Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Mäta "EGT" utanpå grenröret?

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Johansson
Skogenracing Small



Antal inlägg : 10
Age : 40
Namn : Linus Johansson
Från : Nybro
Kör : Sierra Cosworth RWD
Registration date : 13-03-10

Mäta "EGT" utanpå grenröret? Empty
InläggRubrik: Mäta "EGT" utanpå grenröret?   Mäta "EGT" utanpå grenröret? Icon_minitimetis 02 apr 2013, 19:37

Hej

Är det någon som provat? Hur mycket kan det diffa mot att mäta i grenröret. Tanken är att använda det som en finger visning när jag ska börja mappa.

Mvh Linus
Till överst på sidan Gå ner
bosse
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 659
Age : 37
Namn : Bosse
Från : BRO/STHLM
Kör : allt för många bilar
Registration date : 10-06-16

Mäta "EGT" utanpå grenröret? Empty
InläggRubrik: Sv: Mäta "EGT" utanpå grenröret?   Mäta "EGT" utanpå grenröret? Icon_minitimetis 02 apr 2013, 20:13

Tänk på att när stål blir varmt så förblir d varmt länge och skulle de bli hastiga temperatur skiftningar på avgaserna så skulle du inte märka det direkt lr kanske alls
Till överst på sidan Gå ner
Johansson
Skogenracing Small



Antal inlägg : 10
Age : 40
Namn : Linus Johansson
Från : Nybro
Kör : Sierra Cosworth RWD
Registration date : 13-03-10

Mäta "EGT" utanpå grenröret? Empty
InläggRubrik: Sv: Mäta "EGT" utanpå grenröret?   Mäta "EGT" utanpå grenröret? Icon_minitimetis 02 apr 2013, 20:38

Sant! Så långt hade inte jag tänkt. Jag får fundera vidare och se om jag kan använda dom grejerna som jag har liggandes.

Mvh Linus
Till överst på sidan Gå ner
Johansson
Skogenracing Small



Antal inlägg : 10
Age : 40
Namn : Linus Johansson
Från : Nybro
Kör : Sierra Cosworth RWD
Registration date : 13-03-10

Mäta "EGT" utanpå grenröret? Empty
InläggRubrik: Sv: Mäta "EGT" utanpå grenröret?   Mäta "EGT" utanpå grenröret? Icon_minitimetis 02 apr 2013, 20:56

Om man skulle göra en egen känselkropp av t.ex en axel som man kan sticka ner "kablarna" i och montera i kollektorn, är det fortfarande lika osäkert?

//Linus
Till överst på sidan Gå ner
bosse
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 659
Age : 37
Namn : Bosse
Från : BRO/STHLM
Kör : allt för många bilar
Registration date : 10-06-16

Mäta "EGT" utanpå grenröret? Empty
InläggRubrik: Sv: Mäta "EGT" utanpå grenröret?   Mäta "EGT" utanpå grenröret? Icon_minitimeons 03 apr 2013, 09:38

sticka ner kablarna i ? har du inte fått med en givare till tempmätaren?
Till överst på sidan Gå ner
Johansson
Skogenracing Small



Antal inlägg : 10
Age : 40
Namn : Linus Johansson
Från : Nybro
Kör : Sierra Cosworth RWD
Registration date : 13-03-10

Mäta "EGT" utanpå grenröret? Empty
InläggRubrik: Sv: Mäta "EGT" utanpå grenröret?   Mäta "EGT" utanpå grenröret? Icon_minitimeons 03 apr 2013, 11:12

http://www.hqtec.se/t-lma3.aspx Thermocouple wire är den jag har tänkt använda. Om jag har förståt manualen rätt så kopplar man in den på + &- och sen skalar man upp och tvinar ändarna och kan sen ansluta den mot det man vill mäta.

//Linus
Till överst på sidan Gå ner
bosse
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 659
Age : 37
Namn : Bosse
Från : BRO/STHLM
Kör : allt för många bilar
Registration date : 10-06-16

Mäta "EGT" utanpå grenröret? Empty
InläggRubrik: Sv: Mäta "EGT" utanpå grenröret?   Mäta "EGT" utanpå grenröret? Icon_minitimeons 03 apr 2013, 13:55

Låter väääldigt skumt
Till överst på sidan Gå ner
Joel
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 533
Age : 34
Namn : Joel
Från : Norrhult, Småland
Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88
Registration date : 10-03-06

Mäta "EGT" utanpå grenröret? Empty
InläggRubrik: Sv: Mäta "EGT" utanpå grenröret?   Mäta "EGT" utanpå grenröret? Icon_minitimeons 03 apr 2013, 19:17

Varför inte använda en "probe" bara som du stoppar ner i grenrör/avgas bara? Ger mkt exaktare värden.

Tråden du pratar om kan du bara ha utanpå saker du vill mäta och inte inuti då den inte är skyddad.
LMA-3:an funkar självklart med vanlig K-typ egt probe.



Mäta "EGT" utanpå grenröret? Type_K_thermocouple_temperature_sensor
Till överst på sidan Gå ner
Johansson
Skogenracing Small



Antal inlägg : 10
Age : 40
Namn : Linus Johansson
Från : Nybro
Kör : Sierra Cosworth RWD
Registration date : 13-03-10

Mäta "EGT" utanpå grenröret? Empty
InläggRubrik: Sv: Mäta "EGT" utanpå grenröret?   Mäta "EGT" utanpå grenröret? Icon_minitimeons 03 apr 2013, 19:24

Jag hittade dessa grejerna på hyllan i garaget och tänkte jag kunde använda det utan att behöva köpa en givare. Jag kopierade stycket från manualen jag kanske har fattat något fel? Min tanke var att kan man ändå mäta på materialet borde man väl kunna göra ett litet rör eller liknade som man monterar i grenröret med kabeln i. Går det inte så får det väl bli en EGT givare iallafall.


3.6 Connecting Type K Thermocouples
Thermocouples are used to measure temperatures by relying on the phenomena where a
junction of any two different metals ( Copper and Iron, for example ) will generate a small
voltage. This voltage is dependant upon which two metal are used, and the temperature of the
junction. This phenomena is known, formally, as the "Seebeck Effect". Because every junction
of different metals contributes its own voltage into the measurement, it is important to have as
few junctions between dissimilar metals as possible in order to record an accurate
measurement. This is why thermocouple wire is made completely of two different metals. A
"Type K" thermocouple is composed of Cromel and Alumel; one lead being made of each ( the
red and yellow leads ).
To make a thermocouple, strip approximately 3/4" of insulation form one end of the thermocouple
wire. Twist the two exposed metal ends together. You may optionally solder them, also. But
twist them first. Do not solder them in parallel. This will form what is called the "Hot junction".
This "Hot junction" is what you will connect to the surface that you want to measure. This is
usually either: a) under the copper gasket of a sparkplug for cylinder head temperature
(CHT) or, b) clamped to a primary header tube for exhaust gas temperature (EGT).
There is also the "Cold junction." This is where the 2 leads of the thermocouple come together
again at the LMA-3 terminals. The LMA-3 has an internal temperature sensor at the T/C input
terminals. It uses this sensor to "offset" the effect of the "Cold junction" in the measurement.
This is called "Cold junction compensation". Once the effects of the cold junction are neutralized,
the LMA-3 can accurately read the temperature of the "Hot junction" which is the twisted lead pair
at the opposite end of the thermocouple wire.
One thing that is counter intuitive for many people is that the negative side of a thermocouple
wire is always red. There are many different types of thermocouple wire; types K, J and T being
the most popular. All have a red negative lead and a yellow, black, or blue positive lead
respectively. When connection the thermocouple to the TC terminals on the LMA-3, be
sure to connect the yellow lead to the + and red lead to the - terminals.
Till överst på sidan Gå ner
Limpdjur
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 786
Age : 40
Namn : Johan Lindberg
Från : Bollnäs
Kör : Dkw S6 -95
Registration date : 06-10-26

Mäta "EGT" utanpå grenröret? Empty
InläggRubrik: Sv: Mäta "EGT" utanpå grenröret?   Mäta "EGT" utanpå grenröret? Icon_minitimetor 04 apr 2013, 23:49

En givare å klämhylsa är ändå inte så dyr så det känns som onödigt jobb och tror du inte kan få ut nå vettigt av att mäta utan på.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Mäta "EGT" utanpå grenröret? Empty
InläggRubrik: Sv: Mäta "EGT" utanpå grenröret?   Mäta "EGT" utanpå grenröret? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Mäta "EGT" utanpå grenröret?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Passar rs grenröret till alla cvh motorer?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: