Dezeo Skogenracing Large
Antal inlägg : 178 Age : 35 Namn : Oskar H Från : Oskarshamn Kör : Nissan 200sx s13 / Ford Sierra Pinto / Ford Sierra DOHC / Ford Sierra V6 Turbo Registration date : 08-11-20
| Rubrik: Vatten kylning till HX40 på sierra v6 mån 06 apr 2009, 22:33 | |
| Ska köra med vattenkyld turbo på min v6a och funderade lite på hur jag skulle dra vattenledningarna. Kan dra ut-vattnet till den här slangen på kylaren eller blir det tryck åt fel håll? Och kan jag ta vatten till turbon från den här blindpluggen som sitter på vattenpumpen. (den som är till höger om den blåa slangen) /Oskar | |
|
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Vatten kylning till HX40 på sierra v6 mån 06 apr 2009, 23:16 | |
| vet inte hur det funkar på en holset snurra men vanliga turbos kan man köra utan vattenkylning. vattnet är väl mest till för att det inte ska bildas Koks (avlagringar) när man stänger av bilen utan att kyla ner turbon. oljan kokar i värta fall och då bildas avlagringen som kan sätta stopp i oljekanaler mm...
såklart det är ju inte dåligt med vattenkylning om du ska åka 30k mil med bilen men annars ska det nog inte behövas. när dom konstruerar turbos så ska det ju funka i många år och i värsta tänkbara förhollanden...
jag kör utan vattenkylning nu och det funkar kanon men jag vet inte hur det är med Holset...
Mikael har nog ett bra svar...
Senast ändrad av Golden Boy den mån 06 apr 2009, 23:23, ändrad totalt 1 gång | |
|
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Vatten kylning till HX40 på sierra v6 mån 06 apr 2009, 23:21 | |
| Ska du nödvändigtvis ha den är de smidigast att koppla de parallelt med värmepaketet. | |
|
Kverna Skogenracing Large
Antal inlägg : 122 Age : 37 Namn : Anders Från : Norge Kör : Ford Sierra 2.0 Turbo 3dørs Registration date : 09-01-21
| Rubrik: Sv: Vatten kylning till HX40 på sierra v6 tis 07 apr 2009, 08:36 | |
| Hvis man ikke bruker vannkylning på en turbo med detta kan det legge seg luftlommer(airpockets) i kjølekanalene, som kan forårsake koksing och avleiringer i oljen. Jeg ville IKKE kjørt uten. | |
|
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Vatten kylning till HX40 på sierra v6 tis 07 apr 2009, 08:45 | |
| Sägs att Just HX serien vill ha vattenkylning, vi har kopplat in det på Ågrens bil t.ex
Det är ganska enkelt, sätt den i serie med vattenslangen till värmepaketet. Blir varmt och gott på vintern när turbon värmer upp vattnet. | |
|
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Vatten kylning till HX40 på sierra v6 | |
| |
|