Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Tobbe H - Granada 2.8i 2xTurbo - Motor utbytt mot 2.9 24v

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Tobbe H - Granada 2.8i 2xTurbo - Motor utbytt mot 2.9 24v Empty
InläggRubrik: Tobbe H - Granada 2.8i 2xTurbo - Motor utbytt mot 2.9 24v   Tobbe H - Granada 2.8i 2xTurbo - Motor utbytt mot 2.9 24v Icon_minitimetis 01 jul 2008, 00:21

Pga av ras så kastar jag in en annan motor i granadan ett tag.

Ny motorn är redan färdig och har följande spec:

2.9 Block
2.9 Toppar, portade på avgassidan
2.8 vevaxel
Scorpio cosworth kolvar och stakar
359 cc/min spridare
12.9 pinnbult på ramlager och till topparna
Kompressions förhållandet ligger på ca 8.7:1 har jag för mig

Mt-75 låda
6 puckad sinter
Sachs tryckplatta
2.8 svänghjul
Pinto arp svänghjuls bult

Ska flytta över lite grejor från 24v, remskivor, servo och generator, då behöver jag bara trixa dit vr-sensorn och byta ut kontakten till tps:en så kan jag köra med min befintliga MS &EDIS installation....

Ska göra nya turbo grenrör så det passar bättre i granadan så fort jag har köpt 2st andra turbosar, har 2st på lut. Få se när den blir färdig, men jag kommer att göra bilen "flyttbar för egen maskin" så fort motorn har kommit i, den sitter just nu i en scorpio, den är provkörd med MS fast utan ladd, den var bara menad som ett sidoprojekt egentligen, medans jag väntade på några grejor till 24v motorn som just då verkade så långt borta. Så det har aldrig skjutits in några pengar på den.

Tänkte gå ut lugnt med laddet och öka lite lagomt sådär, få se hur pass det går. Men jag har massor av delar ifall nåt rasar Very Happy


Senast ändrad av Tobbe H den lör 19 jul 2008, 12:38, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
Blöjan
Skogenracing Elite
Blöjan


Antal inlägg : 1655
Age : 34
Namn : Erik
Från : Stockholm
Kör : Ford Sierra -87 Bmw 528i -83
Registration date : 07-11-08

Tobbe H - Granada 2.8i 2xTurbo - Motor utbytt mot 2.9 24v Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 2.8i 2xTurbo - Motor utbytt mot 2.9 24v   Tobbe H - Granada 2.8i 2xTurbo - Motor utbytt mot 2.9 24v Icon_minitimetis 01 jul 2008, 00:41

Se på tusan Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Tobbe H - Granada 2.8i 2xTurbo - Motor utbytt mot 2.9 24v Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 2.8i 2xTurbo - Motor utbytt mot 2.9 24v   Tobbe H - Granada 2.8i 2xTurbo - Motor utbytt mot 2.9 24v Icon_minitimetis 01 jul 2008, 22:08

Kul! Va blir det för turbo?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Tobbe H - Granada 2.8i 2xTurbo - Motor utbytt mot 2.9 24v Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 2.8i 2xTurbo - Motor utbytt mot 2.9 24v   Tobbe H - Granada 2.8i 2xTurbo - Motor utbytt mot 2.9 24v Icon_minitimelör 19 jul 2008, 13:00

Slösade en hel dag på att lyfta ur motorn, bytte ut veven mot en 2.9 vev, gjorde borr jigg för att få dit VR-sensorn. Men jag fixade inte att lina upp remskivan på veven. 12v har enkel drev medans 24v har dubbel drev, så remskivan hamnar för långt in, och 24v drevet går inte att använda då den har 18kuggar medans 12v har 19 kuggar, annars hade det funkat. Hittade inget som kunde fungera som spacer heller, en rörstump låter farligt, den är väl för mjuk så det lär väl sluta med att remskivan lossnar någon gång...

Så jag har börjat att skruva ihop min 2.9 24v motor istället, verkar enklast, då allt passar rakt av. Men jag måste låna toppar och vattenpump från 4.1 motorn, men vad gör det... Det blir nog bättre med 24v, då passar ju grejorna sen på andra motorn också..... Måste flytta mitt catch tank system jag har under huven, lika bra att kasta bak batteriet också....
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Tobbe H - Granada 2.8i 2xTurbo - Motor utbytt mot 2.9 24v Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 2.8i 2xTurbo - Motor utbytt mot 2.9 24v   Tobbe H - Granada 2.8i 2xTurbo - Motor utbytt mot 2.9 24v Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Tobbe H - Granada 2.8i 2xTurbo - Motor utbytt mot 2.9 24v
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN
» Motor byte på ford sierra, till 24v cosworth motor.
» Granada
» Kickassford - Granada 2.9 Turbo
» Håvard - Ford Granada

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Projekt Forum-
Hoppa till: