Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Kedjesträckare DOHC

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Rohden
Skogenracing Small



Antal inlägg : 28
Age : 42
Namn : Daniel
Från : Trollhättan
Kör : Chevelle
Registration date : 09-03-10

Kedjesträckare DOHC Empty
InläggRubrik: Kedjesträckare DOHC   Kedjesträckare DOHC Icon_minitimetor 07 jan 2010, 15:13

Ska lyfta toppen som sagt och har fått en beskrivning från en verkstad på ett specialverktyg som ska släppa trycket till kedjespännaren.
Fast även om jag tillverkar det verktyget så kan jag inte förstå hur det ska användas.

Jag behöver alltså ett bra sätt att demontera kamkedjan för att lyfta toppen på en DOHC
Till överst på sidan Gå ner
Rohden
Skogenracing Small



Antal inlägg : 28
Age : 42
Namn : Daniel
Från : Trollhättan
Kör : Chevelle
Registration date : 09-03-10

Kedjesträckare DOHC Empty
InläggRubrik: Sv: Kedjesträckare DOHC   Kedjesträckare DOHC Icon_minitimetor 07 jan 2010, 20:00

Kom igen, någon kan!
Till överst på sidan Gå ner
JohanH
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 443
Age : 35
Namn : Johan
Från : Kumla
Kör : Honda CRX
Registration date : 09-03-08

Kedjesträckare DOHC Empty
InläggRubrik: Sv: Kedjesträckare DOHC   Kedjesträckare DOHC Icon_minitimetor 07 jan 2010, 20:24

När jag drog av kamkedjan på min bil så använde jag mig av en kedjebrytare till cyklar. Japp det är sant. Modifierade den lite grann så den stora kedjan från bilen fick plats där,sen bröt jag först på ena sidan,och sen den andra(sprinten som tryckte ut pinnen räckte inte till)

Dåligt förklarat måhända,men säg till så får jag förenkla det Smile

Ett specialverktyg som släpper trycket från kedjespännaren vet jag inget om,då jag bröt min kedja och sen tog bort dreven samt kedjan. Återställde sen min kedjespännare med ett skruvstycke. Fungerar hur bra som helst.
Till överst på sidan Gå ner
Rohden
Skogenracing Small



Antal inlägg : 28
Age : 42
Namn : Daniel
Från : Trollhättan
Kör : Chevelle
Registration date : 09-03-10

Kedjesträckare DOHC Empty
InläggRubrik: Sv: Kedjesträckare DOHC   Kedjesträckare DOHC Icon_minitimetor 07 jan 2010, 22:59

Så kan man säker göra, jag orkade inte vänta på svar så jag skruvade loss kedjedreven och fick loss det på det viset.
Men tack ändå Smile
Till överst på sidan Gå ner
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

Kedjesträckare DOHC Empty
InläggRubrik: Sv: Kedjesträckare DOHC   Kedjesträckare DOHC Icon_minitimefre 08 jan 2010, 12:10

ja gör precis som rohden beskrev. tar bara loss dreven och låter kedjan ligga kvar. orka hålla på och kludda med att dela kedjan sen klämma ihop den igen.
Till överst på sidan Gå ner
JohanH
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 443
Age : 35
Namn : Johan
Från : Kumla
Kör : Honda CRX
Registration date : 09-03-08

Kedjesträckare DOHC Empty
InläggRubrik: Sv: Kedjesträckare DOHC   Kedjesträckare DOHC Icon_minitimefre 08 jan 2010, 18:28

NEj det är är inte nödvändigt att plocka loss kedjan,men jag kom nu på att jag gjorde som jag skrev för jag BYTTE kedja. Glömde nämna det Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Rohden
Skogenracing Small



Antal inlägg : 28
Age : 42
Namn : Daniel
Från : Trollhättan
Kör : Chevelle
Registration date : 09-03-10

Kedjesträckare DOHC Empty
InläggRubrik: Sv: Kedjesträckare DOHC   Kedjesträckare DOHC Icon_minitimemån 11 jan 2010, 21:51

Ska ha ihop grejerna igen och är lite villrådig, visst ska markeringen på nedre remskivan peka uppåt.
Orkar inte ta loss grejerna och kolla markeringen på kedjedrevet
Till överst på sidan Gå ner
JohanH
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 443
Age : 35
Namn : Johan
Från : Kumla
Kör : Honda CRX
Registration date : 09-03-08

Kedjesträckare DOHC Empty
InläggRubrik: Sv: Kedjesträckare DOHC   Kedjesträckare DOHC Icon_minitimetis 12 jan 2010, 09:52

på remskivan ska det peka uppåt,och p ådreven ska markeringarna vara mot varandra.
Till överst på sidan Gå ner
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

Kedjesträckare DOHC Empty
InläggRubrik: Sv: Kedjesträckare DOHC   Kedjesträckare DOHC Icon_minitimeons 13 jan 2010, 21:21

markeringarna på dreven ska ialf inte vara mot varandra > < inte så. < > så ska dom stå och vara lite nedåt till och med och inte mot varandra.
Till överst på sidan Gå ner
Rohden
Skogenracing Small



Antal inlägg : 28
Age : 42
Namn : Daniel
Från : Trollhättan
Kör : Chevelle
Registration date : 09-03-10

Kedjesträckare DOHC Empty
InläggRubrik: Sv: Kedjesträckare DOHC   Kedjesträckare DOHC Icon_minitimesön 17 jan 2010, 14:03

Skit också, återanvände min kedjesträckare och givetvis hoppade kedjan två kuggar och det knackade lite lätt.

Är detta slutet på motorn eller ska jag köpa en ny spännare och hoppas på det bästa?????

Eller är det någon som har en spännare liggandes
Till överst på sidan Gå ner
Rohden
Skogenracing Small



Antal inlägg : 28
Age : 42
Namn : Daniel
Från : Trollhättan
Kör : Chevelle
Registration date : 09-03-10

Kedjesträckare DOHC Empty
InläggRubrik: Sv: Kedjesträckare DOHC   Kedjesträckare DOHC Icon_minitimemån 18 jan 2010, 21:00

Det kanske inte är slutet på motorn, gjorde ett komp prov och sämsta cyl hade 11,5 bar och bästa 14bar.

Borde vara okej eller
Till överst på sidan Gå ner
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

Kedjesträckare DOHC Empty
InläggRubrik: Sv: Kedjesträckare DOHC   Kedjesträckare DOHC Icon_minitimetor 21 jan 2010, 09:12

de är ingen fara om den bara hoppa 2 kugg. bara att göra om och sen tuta och köra Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Rohden
Skogenracing Small



Antal inlägg : 28
Age : 42
Namn : Daniel
Från : Trollhättan
Kör : Chevelle
Registration date : 09-03-10

Kedjesträckare DOHC Empty
InläggRubrik: Sv: Kedjesträckare DOHC   Kedjesträckare DOHC Icon_minitimelör 23 jan 2010, 15:56

Det var droppen, hade inne bilen och byte olja.
När jag startade sen så hoppade kedjan igen trots ny kedjespännare vilket resulterade i komplös 3a och 4a.

Jag ger upp
Till överst på sidan Gå ner
JohanH
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 443
Age : 35
Namn : Johan
Från : Kumla
Kör : Honda CRX
Registration date : 09-03-08

Kedjesträckare DOHC Empty
InläggRubrik: Sv: Kedjesträckare DOHC   Kedjesträckare DOHC Icon_minitimelör 23 jan 2010, 17:49

Välkommen till Sierra DOHC världen där inget står rätt till motormässigt.
Dåligt skämt åsido.

Hur kan det komma sig att den hoppar såpass kraftigt? Jag har inte märkt att min har blivit så svår att få rätt inställd. :S
Till överst på sidan Gå ner
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

Kedjesträckare DOHC Empty
InläggRubrik: Sv: Kedjesträckare DOHC   Kedjesträckare DOHC Icon_minitimesön 24 jan 2010, 10:09

spände du remskivan med mutterknackare?
eller du drog så hårt du kunde med spärrskaft?
de ja gjorde fel första gången så drog ja bara med spärrskaft och de gjorde att kilen till kedjehjulet nere på veven gick av och mosade alla ventiler. sen dess har ja varit noga med att mutterknacka som fan på remskivan.
Till överst på sidan Gå ner
Rohden
Skogenracing Small



Antal inlägg : 28
Age : 42
Namn : Daniel
Från : Trollhättan
Kör : Chevelle
Registration date : 09-03-10

Kedjesträckare DOHC Empty
InläggRubrik: Sv: Kedjesträckare DOHC   Kedjesträckare DOHC Icon_minitimesön 24 jan 2010, 20:56

Det är inte kilen som har pajat, kedjan hoppade helt enket igen trots ny spännare.
Kanske får tag i en topp men det är nu jag ska ha bilen så bättre att satsa på att ha den race ready nästa vinter
Till överst på sidan Gå ner
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

Kedjesträckare DOHC Empty
InläggRubrik: Sv: Kedjesträckare DOHC   Kedjesträckare DOHC Icon_minitimemån 25 jan 2010, 01:04

okej ja köper aldrig nu spännare. ja återställer den som ja hade innan. kan va glid skenorna som är sönder? vanligt fel när kedjan hoppar. sen kan löphjulet vara trögt så de gör att kedjan blir slak. kolla allt sånt extra noga när du monterar.
Till överst på sidan Gå ner
Rohden
Skogenracing Small



Antal inlägg : 28
Age : 42
Namn : Daniel
Från : Trollhättan
Kör : Chevelle
Registration date : 09-03-10

Kedjesträckare DOHC Empty
InläggRubrik: Sv: Kedjesträckare DOHC   Kedjesträckare DOHC Icon_minitimemån 25 jan 2010, 19:01

Inget problem med löphjulet fast den långa glidskenan på "drag" sidan har ett sprucket fäste så den är lite slapp.

Tycker ändå att spännaren borde ha tryck på kedjan då detta hände precis vid start, jag menar att det var ju nästan inget varv på motorn.
Till överst på sidan Gå ner
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

Kedjesträckare DOHC Empty
InläggRubrik: Sv: Kedjesträckare DOHC   Kedjesträckare DOHC Icon_minitimemån 25 jan 2010, 22:34

där har du felet att den hoppar. denna har jätte många problem med just att den e sprucken vid fäste så den gör att kedjan blir mer slapp än den får lov att va. sen kan inte sträckaren dra mycke mer än den e i vilo läge.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Kedjesträckare DOHC Empty
InläggRubrik: Sv: Kedjesträckare DOHC   Kedjesträckare DOHC Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Kedjesträckare DOHC
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Ford Scorpio 2.0 Dohc 16V 1998 + lite 8ventilers dohc ms fundering
» Motor Skillnader Dohc 4x4 / Dohc Rwd
» Kamkedjespännare på Dohc
» Dohc problem
» Dohc +turbo=?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: