Eftersom tanken på en snikturbokonvertering gnager på i huvudet som aldrig förr kände jag att det började bli dax att regga sig här efter åratal av ivrigt läsande.
Och vad passar bättre som introduktion än en snabb resume av bil "projektet" i fråga.
Jag kommer försöka jaga delar i höst och vinter, för att förhoppningsvis ha bilen körbar nästa sommar. Så förvänta er inget superbygge över en helg
Bilen i fråga är chevrolet camaro från 1977, med vad som ser ut att vara en 280hp 350 marinmotor, eftersom det sitter mercruiser tänding och marintoppar på den. Mellan 87 och 95 är blocket gjutet hursomhelst.
Det sitter headers och en quadrajet på den just nu, vilket självfallet skall bort.
Bakaxeln är en 10-bultare med en 2.56-ultratråk utväxling. På grund av budgeten får den här sitta kvar tillsvidare, trots 100% diffspärr efter ett litet ras...
Några bilder
Nyinköpt förra hösten
Det är polyuretan i framvagnen och hemsvarvade nylonbussningar i främre bladfjäderfästerna.
Framfjädrarna är kapade tillsvidare. Bak hade jag tänkt behålla bladfjädrarna, men styva up lite med coilovers om jag snubblar över några.
Subframe connectors står högt på måste-listan.
Lådan är en th350 med orginalturbin. Jag har ett shift kit väntandes i hyllan, men pga felköp är det en inte-race version
Vinterns planer är singelturbo och megasquirt, troligen på ett TPI insug. Och en väldigt tight budget