Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Vad göra med gammal custom-Kadett?

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
Norrhyttan
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 89
Age : 54
Namn : Gunnar Ljungstedt
Från : Norrhyttan
Kör : Volvo T31
Registration date : 10-08-03

Vad göra med gammal custom-Kadett? Empty
InläggRubrik: Vad göra med gammal custom-Kadett?   Vad göra med gammal custom-Kadett? Icon_minitimefre 01 okt 2010, 16:10

Jag har haft en gammal Kadett Caravan (B) ståendes i en loge sedan 1996, men nu ska jag ta hem den. Först tänkte jag bara rulla in den i min egen loge, men nu har jag blivit jävligt sugen på att väcka den till liv igen.

Bilen är taksänkt, sektionerad och fjädringssänkt allt som allt 25 centimeter. Den är byggd 1986 (tror jag) av Yngve Kloo i Vara, och har sett i princip likadan ut alla år. Jag köpte den 1989, sålde året efter och köpte tillbaka den 1996.
Under min första ägarperiod rullade den med för tiden riktigt rejäl stereo, med bland annat cd-spelare, tre slutsteg och rejäl baslåda med sex stora basar. Dessutom mobiltelefon och fjärrstyrt larm, stora saker på 80-talet!

Frågan är, vad ska jag göra med den. Bara gå igenom den och åka som den är? Eller byta motor, hjul och bygga stor stereo igen?
Motorn är en 1600 (tror jag) som låter rätt illa i vevlagren. Alltså passar till exempel en 1900, men att få in några vilda turbomotorer under huven går inte, det är jäkligt trångt redan nu med tanke på att bilen är sektionerad fyra tum.

Tips? Idéer?
Någon som har en motor till övers?

Vad göra med gammal custom-Kadett? Attachment

Så här såg bilen ut 1996.
Till överst på sidan Gå ner
JBlom
Skogencrew
JBlom


Antal inlägg : 6140
Age : 42
Namn : JBlom
Från : Gävle
Kör : Luftkylt igen! :)
Registration date : 06-10-11

Vad göra med gammal custom-Kadett? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad göra med gammal custom-Kadett?   Vad göra med gammal custom-Kadett? Icon_minitimefre 01 okt 2010, 18:08

Helt klart återställa till ursprungslooken, som den var när den byggdes -86. Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.luftschutzracing.com
m5micke
Skogencrew
m5micke


Antal inlägg : 3132
Age : 41
Namn : Micke
Från : Gävle
Kör : BMW "Alpina" 332itt e30 -89, BMW X5 4,8is, BMW 323im e36 -97
Registration date : 06-10-12

Vad göra med gammal custom-Kadett? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad göra med gammal custom-Kadett?   Vad göra med gammal custom-Kadett? Icon_minitimefre 01 okt 2010, 19:44

JBlom skrev:
Helt klart återställa till ursprungslooken, som den var när den byggdes -86. Smile


Vad göra med gammal custom-Kadett? Stupid
Till överst på sidan Gå ner
Pearly
Skogenracing Supreme
Pearly


Antal inlägg : 604
Age : 35
Namn : Pär
Från : Sandviken
Kör : Vw Passat, Opel Ascona B, AC XF800
Registration date : 09-02-14

Vad göra med gammal custom-Kadett? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad göra med gammal custom-Kadett?   Vad göra med gammal custom-Kadett? Icon_minitimefre 01 okt 2010, 20:17

behålla den så mkt original som möjligt tycker jag.
skulle dock va fränt med en c20xe men tror det skulle se fel ut Smile
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Vad göra med gammal custom-Kadett? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad göra med gammal custom-Kadett?   Vad göra med gammal custom-Kadett? Icon_minitimemån 04 okt 2010, 14:57

Pearly skrev:
behålla den så mkt original som möjligt tycker jag.
skulle dock va fränt med en c20xe men tror det skulle se fel ut Smile

Jag håller med Pearly. En orginal eller sugtrimmad C20XE med insprutning, Opel omega växellåda och sedan ett MS och kabelhärva från GZ Racing så kommer det se riktigt städat under huven.

Vill man sugtrimma så kan man enkelt göra det, och få en lättkörd maskin med 175 glada hk. Dessutom blir det snyggt som attans med en 16v.

Får du plats med en sån så skulle det vara det bästa, och snyggaste enligt mig.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Norrhyttan
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 89
Age : 54
Namn : Gunnar Ljungstedt
Från : Norrhyttan
Kör : Volvo T31
Registration date : 10-08-03

Vad göra med gammal custom-Kadett? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad göra med gammal custom-Kadett?   Vad göra med gammal custom-Kadett? Icon_minitimefre 08 okt 2010, 09:39

Något trimmande blir det inte tal om. Däremot behövs en ny motor då den här för ett jävla liv i lagren. En vanlig 1900 räcker, allt över 100 hästar är onödigt.
Till överst på sidan Gå ner
Norrhyttan
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 89
Age : 54
Namn : Gunnar Ljungstedt
Från : Norrhyttan
Kör : Volvo T31
Registration date : 10-08-03

Vad göra med gammal custom-Kadett? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad göra med gammal custom-Kadett?   Vad göra med gammal custom-Kadett? Icon_minitimefre 08 okt 2010, 09:41

En bild på bilen bredvid min Passat för att visa höjden. Fortfarande otvättad...
Vad göra med gammal custom-Kadett? Large_220037-2087600
Till överst på sidan Gå ner
JBlom
Skogencrew
JBlom


Antal inlägg : 6140
Age : 42
Namn : JBlom
Från : Gävle
Kör : Luftkylt igen! :)
Registration date : 06-10-11

Vad göra med gammal custom-Kadett? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad göra med gammal custom-Kadett?   Vad göra med gammal custom-Kadett? Icon_minitimefre 08 okt 2010, 10:46

Såå frän!
Flakelack skulle jag vilja se.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.luftschutzracing.com
Pearly
Skogenracing Supreme
Pearly


Antal inlägg : 604
Age : 35
Namn : Pär
Från : Sandviken
Kör : Vw Passat, Opel Ascona B, AC XF800
Registration date : 09-02-14

Vad göra med gammal custom-Kadett? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad göra med gammal custom-Kadett?   Vad göra med gammal custom-Kadett? Icon_minitimelör 09 okt 2010, 15:10

har en c16sei som du kan få jäkligt billigt med kabelhärva å två boxar Razz
kanske inte är så passande i en sån bil som din Smile
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Vad göra med gammal custom-Kadett? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad göra med gammal custom-Kadett?   Vad göra med gammal custom-Kadett? Icon_minitimeons 13 okt 2010, 00:14

Norrhyttan skrev:
Något trimmande blir det inte tal om. Däremot behövs en ny motor då den här för ett jävla liv i lagren. En vanlig 1900 räcker, allt över 100 hästar är onödigt.

Fast det har ju med snyggheten och ljudet också! Smile 16v är alltid 16v å kommer alltid vara bättre (enligt många) än 8v.

Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Norrhyttan
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 89
Age : 54
Namn : Gunnar Ljungstedt
Från : Norrhyttan
Kör : Volvo T31
Registration date : 10-08-03

Vad göra med gammal custom-Kadett? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad göra med gammal custom-Kadett?   Vad göra med gammal custom-Kadett? Icon_minitimeons 13 okt 2010, 12:48

Grey skrev:
Norrhyttan skrev:
Något trimmande blir det inte tal om. Däremot behövs en ny motor då den här för ett jävla liv i lagren. En vanlig 1900 räcker, allt över 100 hästar är onödigt.

Fast det har ju med snyggheten och ljudet också! Smile 16v är alltid 16v å kommer alltid vara bättre (enligt många) än 8v.

Då får du (och många) fortsätta att tycka att bilen är skräp.
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Vad göra med gammal custom-Kadett? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad göra med gammal custom-Kadett?   Vad göra med gammal custom-Kadett? Icon_minitimeons 20 okt 2010, 09:00

Jag har aldrig tyckt att den är skräp. Jag bara föreslog en riktigt bra motor som skulle vara värdig den bilen. Underligt att så många tycker att den är skräp, jag tycker att den är jätteball.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Sponsored content





Vad göra med gammal custom-Kadett? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad göra med gammal custom-Kadett?   Vad göra med gammal custom-Kadett? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Vad göra med gammal custom-Kadett?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Allmänt-
Hoppa till: