Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Murphy's lag - Kan något gå åt hellvete så gör det det!

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Wezzli
Skogenracing Large
Wezzli

Antal inlägg : 133
Namn : Krängwobbelracing
Från : Piteå
Kör : Volvo 240 drifter
Registration date : 06-10-12

Murphy's lag - Kan något gå åt hellvete så gör det det! Empty
InläggRubrik: Murphy's lag - Kan något gå åt hellvete så gör det det!   Murphy's lag - Kan något gå åt hellvete så gör det det! Icon_minitimeons 14 feb 2007, 01:59

Hade precis slängt ihop nya trimmade motorn och bytt bromsar på min Volvo 244 GL och for ut på en testsväng som gick riktigt bra de första timmarna, sedan begav vi oss till Piteå och då jag kom till rondellen vid Mcdonalds kände jag att fästet var så pass bra att jag blev tvungen att lägga några varv där då. Sagt och gjort, började på tvåan med ganska höga varv och slängde sedan i trean och började varva uppemot 5000-6000 rpm med dubbla spjällen öppna och började få en rejäl fart.

Efter ungefär två varv så börjar motorn knacka som bara satan och oljelampan tvärtänds, samtidigt som motorn tvärdör i en sekund och sedan fortsätter att gå när jag tväröppnar andra spjället på gasaren, samt oljetryckslampan slocknade. Tog mig iväg från rondellen och stannade på sidan av vägen en bit utanför stan för att kolla vad som hände. Såg ingenting speciellt egentligen förutom oljenivån som var lite låg, men när jag skulle starta den igen gick den trögt som bara satan och vägrade starta förutom på full gas. Fick köra den hem på 2000 rpm för att hålla uppe oljetrycket nog mycket.

Körde till polaren och snyltade motorolja och körde hem, när jag kommit hem till gården så hade motorn i princip slutat knacka och gick bra, men när varven gick ner började lampan lysa igen lite då och då. Tillägger även att den i princip dör direkt jag gasar, men det har nog bara att göra med fel bestyckning trots att det fungerade före.

Någon som varit med om liknande? Ska skruva loss oljetråget och kolla hur oljepumpen ser ut imorgon, får kolla om vevlagrena klarat sig, men det var det första jag tänkte när jag hörde missljuden från motorn.

Berätta gärna om egna erfarenheter av murphys lag, haha Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
http://krangwobbelracing.mine.nu
Öbbe
Skogencrew
Öbbe

Antal inlägg : 6142
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71

InläggRubrik: Sv: Murphy's lag - Kan något gå åt hellvete så gör det det!   Murphy's lag - Kan något gå åt hellvete så gör det det! Icon_minitimeons 14 feb 2007, 12:29

det är ju en dålig lag iaf det vet jag..
hoppas saker höll då, det är ju trots allt en volvo snurra vi pratar om så det höll nog =)
http://www.SKOGENRACING.com
richard s
Skogencrew
richard s

Antal inlägg : 931
Namn : richard
Från : gävle
Kör : RMK800

InläggRubrik: Sv: Murphy's lag - Kan något gå åt hellvete så gör det det!   Murphy's lag - Kan något gå åt hellvete så gör det det! Icon_minitimeons 14 feb 2007, 12:40

skulle gissa på att oljepumpen inte fick tillräckligt med olja pga att olja låg i ena hörnet av oljetråget när du körde runt.

Köpte en 245 turbo för några år sedan , den var tom på olja.
Så efter nån mil knackade den ganska friskt , blev en krokig vev på den.
http://www.skogenracing.com
Wezzli
Skogenracing Large
Wezzli

InläggRubrik: Sv: Murphy's lag - Kan något gå åt hellvete så gör det det!   Murphy's lag - Kan något gå åt hellvete så gör det det! Icon_minitimeons 14 feb 2007, 21:38

richard s skrev:
skulle gissa på att oljepumpen inte fick tillräckligt med olja pga att olja låg i ena hörnet av oljetråget när du körde runt.

Köpte en 245 turbo för några år sedan , den var tom på olja.
Så efter nån mil knackade den ganska friskt , blev en krokig vev på den.

Ja, det jag skulle tro ochså, men då oljetryckslampan började lysa då jag gick ner till tomgångsvarv så säger det ju inte mig något annat än att den antingen inte pumpar eller att den inte får tag på oljan. Fullt med skit i pumpen eller så har den gått sönder. Men vi ska lyfta upp motorn 10cm och skruva loss oljetråget och kolla för säkerhets skull. Kan ju även tillägga att jag inte hade någon vevhusventilering ikopplad och vissa påstår att detta ska göra att man får högt komp i vevhuset vilket gör att pumpen inte suger lika bra, men jag vet inte säkert. Time will tell, när jag fått skruva ner skiten.
Wezzli
Skogenracing Large
Wezzli

InläggRubrik: Sv: Murphy's lag - Kan något gå åt hellvete så gör det det!   Murphy's lag - Kan något gå åt hellvete så gör det det! Icon_minitimefre 16 feb 2007, 22:44

Nu lyfte vi ur motorn å lagrena var prima, oljepumpen kan jag däremot inte säga samma om, den var jävlat kacke och filtret längst ner var så fullt i skit att jag funderar på hur fan jag ens kunnat köra bilen? Very Happy
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Murphy's lag - Kan något gå åt hellvete så gör det det!   Murphy's lag - Kan något gå åt hellvete så gör det det! Icon_minitime

Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Något här som mappar MS?
» B: Något för Blomman
» F: Något för camparna...
» Vet någon vad det är för något?
» Bränsletrycksregulator någon som vet något om denna?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Allmänt-
Hoppa till: