Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Vad har jag gjort för fel?

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Rohden
Skogenracing Small



Antal inlägg : 28
Age : 42
Namn : Daniel
Från : Trollhättan
Kör : Chevelle
Registration date : 09-03-10

Vad har jag gjort för fel? Empty
InläggRubrik: Vad har jag gjort för fel?   Vad har jag gjort för fel? Icon_minitimeons 06 jan 2010, 20:38

Har turbo konverterat isbilen, en DOHC från -91.
Tycker jag har gjort det enligt SkogenRacings handbok.
Hemknåpat grenrör med "lagom" turbo, SAAB ic, Fyra kallstartsspridare som öppnar 0,3 resp 0,5 bar (två och två) laddar 0,7.

Problemet är att den går kass mellan 0-0,3 bar alltså precis när den börjar ladda och speciellt om man "smyger" lite med gasen, den dör i princip och gasar man då lite till så den orkar jobba sej upp till 0,3 när tillskottet slår till så sprätter den iväg.
Det är lite jobbigt att köra så, vad har jag glömt?
Kolkanistern är fortfarande kopplad som original, ska den pluggas?
Det går en vacum slang från insuget till en box på innerskärmen, tror den kan ha med tändning att göra, ska den pluggas?

Och tillsist, sköt givetvis topppackningen.
Ska jag montera dubbla istället eller ska det fungera med en frisk
Till överst på sidan Gå ner
richard s
Skogencrew
richard s


Antal inlägg : 931
Age : 42
Namn : richard
Från : gävle
Kör : RMK800
Registration date : 06-10-12

Vad har jag gjort för fel? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad har jag gjort för fel?   Vad har jag gjort för fel? Icon_minitimeons 06 jan 2010, 20:57

testa att låta spridarna starta tidigare , 0,1-0,2 tror inte sprutet fixar 0,3.

vad det gäller körbarheten med extraspridare och tryckvackter gäller det oftast att antingen köra lugnt utan ladd eller full gas.

topp packningen har säkert stuckit pga spikningar , setill att soppan funkar så slipper du det
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Rohden
Skogenracing Small



Antal inlägg : 28
Age : 42
Namn : Daniel
Från : Trollhättan
Kör : Chevelle
Registration date : 09-03-10

Vad har jag gjort för fel? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad har jag gjort för fel?   Vad har jag gjort för fel? Icon_minitimeons 06 jan 2010, 22:33

Du kan ha rätt, men jag är inte säker. Övertyga mej lite till. Körde med BB-lambda och hade AFR 13,5 på 0,7 ladd och fullskaft men loggade inte så lite svårt att se på lägre tryck och varv men soppa fick den.

Tycker ändå att det är lite mysko att bilen "dör" precis när man får laddtryck jag menar att 0,1 ska den ändå klara.
Min E30 320 körde jag 0,3bar utan tillskott och den gick förbannat jämt och fint, dock inte samma soppa system men ändå

Fler tankar och idéer tack Smile
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Vad har jag gjort för fel? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad har jag gjort för fel?   Vad har jag gjort för fel? Icon_minitimetor 07 jan 2010, 09:25

13.5 är för snålt du bör ner på 12.5 för att vara säker.

Tror också det är övergången som gör det, från att ha för lite til för mycket. Det är ofta problemet med just extrasprut att få till en snygg övergång. Många bilar är känsligare än andra, bmw maskin går säkert att köra snålare utan att det märks lika mycket. Har du lurat mapsensorn? Annars får den fnatt också sitter som en liten svart dosa med en vakuumslang på och en elkontakt. Koppla så här

Vad har jag gjort för fel? Luradmapsensor


Stora problemet med Dohc motorn är att tändningen inte går att fulställa så lätt att det spikar
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Rohden
Skogenracing Small



Antal inlägg : 28
Age : 42
Namn : Daniel
Från : Trollhättan
Kör : Chevelle
Registration date : 09-03-10

Vad har jag gjort för fel? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad har jag gjort för fel?   Vad har jag gjort för fel? Icon_minitimetor 07 jan 2010, 12:32

Där har vi förmodligen problemet, har inte pillat på mapsensorn
Precis det svaret jag ville ha, Man tackar

Vad säger du om kolkanistern då? plugga?
Till överst på sidan Gå ner
Rohden
Skogenracing Small



Antal inlägg : 28
Age : 42
Namn : Daniel
Från : Trollhättan
Kör : Chevelle
Registration date : 09-03-10

Vad har jag gjort för fel? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad har jag gjort för fel?   Vad har jag gjort för fel? Icon_minitimetor 07 jan 2010, 22:57

Har demonterat block packningen och den är kraftigt deformerad på 3cyl och lite på 4cyl, kan vara därför den tryckte ur sej lite vatten Smile

Förbränningsrum och kolvtoppar såg mycket fina ut så ny packning så är vi på banan igen
Till överst på sidan Gå ner
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

Vad har jag gjort för fel? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad har jag gjort för fel?   Vad har jag gjort för fel? Icon_minitimefre 08 jan 2010, 12:16

beställ en från mekonomen dom har en packning i stål och den pallar hur mycke som helst. kört på 1.5 bars ladd på den och för lite soppa. inget hände. kolla i förbrännings rummet i toppen mellan ventilerna där spicker toppen jätte lätt om den går för varmt. har en topp här hemma där ja har sprickor på cyl 1,2,4 just mellan ventilerna. kan va svårt att se så syna noga. spricker den där så trycker den ut vatten också. bra att veta så att säga.
Till överst på sidan Gå ner
Rohden
Skogenracing Small



Antal inlägg : 28
Age : 42
Namn : Daniel
Från : Trollhättan
Kör : Chevelle
Registration date : 09-03-10

Vad har jag gjort för fel? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad har jag gjort för fel?   Vad har jag gjort för fel? Icon_minitimemån 18 jan 2010, 21:02

Fråga till Mikael
Storlek på backventil? har satt dit en avsedd för spolarvätska, är den förliten?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Vad har jag gjort för fel? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad har jag gjort för fel?   Vad har jag gjort för fel? Icon_minitimemån 18 jan 2010, 21:38

Hmm jag tog en sådan om jag inte minns fel och det funkade, men är det problem så prova gå upp lite i storlek. Får inte vara för stor bara för då tappar du ladd
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Sponsored content





Vad har jag gjort för fel? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad har jag gjort för fel?   Vad har jag gjort för fel? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Vad har jag gjort för fel?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» B: Theo & Opel´n hmmm..vad har han gjort tro
» Pinto fick inte tätt toppackningen, gjort fel?
» F: Drifting/Dragracing från Ryssland (riktigt snyggt gjort)

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: