| Tips vid byte av koppling? | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
sjöblom! Skogenracing Large
Antal inlägg : 251 Age : 33 Namn : philip sjöblom Från : Sandared Kör : Audi A6 2.7t, Opel omega 3000T, Beach buggy Registration date : 09-10-25
| Rubrik: Tips vid byte av koppling? mån 26 apr 2010, 19:29 | |
| Tjenare! Bilen gäller en ford sierra pinto 1.Är lite osäker på vilket håll kopplingen ska sitta åt? Vilken sida ska mot fronten/motorn så att säga? 2. Hur fan ska man göra för att centrera skiten enklast? Sist jag bytte verkade jag bara ha tur för nu får jag inte i skiten och blir jävligt frustrerad .. Några tips på hur man får det centrerat? måste det vara på millimetern rätt? mvh | |
|
| |
xepez Skogenracing Large
Antal inlägg : 295 Age : 34 Namn : Oscar Från : skåne , billesholm Kör : Sierra Turbo 2,9 Registration date : 07-12-14
| Rubrik: Sv: Tips vid byte av koppling? mån 26 apr 2010, 23:19 | |
| ja kollar bara med ögat om mitt e centrerat, de du kan göra e och se om den går fint i lådan innan du försöker få på lådan för de kan va att den kärvar lite. ja fick fila lite på mina splines i navet på kopplingen. sen gick de lätt. sen kan du lägga på lite splines fett om du har annars ta bara liten klick olja så de glider bra. kommer inte ihåg vilket håll ja hade på min lamell. kolla om den utstickande delen går att ha mot svänghjulet går de så ha den på de sättet då. | |
|
| |
Antal inlägg : 251 Age : 33 Namn : philip sjöblom Från : Sandared Kör : Audi A6 2.7t, Opel omega 3000T, Beach buggy Registration date : 09-10-25
| Rubrik: Sv: Tips vid byte av koppling? mån 26 apr 2010, 23:55 | |
| Aiight, ska plocka ner och känna lite..brukar också centrera med ögat men ville fan inte nu :/
testade lite snabbt bara, men _tror_ den passade åt båda håll... Får känna lite nogrannare! | |
|
| |
jonasahman Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 457 Age : 40 Namn : jonas Från : Valbo Kör : V70 Registration date : 07-06-19
| Rubrik: Sv: Tips vid byte av koppling? tis 27 apr 2010, 08:47 | |
| det står på orginal lamellen vilket håll den ska vara, så jämför med den | |
|
| |
Haggen Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 735 Age : 35 Namn : Lucas Från : Finland Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70 Registration date : 06-11-07
| Rubrik: Sv: Tips vid byte av koppling? tis 27 apr 2010, 09:17 | |
| Själv har jag kört på att ha den endan som sticker ut emot växellåden! Skulle jag tro iaf brukar inte minnas från gång till gång så brukar alltid börja fundera på de där då Men nu lade jag den nog så den sticker ut mot lådan iaf... Brukar också bara centrera med ögat har inte varit något problem! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Tips vid byte av koppling? tis 27 apr 2010, 11:34 | |
| Yes på orginalet står det ju, men dom ser inte i närheten av likadana ut så har svårt att klura ut hur det ska vara ändå Har satt den så nu haggen, får helt enkelt testa! Ska försöka centrera så gott jag kan igen och lägga i en växel o ge på det igen | |
|
| |
Haggen Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 735 Age : 35 Namn : Lucas Från : Finland Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70 Registration date : 06-11-07
| Rubrik: Sv: Tips vid byte av koppling? tis 27 apr 2010, 17:06 | |
| Nepp det konstaterade jag också en gång i tiden vill jag minnas Jo tyckte jag kollade så att det i princip inte var någon skillnad hur man svänger den men den kan inte ta i dendär vägen i svänghjulet t.ex och sedan får du ju säkert också spåren på axeln att gå i spåren hela vägen på lamellen eftersom de går långt emot urtrampningslagret! | |
|
| |
328Rikard Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 603 Age : 36 Namn : Rikard Från : Gävle Kör : E36 328 Coupe, E36 328 Touring & El Camino -69 Registration date : 08-03-22
| Rubrik: Sv: Tips vid byte av koppling? tis 27 apr 2010, 20:26 | |
| pinne med eltejt brukar jag centrera med | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Tips vid byte av koppling? ons 28 apr 2010, 00:48 | |
| 10'ans hylsa med eltejp på tjocka delen funkade prima att centrera med! Sen gled lådan in som en dröm dock så slirar kopplingen lite ändå..Hoppas det är fett på lamellerna bara. Dock tar kopplingen absolut längst upp, så kan vara det med.. Hur slackar man på kopplingswiren? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Tips vid byte av koppling? ons 28 apr 2010, 17:11 | |
| Hmm, slirar ju förfan som en..ja vet inte vad? Såfort laddet kommer så slirar den bort sig. Har svårt att se att vända lamellen skulle hjälpa? och om det var nån fett beläggning på så måste den vara bort slirad nu?
Såg att sinterlamellen inte byggde lika mycket i konstruktionen också, själva slitytan var lika höga med splines delen var högre på orginalkopplingen! Dock tror jag fortfarande på att det har med kopplingswiren att göra.. nån som har en idé på hur man ska släppa på wiren lite? | |
|
| |
328Rikard Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 603 Age : 36 Namn : Rikard Från : Gävle Kör : E36 328 Coupe, E36 328 Touring & El Camino -69 Registration date : 08-03-22
| Rubrik: Sv: Tips vid byte av koppling? ons 28 apr 2010, 21:21 | |
| känns som att du vänt den åt fel håll så den inte tar ordentligt?
fett nöts ju bort direkt.
mvh Rikard | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Tips vid byte av koppling? ons 28 apr 2010, 23:27 | |
| Mjo, men såg ingen skillnad hur jag än vände den :S.. Nu börjar han greppa lite bättre iallafall, eller ja. Mycket bättre! men fortfarande inte till 100% :/ | |
|
| |
xepez Skogenracing Large
Antal inlägg : 295 Age : 34 Namn : Oscar Från : skåne , billesholm Kör : Sierra Turbo 2,9 Registration date : 07-12-14
| Rubrik: Sv: Tips vid byte av koppling? sön 02 maj 2010, 23:40 | |
| låter som kopplings wiren är för spänd. släpp den om de går.min tar nästan längs ner. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Tips vid byte av koppling? sön 02 maj 2010, 23:42 | |
| Verkar greppa som den ska nu! efter några mil :S ... Vet inte varför, men går att göra banzai starter och växlingar | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Tips vid byte av koppling? | |
| |
|
| |
| Tips vid byte av koppling? | |
|