| Msd tändning problem (pinto) | |
|
|
|
Författare | Meddelande |
---|
Fordpappa Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 358 Age : 40 Namn : Michael Från : Åland Kör : Sierra / Camaro / Impala Cab Registration date : 09-12-02
| Rubrik: Msd tändning problem (pinto) mån 02 aug 2010, 15:57 | |
| Tjenare har haft strul med tändningen på min sierra med pinto turbo i, det satt Motorcraft fördelare i den förut (den med inbyggd tändmodul) nu sitter det fördelare med hallgivare (3kablar ut från fördelaren) Nu har jag skaffat Msd 6A till den men bekymmer hur jag ska få det att lira, tändningen ville inte fungera orginal, prövade med att koppla som det står med röd kabel till plus till orginal spolen (ja det kommer ström dit när man vrider på tändningsläge) och vit kabel på den gröna kabeln där signalen från fördelaren skall komma egentligen men det gör den inte,
så nu funderar jag för det går ju att koppla in med givaren direkt i msd via en lila och en grön kabel (magnetic pickup) men hur ska ja koppla kablarna från fördelaren till dom eftersom det är 3kablar (1svart/röd 1brun 1blå/gul skärmad) ut?
hoppas på snabbt och bra svar
| |
|
| |
Antal inlägg : 358 Age : 40 Namn : Michael Från : Åland Kör : Sierra / Camaro / Impala Cab Registration date : 09-12-02
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) ons 04 aug 2010, 17:11 | |
| | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) ons 04 aug 2010, 21:46 | |
| Funkar inte tändningen innan msd monteringen kommer den inte funka efter heller. En MSD är bara en förstärkare, den är inte gjord för att styra tändning etc. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) ons 04 aug 2010, 22:29 | |
| - Mikael skrev:
- Funkar inte tändningen innan msd monteringen kommer den inte funka efter heller. En MSD är bara en förstärkare, den är inte gjord för att styra tändning etc.
men har du någon aning om vad d kan va för problem med orginal tändningen då? han som hadde den tidigare hadde motorcraft fördelare med inbyggd tändmodul mitt iallt sluta det tända så bytte han fördelare å så fungerade det i ca 30 minuter igen, har också provat byta fördelare men utan framgång, har även prövat med 3-4 olika spolar, d verkar som d inte kommer någon signal från fördelarn till spolen dvs. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) ons 04 aug 2010, 22:55 | |
| Orginalsprut eller?
Har du MS är det enkelt att se om den har varvtal. Är det varvtal så har tändförstärkare packat ihop, eller kabelbrott, eller så har ms boxen dött | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) ons 04 aug 2010, 23:28 | |
| | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) ons 04 aug 2010, 23:31 | |
| Vet inte riktigt om det funkar att byta fördelare hur som helst. Har för mig jag labbade lite förr med det | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) ons 04 aug 2010, 23:57 | |
| men d e så att d satt som orginal hall givare på den med den lilla databoxen i motorutrymmet på högersida vid fördelaren alltså, den tändningen satt även i när jag sålde bilen och fungerade utmärkt med den, men sen ha förra ägarn bytt till motorcraft fördelaren och kört med den eftersom den hörde till sprutet som kommer från en scorpio 89a med automat, kan d va att d sku kunna va någon slags spärr som ska va i automat lådan som slagit på i ecun? vilka kablar kan det vara isåfall som ska kopplas? är 4 eller 5 kablar som inte går någonstans inne vid ecun som kommer från en 9pins kontakt som ska sitta under instrumentbrädan, | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) tor 05 aug 2010, 00:06 | |
| Sitter startspärr på automatbilar. Den är till för att bilen inte ska gå att starta i D läge t.ex. Hur den funkar vet jag inte | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) tor 05 aug 2010, 00:14 | |
| jo det vet jag att d sitter, men d e ju lustigt att bilen har gått att köra i ca 1 år å först nu börjat strula på senare tid, så tror inte riktigt på startspärren, men du mikael detta schema går inte att använda till motorcraft fördelaren va? http://www.whynotracing.com/gallery/album19/pinto_kat?full=1 du råkar inte ha något schema liggandes som du kan mejla över till mig på den med hallgivare med 3 kablar och databoxen i motorutrymmet? annars såg jag att d fanns på skroten fördelare med hallgivare och 2 kontakter ut men med vacuumklocka och den gick endast till ett tändsteg på sidan med 6 eller 7 kablar, kan jag använda det tro och använda msdn till detta? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) tor 05 aug 2010, 10:51 | |
| Det där är rätt schema för lilla fördelaren. Så måste det kopplas annars funkar det inte. Den som heter TZI-styrdon är helt enkelt tändförstärkaren som sitter på avgassidan bakom lyset | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) tor 05 aug 2010, 18:12 | |
| hämtade fördelaren från skroten jag pratade om idag den har tydligen magnettriggers 4st tog även hela elhärvan till den och kopplade in i min bil nu fungerar tändningen och msd till det iaf, men nu har ja nytt bekymmer har dubbelkollat övredödpunkt å att kammen står som den ska å fördelaren på första tänd läget men får ändå inte igång ungefär som att spridarna inte vill öppna eller nå liknande =( får den bara att baktända i insuget och på avgassidan när man justerar fördelaren,
måste eec-iv ecun ha nån slags triggning från fördelaren eller nå sånt för att spridarna ska öppna korrekt? isåfall hur ska ja koppla?
| |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) tor 05 aug 2010, 20:35 | |
| Alltså du måste ha orginaltändningen inkopplad som den ska så klart, msd ska du bara använda för att förstärka gnistan.
Du ska koppla precis som schemat du länkade till och inget annat | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) tor 05 aug 2010, 22:04 | |
| men nu använder jag u inte den tändningen som är på det där schemat utan ett helt annat system som är kopplat helt enligt schema,
och ja jag vet att msd bara förstärker gnistan,
men nog borde d ju gå att köra annan tändning utan att d ska ställa till bekymmer med sprutet tycker jag? om inte annat undrar ja var ja ska ge sprutet signal från tändningen | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) tor 05 aug 2010, 23:24 | |
| Det finns två tändningen till det här sprutet, stora fördelaren med inbyggd tändmodul samt lilla fördelaren med separat tändmodul. Någon av dessa måste du ha för att sprutet ska lira rätt. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) tor 05 aug 2010, 23:43 | |
| har du nån aning om vart alla kablar på den stora med inbyggd tändmodul skall då? är väll 6st kablar som kommer ut från den, | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) fre 06 aug 2010, 00:54 | |
| 1. Plus in 2 tändspole 3 varvtalssignal till sprutet 4. Trigger signal från sprutet 5 jord 6 Plus när den går på startmotorn
Och nån extra, bra listade dom rakt av nu utan nån speciel ordning
| |
|
| |
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) fre 06 aug 2010, 01:13 | |
| ok ska kolla upp imorrn lite dårå men tack för all hjälp å lycka till nu på racet =) | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) mån 09 aug 2010, 22:44 | |
| var just å kollade upp tändningen på sierran igen nu ha ja fått den där motorcraft fördelaren att fungera d va den blågula kabeln som e skärmad så avskärmningen jordade hela kabeln så var rätt enkelt fel på det iaf men nu har ja problem att få fördelaren på rätt så måst väll lyfta ventilkåpan imorrn å se när den e i övre dödläge =) får den nämnligen bara att baktända hur ja än vrider fördelaren | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) tis 10 aug 2010, 20:41 | |
| maskin i övredödläge, 1ans kolv uppe, båda ventilerna stängda, fördelaren ställd på 1ans tändläge, både kammen å veven på tändmärkena, 1342 i tändföljd, fortfarande bara massa misständningar när man kör på startmotorn vad kan vara felet??? | |
|
| |
Robins Skogenracing Medium
Antal inlägg : 73 Age : 33 Namn : Robin S Från : Åland Registration date : 09-11-29
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) tis 10 aug 2010, 20:58 | |
| Testa flytta alla kablar till motsatt sida på fördelar locket. Gjorde exakt som du och hade exakt samma symtom som du och då blev det rätt när ja flytta kablarna så. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) tis 10 aug 2010, 21:05 | |
| har prövat flytta runt kablarna hur som helst utan framgång, eller vet nån här på skogen om motorcraft fördelaren ska ha annan tändföljd än 1342? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) tis 10 aug 2010, 21:11 | |
| Vanlig tändföljd så klart.
Gör det enkelt för dig. Nolla motorn efter märkena. Plocka bort fördelarlocket och kolla att rotorn pekar mot stiftet som går till ettans cylinder | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) tis 10 aug 2010, 21:13 | |
| - Mikael skrev:
- Vanlig tändföljd så klart.
Gör det enkelt för dig. Nolla motorn efter märkena. Plocka bort fördelarlocket och kolla att rotorn pekar mot stiftet som går till ettans cylinder det är redan gjort som sagt och bara baktänder på det | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) tis 10 aug 2010, 21:18 | |
| Är motorn insprut totalt återställt till orginal? Alla kablar och givare är där dom ska vara? Har du kollat felkoder?
Har du gnista på alla stiften? Har du korrekt bränsletryck? | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Msd tändning problem (pinto) | |
| |
|
| |
| Msd tändning problem (pinto) | |
|