Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Galen idé med turbokonvertering!

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
persson121
Skogenracing Small



Antal inlägg : 9
Age : 33
Namn : dsadsa
Från : sadfads
Kör : volvo 740 gangsta P.I.M.P :P
Registration date : 09-09-29

Galen idé med turbokonvertering! Empty
InläggRubrik: Galen idé med turbokonvertering!   Galen idé med turbokonvertering! Icon_minitimesön 25 okt 2009, 19:11

Man måste komsänka för att få mera syre i förbränningsrummet.
Men om man har kompressor så behöver man inte kompsänka.
Därför tänkte jag om tro en "fläktrem" som driver en turbin.
Man svarvar en skiva som är 40 cm i dimameter. Sen är det en rem på den skivan som leder till en skiva som är 10 cm i diameter.

Vi säger att kompen är 9,5:1.
När motorn snurrar 3000 rpm så snurrar 10-cenitimeters-skivan 9000 rpm, tror jag. Turbinen sitter ihop med den lilla skivan. Det ska väll räcka, eller?

Det skulle fungera? Eller? Sen vet jag att man ska ha extrasprut.

Fördelen med denna teori är att man behöver inte röra toppen eller grenröret. Nackdelen är att man kan max ladda ca 0.5 bar.

Jag kanske inte förklarade 100 % nu, men jag är lite trött. Den är ganska enkel att fatta Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Galen idé med turbokonvertering! Empty
InläggRubrik: Sv: Galen idé med turbokonvertering!   Galen idé med turbokonvertering! Icon_minitimesön 25 okt 2009, 19:36

Nu har du surrat till det rejält Smile Är precis lika behov om inte större av att kompsänka med kompressor eftersom momentmax hamnar så tidigt. Sen kan man gå runt behovet av att kompsänka genom att hälla E85 i tanken eller liknande bränsle men krävs givetvis mappning men det krävs endå eller mer bränsle på nått sätt.

Bygge om turbo med remdrift funkar om man hittar nån planetväxel som växlar upp men bara en rem och skiva är ingen höjdare eftersom en turbo snurrar så oerhört fort
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
persson121
Skogenracing Small



Antal inlägg : 9
Age : 33
Namn : dsadsa
Från : sadfads
Kör : volvo 740 gangsta P.I.M.P :P
Registration date : 09-09-29

Galen idé med turbokonvertering! Empty
InläggRubrik: Sv: Galen idé med turbokonvertering!   Galen idé med turbokonvertering! Icon_minitimesön 25 okt 2009, 19:40

Mikael skrev:
Nu har du surrat till det rejält Smile Är precis lika behov om inte större av att kompsänka med kompressor eftersom momentmax hamnar så tidigt. Sen kan man gå runt behovet av att kompsänka genom att hälla E85 i tanken eller liknande bränsle men krävs givetvis mappning men det krävs endå eller mer bränsle på nått sätt.

Bygge om turbo med remdrift funkar om man hittar nån planetväxel som växlar upp men bara en rem och skiva är ingen höjdare eftersom en turbo snurrar så oerhört fort

Okej. Jag skulle villja turbokonvertera min B230F. Jag behöver inte månka hk. typ 160.
Hur mycket tror du det kommer kosta?
B230F sitter på volvo 740.
Alltså, Jag har en kam som heter V-kam. Den börjar dra vid 3000 till 6000 rpm. Men mellan 1000 och 3000 vill jag att den ska gå som den vore orginal d.v.s dra lika mycket bensin.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Galen idé med turbokonvertering! Empty
InläggRubrik: Sv: Galen idé med turbokonvertering!   Galen idé med turbokonvertering! Icon_minitimesön 25 okt 2009, 19:49

5000-10000kr skulle jag tippa, brukar vara den pengen man kan hitta en turbomotor för
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
persson121
Skogenracing Small



Antal inlägg : 9
Age : 33
Namn : dsadsa
Från : sadfads
Kör : volvo 740 gangsta P.I.M.P :P
Registration date : 09-09-29

Galen idé med turbokonvertering! Empty
InläggRubrik: Sv: Galen idé med turbokonvertering!   Galen idé med turbokonvertering! Icon_minitimesön 25 okt 2009, 19:51

Mikael skrev:
5000-10000kr skulle jag tippa, brukar vara den pengen man kan hitta en turbomotor för
Okej, men då är det lika bra att jag köper en turbomotor.
En b230f drar 0.8 blandad körning, hur mycket drar en turbomotor blandad körning? Jag hoppas dom drar lika mycket om man kör lika lungt som den första motorn jag nämde?
Till överst på sidan Gå ner
Jeppo
Skogenracing Supreme
Jeppo


Antal inlägg : 811
Age : 35
Namn : Jesper Ericsson
Från : Tierp
Kör : V70N - Vector turbo
Registration date : 07-10-16

Galen idé med turbokonvertering! Empty
InläggRubrik: Sv: Galen idé med turbokonvertering!   Galen idé med turbokonvertering! Icon_minitimesön 25 okt 2009, 19:53

Klart soppaförbrukningen på en gammal turbomotor inte är det mest ekonomiska.. Har svårt att tro man kan åka på 0.8 med en gammal rödblockare? Varför vill du ha turbo om det är soppaförbrukningen du är oroad över.. Det hör inte riktigt ihop
Till överst på sidan Gå ner
persson121
Skogenracing Small



Antal inlägg : 9
Age : 33
Namn : dsadsa
Från : sadfads
Kör : volvo 740 gangsta P.I.M.P :P
Registration date : 09-09-29

Galen idé med turbokonvertering! Empty
InläggRubrik: Sv: Galen idé med turbokonvertering!   Galen idé med turbokonvertering! Icon_minitimesön 25 okt 2009, 19:56

Jeppo skrev:
Klart soppaförbrukningen på en gammal turbomotor inte är det mest ekonomiska.. Har svårt att tro man kan åka på 0.8 med en gammal rödblockare? Varför vill du ha turbo om det är soppaförbrukningen du är oroad över.. Det hör inte riktigt ihop

Det är så här att dem flesta jag känner kör gammla rödblockare. Dom kan inte få under 1,4 liter milen. Helt omöjligt. Dom går surt som satan, men dom skryter om den som den vore en 500 hk V8.

Därför är jag lite orolig att man blir runinerad om man kör volvo turbo.
Däremot andra bilar som t.e.x saab eller bmw, så verkar det vara hur man kör.
Till överst på sidan Gå ner
Jeppo
Skogenracing Supreme
Jeppo


Antal inlägg : 811
Age : 35
Namn : Jesper Ericsson
Från : Tierp
Kör : V70N - Vector turbo
Registration date : 07-10-16

Galen idé med turbokonvertering! Empty
InläggRubrik: Sv: Galen idé med turbokonvertering!   Galen idé med turbokonvertering! Icon_minitimesön 25 okt 2009, 19:58

som jag sa, så är det ingen sparbössa att åka gammal turbobil och det säger ju sig självt.. Det kostar att ha kul helt enkelt och det är nog alla som åker gammelturbos medvetna om
Till överst på sidan Gå ner
persson121
Skogenracing Small



Antal inlägg : 9
Age : 33
Namn : dsadsa
Från : sadfads
Kör : volvo 740 gangsta P.I.M.P :P
Registration date : 09-09-29

Galen idé med turbokonvertering! Empty
InläggRubrik: Sv: Galen idé med turbokonvertering!   Galen idé med turbokonvertering! Icon_minitimesön 25 okt 2009, 19:59

Jeppo skrev:
som jag sa, så är det ingen sparbössa att åka gammal turbobil och det säger ju sig självt.. Det kostar att ha kul helt enkelt och det är nog alla som åker gammelturbos medvetna om

Joo, det tror jag också. Men nya bilar verkar det vara tvärtom. Fattar inte hur?
Till överst på sidan Gå ner
Jeppo
Skogenracing Supreme
Jeppo


Antal inlägg : 811
Age : 35
Namn : Jesper Ericsson
Från : Tierp
Kör : V70N - Vector turbo
Registration date : 07-10-16

Galen idé med turbokonvertering! Empty
InläggRubrik: Sv: Galen idé med turbokonvertering!   Galen idé med turbokonvertering! Icon_minitimesön 25 okt 2009, 20:00

Motorstyrningarna har väl uppdateras och mappningen blir väl bara bättre och bättre.. Det är ju viss skillnad på nån gammal volvo/saab/audi turbo som är ifrån början på 90talet mot 2000 talets turbovagnar helt klart..
Till överst på sidan Gå ner
richard s
Skogencrew
richard s


Antal inlägg : 931
Age : 42
Namn : richard
Från : gävle
Kör : RMK800
Registration date : 06-10-12

Galen idé med turbokonvertering! Empty
InläggRubrik: Sv: Galen idé med turbokonvertering!   Galen idé med turbokonvertering! Icon_minitimesön 25 okt 2009, 20:27

de rödblockare jag haft med förgasare , meksprut och elsprut har alla legat strax över litern.

de med turbo och mek eller elsprut på 1,5-2 liter milen.
saab turbo lika.

saab 9000 2.3 icketurbo visade infodatorn aldrig under 1,2.
kadett e 1.6 drog ca 0,8

detta vid normal körning , ingen "svensson körning"
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
wolfzap
Skogenracing Medium
wolfzap


Antal inlägg : 59
Age : 36
Namn : Robert
Från : Nyköping
Kör : Volvo XC70 , Toyota Supra MK 3
Registration date : 08-02-22

Galen idé med turbokonvertering! Empty
InläggRubrik: Sv: Galen idé med turbokonvertering!   Galen idé med turbokonvertering! Icon_minitimesön 25 okt 2009, 21:17

Jag har haft diverse rödblockare. b234f, b230k, b200ft och b23et. Måste dock säga att min b23et är den snålaste av dom. Vet inte om. Den drar strax under litern.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Galen idé med turbokonvertering! Empty
InläggRubrik: Sv: Galen idé med turbokonvertering!   Galen idé med turbokonvertering! Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Galen idé med turbokonvertering!
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» F: Galen M5 Turbo
» F: Galen 740 T5, 788hk 805 nm @ 2,9 bar på hjulen !
» F: Toyota starlet Rwd spakad av Galen finne!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: