Tjena!
Lyckades i våras bli övertalad av en kompis att ta denna Ford Ranger, då jag förra vintern renoverade en Cheva S10 som jag fixade till och lackade.
Jag trodde från en början att det ungefär skulle vara lika mycket jobb med dom men visade sig vara otroligt mycket sämre skick än vad jag trott. Det hela började med att min kompis fick den för att den stod i vägen där den var, den drev inte och trodde man skulle kunna rädda den igenom att bara byta olja i lådan men så var inte fallet. Så då kom min idé om att sätta i en diesel motor istället för att försöka rädda orginal V6:an. (För då hade det gått för lätt!)
(Den har stått i skogen i tio tal år och är i skick efter det.)
V6:an finns kvar med komplett låda, fördelningslåda, fram diff och allt om nån är intresserad!
Det som är tänkt med bilen är att den ska få en ombyggd pump i framtiden och sedan en turbo av okänd storlek än men antagligen HX40-45.
Börjar lite med bilder från där den stod i skogen.
En bild på inredningen med!
Varför den var så låg trodde jag var bara för att den var slut i fjädrarna men visade sig vara för att fästerna till bladfjädrarna var av samt att ramen var av! Men när jag såg det tyckte jag att jag redan hade börjat med för mycket för att sluta, fast nu när jag ser tillbaka hade jag knappt börjat..
Började ta av flaket för att kunna laga all rost under på ramen osv.
Som sagt fanns det lite att göra!
Började sedan att ta ur den gamla motorn för att kunna göra rent och bygga nya motorfästen för den nya motorn.
Fick köpa nya bladfjädrar + fästen.
Detta är motorn som jag kommer att använda mig av! Här sitter den fortfarande kvar i mercedesen.
Fick Bygga nya samtliga tvär balkar under flaket.
Så blev det till slut.
Kapat bort gamla motorfästerna och tvättar ur motorrummet!
Satte i motorn för att kunna börja göra motorfästerna klara.
Så blev fästerna! (Bara gundade på bilden)
Så hamnade motorn, fick även lov att kapa ur i fronten för att kunna få i motorn.
Bilen ute i det fria för en stund för att kunna städa lite i garaget och få en liten helhets bild på bilen!
Det fick vara allt för nu, har hänt mera men plikten kallar!
Kom gärna med lite idéer om ni kommer på något!
Ha det bra! // Fredrik
Uppdatering!
(Detta har hänt förr)
För att få bra med plats för allt och få till det bra med pedalstället så tog jag även bromsservot från mercedesen.
Fick då även plats med orginalluftburken!
Så här såg motorrummet ut under första provturen!
Var nere på power meet och hittade dessa två märken som jag tyckte blir passande till mitt bygge!
Tog även bort knappen för fyrhjulsdriften för den kommer jag jute inte ha mycket nytta av.
Syns lite dåligt men det är en borstad plåt som är klarlackad som sitter där.
Höjde upp spaken en bit så det skulle bli bekvämare och växla! (vart lite av ett yx-bygge men det är finare gjort nu!)
Framvagnsbalken fick jag kapa ur lite ur för att få tillbaka motorn så långt de gick!
Sedan grundade jag motorrummet.
För att sedan kunna lacka det blank svart.
TILL NU TID!
det jag håller på med nu varje lediga minut är att rostlaga flaket....
Här börjar "framstammen" bli klar!
Uppdaterar mera igen sen när jag får tillåtelse!
MVH Fredrik