4 att trimma? tor 25 nov 2010, 09:27 | |
| - Bjöffa skrev:
- Grey skrev:
- Ska du nöja dig med 300-350hk så är det lugnt på en 4x4 med 2,9an, gärna scorpio så du säkert har stora bakdiffen. Sierra Xr4x4 har också stora bakdiffen, men vanliga 2,0 och 2.9 4x4 kan ibland ha den mindre bakdiffen. Så länge som du tar det lite lugnt så kommer du kunna få det att hålla. Det som brukar braka först är framdiffen eller växellådan, men då snackar vi 100hk till.
Man kan jämföra 2.9ans å cossins 4x4 för det är praktiskt taget samma setup. Drivlinan i cossin håller för 330-kittade cossies, men som sagt. Hållbarheten har mycket med körstil också! Håller man efter drivlinan så håller den för 350hk. Snålar man med billig olja eller ännu värre, inte kollar nivåerna, så är ett haveri runt knuten. Härligt
Jag passar på att fråga, så jag lär mig nåt!
Hur ser man skillnaden på stora och lilla bakdiffen?
Vad innebär 330-kittad?
Skillnaden på diffen är 7" på lilla och 7.5" på den stora. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Håller Ford Sierra/Scorpio 4x4 att trimma? tor 25 nov 2010, 16:29 | |
| Syns det på utsidan på diffen eller måste man öppna locket och mäta? | |
|
| |
Grey Skogencrew
| Rubrik: Sv: Håller Ford Sierra/Scorpio 4x4 att trimma? fre 26 nov 2010, 14:38 | |
| - Bjöffa skrev:
- Syns det på utsidan på diffen eller måste man öppna locket och mäta?
Det syns, men det är kanske svårt att uppskatta om man inte har dom brevid varandra. Jag ska försöka hinna mäta idag mellan anslutningarna till drivaxlarna på båda också skriver jag en notering här lite senare. 7.5" är synligt större än 7"aren. | |
|
| |
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Håller Ford Sierra/Scorpio 4x4 att trimma? fre 26 nov 2010, 20:57 | |
| "På 7" är den övre tvärgående fästbulten genomgående, och fästet har ett lång avlångt "hål" som pekar framåt. På 7,5" är det istället två gängade korta bultar, en från varje sida, och fästet är solitt."
Taget från FCS
Om vi ändå snackar Ford diffar finns de någon logik i vilka som har bultade drivaxlar och inte ? (lär de väl knappast göra med tanke på att de inte är mycket logik i något som gäller vad som sitter i vilka Fordar. | |
|
| |
Grey Skogencrew
| Rubrik: Sv: Håller Ford Sierra/Scorpio 4x4 att trimma? sön 28 nov 2010, 10:47 | |
| - Henrik skrev:
- "På 7" är den övre tvärgående fästbulten genomgående, och fästet har ett lång avlångt "hål" som pekar framåt. På 7,5" är det istället två gängade korta bultar, en från varje sida, och fästet är solitt."
Taget från FCS
Om vi ändå snackar Ford diffar finns de någon logik i vilka som har bultade drivaxlar och inte ? (lär de väl knappast göra med tanke på att de inte är mycket logik i något som gäller vad som sitter i vilka Fordar. Jodå, det är logiskt. Dom som har skivor bak har bultade drivaxlar, dom som har trummor har inte det! | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Håller Ford Sierra/Scorpio 4x4 att trimma? | |
| |
|
| |
| Håller Ford Sierra/Scorpio 4x4 att trimma? | |
|