Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra?

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
werd
Skogenracing Supreme
werd


Antal inlägg : 708
Age : 32
Namn : MuppDaniel
Från : Den ökända staden kumla!
Kör : 242 -1975.
Registration date : 06-10-12

Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Empty
InläggRubrik: Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra?   Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Icon_minitimeons 18 feb 2009, 15:59

Hejsan grabbs, är lite smått förvirrad nu...

Jag är hyffsat nära efter ett låååångt segt bygge att starta upp 245an med Förgasarturbo... Och jag börja snacka med en duktig kunnig kille om vad tändning skulle stå på och ja, det var runt 25-30 beronde på hur mycket jag laddar. Dock så kom vi fram till att jag har ju ...eh hur säger man? Rotorn rör ju på sig ju mer varv det blir så då även om jag ställer tändningen på 27grader vid 1200 varv så blir det ju ändå 30-40 grader med lite mera varv så vad ska jag göra?
Han sa att om jag har hallgivare så är det bara att ta en fördelare från en elek.insprutar 240 men nu när jag kolla så är det ju inte Hallgivare på min 245 ...tror jag :S Iaf inte samma kontakt som med det fördelarna jag har liggandes...

SÅ, vad ska jag göra? Motorn är ju original och köra med sån tändning så kan jag ju inte ladda på mycket. Med rätt inställd tändning så vet jag att jag kan ladda på lite mera.

Kan jag fibbla isär fördelaren och svetsa den stum eller nått?
Kanske låter som värsta drabblet detta inlägget men jag har noll och ingen koll på detta egentligen så rätta min fel så kanske jag fattar lite mer Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/engelo/
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren


Antal inlägg : 2207
Age : 31
Namn : David
Från : Skutskär
Kör : Tradare
Registration date : 07-06-20

Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Empty
InläggRubrik: Sv: Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra?   Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Icon_minitimeons 18 feb 2009, 16:29

Fixa en tom fördelare, utan något tjaffs i.
Till överst på sidan Gå ner
werd
Skogenracing Supreme
werd


Antal inlägg : 708
Age : 32
Namn : MuppDaniel
Från : Den ökända staden kumla!
Kör : 242 -1975.
Registration date : 06-10-12

Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Empty
InläggRubrik: Sv: Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra?   Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Icon_minitimeons 18 feb 2009, 16:38

Almgren skrev:
Fixa en tom fördelare, utan något tjaffs i.
öhö..? Berätta mer... är lite vilsen i detta Razz
Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/engelo/
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren


Antal inlägg : 2207
Age : 31
Namn : David
Från : Skutskär
Kör : Tradare
Registration date : 07-06-20

Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Empty
InläggRubrik: Sv: Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra?   Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Icon_minitimeons 18 feb 2009, 16:42

Det finns en fördelare som sitter på vissa rödblockare, tror b230e har den?

Den är helt tom innuti så den ska inte ändra tändningen nånting.
Till överst på sidan Gå ner
werd
Skogenracing Supreme
werd


Antal inlägg : 708
Age : 32
Namn : MuppDaniel
Från : Den ökända staden kumla!
Kör : 242 -1975.
Registration date : 06-10-12

Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Empty
InläggRubrik: Sv: Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra?   Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Icon_minitimeons 18 feb 2009, 16:46

Almgren skrev:
Det finns en fördelare som sitter på vissa rödblockare, tror b230e har den?

Den är helt tom innuti så den ska inte ändra tändningen nånting.
Aha... Hm, har en fördelare ligger här hemma som är stum men har givare, hall då tror jag.
Kan tänkta mig varför men ...varför kan jag inte andvända den?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/engelo/
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren


Antal inlägg : 2207
Age : 31
Namn : David
Från : Skutskär
Kör : Tradare
Registration date : 07-06-20

Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Empty
InläggRubrik: Sv: Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra?   Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Icon_minitimeons 18 feb 2009, 17:05

Den borde du kunna använda tror jag
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Empty
InläggRubrik: Sv: Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra?   Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Icon_minitimeons 18 feb 2009, 17:13

Vad har du idag? Gissningsvis är de thallgivare och tändmodul. Jag skulle helt enkelt plockat tändningen från en volvo turbo med k-jet. Dom har om jag inte minns helt fel tagit hänsyn till detta

säg nu att du stummar tändningen och ponera att du måste backa till 15grader på full fart för att det inte ska spika, då kommer du få en bil som går illa på lägre varv
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Mange
Skogenracing Sponsor
Mange


Antal inlägg : 544
Age : 49
Namn : Mange
Från : Furuvik
Kör : Fabia rs1
Registration date : 09-02-13

Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Empty
InläggRubrik: Sv: Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra?   Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Icon_minitimeons 18 feb 2009, 17:28

Mikael skrev:
Vad har du idag? Gissningsvis är de thallgivare och tändmodul. Jag skulle helt enkelt plockat tändningen från en volvo turbo med k-jet. Dom har om jag inte minns helt fel tagit hänsyn till detta

säg nu att du stummar tändningen och ponera att du måste backa till 15grader på full fart för att det inte ska spika, då kommer du få en bil som går illa på lägre varv

240ins turbofördelare känner av både vackum och tryck,mycket smidig att använda.
Till överst på sidan Gå ner
werd
Skogenracing Supreme
werd


Antal inlägg : 708
Age : 32
Namn : MuppDaniel
Från : Den ökända staden kumla!
Kör : 242 -1975.
Registration date : 06-10-12

Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Empty
InläggRubrik: Sv: Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra?   Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Icon_minitimeons 18 feb 2009, 17:34

Almgren: Aha... hm jag får forska mer

Mikael: Jao men jag vet ju inte om jag har hallgivare... för det är väll en svart lite plastbit med en gummikontakt med tre "Pinnar" eller platta bittar, eller vad man ska kalla det, i kontakten?
Och om jag hade hallgivare så är det bara att ta fördelare ifrån en bil med elektrisk insprutning... Nu verkar det ju som att jag inte har Hallgivare ju Sad
Och mjae backa till 15 grader behövs inte tydligen, enlig killen jag snacka med, som kallar sig larsat på sävar tex., så är det ok med 27-28 graders tändning vid cirka gurka 1 bar... 1 bar tänkar jag inte lägga mej på det första jag gör så säg inte att det inte funkar Wink (för det gör det)

Så... Hitta en turbo volvo med K-jet är inte sådär lätt och skaffa ett hopplock av skit vill jag inte för det blir alltid fel i slut endan Wink
Plus att jag skulle tydligen kunna ta tändspole och allt ifrån en 740 förgasare... dock blir det lite små krongligt det med.

Så är det en lösning att stumma fördelaren? Eller finns det ytterligare lösningar?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/engelo/
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren


Antal inlägg : 2207
Age : 31
Namn : David
Från : Skutskär
Kör : Tradare
Registration date : 07-06-20

Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Empty
InläggRubrik: Sv: Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra?   Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Icon_minitimeons 18 feb 2009, 18:13

Många som har åkt på stumt så tror det duger till ett budget bygge?
Till överst på sidan Gå ner
werd
Skogenracing Supreme
werd


Antal inlägg : 708
Age : 32
Namn : MuppDaniel
Från : Den ökända staden kumla!
Kör : 242 -1975.
Registration date : 06-10-12

Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Empty
InläggRubrik: Sv: Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra?   Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Icon_minitimeons 18 feb 2009, 19:06

Så... hur gör jag da?
Är det inte bättre att pilla dän fördelaren som sitter och stumma eller flytta över den som är stummad? ...sitter ju jord och kondensator eller vad det är på den gamla också.

Kan jag flytta över allt sånt eller..?
Va osäker jag vart Razz
Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/engelo/
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Empty
InläggRubrik: Sv: Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra?   Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Icon_minitimeons 18 feb 2009, 19:42

Om han säger att du kan åka med 27grader förtändning på 1bar i en orginalmotor så är han riktigt ute och cyklar, fråga Gniraz vad som hände med hans Pinto Smile. Jag misstänker att den kommer spika redan vid 20grader

Du får allt beskriva bättre vad du har. Sitter det brytarspetsar i din motor så kan du inte byta till nått annat utan att ordna med tändmodul.

Stumt funkar men när det finns turbofördelare för inga pengar alls så skulle jag tagit en sån alla gånger det är världens enklast att koppla inte. Blir mycket bättre gång, bilen kommer gå bättre, osv

Det första jag tycker du ska göra är att gradera upp allt och börja strobba tändningen och kolla vad som händer när du gasar upp motorn med vacumslangen inkopplad, sen får du ta kompressorn och lägga på ett tryck på t.ex 0.5bar på vakumklockan och kolla hur den reagerar.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
werd
Skogenracing Supreme
werd


Antal inlägg : 708
Age : 32
Namn : MuppDaniel
Från : Den ökända staden kumla!
Kör : 242 -1975.
Registration date : 06-10-12

Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Empty
InläggRubrik: Sv: Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra?   Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Icon_minitimeons 18 feb 2009, 19:57

Hmm... detta har ju han kört med om jag inte miss minner mig.
Givetvis litar jag inte blint på någon men det låter lite skumt att han skulle vara ute och cykla :s jaja...

Brytarlöst är det ja.
Turbofördelare? Jo... för tillfället äger jag ingen snobblampa men det ska köpas Wink

Så jaha... Får testa allt det där och se hur den beter sig. Har ju inte ens starta den än så Smile

Så vad är det jag ska köpa/leta efter? Turbofördelare hittar jag vart? Kanske blocket... Men liksom, runt omkring den da? Annan tändspole, "kabelstam" osv. ?

Någe överlag jag ska tänka på när jag startar? Kolla läckage, ja men tex. om den går för snålt, hur märker jag det? Alltså snustorra stift osv men någe mer? Ska jag låta stiften vara som dom är eller jag ändra glappet imellan dom?
Är det illa att köra på 95oktaning?

Känns som man skulle starta en till tråd Razz Wink

EDIT: Gnizzelras hade bara dålig tur Wink Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/engelo/
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Empty
InläggRubrik: Sv: Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra?   Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Icon_minitimeons 18 feb 2009, 20:09

Detta är enkelt logic, 27grader förtändning på en orginal B21/B23 icke turbo motor funkar inte. Rasade det inte första milen kommer det göra det andra.

Här är det många som tänker fel. Bara för att motorn håller tio mil med blandad körning betyder det inte att det funkar. När motorn gått 1000mil hårda mil utan trasiga topplockspackningar etc då vet vi att det funkar halvskapligt.

Har du brytarlöst så tror jag det räcker med att byta fördelare bara, du har väl nån svart låda sitter ganska nära fördelaren idag som är tändmodulen. Annars om du måste byta allt handlar det om plus och minus i princip.

Men börja med att strobba som sagt, du kan pm:a Richard här på skogen t.ex, tror han har en fördelaren ligger.

För att kolla om den går snålt eller fett behöver du en lambda, men viss undersökning av stift funkar så klart.
Börja med att starta den som den är, har du problem med misständing etc så kan det vara ett alternativ då att knacka stiften. 95okt funkar, 98 är bättre men ovanligt att få tag på i många mindre orter
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
werd
Skogenracing Supreme
werd


Antal inlägg : 708
Age : 32
Namn : MuppDaniel
Från : Den ökända staden kumla!
Kör : 242 -1975.
Registration date : 06-10-12

Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Empty
InläggRubrik: Sv: Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra?   Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Icon_minitimeons 18 feb 2009, 20:44

Mm kan tänka mej det...

Men sne jag blir... Det är brytarspetsar, sprang ut och titta om det verkligen va brytarlöst då den jag köpte den av(bekant) sa att det va det och jag tänkte inte mer på det för jag visste inte för ens nu att det skulle bli sånna här problem med tändningen... Arg i hela ansiktet nu. Skit att jag inte kolla upp bättre... Nu framstår man ju som en klåpare...

Mjaha, vi börja på nya kula...

Det är brytarspetsar. Det bästa vore att elda upp bilen, spränga vraket och slänga bitarna i sjön ...eller? Wink
Är allt för grinig nu så... vad behöver jag för att få aset funka? Kan jag köra med brytarspetsar?
Eller ska jag byta hela tändsystemet till ... det som nu passar utan att behöva bli "allt för seriös" Smile

Ugh säger jag bara...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/engelo/
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Empty
InläggRubrik: Sv: Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra?   Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Icon_minitimeons 18 feb 2009, 20:45

Klart du kan åka med brytarspetsar Smile jag tycker du ska testa först och bygga om sedan
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
werd
Skogenracing Supreme
werd


Antal inlägg : 708
Age : 32
Namn : MuppDaniel
Från : Den ökända staden kumla!
Kör : 242 -1975.
Registration date : 06-10-12

Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Empty
InläggRubrik: Sv: Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra?   Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Icon_minitimeons 18 feb 2009, 21:16

Mikael skrev:
Klart du kan åka med brytarspetsar Smile jag tycker du ska testa först och bygga om sedan
Sagt och gjort, tar ett steg i taget.
Imorrn ska jag testa att starta den... Känns lite roligt då det är det första jag gjort som är "lite mer avancerat" (även om nu en 10 åring skulle kunna göra det här men ändå Razz )
Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/engelo/
Sponsored content





Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Empty
InläggRubrik: Sv: Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra?   Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Fördelare till b23A -84 - stumma den eller vad göra?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» fördelare
» granada fördelare på pinto??
» pinto fördelare m hall , ms2v3.0

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: