Antal inlägg : 520 Age : 28 Namn : Olle Från : Kilafors Kör : Ford Sierra Turbo Registration date : 12-07-24
Rubrik: Sv: Randombastard - Sierra Pinto Turbo Bänkad 263hp, 382nm ons 15 jun 2016, 21:02
Man brukar använda honingsverktyg för att få bort sådant, men jag vet inte hur bra det är att använda ett sådant verktyg när du inte tänkt öppna motorn, kommer ju komma en massa slippartiklar efter användning. Borde det ju även gjort när du gjort rent innan.
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 43 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
Rubrik: Sv: Randombastard - Sierra Pinto Turbo Bänkad 263hp, 382nm tor 16 jun 2016, 07:41
Bara köra stålborste där också lite försiktigt, kom ihåg att göra rent med något lämpligt medel t.ex bromsrengöring eller liknande när du är klar
Randombastard Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 404 Age : 34 Namn : Bobby Från : Landskrona Kör : Ford Sierra 2.0i Registration date : 14-09-17
Rubrik: Sv: Randombastard - Sierra Pinto Turbo Bänkad 263hp, 382nm tor 16 jun 2016, 17:10
Alright tack!
Antal inlägg : 404 Age : 34 Namn : Bobby Från : Landskrona Kör : Ford Sierra 2.0i Registration date : 14-09-17
Rubrik: Sv: Randombastard - Sierra Pinto Turbo Bänkad 263hp, 382nm ons 29 jun 2016, 07:43
Ehm, blir lite förvirrad här men någon kan kanske hjälpa mig
Är det någon skillnad mellan Pinto ARP & Cosworth YB ARP eller passar båda till Pinto toppen?
har varit på Gatebil och varit på 3 bröllop sedan sist så blev att man fick spara lite pengar så man kunde köpa lite till Pinto motorn som står på stativet.
Nu har det kommit lite gotte så den borde snart vara ihopa igen?
även en go domkraft för en billig peng på ebay cirka 2000SEK. Bra eller inte?
Kommer mer bilder inom kort
Arvidsson Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 520 Age : 28 Namn : Olle Från : Kilafors Kör : Ford Sierra Turbo Registration date : 12-07-24
Då var det igång med att få i ARP bultarna och Cometic MLS packningen. Typiskt så rengjorde jag inte toppen ordentligt så det måste runnit ned olja på packningen när toppen lades på och jag märkte inte det förrän jag spänt åt sista dragningen att olja var uttryckt mellan toppen och packningen
På det igen i veckan och göra om och rengöra ordentligt.
Några bilder får jag dela med mig iallafall
Bultarna i
Överblick
Mer info inom kort!
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 43 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
Du ska inte passa på att måla blocket iallafall? Gör mycket med lite färg i motorutrymmet!
Ja det hade inte varit fel, tips på färg som fäster bra?
Dagens uppdrag var att göra om och göra rätt.
Rengjorde toppen & Cometic MLS packningen, fick byta ut termostaten och tändstiften... om stiften funkar med turbon vetitusan?
Bonusbild:
Nästa steg blir slänga på ny vattenpump, kamrem, plocka ur tråget och rengöra, införskaffa spridarna och montera dessa på fuelrail/insuget och montera. Något jag missat?
Jag köpte "motorfärg" som det hette på Jula på sprayburk, fäste väll bra om man rengör motorn riktigt. Hade dock föredragit att haft någon färg man kunde penslat ut då det kan ta någon burk att få tjockt lager färg annars.
Ytterligare problem på resans gång dock självförvållade
Remskivan är iväg skickad för montering av triggerhjul och fäste för sensor igår så förhoppningsvis blir den klar inom kort men vore bra om jag får rätt på detta innan :/
Tips nån?
Gängorna är väll inte dåliga hela vägen eller? Isåfall skulle jag ha rensat upp gängorna med en tapp och om det funkar bra så är det ju toppen. Men vill man försäkra sig kan man ju alltid kleta på lite Loctite på bulten vid slutmontering.
Gängorna är väll inte dåliga hela vägen eller? Isåfall skulle jag ha rensat upp gängorna med en tapp och om det funkar bra så är det ju toppen. Men vill man försäkra sig kan man ju alltid kleta på lite Loctite på bulten vid slutmontering.
Nej dem är bara skadade längst fram som filmen visar hyffsat ^^ men ja rensa gängorna med en tapp kan ju funka, bli av med bitarna som sitter åt helv. bra tips
Rubrik: Sv: Randombastard - Sierra Pinto Turbo Bänkad 263hp, 382nm ons 28 sep 2016, 19:39
Lite så där uppdatering.
Gjort rent oljetråget med nya packningar och lagt på lite halvtaskigt med färg men bättre än tidigare åtm. Löste problemet med trasiga gängorna på veven med gängtapp, körde på Arvidssons förslag och det funkade perfa Känner sig något lugnare igen, väntar bara på remskiva med triggerhjul och fäste för sensor så man kan börja smälla ihop allt ordentligt.
Nya spridare Siemens Deka 875cc (OBS EJ MONTERADE ORDENTLIGT)
Skall bara klura ihop hur fan allt skulle kopplas när insuget skall på? :/ Är det någon anslutning på insuget som är onödig nu när man plockat bort EGR skiten som man kan sätta igen dvs?
Fjellström Skogenracing Large
Antal inlägg : 205 Age : 33 Namn : Per Från : Strömsund Kör : Ford Scorpio x2 Registration date : 11-09-13
Rubrik: Sv: Randombastard - Sierra Pinto Turbo Bänkad 263hp, 382nm ons 28 sep 2016, 20:24
På min förra satt det två små slanganslutningar på undersidan av gasspjället, sen två stora röranslutningar mellan insugsrören alldeles vid flänsen. Men kanske är olika om det är kat eller inte
Rubrik: Sv: Randombastard - Sierra Pinto Turbo Bänkad 263hp, 382nm ons 28 sep 2016, 21:40
Hm, det är ju CAT modellen(Lågkomp) ska kolla mer noga imorrn, vet att det finns två små slang anslutningar.
Idag blev det ett ryck när remskivan med triggerhjul kom med posten samt med sensor & fäste.
Jag började med att stoppa i nya 875cc Siemens Deka spridarna i original railen och montera på insuget på motorn, detta gick smärtfritt
Kamremmen blev bytt utan större hinder också!
Men när min köra remskiva skulle på veven igen så gick den bara på 1 cm sen tog det tvärstopp, rengjorde veven & inuti remskivan smörjde upp den med lite olja men den ville inte på Jag når inte ens in med skruven till gängorna i veven när det tar stopp :/
Ingen som ligger på bult till pinto veven som håller remskivan på plats helgängad M12x1.5 (fingängad) 60mm lång?
Någon som har förslag hur jag skall gå tillväga? Kommer bli ett litet ryck imorgon så, ska slänga upp lite fler bilder till er på spektaklet!
Löste sig till sist, efter många om och men kunde jag återanvända gamla bulten phew! tur är de
Har försökt passa in Garret turbon men går ju sådär, jag kommer ju köra med servo. Dessvärre är behållaren i vägen för turbon, köpte en adapter från Mikael som passar original grenröret(TD04 Fläns).
Överväger att köra en T3 snurra istället om priset är rätt och matchar min effekt jag är ute efter(280-290hk). Tips? Prisklass 3-4k Kanske får kapa adaptern och flytta bak den något så den inte går i servo behållaren...
Ha de!
Fiechen Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 827 Age : 30 Namn : David Från : Fjärholma Kör : Ford Taunus 2.0T Audi 80 Audi A4 1.8TSQ Registration date : 10-06-28
Rubrik: Sv: Randombastard - Sierra Pinto Turbo Bänkad 263hp, 382nm ons 12 okt 2016, 19:44
Ser ju fint ut det här! Hoppas du får åka till sommaren vad ska du köra för styrsystem?
Håcke Skogencrew
Antal inlägg : 1091 Age : 51 Namn : Håkan Från : Gävle Kör : Capri 2,9T Sierra 2,0T Registration date : 06-10-14
Rubrik: Sv: Randombastard - Sierra Pinto Turbo Bänkad 263hp, 382nm ons 12 okt 2016, 19:50
Ser bra ut
Sponsored content
Rubrik: Sv: Randombastard - Sierra Pinto Turbo Bänkad 263hp, 382nm
Randombastard - Sierra Pinto Turbo Bänkad 263hp, 382nm