Efter att ha suttit år efter år vid datan och läst om andras projekt, kan jag äntligen starta MIN egna projekttråd!
Och mitt projekt består av ett stycke Mitsubishi Lancer Evolution 2!

Såhär såg den ut den dagen jag hämtade den:

Och specen som jag fick med var:
6-bultad 4g63 motor
Borrad till första ÖD 85,5mm
Eagle H-profil stakar
Wiseco kolvar
Cosmetic MLS 1,3 topp-packning
ACL lager
Arp bultar i hela motorn
HKS ventilfjädrar
Topline 3mm hydraliska lyftare
Inslipade standard ventiler
Brian Crower 272/10,5 kammar
40L Fuelcell
AN6 stålomspunnen matning och retur
Ombyggd orginal fuelrail
Dubbla Bosch 044 pumpar
Bosch 1700cc NGI spridare
Sytec E85 bränslefilter
Aeromotive ställbar linjär BTR
Haltech PS500
3Bars mapsensor
VAG 115R spolar
Spec clutch stage 3

Enligt ägaren innan mig behövdes bara lite finjusteringar, en mappning och bilen var redo för ca 500hk i motorn.
Så bilen flyttade in i garaget.

MEN!!!!!
Eftersom har det visat sig att denna spec inte stämmer till fullo.
Denna historia börjar redan någon dag efter inköpet av bilen..
Jag köpte denna bil som ett projekt, det var vissa saker som var tvunget att åtgärdas innan mappning.
Det första var att fixa grenröret. Det var made in china och därför läkte det, självfallet.
Tidigare ägare har försökt att laga detta problem med ett stycke svets, och lyckades bränna ett ännu större hål.
När grenröret väl vara borta såg vi att toppen inte var portad. Och det känndes dumt att snåla in på det.
Så grenrör beställdes och toppen skruvades av.
När toppen väl var av, såg vi jättefina märken efter spikningar. både i topp och kolvar.
Det har också visat sig att det inte sitter några B-C 272 kammar i heller. Utan orginal kammar...
Om tidigare ägaren läser detta så hoppas jag att du alltid kommer ha punka på dina kommande bilar, även när du lagar punkan så ska du fan ha punka på nästa däck. Det förtjänar du.
Må du drabbas av soppa torsk varje dag på hemska ställen!

I samband med denna upptäckt så fick jag ett fint erbjudande jag inte kunde motstå, att köpa en 7-bultad motor. Taget!
Sen tog det några vändor fram och tillbaka till en vän, Robban Blomquist, i Västerås som byggt Evo:sar länge nu, han fick skruva ner allt i molekyler och atomer för att undersöka bägge motorerna.
6-bults motorn är DÖD.
Så vi bestämde kort och gott att bygga på 7-bults motorn, en nackdel var dock att inget från 6-bultsmotorn passa, eller var användbart.
Och ungefär här tog det riktiga projektet fart, skrota gammla specen, ritade upp en ny och började snacka med Robban som också skissade på specen. Mitt krav var 500Whp, inget annat.
Men det hände en sak som inte verkar vara alltför ovanligt när man bygger bil?
Det spårade ur.
Snabbt beställdes ett stroker kit (2,3L), Manley kolvar, Manley stakar.

Och nu är blocket redo för att borras, honas, målas, etc etc etc.
Robban ska också se till så att crankwalk inte längre finns med i bilden.
Och det är väl ungefär så långt jag har kommit med motorn i dagsläget.
Det ska även tillläggas att turbon var ett stycke china kopia det med, likaså WG. Går inte ha!
En TIAL wg inhandlades via Robban, och den har jag ännu ingen bild på.
Ny turbo inhandlades av Turbobanditen, TB60-01

Obs, detta var alltså innan nya motorbygget och specen bestämdes.
Och det visades att en TB60-01 blir för liten, för min lite vassare 2,3L motor så en TB70-02 införskaffades.

Och det var häromkring jag uppgraderade mitt mål från 500Whp till ... ja, mera

Så det är ungefär här jag är idag.
Men motorbygget sker ju i Västerås, så jag måste ju ända sysselsätta mig med andra saker.

Nyligen uppgraderat kylsystemet med en riktig kylare.

Och en trevlig termostat.

Just nu håller jag på att uppgradera soppa systemet, eller ja, det blir ett helt nytt.
Och ungefär såhär ska det monteras, med nya, andra pumpar.
För det visar sig att dessa inte är Bosch 044, utan Biltema tuning!

Och matning kommer bli AN8, Retur AN6
En Holly BTR kommer monteras, för BTRen stämde ju inte heller, Aeromotive? Vi kan kalla de AeCHINA!
Likaså filter, Sytec filter? Nope, de va ett china, och det litar man ju på. Näe, det blir Nuke filter! (inköpt, syns lite på bild.)
Nu ska jag bara komma ihåg att uppdatera denna tråd, och ta bilder framförallt. Alla kan ju inte läsa