| Golf/Jetta 1.8l motor med "el"-förgasare. | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
YuKE Skogenracing Small
Antal inlägg : 16 Age : 38 Namn : Isak Asp Från : Arboga Kör : Bil? Registration date : 08-07-07
| Rubrik: Golf/Jetta 1.8l motor med "el"-förgasare. mån 07 jul 2008, 11:53 | |
| Som topic. Är detta en lönlösmotor att börja på? Sitter en el-singelförgasare på motorn.
Är det samma som gäller som för alla förknasarmotorer? Vid trycksättning så läcker de som ett såll osv.
//I | |
|
| |
Mese_Jonas Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 893 Age : 38 Namn : Jonas Gistö Från : Terjärv/Finland Kör : Mercedes 190 Registration date : 07-11-25
| Rubrik: Sv: Golf/Jetta 1.8l motor med "el"-förgasare. mån 07 jul 2008, 20:52 | |
| Är det förgasare eller s.k enpunktssprut...har hört at enpunktsprutet funkar bra på dom där motorerna..räcker med ställbar bränsletrycksregulator...om man vill göra en lätt turbokonvertering!!!! | |
|
| |
Jeppo Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 811 Age : 35 Namn : Jesper Ericsson Från : Tierp Kör : V70N - Vector turbo Registration date : 07-10-16
| Rubrik: Sv: Golf/Jetta 1.8l motor med "el"-förgasare. mån 07 jul 2008, 22:04 | |
| de är lågt bränsletryck på de där motorerna har själv en sån står.. 0.8-1.2 bar i bränsletryck vilket kan ställa till de om man ska ha extraspridare tex.. | |
|
| |
YuKE Skogenracing Small
Antal inlägg : 16 Age : 38 Namn : Isak Asp Från : Arboga Kör : Bil? Registration date : 08-07-07
| Rubrik: Sv: Golf/Jetta 1.8l motor med "el"-förgasare. tis 08 jul 2008, 11:29 | |
| Jo de är väl ett enpunktssprut tror jag. Soppatrycket är inte något större problem då de finns andra soppa pumpar att slänga dit Har väl nån gammal turbopump från volvo ligger. Något speciellt för vad som gäller med en sådan motor om man ska konvertera? | |
|
| |
Antal inlägg : 893 Age : 38 Namn : Jonas Gistö Från : Terjärv/Finland Kör : Mercedes 190 Registration date : 07-11-25
| Rubrik: Sv: Golf/Jetta 1.8l motor med "el"-förgasare. tis 08 jul 2008, 16:59 | |
| Vet inte desto mer...hörde bara om en snubbe som konverterat en golf 1,4 med enpunktssprut och det hade fungerat över förväntningarna!!!!! | |
|
| |
YuKE Skogenracing Small
| Rubrik: Sv: Golf/Jetta 1.8l motor med "el"-förgasare. tis 08 jul 2008, 17:35 | |
| men principen blir inte annolunda än om det skulle vara en "vanligt" insprutsmotor?!
Dvs .boostar soppantrycket med annan pump och en btr och sen några kallstartsspridare på tryckröret för lite extra soppa!
är ju inte direkt något jätteagg jag ska ha på heller. Ett 13c, mest för skojs skull. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golf/Jetta 1.8l motor med "el"-förgasare. tis 08 jul 2008, 17:40 | |
| - YuKE skrev:
- men principen blir inte annolunda än om det skulle vara en "vanligt" insprutsmotor?!
Dvs .boostar soppantrycket med annan pump och en btr och sen några kallstartsspridare på tryckröret för lite extra soppa!
är ju inte direkt något jätteagg jag ska ha på heller. Ett 13c, mest för skojs skull. Poängen var att han inte andvände xtra spridare...bara höjde bränsletrycket.... | |
|
| |
YuKE Skogenracing Small
| Rubrik: Sv: Golf/Jetta 1.8l motor med "el"-förgasare. tis 08 jul 2008, 18:22 | |
| - Mese_Jonas skrev:
- YuKE skrev:
- men principen blir inte annolunda än om det skulle vara en "vanligt" insprutsmotor?!
är ju inte direkt något jätteagg jag ska ha på heller. Ett 13c, mest för skojs skull.
Poängen var att han inte andvände xtra spridare...bara höjde bränsletrycket.... Aaha men då låter det nästan FÖR enkelt hehe. btw, ska man ha en linjär eller progressiv btr? Har inte grejat med sånna pryttlar förut. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golf/Jetta 1.8l motor med "el"-förgasare. tis 08 jul 2008, 21:16 | |
| | |
|
| |
Jeppo Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 811 Age : 35 Namn : Jesper Ericsson Från : Tierp Kör : V70N - Vector turbo Registration date : 07-10-16
| Rubrik: Sv: Golf/Jetta 1.8l motor med "el"-förgasare. tis 08 jul 2008, 21:21 | |
| Får bara för mej att själva punktsprutaren kommer störa flödet ganska kraftigt. Då insprutaren sitter alldeles ovanför spjället.. Mikal gjorde ju nåt helgsprojekt med en fiesta, kolla på det för den hade också enpunktsprut.. | |
|
| |
YuKE Skogenracing Small
| |
| |
YuKE Skogenracing Small
| Rubrik: Sv: Golf/Jetta 1.8l motor med "el"-förgasare. tis 08 jul 2008, 22:20 | |
| - Jeppo skrev:
- Får bara för mej att själva punktsprutaren kommer störa flödet ganska kraftigt. Då insprutaren sitter alldeles ovanför spjället.. Mikal gjorde ju nåt helgsprojekt med en fiesta, kolla på det för den hade också enpunktsprut..
Jo har kollat på den, han använde dock extraspridare med. Men varför skulle det förstöra flödet? Är helt ny på detta Men jävligt intressant är det. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Golf/Jetta 1.8l motor med "el"-förgasare. tis 08 jul 2008, 22:31 | |
| På Fiestan jag satt ihop höjde jag bara bränsletrycket till 2bar så funka det, men hade en tendens att sura lite. Fick montera stora extraspridade då dom leverar lite bränsle vid låga tryck
en progresiv regulator funkar nog bäst | |
|
| |
YuKE Skogenracing Small
| Rubrik: Sv: Golf/Jetta 1.8l motor med "el"-förgasare. tis 08 jul 2008, 22:35 | |
| - Mikael skrev:
- På Fiestan jag satt ihop höjde jag bara bränsletrycket till 2bar så funka det, men hade en tendens att sura lite. Fick montera stora extraspridade då dom leverar lite bränsle vid låga tryck
en progresiv regulator funkar nog bäst Okay. Men borde nästan funka med vanliga volvo 740/940 spridare då!? Om man kör 2st. Då till den stora frågan. Söker man lite så skriver de flesta att man ska ha en linjär för att den ökar soppatrycket linjärt med laddtrycket. True or false? Hur vet man när man behöver tex, större spridare, mera soppa osv? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Golf/Jetta 1.8l motor med "el"-förgasare. tis 08 jul 2008, 22:39 | |
| Jag körde en 350cc spridare och en 180cc spridare och det räckte precis till 0.4bar. du behöver mao många volvospridare.
Linjär är precis som det låter. Ökar trycket med laddtrycket. Det sitter sånna på alla bilar original i princip.
Man hör om det spikar eller den helt enkelt inte går som förväntat. Men krävs så klart lambda för att vara säker | |
|
| |
YuKE Skogenracing Small
| Rubrik: Sv: Golf/Jetta 1.8l motor med "el"-förgasare. tis 08 jul 2008, 22:43 | |
| - Mikael skrev:
- Jag körde en 350cc spridare och en 180cc spridare och det räckte precis till 0.4bar. du behöver mao många volvospridare.
Linjär är precis som det låter. Ökar trycket med laddtrycket. Det sitter sånna på alla bilar original i princip.
Man hör om det spikar eller den helt enkelt inte går som förväntat. Men krävs så klart lambda för att vara säker Då får jag gräva fram mina s60R, 465cc spridare . har några ligger i hyllan nånstanns Så då är en linjär att föredra då. Borde väl gå snålast med en sådan med. Får för övrigt be så mkt om ursäkt för alla nybörjarfrågorna. Men gillar att samla på mig information innan jag börjar med något. Forum är perfekta för det, dock finns med många som stör sig på folk som ställer nybörjarfrågor. Det svåraste hittils tror jag är att veta hur många spridare/storlek man ska ha och när de ska slås på. Utan att de går för fett/snålt. Har ingen lust att köpa en pissdyr bredbandslambda till ett budgetprojekt. mvh Isak | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golf/Jetta 1.8l motor med "el"-förgasare. fre 11 jul 2008, 17:14 | |
| Det är att pröva sig fram...det märks nog om bilen går för snålt...e ju bättre att den får för mycket än för lite. | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Golf/Jetta 1.8l motor med "el"-förgasare. | |
| |
|
| |
| Golf/Jetta 1.8l motor med "el"-förgasare. | |
|