Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

montera en b230 ft motor i ford sierra

Gå ner 
+6
Öbbe
EMeizter
Mikael
Streetlover
Golden Boy
sunken
10 posters
FörfattareMeddelande
sunken
Skogenracing Small

Antal inlägg : 25
Namn : Danny
Från : Sibbhult
Kör : volvo 244 dl års 79
Registration date : 07-04-20

montera en b230 ft motor i ford sierra Empty
InläggRubrik: montera en b230 ft motor i ford sierra   montera en b230 ft motor i ford sierra Icon_minitimetor 14 okt 2010, 20:16

är det nån här som har monterat en b230 ft motor i ford sierra? montera en b230 ft motor i ford sierra 144183

I så fall är det jätte mycke jobb med detta igrepp?

Jag har doch motorn och det finns ju inget trim till dessa motorer. Och tubo konventera tror ju inte jag att man hittar många häsar på
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy

Antal inlägg : 7682
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

InläggRubrik: Sv: montera en b230 ft motor i ford sierra   montera en b230 ft motor i ford sierra Icon_minitimetor 14 okt 2010, 20:27

jag har oxå tänkt tanken på volvo motor i sierra eller annan bil...

nya motorfästen lär du bygga och svetsa ihop kardan som passar. det kluriga blir elsystemet men vill man göra det lätt är det bara att flytta över hela skiten från volvo om du inte ska köra med tex ms sprut.

det du skulle kunna göra är att mäta på båda motorerna och jämföra dom hur det stämmer med längden, även se vart växelspaken hamnar jämfört med sierra. och hur bred växelådan är mellan dom två så du inte behöver kapa sönder i golvet... troligtvis passar det men det är lätt att kolla upp före.

https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
sunken
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: montera en b230 ft motor i ford sierra   montera en b230 ft motor i ford sierra Icon_minitimetor 14 okt 2010, 20:35

Golden Boy skrev:
jag har oxå tänkt tanken på volvo motor i sierra eller annan bil...

nya motorfästen lär du bygga och svetsa ihop kardan som passar. det kluriga blir elsystemet men vill man göra det lätt är det bara att flytta över hela skiten från volvo om du inte ska köra med tex ms sprut.

det du skulle kunna göra är att mäta på båda motorerna och jämföra dom hur det stämmer med längden, även se vart växelspaken hamnar jämfört med sierra. och hur bred växelådan är mellan dom två så du inte behöver kapa sönder i golvet... troligtvis passar det men det är lätt att kolla upp före.

jo motor fästen vet ja att ja får göra nya. Och tanken va att ta kabelhärvan från volvo oxå... Det där med växellådan å de hoppades jag att nån hade koll på här.. Har varken motor eller låda, så ja skulle kolla först om de är någon annan som gjort detta ingrepp
Streetlover
Skogenracing Sponsor
Streetlover

Antal inlägg : 590
Namn : Robin
Från : Karlsborg
Kör : Opel Ascona C -87 & Ford Taunus 20m -65
Registration date : 08-05-25

InläggRubrik: Sv: montera en b230 ft motor i ford sierra   montera en b230 ft motor i ford sierra Icon_minitimetor 14 okt 2010, 20:36

finns visst trim till DOHC motorn Wink Om du funderar på turbo konvertering av DOHC motorn så rekommenderar jag att du snackar med XepeZ på garaget.org, han är väldigt kunnig när det gäller överladdning på DOHC motorer Razz

+ att slänga i en volvo motor i en ford e hädelse om du frågar mig Razz
http://www.garaget.org/Streetlover
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: montera en b230 ft motor i ford sierra   montera en b230 ft motor i ford sierra Icon_minitimetor 14 okt 2010, 21:16

Ja kan inte direkt se fördelen med en volvomotor mer än att bilen går att regga med en sådan utrustad med katalysator.
http://www.skogenracing.com
sunken
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: montera en b230 ft motor i ford sierra   montera en b230 ft motor i ford sierra Icon_minitimetor 14 okt 2010, 21:54

Mikael skrev:
Ja kan inte direkt se fördelen med en volvomotor mer än att bilen går att regga med en sådan utrustad med katalysator.

den måste ju hålla bättre än att turbo konventera dohc motorn. och så verkar de va en massa krabb med att få dohc motorn till att gå rent med extra spridare å lull lull Smile
sunken
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: montera en b230 ft motor i ford sierra   montera en b230 ft motor i ford sierra Icon_minitimetor 14 okt 2010, 23:27

Streetlover skrev:
finns visst trim till DOHC motorn Wink Om du funderar på turbo konvertering av DOHC motorn så rekommenderar jag att du snackar med XepeZ på garaget.org, han är väldigt kunnig när det gäller överladdning på DOHC motorer Razz

var hittar du nått trim till den?
EMeizter
Skogenracing Large
EMeizter

Antal inlägg : 165
Namn : Elof
Från : örebro
Kör : de som finns tillgängligt
Registration date : 10-08-25

InläggRubrik: Sv: montera en b230 ft motor i ford sierra   montera en b230 ft motor i ford sierra Icon_minitimefre 15 okt 2010, 07:30

sunken skrev:
Streetlover skrev:

vill du sugtrimma så finns de massvis ifrån england..

http://burtonpower.com/
Öbbe
Skogencrew
Öbbe

Antal inlägg : 6142
Namn : Öberg
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

InläggRubrik: Sv: montera en b230 ft motor i ford sierra   montera en b230 ft motor i ford sierra Icon_minitimefre 15 okt 2010, 08:43

https://skogenracing.editboard.com/profile.forum?mode=viewprofile&u=404
xepez finns ju här också..

varför krångla, kör pinto..
http://www.SKOGENRACING.com
Streetlover
Skogenracing Sponsor
Streetlover

InläggRubrik: Sv: montera en b230 ft motor i ford sierra   montera en b230 ft motor i ford sierra Icon_minitimefre 15 okt 2010, 21:04

sunken skrev:
Streetlover skrev:

www.oldcars.de

www.burtonpower.com

är bara ett exempel, sen finns det en rad företag i sverige där man kan lämna in kammarna för att få dom vässade

du får väl leta lite för de finns tro mig Wink
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: montera en b230 ft motor i ford sierra   montera en b230 ft motor i ford sierra Icon_minitimefre 15 okt 2010, 22:00

Sälj bilen, köp en med 2.9:a Överladda den och kör ifrån volvos enkelt Smile
Streetlover
Skogenracing Sponsor
Streetlover

InläggRubrik: Sv: montera en b230 ft motor i ford sierra   montera en b230 ft motor i ford sierra Icon_minitimelör 16 okt 2010, 16:47

faan Mikael, kunde banne mig inte sagt det bättre själv Razz
limpan
Skogenracing Medium

Antal inlägg : 64
Namn : linus
Från : jkpg
Kör : ford
Registration date : 08-10-02

InläggRubrik: Sv: montera en b230 ft motor i ford sierra   montera en b230 ft motor i ford sierra Icon_minitimesön 17 okt 2010, 23:02

Har set en folkrace bil sierra med b230 v-spaken satt där den skulle utan mod enligt ägaren.
sunken
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: montera en b230 ft motor i ford sierra   montera en b230 ft motor i ford sierra Icon_minitimetor 21 okt 2010, 15:17

komplett et motor,växellåda och kabelhärva inhandlat Smile
Buford T Justice
Skogenracing Large
Buford T Justice

Antal inlägg : 244
Namn : Stefan
Från : Bollnäs
Kör : Flygel replika
Registration date : 10-04-16

InläggRubrik: Sv: montera en b230 ft motor i ford sierra   montera en b230 ft motor i ford sierra Icon_minitimetor 21 okt 2010, 17:43

Mikael skrev:

Hmm.. Rolling Eyes Volvo är en driftsäker och billig motor att bygga på och sen passar den kanon i en sierra. Jag har inte kapat nått i min kaross och ja kör med en ZF låda, sen är volvo's el till insprutningen löjligt enkel att koppla in.
Kan ju inte åka med en stötstängs motor e Wink
http://www.garaget.org/Buford_T_Justice
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: montera en b230 ft motor i ford sierra   montera en b230 ft motor i ford sierra Icon_minitimetor 21 okt 2010, 17:57

Buford T Justice skrev:
Mikael skrev:

Hmm.. Rolling Eyes Volvo är en driftsäker och billig motor att bygga på och sen passar den kanon i en sierra. Jag har inte kapat nått i min kaross och ja kör med en ZF låda, sen är volvo's el till insprutningen löjligt enkel att koppla in.

Klart en traktormotor är driftsäker men ack så tråkiga, väldigt bra till att plöja åkern iförsig Wink. 2.9:an är precis lika billig ger 360hk utan att öppna med fint tryck redan från botten. Lite svårare att få en volvo att prestera lika Smile
Henka_
Skogenracing Elite
Henka_

Antal inlägg : 1915
Namn : Henke
Från : Geffle
Kör : SxxB
Registration date : 07-02-20

InläggRubrik: Sv: montera en b230 ft motor i ford sierra   montera en b230 ft motor i ford sierra Icon_minitimetor 21 okt 2010, 18:13

nej då micke.. chip och öppet filter om man ska tro de kunniga på garaget Very Happy
Buford T Justice
Skogenracing Large
Buford T Justice

InläggRubrik: Sv: montera en b230 ft motor i ford sierra   montera en b230 ft motor i ford sierra Icon_minitimetor 21 okt 2010, 18:33

Mikael skrev:
Buford T Justice skrev:
Mikael skrev:

Klart en traktormotor är driftsäker men ack så tråkiga, väldigt bra till att plöja åkern iförsig Wink. 2.9:an är precis lika billig ger 360hk utan att öppna med fint tryck redan från botten. Lite svårare att få en volvo att prestera lika Smile

Kan jag hålla med om att en 2.9'a är bättre på lägre effekt utan att göra nått åt motorn, men om du tar en orginal B234 16v och kör den på E85 så är drykt 300hk inga problem heller. sen tycker jag att en volvo fyra har 100 gånger coolare ljud än en ford sexa.
Förstår inte heller vad som är så tråkigt med en volvo motor, är fan så roligare än en pinto iaf..
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: montera en b230 ft motor i ford sierra   montera en b230 ft motor i ford sierra Icon_minitimetor 21 okt 2010, 18:40

Har aldrig påstått att pinto är särskilt rolig heller Smile

Förstår faktiskt varför dom flesta helst kör volvos 8v istället för 16v, känns hela tiden som motorn ska explodera. Visst dom ger massor av effekt men hållbarheten är ytterst tveksam
Buford T Justice
Skogenracing Large
Buford T Justice

InläggRubrik: Sv: montera en b230 ft motor i ford sierra   montera en b230 ft motor i ford sierra Icon_minitimetor 21 okt 2010, 19:22

De ja menade är att en del här har kört med pinto utan att nån sakt att dem skulle vara tråkig.

16v'n har ett dåligt rykte pga brustna balansremmar utöver de så är 16v toppen bättre än 8v' . Man behöver inte porta en 16v för den räcker en bra bit över 500whp.
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: montera en b230 ft motor i ford sierra   montera en b230 ft motor i ford sierra Icon_minitimetor 21 okt 2010, 20:21

Fast det är nog underförstått. Bara kolla på alla här som bygger pintoturbo som sen när dom är klar direkt säljer Smile

För flera år sen var jag inne på volvo 16v, jag hade till och med köpt en motor. Men ändrade mig efter jag kom till insikt hur sexan var. Hur som helst har jag varit inblandad i flera 16v motorer och det är ständigt något bekymmer så kan inte säga att jag ångrar försälningen av volvomotorn
Buford T Justice
Skogenracing Large
Buford T Justice

InläggRubrik: Sv: montera en b230 ft motor i ford sierra   montera en b230 ft motor i ford sierra Icon_minitimetor 21 okt 2010, 21:56

Ja smaken är ju som baken Wink
Men det vore kul att få höra nått du inte gillade med volvo motorn..
Hedin_
Skogenracing Elite
Hedin_

Antal inlägg : 1976
Namn : Tobbe
Kör : Audi A4 1.8T
Registration date : 08-12-15

InläggRubrik: Sv: montera en b230 ft motor i ford sierra   montera en b230 ft motor i ford sierra Icon_minitimetor 21 okt 2010, 23:37

Ja volvo är fina motorer! Men skulle också slänga ner en 2,9 om jag var du. Mkt lättar att trycka ner en sån och dra på en stor turbo än o krångla med en liten 4 Wink
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: montera en b230 ft motor i ford sierra   montera en b230 ft motor i ford sierra Icon_minitime

montera en b230 ft motor i ford sierra
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Montera en 2,8 liters motor i en sierra som har 2,0 orginal
» Motor byte på ford sierra, till 24v cosworth motor.
» Ford Sierra flytta pinto motor och sprut till en Sierra doch. Hjälp och Tips!
» Byta motor Ford Sierra -92
» Ford Sierra Motor som håller omkring 200 - 250 hk

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: