Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen


Antal inlägg : 735
Age : 35
Namn : Lucas
Från : Finland
Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70
Registration date : 06-11-07

Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Empty
InläggRubrik: Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning   Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Icon_minitimelör 23 aug 2008, 19:53

Hej nu efter att jag bytt toppackningen på min sierra vägrar den starta tändningen är inte rätt men den skall vel tända lite iaf? Testade med startgas så någongång ibland gav den till några smällar i avgasröret någon mindre någon större sedan kom det en rejäl smäll i insug sedan också luftintagslangen till turbon hoppa av Very Happy

En gång hade vi nästan den att starta tände lite hela tiden men helt fel förstås. då kom vi fram till att vi inte slapp att ställa tändningen närmre utan jag lyfte då och flyttade på rotorn och hela grejjen så vi skulle ha möjlihet att vrida den mera för att hitta rätt. Men efter det ingreppet har den inte tänt en enda gång. Rotorn pekar ungefär mot ettan och vi har kollat tändföljden och allting flera gånger har även kollat kamrem också men jag hade den på rätt ställe också...

Eller kan det vara så jevla enkelt att den bara e as sur och vägrar starta? Men tycker den skall tända igång på startgasen endå?

Sedan enda sedan jag lade dit turbo har jag svårt haft svårt att få igång den före packninghaverit. Jag har alltid fått använda startgas för att den skall gå igång flera gånger och då har den startat och gått hur fint som hälst. men har den stoppat har det också vart problem att få igång den. Men startgasen har alltid funkat. Har lite haft problem me dedär starterna enda från början varit bättre å sämre dar... Kom även på att när den var varm och jag körde extrasprutet på knapp så kunde jag ge den en sup med det så att den starta. Så det tyder ju på ingen soppa. Men endå nu var stiften blöta...

Fattar inte ett skit och blir så jevla less på den när det skall jevlas med dedär hela tiden så jag hoppas verkligen att någon kan komma med några svar!? Smile fråga om något blev oklart
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Empty
InläggRubrik: Sv: Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning   Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Icon_minitimelör 23 aug 2008, 23:20

Först och främst så börja du med att nolla motorn riktigt, kammen ska stå på sin nollmarkering nedåt och remskivan på veven mot sin, sen ska rotorn peka mot ettans tändkabel på rotorn.

När den är igång ska du ställa tändning på dom grader boken säger och provköra, spikar det får du vrida ytterst försiktigt på fördelaren medsols till spikningarna försvinner. Ju mer medsols du vrider ju mer effekt förlorar du och sämre gång blir det så vrid inte för mycket i onödan

Många brukar haka av minuspolen när dom grejar och ibland glömmer man hänga tillbaka jorden till sprutet.

Sen ska du se till så du har friska tänddelar, 0.5-0.7 i avstånd på tändstiften. Kolla att skarvningen till LMM är korrekt utförd.

Du har inte ändrat nå bränsletryck eller bytt till större spridare eller liknande? Har du kopplat alla slangar rätt? BTR:en ska tex ha både vacum och tryck, kolla även så det inte sitter nån backventil på anslutning osv
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen


Antal inlägg : 735
Age : 35
Namn : Lucas
Från : Finland
Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70
Registration date : 06-11-07

Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Empty
InläggRubrik: Sv: Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning   Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Icon_minitimesön 24 aug 2008, 11:30

Okej försökte mig nog lite på dendär nollningen men skall vel försöka vara riktit nogran denhär gången.

Okejj skall göra så med tändinställningen

Jo men det är de iaf inte för jag har inte haft av någon sladd vad jag vet men jo man har nog hunnit med sånt först när ja pröva starta hade jag t.ex ur spridarna och alla givare där kopplade Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Doh Har ju ny rotor och fördelarlock. Men tändspolen tror jag inte är något att hurra för. är iaf rädd för det... och stiften är nya också men inget säger ju att de inte kan vara defekta iaf. Jo den är nog rätt skarvad för jag hade aldrig av någon tråd när jag flyttade den.

Nix det är nog bara orginal inställningar på det har inte ens bytt till k-jet pumpen heller. Fast jag använder en annan slang från annat ställe till btr men nog från insuget verkade som de haft det så på den sierran jag köpte de andra insuget från och det passade mig bättre också därför de blev så


Man tackar så mycket för svaret Smile
Till överst på sidan Gå ner
Mese_Jonas
Skogenracing Supreme
Mese_Jonas


Antal inlägg : 893
Age : 37
Namn : Jonas Gistö
Från : Terjärv/Finland
Kör : Mercedes 190
Registration date : 07-11-25

Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Empty
InläggRubrik: Sv: Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning   Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Icon_minitimesön 24 aug 2008, 13:55

De är inte så att du har fördelarlocket ett halvt varv fel!!!!
Till överst på sidan Gå ner
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen


Antal inlägg : 735
Age : 35
Namn : Lucas
Från : Finland
Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70
Registration date : 06-11-07

Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Empty
InläggRubrik: Sv: Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning   Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Icon_minitimesön 24 aug 2008, 15:14

Jo jag tkt jag hade något konstit med det nog som att ettan var på annat ställe än vanligt... Men inte kan jag vel ha det fel när rotorn pekar mot ettan??
Till överst på sidan Gå ner
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen


Antal inlägg : 735
Age : 35
Namn : Lucas
Från : Finland
Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70
Registration date : 06-11-07

Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Empty
InläggRubrik: Sv: Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning   Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Icon_minitimesön 24 aug 2008, 17:16

Nåjaa nu börjar de ta sig garaget fullt me blårök och någon smäll Very Happy Den var faktist rätt livlig idag gick nog medan den fick startgas och starta nästan eller den starta ju men enbart på gasen men den verka nog bra kunna gå igång när som hälst Smile Sedan började jag lyssna och noterade att soppa pumpen inte slog i så där har vi ju felet varför den inte gick igång idag. Fast igår gick nog soppa pumpen men tyckte att den lät lite skum och betede sig lite underligt nog. Så kanske den höll på att ge upp då... Men skall vel försöka byta till k-jet pumpen nudå så ska det vel lösa sig hoppas jag Smile
Till överst på sidan Gå ner
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen


Antal inlägg : 735
Age : 35
Namn : Lucas
Från : Finland
Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70
Registration date : 06-11-07

Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Empty
InläggRubrik: Sv: Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning   Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Icon_minitimemån 25 aug 2008, 22:21

Det var inte så enkelt nog någonstans i elsystemet det felar. Pumpen hade inget fel alls som satt där...
Till överst på sidan Gå ner
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik


Antal inlägg : 1669
Age : 35
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Empty
InläggRubrik: Sv: Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning   Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Icon_minitimemån 25 aug 2008, 22:30

Sitter de inte någon form av säkring i reservhjuls baljan ? Som är just till pumpen. Mätt upp annors att du har 12v till pumpen. Kolla jorden till pumpen också och säkring och relä.
Till överst på sidan Gå ner
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen


Antal inlägg : 735
Age : 35
Namn : Lucas
Från : Finland
Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70
Registration date : 06-11-07

Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Empty
InläggRubrik: Sv: Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning   Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Icon_minitimemån 25 aug 2008, 23:04

Jo det gör det men den har jag säkert tryckt på tusen gånger Very Happy Jo jag mätte nog den men det var lite skumt. Kollade bara med dedär lilla surret när man vrider om nyckel så vet ju inte hur det skapar sig men då segade det sig upp till 11.3v och försvann senare. Men tkr det skulle borde komma 12v direkt en liten stund och sedan dö bort?

jo satt och läste och kollade på kopplingschemat i boken idag så tänkte jag skulle ta mig an dedär relät. Sedan skall jag också kolla det du nämnde med jorden och säkring. Smile
Till överst på sidan Gå ner
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik


Antal inlägg : 1669
Age : 35
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Empty
InläggRubrik: Sv: Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning   Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Icon_minitimemån 25 aug 2008, 23:10

Kolla reläet först annors kan de va dålig jord när den beter sig sådär.
Till överst på sidan Gå ner
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen


Antal inlägg : 735
Age : 35
Namn : Lucas
Från : Finland
Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70
Registration date : 06-11-07

Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Empty
InläggRubrik: Sv: Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning   Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Icon_minitimetis 26 aug 2008, 11:36

Okej skall göra det. Men du vet den surrar till en gång när man vrider på nyckeln så dagen före den sluta helt kunde den slå igång och surra en gång till efter en stund det är ju lite konstigt. utan att jag gjorde något då.
Till överst på sidan Gå ner
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik


Antal inlägg : 1669
Age : 35
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Empty
InläggRubrik: Sv: Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning   Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Icon_minitimetis 26 aug 2008, 20:24

Mycket möjligt att de är reläet då.
Till överst på sidan Gå ner
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen


Antal inlägg : 735
Age : 35
Namn : Lucas
Från : Finland
Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70
Registration date : 06-11-07

Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Empty
InläggRubrik: Sv: Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning   Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Icon_minitimetis 26 aug 2008, 22:40

Jo jag har funderat det jag också! Måste väl försöka kolla dedär förbaskade reläet imorgon då!
Till överst på sidan Gå ner
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen


Antal inlägg : 735
Age : 35
Namn : Lucas
Från : Finland
Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70
Registration date : 06-11-07

Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Empty
InläggRubrik: Sv: Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning   Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Icon_minitimetor 28 aug 2008, 09:52

Tja det var helt hittade inget annat fel heller. Så tänkte jag skulle testa och då gick den igång likaså bilen efter en stund Smile
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Empty
InläggRubrik: Sv: Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning   Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Startar inte vet inte varför något med insprut elr tändning
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» 2.9 startar inte, verkar inte få soppa.. PANIK!
» Ohc insprut/tändning
» Sierra. tändkabelbyte -> startar inte
» Startar inte varm? Sierra 2.9 turbo
» Sierran startar inte!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: