| Förstärkning av motorblock. | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
Noxx Skogenracing Large
Antal inlägg : 293 Age : 38 Namn : Thommy Från : Gävle Kör : BMW! Registration date : 08-11-10
| Rubrik: Förstärkning av motorblock. fre 12 mar 2010, 08:49 | |
| Någon som kan fylla i olika varianter, hur man går till väga och erfarenheter om hur man kan förstärka ett motorblock? cement, stavar etc. vad händer med vattenkylningen i blocket, kan man köra utan den? | |
|
| |
Andy_B Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1237 Age : 39 Namn : Anders Från : Storvik Kör : Bil?? Registration date : 07-12-06
| Rubrik: Sv: Förstärkning av motorblock. fre 12 mar 2010, 11:30 | |
| vad e det för maskin och vad har du för effekt mål | |
|
| |
Holme Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 464 Age : 38 Namn : Erik Från : Gävle Kör : Sierra Registration date : 06-10-23
| Rubrik: Sv: Förstärkning av motorblock. fre 12 mar 2010, 12:42 | |
| dom som cementfyller kör väl bara 8 sekunder åt gången, så då kan man vara utan vattnet verkar det som | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Förstärkning av motorblock. fre 12 mar 2010, 13:00 | |
| Igentligen fyller man inte med cement eller betong utan med nått som kallas blockfiller t.ex
Många fyller lite bara för att stadga upp och funkar kylningsmässigt ganska bra
Sen finns det dom som fyller mycket högre men dom kör oftast på metanol eller liknande som kyler väldigt bra | |
|
| |
Noxx Skogenracing Large
Antal inlägg : 293 Age : 38 Namn : Thommy Från : Gävle Kör : BMW! Registration date : 08-11-10
| Rubrik: Sv: Förstärkning av motorblock. fre 12 mar 2010, 14:06 | |
| - Andy_B skrev:
- vad e det för maskin och vad har du för effekt mål
Det handlar om min V70R som det sitter ett 2.5 l block 83mm borr. Detta block är väldigt skört och spricker lätt vid ~400hk. Och det är just det som har hänt. Har rivit ur motorn och rivit isär allt. Funderar på hur jag ska bygga ihop den denna gång. original som är ett 2,3 l block har 81mm borr och håller bra mycket bättre än ett 2.5 l block. Men då lär jag införskaffa nya kolvar isf.. Så därför hade de vart bra om jag kunde använda mina smidda kolvar och stakar, om man kan förstärka ett 2.5liter block på något vis. T.ex Leif med 1140 hk i sin maskin, det står att han har förstärkt blocket med aluminium stavar: I vanliga fall är de 7-8mm vatten kanal runt varenda cylindervägg Hur går man tillväga då ? | |
|
| |
Antal inlägg : 1237 Age : 39 Namn : Anders Från : Storvik Kör : Bil?? Registration date : 07-12-06
| Rubrik: Sv: Förstärkning av motorblock. fre 12 mar 2010, 20:35 | |
| alu stavar är det alla? kör med i vitmakinerna ... dock inget man gör sjölv tror jag
men blocket på bilden är väll inte orginal? | |
|
| |
Marlboroman Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 319 Age : 41 Namn : Tommy Från : Sandviken Kör : V70 Registration date : 07-08-01
| Rubrik: Sv: Förstärkning av motorblock. fre 12 mar 2010, 22:31 | |
| Finns ju dem som kör 2,4 med lite pulver sopm köper T5:ans stakar som är 139,5mm iställert för original 143mm för att sänka komp och det verkar funka för dem.
Ska man förstärka har man 2, elelr ja 3 vägar att gå. Antingen fräsa hål och kära ner stavar. Eller så gör man som på bilden och sätter i en gördel. Sista alternativet är att fodra om. | |
|
| |
Noxx Skogenracing Large
| Rubrik: Sv: Förstärkning av motorblock. lör 13 mar 2010, 02:04 | |
| - Marlboroman skrev:
- Finns ju dem som kör 2,4 med lite pulver sopm köper T5:ans stakar som är 139,5mm iställert för original 143mm för att sänka komp och det verkar funka för dem.
Ska man förstärka har man 2, elelr ja 3 vägar att gå. Antingen fräsa hål och kära ner stavar. Eller så gör man som på bilden och sätter i en gördel. Sista alternativet är att fodra om. Men som bilden t.ex, hur gör han med vattenkylningen tro? Verkar ju va jätte små hål han har sparat i blocket. LeifH verkar ju använda sin bil dagligen. | |
|
| |
AHL Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 351 Age : 40 Namn : Rickard Ahl Från : Gävle Kör : Volvo 745 Registration date : 10-01-29
| Rubrik: Sv: Förstärkning av motorblock. lör 13 mar 2010, 11:46 | |
| - Noxx skrev:
- Marlboroman skrev:
- Finns ju dem som kör 2,4 med lite pulver sopm köper T5:ans stakar som är 139,5mm iställert för original 143mm för att sänka komp och det verkar funka för dem.
Ska man förstärka har man 2, elelr ja 3 vägar att gå. Antingen fräsa hål och kära ner stavar. Eller så gör man som på bilden och sätter i en gördel. Sista alternativet är att fodra om. Men som bilden t.ex, hur gör han med vattenkylningen tro? Verkar ju va jätte små hål han har sparat i blocket. LeifH verkar ju använda sin bil dagligen. jag är inte insatt men enligt bilden. så finns det ju hål på mera utvalda ställen. som längst bort på bilden. är det mot växellådan? sen utmed sidorna utanför själva toppbultarnas placering så är det ju vissa kanaler. el är det olja? men iaf längst ned finns ju två relativt stora böjda hål runt 5ans cylinder, om det nu är 5ans. är ju snack om i andra motorer att kylvattnet riskerar att stanna och koka i bak då flödet inte blir genom hela motorn. så det kanske är tanken att det ska flöda framifrån genom hela blocket upp längst bak för att flöda frammåt genom hela toppen och ut igen.? | |
|
| |
tjernell Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 320 Age : 51 Namn : Patrik Från : Hofors Kör : Snabbast Registration date : 07-10-24
| Rubrik: Sv: Förstärkning av motorblock. lör 13 mar 2010, 14:31 | |
| - Holme skrev:
- dom som cementfyller kör väl bara 8 sekunder åt gången, så då kan man vara utan vattnet verkar det som
Jag har Blockfiller i mitt block , ca 15mm vatten kvar i blocket(omgjortd/draget kylsystem) och jag har åkt på crusing på byn med min utan att den går varm. | |
|
| |
Holme Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 464 Age : 38 Namn : Erik Från : Gävle Kör : Sierra Registration date : 06-10-23
| Rubrik: Sv: Förstärkning av motorblock. lör 13 mar 2010, 15:07 | |
| Det var det värsta. Jag trodde "cement" fyllda block bara var för extrema race-motorer. | |
|
| |
Marlboroman Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 319 Age : 41 Namn : Tommy Från : Sandviken Kör : V70 Registration date : 07-08-01
| Rubrik: Sv: Förstärkning av motorblock. lör 13 mar 2010, 15:51 | |
| - Noxx skrev:
- Men som bilden t.ex, hur gör han med vattenkylningen tro?
Verkar ju va jätte små hål han har sparat i blocket. LeifH verkar ju använda sin bil dagligen. Själva plattan som är nedpressad är ju säg 5mm tjock, så under den flödar ju vattenet som vanligt. Och hålen i toppen för vattnet är ju inte så jäkla stora dem heller. Och kör man på E85 som jag antar att han gör så blir det väl inte samma värmeutveckling skulle jag tro. Men jag tror AHL är inne på rätt spår. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Förstärkning av motorblock. lör 13 mar 2010, 16:55 | |
| är det inte lättare att maila Leif och fråga hur han gjort han är ju göteborgare så han bör ju vara trevlig med | |
|
| |
xepez Skogenracing Large
Antal inlägg : 295 Age : 34 Namn : Oscar Från : skåne , billesholm Kör : Sierra Turbo 2,9 Registration date : 07-12-14
| Rubrik: Sv: Förstärkning av motorblock. sön 14 mar 2010, 21:42 | |
| han har ju d5 block. dom är väl bra mycke hållbarare iomed att en diesel har högre tryck i sina motorer. så tror de e där han skaffat sig hållbarheten sen med alu stavarna vet ja ej.
TS MOTOR snacka om att dom hade en b20 motor borrad och stokad till 2,3 eller 2,5 och dom hade problem med att cylindrarna blev som ballonger vid laddtryck (över 3 bar) snacka han om de dom gjorde var att dom borrade och gängade hål från utsidan och körde in bultar som höll cylindrarna på plats så dom inte blev som ballonger. de e väl de som händer med block som spicker? att dom töjs tills dom spricker? eller e ja helt fel ute? | |
|
| |
tjernell Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 320 Age : 51 Namn : Patrik Från : Hofors Kör : Snabbast Registration date : 07-10-24
| Rubrik: Sv: Förstärkning av motorblock. ons 17 mar 2010, 20:29 | |
| Jag har spräckt ett block fast det va betong i det , i både 2 och 3ans cylinder.
Men det berodde på fel tillvägagångs sätt vid 'gjutning'
Det som hände va bara att det blev tryck i kylarvattnet.
Värt att tänka på är att oftast måste man göra om vattensystemet med. | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Förstärkning av motorblock. | |
| |
|
| |
| Förstärkning av motorblock. | |
|