Antal inlägg : 166 Age : 31 Namn : Ludvig Från : Enköping Kör : Lite för fort Registration date : 11-10-09
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" ons 02 okt 2013, 23:28
Mikael skrev:
Topplocksskruvarna går inte att återanvända till ett turbobygge då det är sträckbult. Du får byte till 12:9 t.ex
Det satt redan 12,9 bultar i den!
Nu är motorn halvvägs i!
Budda Skogenracing Large
Antal inlägg : 166 Age : 31 Namn : Ludvig Från : Enköping Kör : Lite för fort Registration date : 11-10-09
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" tis 15 okt 2013, 13:49
Moroten är nu i lagd!
Med ny kolv!
Sen har jag lindat in grenröret med lite avgasbandage då det gamla såg lite sorgligt ut.
Även downpipen fick såg några varv.
Sedan har jag fyndat en bredbandslamdba, känns som det kan vara bra och ha.
När plånboken endå var öppen passade jag på att handla lite godis också... Oljekyl för att hålla ner tempen lite. samt oljetemp, oljetryck och vattentemp mätare. för att hålla lite koll på maskineriet.
Samt lite packningar och nytt oljefilter.
och en uppsättning nya stift.
Så här hamnade oljemackan
Och sist en lite bonusbild på min trasiga gaswire.... någon som har en över?
Budda Skogenracing Large
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" tis 15 okt 2013, 15:02
Ska dra åt topplocket innan jag kan gå vidare nu, men jag har sökt som en idiot och får olika förslag överallt...
Momentet jag har hittat är följande: "12,9 bult Dra 125nm så kommer det bli tokbra Är moment. typ 40 först sen 80 och sist 120-125 som gäller" Stämmer det?
Ska bultarna vara inoljade eller ska det vara så torrt och rent som möjligt? hittat olika info där.
Ska det efterdras något? även där har jag hittat några sidor som säger att man ska och några säger att man inte ska.
Jobio Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 490 Age : 50 Namn : Johan Biörs Från : Insjön Kör : Ford Granada 2,9TIC Honda Blackbird Registration date : 13-10-05
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" tis 15 okt 2013, 21:24
Såklart de ska vara inoljade,vill hävda att det gör man alltid.
Torra bultar blir dragna med lägre moment pga friktionen som ökar gradvis med momentet.
/Johan
Budda Skogenracing Large
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" sön 20 okt 2013, 21:45
Det tar sig!
koffski Skogenracing Small
Antal inlägg : 23 Age : 35 Namn : Kristoffer Från : Motala Kör : "Hulken" Registration date : 12-03-19
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" sön 20 okt 2013, 22:06
Härligt. Kul att de faller på plats
Antal inlägg : 490 Age : 50 Namn : Johan Biörs Från : Insjön Kör : Ford Granada 2,9TIC Honda Blackbird Registration date : 13-10-05
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" sön 20 okt 2013, 22:15
Kan ev ha ett par gasvajrar,sitter i ett par bilar jag inte fått iväg till skrot ännu.
Försöker kolla imorgon.
/Johan
Budda Skogenracing Large
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" ons 23 okt 2013, 09:45
Tändningen står troligtvis helt fel. möjligen kan jag ha fått något fel i tändföljden. Ingen kylarvatten 9 Volt i batteriet inga tryckrör
Men den startade!
Jobio skrev:
Kan ev ha ett par gasvajrar,sitter i ett par bilar jag inte fått iväg till skrot ännu.
Försöker kolla imorgon.
/Johan
Det vore perfekt! Har löst det lite provisoriskt just nu med tejp och buntband :/
krille_CoX Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 332 Age : 33 Namn : Krille Från : Enköping Kör : Ford Sierra CLX 2,0...T (; Registration date : 12-04-12
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" ons 23 okt 2013, 09:54
Grymt de !
Vinterpulka?
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 41 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" ons 23 okt 2013, 09:57
NICE!
Tändföljden är 1-4-2-5-3-6 där högra sidan har cylinder 1,2,3 och vänstra sidan har 4,5,6.
Låter som att tändningen eller tändföljden är lite knas.
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" ons 23 okt 2013, 21:19
Var ut och monterade loss dem ikväll, den ena är från en Scorpio den andra från en Sierra.
Plastskruven från Sierran är avbruten ca 1cm längst ut.
Du får skicka PM ifall du vill ha dem.
/Johan
hessu75 Skogenracing Large
Antal inlägg : 156 Age : 48 Namn : Heikki Från : Finland Kör : Capri MK3 2,9 turbo, Kawasaki ZX14. Vinterbil Ford Sierra kombi 4x4 Registration date : 13-07-02
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" tor 24 okt 2013, 08:30
Tändninen kollat SPOUT urkopplad?
Hadde samma problemer med min Capri 2.9 EFI. Ställa den till tio grader, och koppla SPOUT tillbaks.
OM du har originella EEC-IV alltså. Pinne #36.
MVH
-Hessu-
Budda Skogenracing Large
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" tor 24 okt 2013, 10:37
krille_CoX skrev:
Grymt de !
Vinterpulka?
Haha! nja, kanske om jag skulle råka springa på några isdäck så kan den få smaka lite is
Det här är vinterpulkan
Grey skrev:
NICE!
Tändföljden är 1-4-2-5-3-6 där högra sidan har cylinder 1,2,3 och vänstra sidan har 4,5,6.
Låter som att tändningen eller tändföljden är lite knas.
Mycket riktigt så var tändningen lite knas. Vred fördelaren lite motsols så startade hon och gick så jag kunde ställa tändningen
Lite film på det
Fast den tickar/knackar bra jävla mycket :/ kasst lager någonstans tro? :O
Jobio skrev:
Var ut och monterade loss dem ikväll, den ena är från en Scorpio den andra från en Sierra.
Plastskruven från Sierran är avbruten ca 1cm längst ut.
Ah! Synd. Plastskruven är den som är av på min jävel också :/ Undra om scorpio vajern passar?
hessu75 skrev:
Tändninen kollat SPOUT urkopplad?
Hadde samma problemer med min Capri 2.9 EFI. Ställa den till tio grader, och koppla SPOUT tillbaks.
OM du har originella EEC-IV alltså. Pinne #36.
MVH
-Hessu-
Nepp! Jag har Megasqurt V1
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" tor 24 okt 2013, 11:22
Samma längd på Scorpiovajern iaf,men verkar inte finnas ngn plastskruv.
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 41 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" tor 24 okt 2013, 16:15
Budda skrev:
Fast den tickar/knackar bra jävla mycket :/ kasst lager någonstans tro? :O
Garanterat tryckarna, dom var ganska slut redan när jag provkörde den som orginal men det gör inget med lite knack. Det blir inget sämre av det mer än att det knackar.
Tryckarna är standardfel på 2.9or som haft lite dålig olja. Det man kan göra är att ta ur dom, plocka isär och rengöra. Nya kostar skjortan! Det finns dock mekaniska för vettigt pris.
hessu75 Skogenracing Large
Antal inlägg : 156 Age : 48 Namn : Heikki Från : Finland Kör : Capri MK3 2,9 turbo, Kawasaki ZX14. Vinterbil Ford Sierra kombi 4x4 Registration date : 13-07-02
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" tor 24 okt 2013, 18:29
Samma här med min N/A 2.9. Lite knackande ljud.
När man tar ur dom där tryckarna från motorn, mäste man adjustera dom?
Kan jag bara plocka dom isär, sen samla ihop efter rengöring och montera tillbaks?
MVH
-Hessu-
krille_CoX Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 332 Age : 33 Namn : Krille Från : Enköping Kör : Ford Sierra CLX 2,0...T (; Registration date : 12-04-12
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" tor 24 okt 2013, 22:56
Fräsig vinterpulka ;p synas kommer den göra iaf!
måste få hit flera Sierror till Enköping då de bara snurrar runt gamla volvos xD
_Macce_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1258 Age : 33 Namn : Marcus Från : Norrköping Kör : Överladdad Ford Registration date : 07-03-23
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" tor 24 okt 2013, 23:49
Jädra läskig vinterpulka asså
Limpdjur Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 786 Age : 39 Namn : Johan Lindberg Från : Bollnäs Kör : Dkw S6 -95 Registration date : 06-10-26
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" fre 25 okt 2013, 06:16
Jag har nya orginal lyftare från min motor. Nya org är nog dyr. Men fanns på ebay billigt såg jag skickade dock inte till sverige den jag såg. Ge bud finns i säljes
Budda Skogenracing Large
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" tor 07 nov 2013, 23:53
Limpdjur skrev:
Jag har nya orginal lyftare från min motor. Nya org är nog dyr. Men fanns på ebay billigt såg jag skickade dock inte till sverige den jag såg. Ge bud finns i säljes
Tack för erbjudandet men det får knacka bäst fan det vill, kommer köpa ett kamkitt med lyftare och hela köret från Burton power sen. Frågar är bara vilket?
Jag har även börjat fundera på E85, Räcker med med att uppgradera spridarna? (hur stora bör de vara?) eller bör jag smaska dit bätter pump och en linjär btr när jag ändå håller på?
Och sista men inte minsta funderingen, coilovers! var hittar jag sånna som passar min bil? Fram antar jag är samma som Sierra cosworth 2wd, om det är sierra spindlar jag har och inte scorpio? Bak vette fan... mina stötdämpare är inte ett dugg lika de coils som finns till 2wd sierra?
Budda Skogenracing Large
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" ons 27 nov 2013, 13:23
Budda skrev:
Limpdjur skrev:
Tack för erbjudandet men det får knacka bäst fan det vill, kommer köpa ett kamkitt med lyftare och hela köret från Burton power sen. Frågar är bara vilket?
Jag har även börjat fundera på E85, Räcker med med att uppgradera spridarna? (hur stora bör de vara?) eller bör jag smaska dit bätter pump och en linjär btr när jag ändå håller på?
Och sista men inte minsta funderingen, coilovers! var hittar jag sånna som passar min bil? Fram antar jag är samma som Sierra cosworth 2wd, om det är sierra spindlar jag har och inte scorpio? Bak vette fan... mina stötdämpare är inte ett dugg lika de coils som finns till 2wd sierra?
ingen?
Tog äntligen tummen ur och rev bort den trasiga drivaxeln igår.
Trasig va bara förnamnet
så blir att pussla ihop en ny med denna, lär flytta över knutarna bara då dem här inte va spec fräscha.
Fast lär skaffa lite nya verktyg först...
Och en bonusbild på mina nya börnfälgar. måste skaffa muttrar med flytande kona först bara.
Budda Skogenracing Large
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" tor 28 nov 2013, 13:58
Nu sitter den nya drivaxeln på plats!
Snart provbörn!
Grey Skogencrew
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" tor 28 nov 2013, 15:45
Gött!
Limpdjur Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 786 Age : 39 Namn : Johan Lindberg Från : Bollnäs Kör : Dkw S6 -95 Registration date : 06-10-26
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" fre 29 nov 2013, 03:11
Jag handla av TG i gävle, lika som mikael körde, kentcams V6T46KB är det benämnt i fakturan, finns inte som kitt hos burton men allt går köpa löst. Lite billigare från burton 4000 blankt, 4650 fick jag betala av TG men då var det kit så inkörningspasta var med också.
Vad det gäller soppa systemet så tänkte jag komplettera mina 875cc siemens spridare jag har nu med 2till, har för mig även mikael körde med det. Regulatorn du har är linjär å bosch av fin kvalité så varför byta, enda anledningen är om du har för rejält soppa flöde så inte flödet igenom regulatorn räcker till. Men man kan köra med lite skenande soppatryck å mappa bort extrasoppan man får, dock kan ju lambda värdet vandra lite eftersom soppatrycket kommer variera lite med spänningen till pumpen. Men kör du med ms1 å sånna stora spridare kommer de göra det iaf.
Budda Skogenracing Large
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern" fre 29 nov 2013, 08:55
Limpdjur skrev:
Jag handla av TG i gävle, lika som mikael körde, kentcams V6T46KB är det benämnt i fakturan, finns inte som kitt hos burton men allt går köpa löst. Lite billigare från burton 4000 blankt, 4650 fick jag betala av TG men då var det kit så inkörningspasta var med också.
Vad det gäller soppa systemet så tänkte jag komplettera mina 875cc siemens spridare jag har nu med 2till, har för mig även mikael körde med det. Regulatorn du har är linjär å bosch av fin kvalité så varför byta, enda anledningen är om du har för rejält soppa flöde så inte flödet igenom regulatorn räcker till. Men man kan köra med lite skenande soppatryck å mappa bort extrasoppan man får, dock kan ju lambda värdet vandra lite eftersom soppatrycket kommer variera lite med spänningen till pumpen. Men kör du med ms1 å sånna stora spridare kommer de göra det iaf.
sedär! tack för ett mycket bra svar. tål att funderas på
Tog en provtur igår och jag tror effekten räcker till åt mig nästa sommar iaf
Sponsored content
Rubrik: Sv: Budda - Ford Sierra 2.9 Turbo "Gubbräcern"