| Turbokonventering Doch | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
sandris86 Skogenracing Small
Antal inlägg : 31 Age : 38 Namn : Sandra Från : Trelleborg Kör : Ford Sierra GT -93 och Sierra Cosworth <3 Registration date : 07-02-18
| Rubrik: Turbokonventering Doch mån 19 feb 2007, 00:06 | |
| Hej ! jag har lite frågor som jag gärna vill ha svar på. För de första så vill jag ha lite extra hk i Pärlan där ute. Pärlan é då en Sierra GT -93 me docha motorn. Hade tänkt sätta turbo på han men eftersom alla snackar om pinton så ser de mörkt ut för den idéen .. Någon som har några tips på hur jag lättast går till väga me detta eller om jag ska ge upp den tanken kanske om nu de inte går som jag vill kanske där é tips på hur jag annars kan öka hästarna. finns de extraktorgrenrör att få till dochen ? har letat men utan resultat .. någon som vet nån som säljer racecat till ett bra tips ? Alla tips é välkomna .. pärlan ska inte vara orginal länge till iaf .. Tacksam för svar, Mvh Sandra | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Turbokonventering Doch mån 19 feb 2007, 12:01 | |
| Ah ser nu att jag skickade ett mail i onödan. Men skriver samma här som i mailet Anledningen att vi inte konverterat någon dohc motor är för att dom har problem redan orginal med hållbarheten, motorn är framtagen av Ford enbart för att vara ekonomisk och jag själv tycker den känns lite tveksam. Men det finns folk som har byggt om sina dohc sierror och principen är ungefär detsamma som med en pinto. Du behöver turbo och en intercooler, oljetryck till turbon får du ta från oljetrycksgivaren under insuget. Tyvär måste man lyfta ur motorn för att komma åt att montera en oljeretur i tråget (borra hål och skruva fast en nippel är smidigt) Det är rätt enkelt att göra ett grenrör till dom men vet ingen som säljer flänsar. Annars är det smidigt att göra en adapter mellan orginalgrenrör och turbon. Intercooler kan man köpa på klracing, den här i länken passar utmärkt framför kylaren http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=46Extrasprut är lättaste sättet att lösa det med bränslet, fyra startspridare från volvo/saab med k-jetronic insprut och en tryckvakt från saab 900 (sitter under instrumentbrädan bredvid rattstången) Det borde räcker bra till 0.6bar vilket ska ge en effekt ökning på ca 70hk Den här firman säljer extraktor http://www.martelius.com dock måste man kunna finsk för att hitta på röret Tyvär ger det så lite effekt så det är knappast värt jobbet och kostnaden. | |
|
| |
Antal inlägg : 31 Age : 38 Namn : Sandra Från : Trelleborg Kör : Ford Sierra GT -93 och Sierra Cosworth <3 Registration date : 07-02-18
| Rubrik: Sv: Turbokonventering Doch mån 19 feb 2007, 13:16 | |
| Hur mycket effekt kan de ge på min pärla tror du ? vet du var man kan köpa racecat ? har 2,5" efter kisen nu men de gör ingen större skillnad pga att de fortfarande é orginal framtill .. de låter lite häftigare bara .. men de é iaf nått men du som verkar ha koll på de mesta till Sierra kanske kan tipsa om nårra sidor som har trim till dochan ? hitta ett chip som gav 8 hk .. för 3.000 .. känns lönt o betala så mycke för så lite .. frågan é om man ena kommer märka skillnaden. Mvh Sandra | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Turbokonventering Doch mån 19 feb 2007, 14:54 | |
| Menar du turbo? Rör sig om ca 190hk vid 0.6bar, med ett extraktor kanske 2hk. Valet är alltså ganska lätt Du kan titta på http://www.a-alt-avgassystem.se/ efter racecat, finns säkert på flera andra ställen. Är svårt med sugtrim oftast blir man bara besviken. Och det är sällan billigt. | |
|
| |
knuts Skogenracing Large
Antal inlägg : 208 Age : 42 Namn : Mathias Från : Finland Kör : Registration date : 06-10-22
| Rubrik: Sv: Turbokonventering Doch mån 19 feb 2007, 21:54 | |
| app,app. kanske oftast, men inte alltid man blir besviken. men, dyrt e det. jo. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Turbokonventering Doch mån 19 feb 2007, 23:58 | |
| racekisen på den sidan kosta 3.000 kanske inte behöver vara så extrem me tanke på att de ändå é en dohc. pojkvännen hade visst hittat nått liknande för 1.500 , men de kanske é skit ? nån koll på vad en racekise kan ge för effekt me 2,5" avgas ? kanske måste ha extraktorgrenröret då för att göra nån större skillnad ? | |
|
| |
m5micke Skogencrew
Antal inlägg : 3132 Age : 42 Namn : Micke Från : Gävle Kör : BMW "Alpina" 332itt e30 -89, BMW X5 4,8is, BMW 323im e36 -97 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Turbokonventering Doch tis 20 feb 2007, 16:53 | |
| De ska vara sugis. Inge snurbo. Men som sagt de kostar bra mycket mer att sug trimma kontra turbo.
Jag plockade bort katten helt på min 325:a men tror inte jag märkte någon direkt skillnad. Kan även va så att man gärna vill att de ska va en jätte skillnad men som sagt jag tror de blev marginellt bättre utan katt.
Ne satsa på Turbo. Mest HK för pengarna | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Turbokonventering Doch ons 21 feb 2007, 13:01 | |
| Jo, turbo lär de bli på pärlan .. båda jag o pojkvännen vill ha de så till hösten kommer vi nog ha fullt upp (: hoppas iaf på att ha pengar till att göra nått me motorn då .. utsidan é där inte så mycke kvar på. | |
|
| |
_-gniraz-_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 2200 Age : 39 Namn : Fredrik.Z Från : Fröslunda Kör : ""No Control" Sierran Registration date : 06-10-31
| Rubrik: Sv: Turbokonventering Doch ons 21 feb 2007, 13:58 | |
| släng upp lite bilder på pärlan då..? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Turbokonventering Doch ons 21 feb 2007, 17:08 | |
| | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Turbokonventering Doch | |
| |
|
| |
| Turbokonventering Doch | |
|