| wastegate på diesel? | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
sharm Skogenracing Small
Antal inlägg : 37 Age : 39 Namn : DaViD Från : Sthlm,salem Kör : Golf GTD-84 Registration date : 07-03-16
| Rubrik: wastegate på diesel? mån 07 apr 2008, 16:12 | |
| Undrar om man kan montera en wastegate på en golf 2 gtd...? Har hört många säga att de inte går men blev som brydd när ja hitta de här klippet på youtube... skulle vilja ha ett sånt skönt wastegate ljud i min diesel också... https://www.youtube.com/watch?v=w_0kUJgsAXM | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: wastegate på diesel? mån 07 apr 2008, 16:19 | |
| Det går säkert, sen om funktionen blir bra vad gäller laddtryck är en annan sak | |
|
| |
Jeppo Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 811 Age : 35 Namn : Jesper Ericsson Från : Tierp Kör : V70N - Vector turbo Registration date : 07-10-16
| Rubrik: Sv: wastegate på diesel? mån 07 apr 2008, 16:37 | |
| hur styrs laddet annars på dieselaggen typ k14 som sitter i gtd 2orna? Är väl någon form av wastegate på dom också eller är de annat på förkammar dieslarna? | |
|
| |
Gäst Gäst
| Rubrik: Sv: wastegate på diesel? mån 07 apr 2008, 17:20 | |
| Audi (vw) har på 1.9 diesel -93 wastegate,iaf den jag skruvade med förra veckan,verkar orginalställd och wastegaten öppna vid 1.0bar på den. |
|
| |
Antal inlägg : 811 Age : 35 Namn : Jesper Ericsson Från : Tierp Kör : V70N - Vector turbo Registration date : 07-10-16
| Rubrik: Sv: wastegate på diesel? mån 07 apr 2008, 17:25 | |
| - Mange skrev:
- Audi (vw) har på 1.9 diesel -93 wastegate,iaf den jag skruvade med förra veckan,verkar orginalställd och wastegaten öppna vid 1.0bar på den.
Har ett sånt agg ligger också, det är ingjutet i avgashuset.. Inte med arm och lucka som tradionella intergrerade Wg's. Har inte mätt av min öppnar på. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: wastegate på diesel? mån 07 apr 2008, 19:05 | |
| Vissa kör med wastegate och vissa gör det inte. Dom flesta moderna dieselmotorer idag har wastegate. På lastbilar brukar turbon få pumpa allt den orkar | |
|
| |
sharm Skogenracing Small
Antal inlägg : 37 Age : 39 Namn : DaViD Från : Sthlm,salem Kör : Golf GTD-84 Registration date : 07-03-16
| Rubrik: Sv: wastegate på diesel? mån 07 apr 2008, 20:54 | |
| hur tror ni att de skulle bli om man satte dit en separat wg..? lr om man bara ställer upp laddtrycket... hade en bmw diesel förut och stälde upp laddtrycket på den till 1,5 bar men de blev inte nå wg sound av de... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: wastegate på diesel? mån 07 apr 2008, 20:58 | |
| - sharm skrev:
- hur tror ni att de skulle bli om man satte dit en separat wg..?
lr om man bara ställer upp laddtrycket... hade en bmw diesel förut och stälde upp laddtrycket på den till 1,5 bar men de blev inte nå wg sound av de... Ställ på laddtrycket du, du lär inte få nåt wg ljud direkt. Dieslar, så vitt jag vet har ett jävligt mjukt motorljud och trivs fint med raka rör. Vet en här i byn som körde med 3" utan dämpare på sin diesel och han kanske hade ett visst Wg ljud om jag minns riktigt.. Dock så var ju det en större diesel med lite mer effekt. Vad har du för laddtryck nu? Ställ på trycket lite så ska pumpen kompensera det och bara fetta på eftersom det är förkammar. Mvh
Senast ändrad av Jeppo den mån 07 apr 2008, 21:00, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: wastegate på diesel? mån 07 apr 2008, 20:59 | |
| Ska du ha wg ljud så ska du ha en separat så klart, och den ska dumpa rakt ut utan att gå igenom avgassystemet | |
|
| |
Mese_Jonas Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 893 Age : 38 Namn : Jonas Gistö Från : Terjärv/Finland Kör : Mercedes 190 Registration date : 07-11-25
| Rubrik: Sv: wastegate på diesel? mån 07 apr 2008, 21:14 | |
| Int e det väl wastegaten som har yl.ljudet...e väl nog något i samband med att turbon saktar in när man släpper gasen och motorn inte hinner svälja laddet i systemet. Ta t.ex Hew holland traktorer...har något sjukt mycket yl när man släpper gasen...men där finns ingen wastegate utan turbon laddar vad den kan!!! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: wastegate på diesel? mån 07 apr 2008, 21:24 | |
| - Mese_Jonas skrev:
- Int e det väl wastegaten som har yl.ljudet...e väl nog något i samband med att turbon saktar in när man släpper gasen och motorn inte hinner svälja laddet i systemet. Ta t.ex Hew holland traktorer...har något sjukt mycket yl när man släpper gasen...men där finns ingen wastegate utan turbon laddar vad den kan!!!
Jo.. men det var väl inte turbo ylet han ville åt.. rätta mig om jag har fel, det var väl wgflåset antog jag Klart att de flåsar värre igenom Wg'n om du bygger ladd och släpper pedalen.. Eller? Jesper | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: wastegate på diesel? mån 07 apr 2008, 21:39 | |
| Kikade inte så noga på filmen först, men låter inte som nån separat wastegate på den där. Vill ni veta hur en separat wg låter så sök på screamer pipe | |
|
| |
ToTTe Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1147 Age : 39 Namn : Kristoffer Matsson Från : Uppsala Kör : Opel Rekord Coupé 2,4 Berlina -77, BMW 518i Turbo E28, Volvo v40 1,8i Registration date : 06-10-16
| Rubrik: Sv: wastegate på diesel? mån 07 apr 2008, 22:36 | |
| Så där lät polarns seat tdi när vi tog bort sista dämparn och satte dit rakt rör. | |
|
| |
sharm Skogenracing Small
| Rubrik: Sv: wastegate på diesel? tis 08 apr 2008, 05:49 | |
| ok...många svar och tips... just nu kör ja med orginal ladd,men de blir väl att ställa på och sedan bygga raka rör....stackars den med nytvättad bil som jamnar bakom guffen... aja tack för visat intresse.... | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: wastegate på diesel? | |
| |
|
| |
| wastegate på diesel? | |
|