Murphy's lag - Kan något gå åt hellvete så gör det det!
Hade precis slängt ihop nya trimmade motorn och bytt bromsar på min Volvo 244 GL och for ut på en testsväng som gick riktigt bra de första timmarna, sedan begav vi oss till Piteå och då jag kom till rondellen vid Mcdonalds kände jag att fästet var så pass bra att jag blev tvungen att lägga några varv där då. Sagt och gjort, började på tvåan med ganska höga varv och slängde sedan i trean och började varva uppemot 5000-6000 rpm med dubbla spjällen öppna och började få en rejäl fart.
Efter ungefär två varv så börjar motorn knacka som bara satan och oljelampan tvärtänds, samtidigt som motorn tvärdör i en sekund och sedan fortsätter att gå när jag tväröppnar andra spjället på gasaren, samt oljetryckslampan slocknade. Tog mig iväg från rondellen och stannade på sidan av vägen en bit utanför stan för att kolla vad som hände. Såg ingenting speciellt egentligen förutom oljenivån som var lite låg, men när jag skulle starta den igen gick den trögt som bara satan och vägrade starta förutom på full gas. Fick köra den hem på 2000 rpm för att hålla uppe oljetrycket nog mycket.
Körde till polaren och snyltade motorolja och körde hem, när jag kommit hem till gården så hade motorn i princip slutat knacka och gick bra, men när varven gick ner började lampan lysa igen lite då och då. Tillägger även att den i princip dör direkt jag gasar, men det har nog bara att göra med fel bestyckning trots att det fungerade före.
Någon som varit med om liknande? Ska skruva loss oljetråget och kolla hur oljepumpen ser ut imorgon, får kolla om vevlagrena klarat sig, men det var det första jag tänkte när jag hörde missljuden från motorn.
Berätta gärna om egna erfarenheter av murphys lag, haha