Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd

Gå ner 
+80
Veteranhenke
golf666
SierraRacing
capri
T-Micke
MattiasH
ricze
Liljan
prosnik
skogsboo
Tobbe H
Svintoleffe
kallur
olsson
Mange
makkan
johnny
tjernell
palten
Stök
psychocat_racing
Mantel
CarCass
robsan
wolfzap
Hedin_
Mange-83
Basse
Sandvik
Rekord E2 Turbo
Eriksson
TurboX
Mäki
banzai
Prozac
JohanJ
jockelw
YokA
ToTTe
lillen_rille
fredda
joppa
mad martin
Roobin
Henning_J
maranello
ogge
kizen
Grey
Haggen
richard s
Bruntis
E-Tech
namned
Jeppo
Off3r
Lindskog
bmw 1502T
Combatbenke
Henrik
zorbit
Almgren
Toffe
Mese_Jonas
_-gniraz-_
nicke blom
Martin_pinto
Adde
Golden Boy
m5micke
kryckan
loop
Crille
Ågren
Blöjan
JBlom
Öbbe
werd
Henka_
Mikael
84 posters
Gå till sida : Föregående  1 ... 19 ... 35, 36, 37 ... 40 ... 44  Nästa
FörfattareMeddelande
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Empty
InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimetor 02 apr 2009, 23:02

Hur kunde ni då konstatera att det var en högvarvsspikning?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
palten
Skogenracing Supreme
palten

Antal inlägg : 643
Namn : Magnus Berglund
Från : Sandviken
Kör : M50 Big Block
Registration date : 07-06-22

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimetor 02 apr 2009, 23:08

För lite sås,mycket värme,högvarvsspikningar,ja listan kan göras lång.
Hur såg staklagren ut?

Senast ändrad av palten den tor 02 apr 2009, 23:11, ändrad totalt 1 gång
http://pungkuk.com
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimetor 02 apr 2009, 23:11

Alltså jag har rasat motor för och smält ner kolvar och dom har alltid tagit med sig topp och hela köret. Alltså spikat sönder precis allt. Men i det här fallet finns inte minsta lilla märke i varken kolv eller topp. Det som finns är att aluminiumet har smält. Därför det är så skumt fel. En högvarvsspikning brukar synnas också

Lagret på staken till kolven som gick var i perfekt skick

Senast ändrad av Mikael den tor 02 apr 2009, 23:27, ändrad totalt 1 gång
Toffe
Vinnare Månadens Projekt
Toffe

Antal inlägg : 1989
Namn : Toffe
Från : Torsåker
Kör : Volvo
Registration date : 06-10-16

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimetor 02 apr 2009, 23:13

Lite riksy att spekulera som dem "lekmän" vi är, skumt att de just e 2 cyl som de brakat på, Mkt möjligt att e e spi!, Men de lär ju vissa sej om mister envis förtsätter med samma map på ny motor!
Henka_
Skogenracing Elite
Henka_

Antal inlägg : 1915
Namn : Henke
Från : Geffle
Kör : SxxB
Registration date : 07-02-20

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimetor 02 apr 2009, 23:15

kanske bara är så simpelt som en dåligt gjuten kolv? att den fungerade bra i en original motor men fick de lite svettigt i din, i kombination med att den har kokat.
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimetor 02 apr 2009, 23:26

Exakt vad för fel det är får vi nog aldrig veta skulle jag tro men alltid kul att gissa. Tror inte Ford hade tänkt sig att några puckon skulle ladda uppåt 1.3 på orignalkolvarna heller Smile

Mr Envis tycker att Mr gnällspik ska hålla tyst, vilket nöt som helst kan ju ta en genväg och åka till PPF med stora plånboken. Roligare att göra allt själv och att det skulle vara en mappningsteknisk fråga har jag extremt svårt att tro. Hävdar att det är en material teknisk fråga
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren

Antal inlägg : 2207
Namn : David
Från : Skutskär
Kör : Tradare
Registration date : 07-06-20

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimetor 02 apr 2009, 23:30

hehe Wink Mikael=Mr snabbmeck IMO
palten
Skogenracing Supreme
palten

Antal inlägg : 643
Namn : Magnus Berglund
Kör : M50 Big Block
Registration date : 07-06-22

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimetor 02 apr 2009, 23:30

Sist jag va med om nåt liknande,brakade 3 smidda Mahle kolvar.
I ringlandet rätt lika som i det här fallet,6.9 i komp.
Fett med sås,snäll tändning,lik förbannat vid 6500rpm damma de till rejält.
När jag plockade isär såg inte lagren alltför roliga ut heller.
Kollade du nåt på dina staklager?
http://pungkuk.com
ricze
Skogenracing Extreme
ricze

Antal inlägg : 301
Namn : Rickard
Kör : Försiktigt

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimetor 02 apr 2009, 23:33

Härligt att du orkar göra ett nytt försök! Med den inställningen kommer bilen rulla för eller senare! Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Rita
Själv hade jag nog sparkat en lagon stor buckla i plåten och hållt mig borta från garaget i minst en månad..
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H

Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimefre 03 apr 2009, 00:18

Det där fenomenet är ju allmänt känt bland 2.9 turbo kretsar i UK...... Inga konstigheter.....
m5micke
Skogencrew
m5micke

Antal inlägg : 3132
Namn : Micke
Kör : BMW "Alpina" 332itt e30 -89, BMW X5 4,8is, BMW 323im e36 -97
Registration date : 06-10-12

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimefre 03 apr 2009, 06:52

O fi fansiken. Skönt att fel är lokaliserat iallafall även om de är tråkigt att de inträffat
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimefre 03 apr 2009, 07:37

Staklagret på tvåan såg kanon ut, resten har jag inte kollat

Tobbe H: Vet nån där vad det beror på? Eftersom jag mappat tre till 2.9 turbos och ingen har haft dessa problem och dom har gått hårdare än min Capri
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy

Antal inlägg : 7682
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimefre 03 apr 2009, 09:13

Prozac skrev:
är det inte så att ringen tappat spänsten och gaserna gått ner och bränt fast ringen, ringen huggit i loppet och därför har kolven spruckit?

jag tycker inte det ser ut som spikningar så Prazacs teori verkar mest trolig. man se ju hur kolvringen har fastnat och böjt kolven ända tills den spruckigt..
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
MattiasH
Skogenracing Small

Antal inlägg : 13
Namn : Mattias
Från : Mo I Rana
Kör : Cosworth bob
Registration date : 09-03-05

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimefre 03 apr 2009, 09:25

du har för mycket kisel i dina kolvar, det är problemet...
Toffe
Vinnare Månadens Projekt
Toffe

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimefre 03 apr 2009, 23:01

Mikael skrev:
Exakt vad för fel det är får vi nog aldrig veta skulle jag tro men alltid kul att gissa. Tror inte Ford hade tänkt sig att några puckon skulle ladda uppåt 1.3 på orignalkolvarna heller Smile

Mr Envis tycker att Mr gnällspik ska hålla tyst, vilket nöt som helst kan ju ta en genväg och åka till PPF med stora plånboken. Roligare att göra allt själv och att det skulle vara en mappningsteknisk fråga har jag extremt svårt att tro. Hävdar att det är en material teknisk fråga

Genväg? Är inte så enda in i helvete självgod så jag anser att jag justerar min bil själv.Klart du hävadar att de inte e justeringen som är problemet! De är ju du som gjort det!!!!

Därimot förstår jag inte varför du ska hacka på mitt inlägg?ingen här inne på forumet kan med 100% säkerhet säga att si eller så har förorsakat detta! Eller?
Därimot kommer du ju garanterat att fortsätta med samma motor kombo, och samma mapp!?

Om detta nu skulle inträffa igen,ska vi då gnälla på PH värdet i Östersjön eller ska vi tänka i Mappningensbanonr?Dock kan du fega och justera mappen för att komma förbi just denna last punkt och sedan säga åt alla som trodde på spikngar hade fel,de funkar ju nu!

Just därför Mr.Envis va ett passande namn.

Men som jag ser de så kan du Skogis kalla mej,Palten,Tjernell Mfl på detta forum nötter hur mkt du vill.Vi har ju varit på PPF och gjort av med hemska pengar medans du skruvat sur ford.

Admin kan radera min inlogg på detta forum då jag är furktansvärt less på innbördes beundran och "kör i väg" stillen.

///Toffe
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimefre 03 apr 2009, 23:11

Men Toffe, det är ju du som är på hela tiden och kommer med gliringar och dryga inlägg. Hur länge har inte du gnetat om att jag förstått hur bra ställbar tändnig är osv? Hela tiden kommer du med en dryg kommentar som irriterar stort.

Hur ska jag kunna veta idag om jag ska ändra mappen när jag inte provkört den än? Finns det inget fel kommer jag fortsätta åka med den men kan inte förstå vad det har med envishet att göra? Om Ärtan mappar din bil och ett vevlager går ner sig låter du han mappa om bilen helt då? Detta är precis lika grej. Eftersom det inte finns några tydliga tecken på att det har spikat eller liknande så kan jag inte se att min mapp är felaktig.

Jag är duktigt less på att höra ditt tjat hela tiden att jag ska åka till en "riktig" mappare och bromsa livet ur maskin osv. Jag kan mappa bilar och jag kan göra det bra, är det fel att tycka att man är bra på nått? Är du som är kör i vägg i slutändan som inte vill förstå vad det handlar om
Toffe
Vinnare Månadens Projekt
Toffe

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimefre 03 apr 2009, 23:19

Det är exakt samma sak vad de än gäller, ställbars tändning finns de säkert samma slags inlägg om vi nu bakar tiden!

Ävennär de gäller Mottycksventil så hade jag fel, tills du sedan provar,ser du funkar sen är de klockrent!

Kommer inte du med íden så är de skit.

Tänker inte ens disskutera detta, då det inte är en disskusion,Du har ju redan bestämt dej för matrial fel!

Bara för man knulla en gång kan man inte kalla dej Rocco,lite samma när de gäller mappning!

Mitt sista inlägg.

Toffe
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimefre 03 apr 2009, 23:31

Nu snackar du som vanligt massa strunt.
Jag påstod aldrig att ställbar tändning var dåligt. Det jag sa och säger än idag är att 20 grader fast tändning och 20 grader med ställbar tändning är samma sak i slutändan när det gäller effekten. Att du inte förstår det kan jag inte rå för, och att du tycker jag är dryg och dum i huvudet för att jag kan tänka själv kan jag inte heller rå för. Vill nån låta nån annan göra nått låt dom göra det men dumförklara ingen bara för att dom är intresserade av att göra saker själv som du gör hela tiden när det gäller mig och mina bilar

När det gäller mottryck är det inte ens nått vi har diskuterat nån gång, vad du fått det ifrån har jag ingen aning om. Vi kör inte ens samma principer då ni styr mottrycket genom sprutet och jag kör med en rent mekanisk princip.
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimefre 03 apr 2009, 23:32

Hur som helst har jag efter stor hjälp av Liljan kommit till slutsats att Caprin FUNGERAR igen! Dock har vi bara varmkört men har varit en körig dag med konstant mekande.

Började med att plocka upp packningar hos TG imorse vid 8 tiden. Efter lite surrande så kom jag till garaget vid halv 10 tiden och började plocka med blocket jag skulle ta tills jag upptäckte att den hade ett helt enorm axialspel. Bröt givetvis ihop som vanligt Wink Men efter lite funderande så beslutades att min tilltänkte granada motor skulle få sätta livet till och offra sin bottendel till Caprins ära.

Noterade dock att det var ett mindre axialspel på den motor också men eftersom den lät bra när jag plockade ur den ur donatorn kom vi fram till att börja tokrenovera en äcklig 2.9 skulle bli alldelles för krångligt och kostsamt. Hur som helst så gjordes blocket rent, målades upp och så började vi montera ner kam och frontkåpor/tråg för att sen s'änka ner eländet i motorrummet.

Efter mååånga timmar med skruvade så satt till slut hela motor ihop och var redo för uppstart. Spluttrade igång och gick ganska ojämt och med ganska kraftigt slammer från motorn. Bröt ihop en gång till innan Liljan och jag började felsöka lite till. Efter en stund hitta vi en tändkabel som låg lite illa till och åtgärdade det. Dock så slutade det med att motorn inte ville starta, lät precis som den tände på tok för tidigt. Testade vrida fördelaren lite och vips hoppa den igång och gick riktigt tokjämnt. nollade tändningen igen och nu låter motorn riktigt bra och allt verkar funka mycket tillfreds ställande. Nu är det testkörning kvar och eventuell mappning om det har blivit några förändringar.

Känns återigen riktigt bra Smile
Ågren
Skogenracing Elite

Antal inlägg : 2435
Namn : l
Från : k
Kör : u

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimefre 03 apr 2009, 23:40

Bra skruvat pöjkar!
Gött att den löste sej med allt strul.
Oturen måste ju ta slut någon gång tycker man Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Kopfkrat
Roobin
Skogenracing Extreme
Roobin

Antal inlägg : 376
Namn : Robin
Från : Åland Jomala
Kör : BMW E30 328 // M52B28
Registration date : 08-11-24

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimelör 04 apr 2009, 00:00

Grattis Måste väll la kännas riktigt gött i magen att den är på g igen cheers Får hålla tummarna uppe nu då bara , samt när du far ut en längre sträcka så far o köp lite skrämmande grejjer till murphy så han ej kommer tillbaka Laughing
http://www.motorportalen.net
T-Micke
Skogenracing Small
T-Micke

Antal inlägg : 26
Från : Karlstad
Kör : Opel Rekord Turbo / Rover 620 Turbo / Audi A6 Turbo Quattro
Registration date : 09-04-03

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimelör 04 apr 2009, 00:06

Hej!
Tänkte bara dela med mig av min teori om kolvhaveriet.

Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 522009115517Pad58

Vid gula pilen ser det ut som att ytan är ganska mörk och lite slätare, och vid blå pilen verkar det som att ytan är ljusare och mer skrovlig.
Om det stämmer så tycker jag att det pekar på materialfel, den mörka slätare ytan tror jag är en självspricka medans den ljusa skrovliga är själva brottytan.

Mvh Micke
http://www.garaget.org/T-Micke
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimelör 04 apr 2009, 00:17

Låter som en vettig teori, ska undersöka kolven lite närmare imorgon och försöka ta en närmare bild om kameran funkar

Kul med en till Opel galning på detta forum föresten cheers
T-Micke
Skogenracing Small
T-Micke

Antal inlägg : 26
Från : Karlstad
Kör : Opel Rekord Turbo / Rover 620 Turbo / Audi A6 Turbo Quattro
Registration date : 09-04-03

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimelör 04 apr 2009, 00:28

Opelgalning är nog rätta ordet...har några stycken Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Av-26

//Micke
http://www.garaget.org/T-Micke
_-gniraz-_
Skogenracing Elite
_-gniraz-_

Antal inlägg : 2200
Namn : Fredrik.Z
Från : Fröslunda
Kör : ""No Control" Sierran
Registration date : 06-10-31

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitimelör 04 apr 2009, 03:10

Bra jobbat får man säga nu blir de nog bara åka av resten av sommaren.. Smile
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd   Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd - Sida 36 Icon_minitime

Mikael - Ford Capri V6 GT40 Turbo: Börjar om på ny tråd
Till överst på sidan 
Sida 36 av 44Gå till sida : Föregående  1 ... 19 ... 35, 36, 37 ... 40 ... 44  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Mikael - Ford Capri Turbo
» Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld"
» Mikael - Ford Capri 2.9 turbo X-pack: haveri..
» Mikael - Ford Capri 2.9 V6 Turbo: 535hk och 760nm på Alkohol
» Mikael - Ford Capri Lastbilsturbo: Ny motor inhandlad

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Projekt Forum-
Hoppa till: