Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS

Gå ner 
Gå till sida : Föregående  1, 2, 3  Nästa
FörfattareMeddelande
Team HR
Skogenracing Small

Antal inlägg : 46
Namn : Team HR
Från : Billeberga
Kör : Bmw 320ik Turbo + MS
Registration date : 09-06-11

Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimefre 10 jul 2009, 14:43

Jeppo skrev:
Oljan blir tunnare när motorn blir varm? Smile Inget att oroa sig över.
Jo det visste jag men att oljetrycket går så lågt ner som under 1bar tycker jag är lite,
Men då är det inget att oroa sig för cheers
Till överst på sidan Gå ner
_-gniraz-_
Skogenracing Elite
_-gniraz-_

Antal inlägg : 2200
Namn : Fredrik.Z
Från : Fröslunda
Kör : ""No Control" Sierran
Registration date : 06-10-31

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimefre 10 jul 2009, 15:19

Under 1kg är ju dåligt hur man än vrider och vänder på de i minna ögon vad får du upp för tryck när du drar på med varm motor då..

vet orginalpumpen till tex min sierra rörde sig inte mer upp än 1.5kg från tomgångs trycket (knappt 1kg varm motor) vilket dödade min turbo hade i detta fall även lite onödig stor diameter på oljetrycksslangen 6mm invändigt men oljetrycket är ju någon som inte ska snålas på vilket som skulle uppgradera pumpen utan att tveka om ja var du bara min mening..

Riktigt fint du fått till de under huven förövrigt ser väldigt städat ut. Smile
Team HR
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimefre 10 jul 2009, 18:28

_-gniraz-_ skrev:
Under 1kg är ju dåligt hur man än vrider och vänder på de i minna ögon vad får du upp för tryck när du drar på med varm motor då..

vet orginalpumpen till tex min sierra rörde sig inte mer upp än 1.5kg från tomgångs trycket (knappt 1kg varm motor) vilket dödade min turbo hade i detta fall även lite onödig stor diameter på oljetrycksslangen 6mm invändigt men oljetrycket är ju någon som inte ska snålas på vilket som skulle uppgradera pumpen utan att tveka om ja var du bara min mening..

Riktigt fint du fått till de under huven förövrigt ser väldigt städat ut. Smile

Pga att bilen inte är mappad så kan jag knappt röra gasen. börjar skjuta vid 1,300rpm.
Joo jag tycker också det är väldigt lågt pale Men så har jag läst på PPF att det kan vara oljan som är felet, Många kör på castrol edge 10-60w som ska vara bättre enligt dom. många som har haft problem med lågt oljetryck på M20 motorerna men så har dom bytt till den oljan så har den bettet sig normalt Neutral

Roligt att du tycker det ser bra ut under huven Very Happy
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimefre 10 jul 2009, 21:53

Fast nu behövs det inte alls så mycket oljetryck till turbona. Idag sätter vi strypning på 2-3mm på olja in så det ska inte vara nån fara. Verkar som M20 motorn har klent oljetryck, att den blir sämre när den blir varm är inga konstigheter

Roobin
Skogenracing Extreme
Roobin

Antal inlägg : 376
Namn : Robin
Från : Åland Jomala
Kör : BMW E30 328 // M52B28
Registration date : 08-11-24

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimefre 10 jul 2009, 23:25

Mikael skrev:
Fast nu behövs det inte alls så mycket oljetryck till turbona. Idag sätter vi strypning på 2-3mm på olja in så det ska inte vara nån fara. Verkar som M20 motorn har klent oljetryck, att den blir sämre när den blir varm är inga konstigheter

Stämmer =) M20 har ej så bra oljetryck orginalt så just 1 bar e redigt normalt på tomgång varm motor =) sen om den går över 2 bar vid vid mera varv e bara bra men kom ihåg det är inte oljan som bestämmer hur mycket effekt du kan ta ut heller Wink

Men man behöver ej så mkt tryck bara för att man har 500hk + Ca, för det är ju inte oljetrycket som bestämmer bärigheten i oljefilmen, snarare kvalitén på oljan. trycket skall ju bara levera oljan till alla platser =)

jag hade kört med det där oljetrycket om jag var du =) . Trycket ska som sagt var bara leverera fram till smörpunkterna sen så är det rotation i ex lagren som bereder ut oljan. Men visst kan högre tryck kännas mer safe men allt över det att oljetryckslampan tänds ska ju vara tillräckligt.
http://www.motorportalen.net
YokA
Skogenracing Medium

Antal inlägg : 61
Namn : Joakim
Från : Växjö
Kör : Bmw 525 tds
Registration date : 08-12-15

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimelör 11 jul 2009, 03:21

Detta ska följas!! Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Av-26
Kommer att bli riktigt bra med dina färg planer på bilen och fälgarna.
Och som alla andra har sagt så ser det riktigt bra ut i pannrummet..

Har du planer för inredning oxå?
Team HR
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimelör 11 jul 2009, 11:53

Roobin skrev:
Mikael skrev:

Stämmer =) M20 har ej så bra oljetryck orginalt så just 1 bar e redigt normalt på tomgång varm motor =) sen om den går över 2 bar vid vid mera varv e bara bra men kom ihåg det är inte oljan som bestämmer hur mycket effekt du kan ta ut heller Wink

Men man behöver ej så mkt tryck bara för att man har 500hk + Ca, för det är ju inte oljetrycket som bestämmer bärigheten i oljefilmen, snarare kvalitén på oljan. trycket skall ju bara levera oljan till alla platser =)

jag hade kört med det där oljetrycket om jag var du =) . Trycket ska som sagt var bara leverera fram till smörpunkterna sen så är det rotation i ex lagren som bereder ut oljan. Men visst kan högre tryck kännas mer safe men allt över det att oljetryckslampan tänds ska ju vara tillräckligt.

Ok men då är det lungt Smile Problemet för mig är att jag inte har någon oljelampa pale men får väl koppla in den senare för att öka säkerheten Rolling Eyes
Team HR
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimelör 11 jul 2009, 11:56

YokA skrev:
Detta ska följas!! Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Av-26
Kommer att bli riktigt bra med dina färg planer på bilen och fälgarna.
Och som alla andra har sagt så ser det riktigt bra ut i pannrummet..

Har du planer för inredning oxå?
Riktigt roligt att ni tycker detta är roligt projekt Very Happy

Inredningen: detta året har det inte hänt mycket, bara installerat en massa extra mätare Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Whistlin
men planerna är stora för vintern. ska köra rensat bakom förarstolen. Sedan blir det tabort golvmattan och måla i samma färg som bilen, sedan vet jag inte om man skulle klätt om dom stolarna jag har nu : M-tech stolar.
Ska köra lite rajsing stuk över den invändigt är det tänkt.
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimelör 11 jul 2009, 13:56

Oljelampan tänds vid 0.2-0.3bar har jag för mig

Svintoleffe
Skogenracing Large
Svintoleffe

Antal inlägg : 231

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimelör 11 jul 2009, 17:30

ibland tänds den inte alls, har jag tyvär dåliga erfarenheter av snyft snyft
Team HR
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimemån 13 jul 2009, 00:58

Mikael skrev:
Oljelampan tänds vid 0.2-0.3bar har jag för mig

Okk, men då bör det inte vara några problem med att jag har 0,9 - 1bar på tomgång Smile
Team HR
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimemån 13 jul 2009, 00:59

Svintoleffe skrev:
ibland tänds den inte alls, har jag tyvär dåliga erfarenheter av snyft snyft

ja det är skit Crying or Very sad
Team HR
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimetor 16 jul 2009, 14:56

Åkte ut till garaget igår för att montera de nya vattenslangarna.
Också passade jag på att linga in grenröret pga oljereturen från turbon ligger ca 1cm ifrån grenröret Neutral
När det var gjort tänkte jag försöka få bilen att gå rent efter 1500 men icke sa nicke, Den bara puffar och smäller, vet inte vad som är felet. har provat både att matta på mer soppa och mindre samt sänka och öka tändningen men nähä den vägrar.
Ska plocka av stiften nästa gång och kolla dom, var ju ingen hitt att göra det när turbon och DP ligger nästan intill Neutral
En sak jag lade märke till var att grenröret blev rött precis innan turbon när jag höllt den på 1500-1700varv och det tyder ju nästan på någon tändningsfel scratch
Lambda mätaren visar 13,2-15,3 under tiden den puffar och smäller.
Team HR
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimetor 16 jul 2009, 14:58

Glömde att lägga in en bild på hur den står nu

Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 P1020730
m5micke
Skogencrew
m5micke

Antal inlägg : 3132
Namn : Micke
Kör : BMW "Alpina" 332itt e30 -89, BMW X5 4,8is, BMW 323im e36 -97
Registration date : 06-10-12

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimetor 16 jul 2009, 16:24

Ser ju mycket bra ut de där. Har du kollat spelet på VR-givaren? Ska vara 0,8mm.
Team HR
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimetor 16 jul 2009, 23:47

M5mikal skrev:
Ser ju mycket bra ut de där. Har du kollat spelet på VR-givaren? Ska vara 0,8mm.

Tack Smile Ok, får kolla spelet, tror jag har lite mer änn 0,8 hehe Embarassed
Team HR
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimesön 19 jul 2009, 01:17

Tackar ännu en gång M5mikal. Hade mellan 1,1-1,2mm spel och ändrade det till 0,8mm och vips så gick det att varva betydligt mer Razz Justerade lite så den går bra enligt BB lambdan när jag varvade upp till ca 4000rpm. sedan körde vi ut och jag testa mappa lite, Dock så när man går upp på högre varv så tappar den orken, den känns riktigt orkelös, har ioch för sig inte felsökt änn, men bara tänkte om någon vet vad felet kan vara. Kan det vara justerskruven i själva MS:et? läste i pappret jag fick till sprutet att om bilen missade på högre varv så skulle man skruva in den medurs.
Har provat att öka och sänka tändningen men ger ingen större skillnad, iallafall ingen förbättring.
Kör bilen just nu utan WG fjäder för att jag fick höra att man ska mappa bilen till en början utan laddtryck. så WG öppnar ju så fort det börjar närma sig 0(noll) bar på laddtrycks mätaren. och det känns nästan som det är då den tappar orket Neutral
Tacksam för tips Smile

/// Micke
m5micke
Skogencrew
m5micke

Antal inlägg : 3132
Namn : Micke
Kör : BMW "Alpina" 332itt e30 -89, BMW X5 4,8is, BMW 323im e36 -97
Registration date : 06-10-12

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimesön 19 jul 2009, 10:02

De bilar vi har mappat så har vi alltid haft WG fjädern i o mappat på WG:ns grundtryck. Har väl aldrig orakat några problem
Team HR
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimesön 19 jul 2009, 12:06

M5mikal skrev:
De bilar vi har mappat så har vi alltid haft WG fjädern i o mappat på WG:ns grundtryck. Har väl aldrig orakat några problem
Afasiken, då blir det till att sätta ditt den igen.
Team HR
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimesön 02 aug 2009, 20:25

Hejsan vart ett tag sen jag skrev här Very Happy
Hade problem med att den inte riktigt ville på 5:ans burk Sad men inte konstigt när fördelarlocket var spräckt rakt över 5:ans "port".
Så byte fördelarlock och tändstift, då började det gå åt rätt riktning Very Happy

Åkte ut och mappade gick fint till en början och hade koll på BB Lambdan hela tiden, gick fett som fan när laddet kom men precis när vi började sänka soppan kom bakslaget rakt i facet på mig............

Resultat : Hål i 2:ans kolv o kolvbult är kass Crying or Very sad . Har fan inte råd att fixa mer En 17årings plånbok tar fort slut när man bet allt själv. (Inget pappa betalar här )

Så snälla, någon som vill hjälpa mig så jag kan få råd att bygga ihop ny motor :$ Är djupt tacksam för det minsta lilla bidraget Hör av er om ni känner för att hjälpa till. via PM eller majl: mickehr@hotmail.com Inget är för litet. Detta känns inte bra att tigga om en sådan sak men är rätt hårt för en 17åring som verkligen brinner för detta.

Tack på för hand.

Micke HR
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimesön 02 aug 2009, 21:27

Hål i en kolv lät inte kul, låter som det spikat friskt, nollat tändning rätt så 20 grader i sprutet är 20 grader på motorn?

xepez
Skogenracing Large
xepez

Antal inlägg : 295
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimesön 02 aug 2009, 21:53

ja har ett tomt block med vev dock inga stakar eller kolvar. från den äldre m20 motorn me fördelare i blocket.
är en m20b20. bara och komma och hämta om de e nått för dig.
Team HR
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimetis 27 okt 2009, 20:37

Mikael skrev:
Hål i en kolv lät inte kul, låter som det spikat friskt, nollat tändning rätt så 20 grader i sprutet är 20 grader på motorn?

Ja de kolla ja. men ändå ble de skit :S men vet inte kolla ventilerna ooch dom var lite skadade hehe Shocked Embarassed på 1,2,4 Crying or Very sad
Vet inte om jag kan ha varvat för mkt Sad varva 7300varv Embarassed
Team HR
Skogenracing Small

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimetis 27 okt 2009, 20:44

Ja nu var det ett jäkla tag sen man skrev mem har fått ihop en B25 med B20 topp.

Runt om kring krims krams är den samma.
Efter lite klabb med att den inte gick på alla så gick den bra till sist. iallafall till 5300varv sen misständer den Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Kopfkrat . har provat allt möjligt men de blir bara sämre :S vet inte vad jag ska göra längre Embarassed har kollat spelet på VR givaren och bytat stift, rotor + lock. och skruvat på dom små skruvarna i boxen men 5300 är det mesta som går att varva :S

Jag känner mig dum som frågar hela tiden om hjälp men lämna gärna tips och ideer.

Tack på förhand/// Micke
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitimetis 27 okt 2009, 20:47

testat knacka ihop stiften lite, 0.5 funkar bra. Sen kolla att vr-sensorn är rätt kopplad, i många fall blir det fel om den är polvänd. bra mappad? finns det bränsle så det räcker.

Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS   Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS - Sida 2 Icon_minitime

Team HR-Micke's- Bmw 320ik Turbo + MS
Till överst på sidan 
Sida 2 av 3Gå till sida : Föregående  1, 2, 3  Nästa

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Projekt Forum-
Hoppa till: