Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen


Antal inlägg : 735
Age : 35
Namn : Lucas
Från : Finland
Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70
Registration date : 06-11-07

Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell Empty
InläggRubrik: Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell   Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell Icon_minitimemån 08 feb 2010, 19:56

Hejsan! nu är det så att min koppling har slirat lite underligt det tycker i alla fall jag. Vet dock inte om det är det men tänkte höra mig för om idéer varför den har gjort på detta vis och dylikt. Den har slirat på inre delen mot centrum alltså på en rätt smal bit där är det riktigt blått och smått repigt så då undrar jag varför den har slirat på detta sätt oftast brukar de slira jämt över hela vad nu jag har erfarenhet av! Har några bilder i min tråd på forumet https://skogenracing.editboard.com/projekt-forum-f10/haggen-ford-sierra-turbo-nya-mal-infor-2010-t1362-165.htm Kanske kan hjälpa till att förstå vad jag menar om inte annat...


Sedan undrar jag också över vad jag skall använda mig av för lamell nu när jag lägger ihop maskin igen och skall börja köra till en ny säsong för jag tror allt att lamellen jag har är rätt sliten vet dock inte heller. Men när jag mätte så är det 0.5mm kvar ner till nitarna är det mycket eller lite? har konstaterat att det är ganska tajta mått iaf när det gäller sinterlamell... Mitt effektmål ligger väl annars på en 250-300hk

Har kollat runt lite på olika lameller hittade en organisk lamell av ap-racing som skulle klara av 390nm med ap-racings tryckplatta men antar att den är rätt jämförbar med sachs performance platta som jag nu använder mig av. Fast man körde ap-racings sinterlamell höll den för lika mycket effekt så där var det ingen skillnad emellan. Men undrar då om kep sinterlamellen från dalhems och sachs tryckplatta håller för mera eller är det rätt lika? Kör rätt mycket med den som bruksbil och glider på så brukar bli lite kämpigt efter ett tag men sinter sedan nöts de ju rätt mycket också när man kör och lite slirar på dem vad jag har förståt...

Tror det får räcka med info så för tillfället får diskutera vidare på detta!
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell Empty
InläggRubrik: Sv: Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell   Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell Icon_minitimemån 08 feb 2010, 22:03

Sinterlameller har ganska lite marginaler så behöver inte vara sliten. Hade liknande sympton som dig med slitage på innern och löste det genom att plana svänghjulet.

Sachs sinterlamell är rätt överlägset, Kep som flera säljer är fakitskt helt ok men slits endå mycket fortare
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Toffe
Vinnare Månadens Projekt
Toffe


Antal inlägg : 1989
Age : 137
Namn : Toffe
Från : Torsåker
Kör : Volvo
Registration date : 06-10-16

Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell Empty
InläggRubrik: Sv: Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell   Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell Icon_minitimemån 08 feb 2010, 22:44

Mikael skrev:
Sinterlameller har ganska lite marginaler så behöver inte vara sliten. Hade liknande sympton som dig med slitage på innern och löste det genom att plana svänghjulet.

Sachs sinterlamell är rätt överlägset, Kep som flera säljer är fakitskt helt ok men slits endå mycket fortare


de motiverar inte priset till saschs lamell. de dubbla om inte mer.

så forts slits inte en KEP
Till överst på sidan Gå ner
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen


Antal inlägg : 735
Age : 35
Namn : Lucas
Från : Finland
Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70
Registration date : 06-11-07

Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell Empty
InläggRubrik: Sv: Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell   Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell Icon_minitimetis 09 feb 2010, 13:37

Okej! Får väl ta och plana mitt jag med så får man se om det blir någon skillnad!

okej måste ta och mäta lite och fundera ut hur mycket det är när den är ny emot vad det är nu. för när jag mätte som hela var det nog inte värst mycket som den var nött! totalt skulle den va 8.15mm tror den var något 7.9mm i nuläget så inte rätt mycket de så kanske den inte är sliten då iaf!

Men någon idé om den där organiska från ap-racing kommer det kanske att börja slira med den? några spekulationer? borde ju hålla en ca 390nm men är det lite eller mycket. Man vet nog rätt lite ännu har man konstaterat Very Happy finns mycket å lära
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell Empty
InläggRubrik: Sv: Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell   Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell Icon_minitimetis 09 feb 2010, 15:31

Jag tycker det motiverar priset helt klart, kört båda modellerna i många bilar och sachs är klart överlägset i körkänsla och hållbarhet. Sen att budgeten är tajt och det är svårt att finansiera en dyr lamell är fullt förstårligt, själv köpt en kep till bmw:n.

Organisk lamell klarar ungefär 30% mindre
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen


Antal inlägg : 735
Age : 35
Namn : Lucas
Från : Finland
Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70
Registration date : 06-11-07

Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell Empty
InläggRubrik: Sv: Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell   Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell Icon_minitimetis 09 feb 2010, 16:01

Jo själv har man nog det tajt med budgeten..

Okej... i det här fallet påstås det att den där organiska skall hålla lika mycket som sinterlamellen inom samma märke men sintern hade fjädrat centrum kan det inverka något kanske? Sedan fanns det olika organiska det fanns en heavy duty som höll mindre och sedan den där competition då som höll mera... men kan ju vara då att den där sintern just då klarar av lite mindre effekt än andra t.ex keps sinterlamell...
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell Empty
InläggRubrik: Sv: Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell   Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell Icon_minitimetis 09 feb 2010, 21:05

Sinter och organisk skiljer, vad dom är skriver så är det så


Senast ändrad av Mikael den tis 09 feb 2010, 21:53, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Toffe
Vinnare Månadens Projekt
Toffe


Antal inlägg : 1989
Age : 137
Namn : Toffe
Från : Torsåker
Kör : Volvo
Registration date : 06-10-16

Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell Empty
InläggRubrik: Sv: Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell   Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell Icon_minitimetis 09 feb 2010, 21:50

sinter med fjädrat centrum är livsfarligt!

Vad sitter de på för bil och vilken effekt?
Till överst på sidan Gå ner
Kverna
Skogenracing Large
Kverna


Antal inlägg : 122
Age : 37
Namn : Anders
Från : Norge
Kör : Ford Sierra 2.0 Turbo 3dørs
Registration date : 09-01-21

Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell Empty
InläggRubrik: Sv: Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell   Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell Icon_minitimeons 10 feb 2010, 15:52

Toffe skrev:
sinter med fjädrat centrum är livsfarligt!

Vad sitter de på för bil och vilken effekt?


Hvorfor ?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell Empty
InläggRubrik: Sv: Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell   Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell Icon_minitimeons 10 feb 2010, 16:21

Vissa tycker dom går sönder om det blir för mycket effekt som ska gå igenom den
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen


Antal inlägg : 735
Age : 35
Namn : Lucas
Från : Finland
Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70
Registration date : 06-11-07

Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell Empty
InläggRubrik: Sv: Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell   Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell Icon_minitimeons 10 feb 2010, 17:00

Den sitter inte på någon bil det var nog bara något jag jämförde med här att den skulle klara lika mycket effekt som en organisk lamell av samma märke!

Annars har jag konstaterat att min lamell nog säkert är i fint skick så behöver inte byta. Angående kopplings sliret så var ytorna riktigt glansiga och hala så kan vara endast därför det har slirat också...
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell Empty
InläggRubrik: Sv: Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell   Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Kopplingsslir på lite underligt sätt, samt val av lamell
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Underligt problem!
» hur bygger man en kollektor på bästa sätt?
» sinter lamell & tryck platta?
» Fläkten på 740n ska bort, Vilket sätt är bäst?
» diametern på sierra lamell

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: