Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Sidglid - Sierra dohc

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Sidglid
Skogenracing Small



Antal inlägg : 4
Namn : Karl
Från : Sthlm
Kör : Sierra 2.0i CLX -91
Registration date : 08-07-14

Sidglid - Sierra dohc Empty
InläggRubrik: Sidglid - Sierra dohc   Sidglid - Sierra dohc Icon_minitimemån 14 jul 2008, 09:27

Hallå där!

Efter lite kringvandringar på internets för långa vägar snubblade jag in på denna trevliga hemsida för att konstatera att det var precis vad jag behövde för mitt pågående projekt, vad jag söker efter just nu är nämligen kunniga åsikter och tips, samt en liten "hejaklack" som håller motivationen uppe.
Efter att ha kört skiten ur min gamla 244 som jag förut puttrade runt i som både jobb-bil och sladdoffer fastnade jag i besiktningsnätet med 12 punkter att åtgärda, (från UA föregående år) detta var knappast något jag kände mig motiverad för att reparera då jag inte direkt är ett stort volvo fan, utan snarare är lutad åt att köra skiten ur de gamla sossecontainrarna.
Nåväl, detta ledde till att min vänliga chef konstaterade att jag behövde en ny bil för att köra runt med och som jag ser det leka med Wink
Sagt och gjort, vi färdades 2-3 mil för att handla en gammal dohc-erra för en billig slant, efter provtur och liten grundkoll satt jag i min andra sierra 2.0i CLX någonsin (Den första drog jag ned i ett sten "förgyllt" dike på en isbeklädd grusväg med sommardäck) - vilket desvärre resulterade i att En underliggande axel slog hål på oljetråget. Av ren självbevarelsedrift skulle jag dock vilja påpeka att dagen innan var det t-shirt väder och någon snö eller kyla hade vi inte sett på flera veckor!

Nåväl, till den nya svarta sierran fick jag med en extra topp då den nu monterade läcker en pytteliten mängd kylarvatten någonstans, (har kört flera hundra mil med den utan att vattennivån sjunkit nu)
Den nya toppen står i källaren, med 6000 mil på nacken, och en sprucken ventilkåpa.
Botten låg desvärre olägligt till hos han jag köpte bilen av, så den ska jag hämta vid ett senare tilfälle, när han har lyckats lirka fram den ur sitt garage.

Efter att ha lekt lite med lite slattar ur gamla sprayburkar i vidriga nyanser på den spruckna ventilkåpan kunde jag använda den som "maskering" till den nya motorfärgen som skulle slabbas på.
Detta efter åtskilliga timmar med avfettning, motortvätt, ungstvätt, thinner, diesel, bensin, tandborstar, gamla lakan och liknande attiraljer. Här har jag lyckats få på det första lagret färg, och det gör mig galen att det är 12h mellan strykningarna på den här skiten!
Image hosted by servimg.com
Sådär ser det ut just nu, skratta på bäst ni vill,det gör jag Razz
Image hosted by servimg.com

Dessutom ska ni få se en bild på bilen i sig självt, det enda jag pillat dit hittills är min kära sidglid dekal lite halvt oseriös, huven måste jag ändå byta en vacker dag så varför inte?
Grillen har jag också fixat till lite grann, och märkte till min stora förtjusning att fanskapet var helt igensatt orginal, vad är då poängen med en grill?
Image hosted by servimg.com

Vad jag vill göra är att turbokonvertera den lösa motorn, och ha den redo för ihängning när den gamla rasar, för att klara av detta behöver jag all möjlig hjälp, blandannat länkar till lämpliga delar, kontakter med snälla grenrörssvetsare och mycket mycket annat.
Jag ahr även eventuell tillgång till en pintomotor för en billig slant, men desvärre tror jag att den är i akut behov av totalrenovering, och dohc maskinerna borde väl klara sig om man kör på lågt ladd och byter olja varannan mil? Razz

Jag har börjat att lite fegt norpa åt mig lite trams från gamla volvon, tillexempel denna gamla burk
Image hosted by servimg.com

Och om ni nån gång undrar varför jag gått under jorden ett par dagar så är det för att jag tvättar någonting som aldrig blir rent, en spitfiremotor från en 56 cheva :O
Image hosted by servimg.com


Jag börjar tröttna rejält på symaskinsljudet och vill ha något lite mer i stil med VROOM PSCCCH VROOOM PSCCH Sidglid - Sierra dohc Rita

Hej svejs och ha det bra!
Till överst på sidan Gå ner
Sidglid
Skogenracing Small



Antal inlägg : 4
Namn : Karl
Från : Sthlm
Kör : Sierra 2.0i CLX -91
Registration date : 08-07-14

Sidglid - Sierra dohc Empty
InläggRubrik: Sv: Sidglid - Sierra dohc   Sidglid - Sierra dohc Icon_minitimemån 14 jul 2008, 09:32

Förresten så har jag redan nu en liten nätt fråga, jag har försökt mig på att dela på den bakre dämparen och mellanröret desvärre är skarvmuffarna helt ihoprostade, någon som ahr några tips för att lösa detta löjliga problem?

Jag har gjort lite lättare försök med 5-56 och överväger nu att dra fram kapen och slita av skiten precis bakom muffen men är lite halvskeptisk detta är i direkt anknytning till den antagligen läckande bränsletanken som ofta brukar finnas på sierror?
Till överst på sidan Gå ner
Jeppo
Skogenracing Supreme
Jeppo


Antal inlägg : 811
Age : 35
Namn : Jesper Ericsson
Från : Tierp
Kör : V70N - Vector turbo
Registration date : 07-10-16

Sidglid - Sierra dohc Empty
InläggRubrik: Sv: Sidglid - Sierra dohc   Sidglid - Sierra dohc Icon_minitimemån 14 jul 2008, 09:53

Sidglid skrev:
Förresten så har jag redan nu en liten nätt fråga, jag har försökt mig på att dela på den bakre dämparen och mellanröret desvärre är skarvmuffarna helt ihoprostade, någon som ahr några tips för att lösa detta löjliga problem?

Jag har gjort lite lättare försök med 5-56 och överväger nu att dra fram kapen och slita av skiten precis bakom muffen men är lite halvskeptisk detta är i direkt anknytning till den antagligen läckande bränsletanken som ofta brukar finnas på sierror?

Tigersåg funkar ju det också om du inte vill köra vinkelslip Smile
Till överst på sidan Gå ner
Blöjan
Skogenracing Elite
Blöjan


Antal inlägg : 1655
Age : 33
Namn : Erik
Från : Stockholm
Kör : Ford Sierra -87 Bmw 528i -83
Registration date : 07-11-08

Sidglid - Sierra dohc Empty
InläggRubrik: Sv: Sidglid - Sierra dohc   Sidglid - Sierra dohc Icon_minitimemån 14 jul 2008, 15:04

Sidglid skrev:
Förresten så har jag redan nu en liten nätt fråga, jag har försökt mig på att dela på den bakre dämparen och mellanröret desvärre är skarvmuffarna helt ihoprostade, någon som ahr några tips för att lösa detta löjliga problem?

Jag har gjort lite lättare försök med 5-56 och överväger nu att dra fram kapen och slita av skiten precis bakom muffen men är lite halvskeptisk detta är i direkt anknytning till den antagligen läckande bränsletanken som ofta brukar finnas på sierror?


De ja gjorde va att ja skar ett "snitt" på längden med kapen i skarven, sen tog ja en vass kil o slog lixom ut kanterna så att röret inte slöt om sig den. sen va de bara att banka lite o vips lossna den Smile hela operationen att byta tog högst 15 min Very Happy men va försiktig så att du inte kapar i de röret som ska va kvar:P
Till överst på sidan Gå ner
Sidglid
Skogenracing Small



Antal inlägg : 4
Namn : Karl
Från : Sthlm
Kör : Sierra 2.0i CLX -91
Registration date : 08-07-14

Sidglid - Sierra dohc Empty
InläggRubrik: Sv: Sidglid - Sierra dohc   Sidglid - Sierra dohc Icon_minitimemån 14 jul 2008, 15:15

pampers_38 skrev:
Sidglid skrev:
Förresten så har jag redan nu en liten nätt fråga, jag har försökt mig på att dela på den bakre dämparen och mellanröret desvärre är skarvmuffarna helt ihoprostade, någon som ahr några tips för att lösa detta löjliga problem?

Jag har gjort lite lättare försök med 5-56 och överväger nu att dra fram kapen och slita av skiten precis bakom muffen men är lite halvskeptisk detta är i direkt anknytning till den antagligen läckande bränsletanken som ofta brukar finnas på sierror?


De ja gjorde va att ja skar ett "snitt" på längden med kapen i skarven, sen tog ja en vass kil o slog lixom ut kanterna så att röret inte slöt om sig den. sen va de bara att banka lite o vips lossna den Smile hela operationen att byta tog högst 15 min Very Happy men va försiktig så att du inte kapar i de röret som ska va kvar:P


Tack för hjälpen Pampers men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge, drog över en fartbula idag i dryga 20-25km/h varpå nån fusklagning precis efter kattarna sprack upp vilket resulterade i att jag tappade 6 kilo rost mitt på vägen, som tur va körde ingen över det, men bilen låter överförjävligt.
Har åkt till mekonomen nu och handlat lite lösa rör och en riktigt kort simonsdämpare på "rör-rea" men nu är nästa problem att rörfan är buckligt där svetsen sprack, så det är omöjligt att få på en skarvmuff där, suck!
ska se vad jag kan göra åt det, är inte lätt att hålla 1meter svartrör stadigt med en hand medans den andra ska försöka lirka på skiten, ser ut som jag får kalla på förstärkning.

Uppdatering kommer när rören sitter där de ska!

Nu är jag klar med skiten efter att ha brottats med vinkelslipen och klagat flertalet gånger på att jag inte har någon svets så man kan göra det här på ett vettigt sätt-

Nu ser det ut såhär, pga en dålig budget och ett hett temperament
Image hosted by servimg.com
Image hosted by servimg.com
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Sidglid - Sierra dohc Empty
InläggRubrik: Sv: Sidglid - Sierra dohc   Sidglid - Sierra dohc Icon_minitimemån 14 jul 2008, 20:44

Om man stoppar dit en ny packning och ny kamkedja så ska visst dom flesta problemen med dohc motorn försvinna.

Tyvär är det ju lite problem då det inte går att justera orginal tändningen så ofta spikar det över 0.5bar
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Blöjan
Skogenracing Elite
Blöjan


Antal inlägg : 1655
Age : 33
Namn : Erik
Från : Stockholm
Kör : Ford Sierra -87 Bmw 528i -83
Registration date : 07-11-08

Sidglid - Sierra dohc Empty
InläggRubrik: Sv: Sidglid - Sierra dohc   Sidglid - Sierra dohc Icon_minitimemån 14 jul 2008, 21:53

Hehe jo fartbulor funkar ju också Razz
Till överst på sidan Gå ner
Sidglid
Skogenracing Small



Antal inlägg : 4
Namn : Karl
Från : Sthlm
Kör : Sierra 2.0i CLX -91
Registration date : 08-07-14

Sidglid - Sierra dohc Empty
InläggRubrik: Sv: Sidglid - Sierra dohc   Sidglid - Sierra dohc Icon_minitimetis 15 jul 2008, 10:59

Mikael skrev:
Om man stoppar dit en ny packning och ny kamkedja så ska visst dom flesta problemen med dohc motorn försvinna.

Tyvär är det ju lite problem då det inte går att justera orginal tändningen så ofta spikar det över 0.5bar

Tackar för tipsen, man kan liksom säga att det här är lite av en "testrun" för mig i allmänhet, mina kunskaper runt motorer är ganska liten och får man en gratis till bilen kan man ju lika gärna "leka" lite, har bara trimmat moppar och renoverat volvoförgasare innan haha
Och om allt i slutändan fungerar kan jag ju lika gärna fortsätta genom köpa mig en pinto och göra något seriöst av det hela
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Sidglid - Sierra dohc Empty
InläggRubrik: Sv: Sidglid - Sierra dohc   Sidglid - Sierra dohc Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Sidglid - Sierra dohc
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» BTR Sierra dohc -93
» Sierra DOHC
» Sierra -91 2,0 Dohc
» Sierra dohc ---> v6 2,9 12v
» Sierra dohc turbokonvertering.

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Projekt Forum-
Hoppa till: