| Tvätta alu.delar? | |
|
+4Blöjan jonasahman Henrik Catling 8 posters |
Författare | Meddelande |
---|
Catling Skogenracing Large
Antal inlägg : 221 Age : 34 Namn : Mathias Dahlström Från : Karlstad Kör : Ford Capri mk3-78, -81, Ford Granada-85 Registration date : 07-11-09
| Rubrik: Tvätta alu.delar? ons 19 mar 2008, 21:07 | |
| Någon som har ett hobby-trix på hur man ska få aluminium delar riktigt rena? blir rent av maskintvättmedel - bäst hittils avfettning funkar , men inte tar bort allt skit gillar inte ytan det blir av blästring. Ska prova diskmaskin nu... ....kom på nått pulver eller nått som fräter bort skiten bra. (+plus i kanten om det fräser och pyser ) | |
|
| |
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Tvätta alu.delar? ons 19 mar 2008, 22:28 | |
| Biltema avfettning och gnida på med en trasa och borste. Går att få de riktigt bra om man orkar hålla på.
Blästra och sen polera upp de lite kanske ?
Vad är du egentligen ute efter för resultat ? | |
|
| |
jonasahman Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 457 Age : 40 Namn : jonas Från : Valbo Kör : V70 Registration date : 07-06-19
| Rubrik: Sv: Tvätta alu.delar? ons 19 mar 2008, 22:33 | |
| massor med salt i vatten brukar funka på silverhalsbandet. ska visst hjälpa att ha nå metallplatta i botten, typ folie eller nått,men vet ej om den hjälper nått. hemmaversionen av tvshops mirakelplatta Och kör du aliminium i nå storköks diskmaskin så brukar ytan bli sträv å jävlig, medlet är för starkt för så mjuka metaller, men klarar sig säkert enstaka gånger | |
|
| |
Antal inlägg : 221 Age : 34 Namn : Mathias Dahlström Från : Karlstad Kör : Ford Capri mk3-78, -81, Ford Granada-85 Registration date : 07-11-09
| Rubrik: Sv: Tvätta alu.delar? ons 19 mar 2008, 22:38 | |
| sällan vart med om nått sämmre än feltemas avfettning , Jag vill ha det rent , som när det kom från ford. | |
|
| |
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Tvätta alu.delar? tor 20 mar 2008, 12:35 | |
| - Catling skrev:
- sällan vart med om nått sämmre än feltemas avfettning ,
Jag vill ha det rent , som när det kom från ford. Jag har iaf fått de riktigt rent med den avfettningen och de utan att gnida överdrivet. Men lär väl säkert finnas dyrare och ännu bättre saker med. | |
|
| |
Blöjan Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1655 Age : 34 Namn : Erik Från : Stockholm Kör : Ford Sierra -87 Bmw 528i -83 Registration date : 07-11-08
| Rubrik: Sv: Tvätta alu.delar? tor 20 mar 2008, 16:14 | |
| Ja brukar tvätta med bensin o sen polera upp me autosol. funkar hur bra som helst. | |
|
| |
richard s Skogencrew
Antal inlägg : 931 Age : 43 Namn : richard Från : gävle Kör : RMK800 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Tvätta alu.delar? fre 21 mar 2008, 22:37 | |
| prickbort eller asfaltslösning som värms och sprutas med kompressor tar bra , men dimman är tråkig att andas.
sånt som bubblar och fräser : iten (eller hur det stavas?) är elakt mot allt , även händer mm.
har testat olika medel föratt tvätt aludurk på lastbilar/traktorer mm , bla alu-rex.men tyckte det inte tog nå bra.
lättaste/bästa jag kört med är ju varmvatten högtryck , men är lite dyra.kanske finns nån firma du kan gen lite bullar till? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Tvätta alu.delar? lör 22 mar 2008, 10:09 | |
| jag körde skiten i diskmaskin , blev väll ett lagom resultat. Får väll glasblästra annars. | |
|
| |
Haggen Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 735 Age : 35 Namn : Lucas Från : Finland Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70 Registration date : 06-11-07
| Rubrik: Sv: Tvätta alu.delar? mån 24 mar 2008, 09:43 | |
| Kanske om du skulle spruta motortvätt på dem och sedan tvätta bort med högtryckstvätt. Då vet jag ju inte vad du hittar för sånt medel men det jag har som är enkom gjort för motortvätt funkar nog faktist bra men inte rår det på precis allt. | |
|
| |
lillen_rille Skogenracing Large
Antal inlägg : 215 Age : 33 Namn : Rickard Från : Östervåla Kör : 760 T5, Audi S6 2.2T, Skoda Fabia RS Registration date : 08-05-20
| Rubrik: Sv: Tvätta alu.delar? tor 29 maj 2008, 18:45 | |
| jag hittade nått gammalt ugnsrengörings medel, på det står det får ej användas på aluminium.. men testade iaf och vart hur rent som helst! | |
|
| |
Bojan Skogenracing Small
Antal inlägg : 9 Namn : Daniel Från : Sundsvall/Vindeln Kör : Opel Kadett E, Opel Rekord D Coupé, Saab 900 Registration date : 08-05-20
| Rubrik: Sv: Tvätta alu.delar? tor 29 maj 2008, 21:17 | |
| du skulle haft ngt. betbad av något slag, typ natriumfosfat eller liknande, det blandas med vatten... akta bara så inte delarna försvinner fräser som bara fan, men svårt o få tag på, kolla med nån skola eller kemilärare | |
|
| |
Gäst Gäst
| Rubrik: Sv: Tvätta alu.delar? tor 29 maj 2008, 21:23 | |
| Lägg det i en maskin som finns på många bilverkstäder,het avfettning som sprutar,vet inte vad den maskinen heter,(många har bara vatten i dem)men efter nån timme brukar det bli rent,bra till tex gamla bromsok,men tex ventilkåpor i alu behövs putsas efteråt. |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Tvätta alu.delar? | |
| |
|
| |
| Tvätta alu.delar? | |
|