Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Soppatillförsel ökning vid överladdning

Gå ner 
+5
_-gniraz-_
Golden Boy
Mantel
NIKKELICIOUS
Almgren
9 posters
FörfattareMeddelande
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren

Antal inlägg : 2207
Namn : David
Från : Skutskär
Kör : Tradare
Registration date : 07-06-20

Soppatillförsel ökning vid överladdning Empty
InläggRubrik: Soppatillförsel ökning vid överladdning   Soppatillförsel ökning vid överladdning Icon_minitimesön 22 nov 2009, 22:11

Hur många procent soppaökning krävs normalt vid överladdning?

Säg 0,1 bar, 0,5 & 1 bar.

Är det en linjär ökning som behövs ?
eller är det olika? T.ex 5% soppaökning krävs vid 0,1bar och 30% vid 0,5bar?

Någon som vet?
Till överst på sidan Gå ner
NIKKELICIOUS
Skogenracing Supreme
NIKKELICIOUS

Antal inlägg : 607
Namn : Niklas
Från : Kiruna
Kör : med hjulspinn
Registration date : 09-06-24

InläggRubrik: Sv: Soppatillförsel ökning vid överladdning   Soppatillförsel ökning vid överladdning Icon_minitimemån 23 nov 2009, 10:26

30% vid 1 bar, Läste något om det nyss Smile
Mantel
Skogenracing Extreme
Mantel

Antal inlägg : 419
Namn : Jonas
Från : Kungsgården
Kör : Lupo, Corsa Kompressor
Registration date : 08-02-24

InläggRubrik: Sv: Soppatillförsel ökning vid överladdning   Soppatillförsel ökning vid överladdning Icon_minitimemån 23 nov 2009, 12:09

Hehe ni kan ju köpa en triss i fall det funkar klockrent Razz
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren

InläggRubrik: Sv: Soppatillförsel ökning vid överladdning   Soppatillförsel ökning vid överladdning Icon_minitimemån 23 nov 2009, 15:25

Mantel skrev:
Hehe ni kan ju köpa en triss i fall det funkar klockrent Razz

bad jag om ett klockrent fungerande procent tal? Nej just det Soppatillförsel ökning vid överladdning Cheerlea

man kan ju spekulera på det mesta och nog måste det finnas någon teori som stämmer hyffsat bra allt?

Ingen som har lite bättre koll?
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy

Antal inlägg : 7682
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

InläggRubrik: Sv: Soppatillförsel ökning vid överladdning   Soppatillförsel ökning vid överladdning Icon_minitimemån 23 nov 2009, 16:43

det är en bra fråga faktist. man fördubblar ju effekten vid 1bar så det borde gå åt ungefär lika mycket mera soppa...

någon som mappar borde veta (Miakel) svara nu då Smile
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
_-gniraz-_
Skogenracing Elite
_-gniraz-_

Antal inlägg : 2200
Namn : Fredrik.Z
Från : Fröslunda
Kör : ""No Control" Sierran
Registration date : 06-10-31

InläggRubrik: Sv: Soppatillförsel ökning vid överladdning   Soppatillförsel ökning vid överladdning Icon_minitimemån 23 nov 2009, 16:58

En linjär ökar lika som laddtrycket allså 1bar =1kg mer soppatryck en progressiv ökar dubbel 1bar = 2kg mer soppatryck..
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren

InläggRubrik: Sv: Soppatillförsel ökning vid överladdning   Soppatillförsel ökning vid överladdning Icon_minitimemån 23 nov 2009, 18:18

_-gniraz-_ skrev:
En linjär ökar lika som laddtrycket allså 1bar =1kg mer soppatryck en progressiv ökar dubbel 1bar = 2kg mer soppatryck..

Surrar du om då? Laughing Jag undrar ingenting om bränsletrycks regulatorer om du trodde det Smile
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik

Antal inlägg : 1669
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

InläggRubrik: Sv: Soppatillförsel ökning vid överladdning   Soppatillförsel ökning vid överladdning Icon_minitimemån 23 nov 2009, 19:41

_-gniraz-_ skrev:

Stämmer väl inte angående progressiv ? För en progressiv tex 1:1:2 ökar väl 1,2bar mera och 1:1:4 1,4bar mera ?

Angående din fråga är de nog nästans omöjligt att ge ett bra svar som stämmer i alla fall. Men teroretiskt borde de väl krävas dubbelt så mycket vid varje 1bars höjning av laddtrycket.
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren

InläggRubrik: Sv: Soppatillförsel ökning vid överladdning   Soppatillförsel ökning vid överladdning Icon_minitimemån 23 nov 2009, 19:55

Henrik skrev:
_-gniraz-_ skrev:

Stämmer väl inte angående progressiv ? För en progressiv tex 1:1:2 ökar väl 1,2bar mera och 1:1:4 1,4bar mera ?

Angående din fråga är de nog nästans omöjligt att ge ett bra svar som stämmer i alla fall. Men teroretiskt borde de väl krävas dubbelt så mycket vid varje 1bars höjning av laddtrycket.

Det verkar ju gå utmärkt att säga att vid E85 behövs 30% ökning. Iofs kan det vara annorlunda vid överladdning, men borde det kunna finnas något vettigt begrepp som ska stämma någorlunda.

Som Jonny säger kanske någon mappkille kan svara på detta? Dom borde ju ha riktigt bra koll. Nog för att man bara kan följa lambda men seriösare en så är väl dom flesta Smile
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: Soppatillförsel ökning vid överladdning   Soppatillförsel ökning vid överladdning Icon_minitimemån 23 nov 2009, 20:05

Rent teoretiskt så kan man säga att om man laddar 1bar så kommer det gå åt dubbla mängden bränsle. 0.5bar blir 50%, 0.1bar blir 10% etc

Stämmer inte fullt ut så klart men är en ganska bra tumregel. Men sen är det så att vissa bilar vill ha mer bränsle och andra mindre, det handlar om hur motor är konstruerad.

Mickes BMW med M20 motor använder bara sina 450cc spridare till 70-80% medans min Capri 2.9 vill ha 90% av 450cc spridarna för att ge lika effekt

Att man kan säga rätt säkert på E85 att det räcker att öka 30-40% över hela kurvan är för att bränslet inte innehåller lika mycket energi
http://www.skogenracing.com
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren

InläggRubrik: Sv: Soppatillförsel ökning vid överladdning   Soppatillförsel ökning vid överladdning Icon_minitimemån 23 nov 2009, 20:18

Mikael skrev:
Rent teoretiskt så kan man säga att om man laddar 1bar så kommer det gå åt dubbla mängden bränsle. 0.5bar blir 50%, 0.1bar blir 10% etc

Stämmer inte fullt ut så klart men är en ganska bra tumregel. Men sen är det så att vissa bilar vill ha mer bränsle och andra mindre, det handlar om hur motor är konstruerad.

Mickes BMW med M20 motor använder bara sina 450cc spridare till 70-80% medans min Capri 2.9 vill ha 90% av 450cc spridarna för att ge lika effekt

Att man kan säga rätt säkert på E85 att det räcker att öka 30-40% över hela kurvan är för att bränslet inte innehåller lika mycket energi

Okej, då förstår jag ínte hur du kan säga att det ska räcka med öka bränsletycket 1bar för att ladda ca 0,4bar. Wink

Då du skrev i en annan tråd att en ökning på 30% skulle innebära en ökning på bränsletrycket från 3bar till 6bars tryck för att matcha.
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Soppatillförsel ökning vid överladdning   Soppatillförsel ökning vid överladdning Icon_minitimemån 23 nov 2009, 20:28

Vad är nu det här?

Om du tänker på en viss konversation mellan mig och Jonny igår så frågade han mig vad jag trodde och jag sa kanske men ändrade mig senare till troligtvis inte efter jag räknat lite. Det beror på om orginal styrsystem kan kompensera en smula

Sen vad som funkar eller inte kan man diskutera. Alla vet att en strombergare inte räcker till mer än 0.3-0.4 bar men endå är det folk som åker runt på 1bar och säger att det funkar jättebra. Fast det vet dom givetivs inte för dom har inte en blekaste aning om vad lambdan säger.

En motor kan faktiskt gå ganska snålt ett kortare tag innan den packar ihop.
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren

InläggRubrik: Sv: Soppatillförsel ökning vid överladdning   Soppatillförsel ökning vid överladdning Icon_minitimemån 23 nov 2009, 20:43

Ja de var det jag tänkte på nu.
werd
Skogenracing Supreme
werd

Antal inlägg : 708
Namn : MuppDaniel
Från : Den ökända staden kumla!
Kör : 242 -1975.
Registration date : 06-10-12

InläggRubrik: Sv: Soppatillförsel ökning vid överladdning   Soppatillförsel ökning vid överladdning Icon_minitimetis 24 nov 2009, 12:14

Måste bara flika in lite, en kompis hade bredbandslambda på sin fulturbobil med där han testa med cd-2 och CDUS strombergare... Han ladda 0.6 och lambdan visade goda värden med CDUS:en men inte med CD-2an...
Var bara tvungen att svara då jag kände mej väldigt träffad av det du sa Micke, hehe Wink Wink (notera smilisarna Smile )
http://www.freewebs.com/engelo/
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Soppatillförsel ökning vid överladdning   Soppatillförsel ökning vid överladdning Icon_minitimetis 24 nov 2009, 13:05

werd skrev:
Måste bara flika in lite, en kompis hade bredbandslambda på sin fulturbobil med där han testa med cd-2 och CDUS strombergare... Han ladda 0.6 och lambdan visade goda värden med CDUS:en men inte med CD-2an...
Var bara tvungen att svara då jag kände mej väldigt träffad av det du sa Micke, hehe Wink Wink (notera smilisarna Smile )

Tänkte faktiskt inte på dig, tänkte igentligen inte på någon utan generellt Smile Kan tänka mig att bränslet räcker längre om man kör väldigt lite tändning då effekten går ner rätt mycket
werd
Skogenracing Supreme
werd

Antal inlägg : 708
Namn : MuppDaniel
Från : Den ökända staden kumla!
Kör : 242 -1975.
Registration date : 06-10-12

InläggRubrik: Sv: Soppatillförsel ökning vid överladdning   Soppatillförsel ökning vid överladdning Icon_minitimetis 24 nov 2009, 16:20

Mikael skrev:
werd skrev:

Tänkte faktiskt inte på dig, tänkte igentligen inte på någon utan generellt Smile Kan tänka mig att bränslet räcker längre om man kör väldigt lite tändning då effekten går ner rätt mycket
Helt exakt Smile
http://www.freewebs.com/engelo/
Toffe
Vinnare Månadens Projekt
Toffe

Antal inlägg : 1989
Namn : Toffe
Från : Torsåker
Kör : Volvo
Registration date : 06-10-16

InläggRubrik: Sv: Soppatillförsel ökning vid överladdning   Soppatillförsel ökning vid överladdning Icon_minitimelör 05 dec 2009, 00:14

Vilken motor talar du om?

jämför en S50b32 motor på 1 kilo och en b20 på 1kilo, krävs det lika stor mängd bränsle tror du?
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Soppatillförsel ökning vid överladdning   Soppatillförsel ökning vid överladdning Icon_minitime

Soppatillförsel ökning vid överladdning
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Vad får man i effekt ökning
» Överladdning
» Ny sorts överladdning? Kan det funka...?
» EMeizter - Pinto renovering / överladdning

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: