| Ford Sierra - Funderingar. | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
Arvidsson Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 520 Age : 29 Namn : Olle Från : Kilafors Kör : Ford Sierra Turbo Registration date : 12-07-24
| Rubrik: Ford Sierra - Funderingar. tis 04 sep 2012, 17:15 | |
| Tjenare, tror detta blir mitt första inlägg här på forumet(?) Men som rubriken lyder har jag lite funderingar ang. just Ford Sierra. Det är just nu så att en nära vän till farsgubben har en Sierra med årsmodell runt -86, drömmen med den skulle ju vara att slänga i någon värre motor än den originala "Pinto" motorn och då har jag funderingar på V6an på 2.9L som sitter i vissa Sierra och Scorpio, men senare uppstår problemet i dessa tankar med besiktning osv. Hur svårt är det att regga om bilen med en av de motorerna, kommer ju säkert i framtiden att man vill knöla dit turbo och kanske lite värre spridare etc.
Ni får ursäkta om ni hittar några stavfel eller om jag skrivit slarvigt överhuvudtaget, är inte så pigg när man kommer hem från att ha svarvat och svetsat om dagarna. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Ford Sierra - Funderingar. tis 04 sep 2012, 20:42 | |
| Tror det inte är så bara tyvärr, ford har inte angivit vad man får göra och generella effektökningen går inte då det skiljer 46hk mellan motorerna så det borde bli en sfro och drar iväg i kostnad då | |
|
| |
Antal inlägg : 520 Age : 29 Namn : Olle Från : Kilafors Kör : Ford Sierra Turbo Registration date : 12-07-24
| Rubrik: Sv: Ford Sierra - Funderingar. tis 04 sep 2012, 20:55 | |
| - Mikael skrev:
- Tror det inte är så bara tyvärr, ford har inte angivit vad man får göra och generella effektökningen går inte då det skiljer 46hk mellan motorerna så det borde bli en sfro och drar iväg i kostnad då
Att det inte är "bara" vet jag mycket väl, just därför jag vänder mig just till detta forum. Sen det med SFRO tycker jag verklar lite otydligt, för enligt mig så är deras information på deras webbsida lika tydlig som grekiska för mig. Att man lär registrerings besiktiga den med ny motor förstår jag också, men man har alltid varit en sån som vill ha något annorlunda och fartfyllt. Sen vart jag väldigt inspirerad av Klas Halvarsson's Ford Sierra, var även han som tyckte att 2.9an var bästa valet när jag snackade med honom. | |
|
| |
Limpdjur Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 786 Age : 40 Namn : Johan Lindberg Från : Bollnäs Kör : Dkw S6 -95 Registration date : 06-10-26
| Rubrik: Sv: Ford Sierra - Funderingar. tis 04 sep 2012, 22:14 | |
| Enkelt förklarat så finns det 2 st problem med att trimma å turbokonvertera
effekt och avgascertifiering
För att kunna öka effekten så måste du få den reggad som ombyggtfordon, för det krävs: Byta motor och hela drivlinan och hela bromssystemet.
För att kunna turbokonvertera måste du byta till E85, då får du byta styrsystem vilket du iaf kommer behöva, därmed är avgascertifieringen satt ur spel och du kan hinka på en turbo. Men sfro kräver att det skall vara rimliga prylar, glöm att komma med en HX50 och 0.3barsladd.
DVS du kan inte ta en med v6an från början.. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Ford Sierra - Funderingar. ons 05 sep 2012, 16:34 | |
| - Limpdjur skrev:
- Enkelt förklarat så finns det 2 st problem med att trimma å turbokonvertera
effekt och avgascertifiering
För att kunna öka effekten så måste du få den reggad som ombyggtfordon, för det krävs: Byta motor och hela drivlinan och hela bromssystemet.
För att kunna turbokonvertera måste du byta till E85, då får du byta styrsystem vilket du iaf kommer behöva, därmed är avgascertifieringen satt ur spel och du kan hinka på en turbo. Men sfro kräver att det skall vara rimliga prylar, glöm att komma med en HX50 och 0.3barsladd.
DVS du kan inte ta en med v6an från början.. Så det du menar med "motor och hela drivlinan och hela bromssystemet." är alltså att man ska ta just dom sakerna du nämnde från en och samma donator bil? Rätta mig om jag har fel så behövs det inget krav på avgascertifiering om man konverterar till E85 pga. att det är miljövänligare? Förklara gärna mer om hur du menar med att det ska vara "rimliga prylar", ska det vara bra kvalité eller godkänd tillverkare? | |
|
| |
Limpdjur Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 786 Age : 40 Namn : Johan Lindberg Från : Bollnäs Kör : Dkw S6 -95 Registration date : 06-10-26
| Rubrik: Sv: Ford Sierra - Funderingar. ons 05 sep 2012, 21:35 | |
| Behöver inte vara från samma bil men du kan inte konvertera befintlig motor. Precis du sätter certifieringen ur spel när du bytt till etanol så det försvinner.
Rimlig storlek på turbo menar jag men även vad du satt dit för diff å bromsar, du skall ha bytt till nått som är bättre än vad som sitter där inte bara bytt för bytandets skull, sätter man dit bromsar från en tyngre bil med liknande effekt, tex kanske en Audi S6:a som har 220hp orginal och väger rejält mer kan man anta att dom räcker till på en lättare bil. Vad det gäller turbon t.ex så säger vi att du har en bil som väger 1200kg (du får ha 240hp) å du kommer in med en turbokonverterad BMW M50 rova med en HX50 å ett bänkpapper att den ger det på 0.25bar så bör det bli nit för det är inte rimligt att du kommer åka så. Spelar säkert in helheten på bygget också hur det ser ut om det ser ut som skit så letar dom säkert extra noga att hitta nått att anmärka på, det skulle jag. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Ford Sierra - Funderingar. ons 05 sep 2012, 21:40 | |
| - Limpdjur skrev:
- Behöver inte vara från samma bil men du kan inte konvertera befintlig motor. Precis du sätter certifieringen ur spel när du bytt till etanol så det försvinner.
Rimlig storlek på turbo menar jag, om vi säger att du har en bil som väger 1200kg (du får ha 240hp) å du kommer in med en turbokonverterad BMW M50 rova med en HX50 å ett bänkpapper att den ger det på 0.25bar. Spelar säkert in helheten på bygget också hur det ser ut om det ser ut som skit så letar dom säkert extra noga att hitta nått att anmärka på, det skulle jag. Får verkligen tacka för ett utförligt och ändå överseende svar mot min inkompetens vad gäller detta. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Ford Sierra - Funderingar. fre 21 sep 2012, 19:35 | |
| Bringar upp denna tråd, hur är det med motorfästena på Ford Scorpio. Tänkte då på Scorpion med V6a är det så man bara kan hinka över motorn från Scorpion till Sierran.
| |
|
| |
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: Ford Sierra - Funderingar. fre 21 sep 2012, 20:03 | |
| - Arvidsson skrev:
- Bringar upp denna tråd, hur är det med motorfästena på Ford Scorpio.
Tänkte då på Scorpion med V6a är det så man bara kan hinka över motorn från Scorpion till Sierran.
Det är bolt on, ingen skillnad på fästena mellan Sierra och Scorpio. Växellådsfästet skiljer dock (kan vara mellan olika årsmodeller) men det är inte så pass så man inte kan göra en egen lösning på problemet. Jag satt en MT75 från sierra på min scorpio, men jag fick svetsa om kardan för att få till det. Utgående axel på MT75an skiljer mellan Sierra och Scorpio så bästa tipset är att hitta en sierra V6 så du kan ta allt från den och bulta på din gamla Sierra. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Ford Sierra - Funderingar. fre 21 sep 2012, 20:06 | |
| - Grey skrev:
- Arvidsson skrev:
Tänkte då på Scorpion med V6a är det så man bara kan hinka över motorn från Scorpion till Sierran.
Det är bolt on, ingen skillnad på fästena mellan Sierra och Scorpio. Växellådsfästet skiljer dock (kan vara mellan olika årsmodeller) men det är inte så pass så man inte kan göra en egen lösning på problemet. Jag satt en MT75 från sierra på min scorpio, men jag fick svetsa om kardan för att få till det. Utgående axel på MT75an skiljer mellan Sierra och Scorpio så bästa tipset är att hitta en sierra V6 så du kan ta allt från den och bulta på din gamla Sierra. Okej, det är så pass. Finns ingen möjlighet att origianal lådan och V6an passar tillsammans? Anledningen till att jag nämnde just Scorpio är för att vägen man tar till skolan varje morgon så står det en Ford Scorpio med v6a som varit avställd sedan 2005 och tänkte kanske möjligtvis höra av mig till dom och fråga om dom vill göra sig av med den. | |
|
| |
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Ford Sierra - Funderingar. fre 21 sep 2012, 21:45 | |
| Jag kör Scorpio låda/Sierra kardan så de funkar. 99% säker att hela kardan va från Sierra iaf. (Sista procenten främre delen av kardan från Scorpion) Hur som passade bitarna rakt på.
Men kanske är olika mellan årsmodellerna där med? Satt iaf "balanserings skiva" på Scoprio lådan och den har jag inte sett på någon Sierra låda. Grey har nog mer koll på vad som verkligen skiljer...
Orginal låda funkar iaf inte på nått vis.
Vad jag dock sett är att de finns tidiga Sierror där växellåds fästet från mt75 lådan inte har en chans att passa från början. Men går som redan nämnt att lösa enkelt genom att svetsa/borra nya hål.
| |
|
| |
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: Ford Sierra - Funderingar. fre 21 sep 2012, 21:53 | |
| - Arvidsson skrev:
- Grey skrev:
- Arvidsson skrev:
Det är bolt on, ingen skillnad på fästena mellan Sierra och Scorpio. Växellådsfästet skiljer dock (kan vara mellan olika årsmodeller) men det är inte så pass så man inte kan göra en egen lösning på problemet. Jag satt en MT75 från sierra på min scorpio, men jag fick svetsa om kardan för att få till det. Utgående axel på MT75an skiljer mellan Sierra och Scorpio så bästa tipset är att hitta en sierra V6 så du kan ta allt från den och bulta på din gamla Sierra. Okej, det är så pass. Finns ingen möjlighet att origianal lådan och V6an passar tillsammans? Anledningen till att jag nämnde just Scorpio är för att vägen man tar till skolan varje morgon så står det en Ford Scorpio med v6a som varit avställd sedan 2005 och tänkte kanske möjligtvis höra av mig till dom och fråga om dom vill göra sig av med den. Din idé om att bara byta motor kommer inte fungera. Orginal växellåda från Pinto passar inte på V6, dvs du kommer behöva byta den och dessutom sitter det en Typ 9 låda i din Sierra vilket också gör att du kommer behöva byta antingen till Typ 9 V6 lådan eller kardan som passar MT75. För hållbarhet är MTn mycket bättre säg det. Jag själv har aldrig provat något annat är MT och har än så länge bara goda erfarenheter av den. Det skiljer dessutom en hel del mellan scorpio och sierra ang fjäderben och bromsar. Eftersom scorpan är 5 bultat och sierran är 4 bultat men allt går ju att bygga om... Jag gillar verkligen ovanliga byggen, men det lättaste du skulle kunna göra är att ta en Sierra med 2.9a och sätta dit gamla skärmarna och fronten så får du utseendet av en gammal Sierra, dvs ny Sierra under skalet i gammal förpackning! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Ford Sierra - Funderingar. lör 22 sep 2012, 16:08 | |
| - Grey skrev:
- Arvidsson skrev:
- Grey skrev:
- Arvidsson skrev:
Det är bolt on, ingen skillnad på fästena mellan Sierra och Scorpio. Växellådsfästet skiljer dock (kan vara mellan olika årsmodeller) men det är inte så pass så man inte kan göra en egen lösning på problemet. Jag satt en MT75 från sierra på min scorpio, men jag fick svetsa om kardan för att få till det. Utgående axel på MT75an skiljer mellan Sierra och Scorpio så bästa tipset är att hitta en sierra V6 så du kan ta allt från den och bulta på din gamla Sierra. Okej, det är så pass. Finns ingen möjlighet att origianal lådan och V6an passar tillsammans? Anledningen till att jag nämnde just Scorpio är för att vägen man tar till skolan varje morgon så står det en Ford Scorpio med v6a som varit avställd sedan 2005 och tänkte kanske möjligtvis höra av mig till dom och fråga om dom vill göra sig av med den. Din idé om att bara byta motor kommer inte fungera. Orginal växellåda från Pinto passar inte på V6, dvs du kommer behöva byta den och dessutom sitter det en Typ 9 låda i din Sierra vilket också gör att du kommer behöva byta antingen till Typ 9 V6 lådan eller kardan som passar MT75. För hållbarhet är MTn mycket bättre säg det. Jag själv har aldrig provat något annat är MT och har än så länge bara goda erfarenheter av den.
Det skiljer dessutom en hel del mellan scorpio och sierra ang fjäderben och bromsar. Eftersom scorpan är 5 bultat och sierran är 4 bultat men allt går ju att bygga om...
Jag gillar verkligen ovanliga byggen, men det lättaste du skulle kunna göra är att ta en Sierra med 2.9a och sätta dit gamla skärmarna och fronten så får du utseendet av en gammal Sierra, dvs ny Sierra under skalet i gammal förpackning! Men om vi tar detta som ett exempel att jag gör som Henrik sa, att man tar en Scorpio låda/Sierra kardan. Antag då att man får det att fungera ihop som nu Henrik beskrev, att man senare möjligtvis gör som andra att man gör en (så kallad i mitt vokabulär) fulbesiktning dvs. att man plockar ur och i motor när besiktningen kallar. Bör kanske nämna igen att jag hellre har en bil som man gjort modifikationerna på själv än att åka i en, låt oss säga sierra med v6a från början som man bara bytt skärmar osv på. | |
|
| |
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Ford Sierra - Funderingar. lör 22 sep 2012, 16:40 | |
| Tänk på att jag syftar på en kardan från Sierra med DOHC med mt75 låda sen och inte från Sierra med pinto och typ9 lådan. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Ford Sierra - Funderingar. lör 22 sep 2012, 16:43 | |
| - Henrik skrev:
- Tänk på att jag syftar på en kardan från Sierra med DOHC med mt75 låda sen och inte från Sierra med pinto och typ9 lådan.
Jag själv har ju Pinto motorn och säkerligen Typ 9 lådan som ni säger men en bekant har nämligen en Sierra med en lagerrasad DOHC motor, ska man isåfall köpa motor osv från honom? | |
|
| |
Grey Skogencrew
| Rubrik: Sv: Ford Sierra - Funderingar. lör 22 sep 2012, 17:35 | |
| - Arvidsson skrev:
- Henrik skrev:
- Tänk på att jag syftar på en kardan från Sierra med DOHC med mt75 låda sen och inte från Sierra med pinto och typ9 lådan.
Jag själv har ju Pinto motorn och säkerligen Typ 9 lådan som ni säger men en bekant har nämligen en Sierra med en lagerrasad DOHC motor, ska man isåfall köpa motor osv från honom? Jag förstår om du vill hålla på och bygga lite själv, men du är ju ändå ute efter bolt on så det du gör är ju egentligen bara onödigt arbete. Ska du köra V6 så köp en V6a eftersom det finns, och dom kostar lika mycket som vanliga sierrorna. Vill du åka gammelsierra, byt skärmarna och fronten på den nya! Lägg energi på något som ger dig något istället. Att bara byta motor för bytandets skull gör din sierra inget märkvärdigare än någon annan eftersom den släpptes med V6a. För att återgå till vad som passar och inte passar. MT75 från DOHC passar bara på 4cyl och MT75 från V6 passar bara på V6. Scorpio V6 delar kan passa på Sierra V6 och tvärt om. Sierra bakre kardan finns i tjockare modell enbart på V6 och cossie. Scorpio bakre kardan finns i tjockare modell, enbart på V6 och passar ej på Sierra. Sierra har 4 bultat, Scorpio har 5 bultat. Hardyskivan från Sierra MT75 passar inte på Scorpio MT75 och därför passar även inte främre kardan såvida man inte specialbygger. Kan dock skilja mellan årsmodeller då tex. 89ans sierra MT75 har en balansaxel längst bak och således även en tjockare hardy och styrning i mitten. Scorpion -94 har inte denna balansaxel på utgående axel och har även en smalare hardy. Hur som helst så gör du dig bara en massa extra arbete av att köpa en Scorpio att ta delar från, så mitt tips är därför att inte blanda in något mellan 4cyl och 6cyl, Sierra och Scorpio. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Ford Sierra - Funderingar. lör 22 sep 2012, 20:26 | |
| - Grey skrev:
- Arvidsson skrev:
- Henrik skrev:
Jag själv har ju Pinto motorn och säkerligen Typ 9 lådan som ni säger men en bekant har nämligen en Sierra med en lagerrasad DOHC motor, ska man isåfall köpa motor osv från honom? Jag förstår om du vill hålla på och bygga lite själv, men du är ju ändå ute efter bolt on så det du gör är ju egentligen bara onödigt arbete. Ska du köra V6 så köp en V6a eftersom det finns, och dom kostar lika mycket som vanliga sierrorna. Vill du åka gammelsierra, byt skärmarna och fronten på den nya!
Lägg energi på något som ger dig något istället. Att bara byta motor för bytandets skull gör din sierra inget märkvärdigare än någon annan eftersom den släpptes med V6a.
För att återgå till vad som passar och inte passar. MT75 från DOHC passar bara på 4cyl och MT75 från V6 passar bara på V6. Scorpio V6 delar kan passa på Sierra V6 och tvärt om. Sierra bakre kardan finns i tjockare modell enbart på V6 och cossie. Scorpio bakre kardan finns i tjockare modell, enbart på V6 och passar ej på Sierra. Sierra har 4 bultat, Scorpio har 5 bultat.
Hardyskivan från Sierra MT75 passar inte på Scorpio MT75 och därför passar även inte främre kardan såvida man inte specialbygger. Kan dock skilja mellan årsmodeller då tex. 89ans sierra MT75 har en balansaxel längst bak och således även en tjockare hardy och styrning i mitten. Scorpion -94 har inte denna balansaxel på utgående axel och har även en smalare hardy.
Hur som helst så gör du dig bara en massa extra arbete av att köpa en Scorpio att ta delar från, så mitt tips är därför att inte blanda in något mellan 4cyl och 6cyl, Sierra och Scorpio. Hmm, okej. Vad anser du om att turbo konvertera pinto motorn då? | |
|
| |
Grey Skogencrew
| Rubrik: Sv: Ford Sierra - Funderingar. lör 22 sep 2012, 21:38 | |
| - Arvidsson skrev:
Hmm, okej. Vad anser du om att turbo konvertera pinto motorn då? Bra början, men du behöver göra rätt mycket jobb för lite effekt. Det är samma jobb att turbokonvertera en 2.9a och du får 370hk jämfört med 200hk på en pinto. Fråga _Macce_ eller någon annan som turbokonverterat en 2.9a. Once you done it you do never wanna go back! | |
|
| |
| |
| |
Grey Skogencrew
| Rubrik: Sv: Ford Sierra - Funderingar. lör 22 sep 2012, 22:01 | |
| | |
|
| |
Jimmy Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 355 Age : 38 Namn : Jimmy Från : Kalmar Kör : Bil och Mc Registration date : 07-04-28
| Rubrik: Sv: Ford Sierra - Funderingar. tor 27 sep 2012, 20:16 | |
| Ursäkta lite trådkapning men Grey du verkar ganska insatt Har också funderat på samma sak och att löpa linan ut å genomgå en registreringsbesiktning. Har kikat lite på bilprovningens sida om vad som gäller men allt är så luddigt. Från början är det en vanlig sierra pinto 3dr coupe. Sitter gaz coilovers på så fjäderbenen/hjulupphänging är ju "ombyggd" fram. 28mm krängare istället för original 24mm. Cossieskivor å ok fram. Komplett cossiebakvagn med skivor istället för trummorna. Ponera då att man skickar i en Boa eller Bob sexa med en MT75a bakom som jag funderat på. Om nu inte vikt/effektförhållandet blir åt pipan? Då borde det ju gå att regga? Är ju inget som är original åtminstone inte på min bil från början så att säga? Står ju liksom inte hur ombyggt det måste vara för att det ska godkännas. Grey? Några kloka ord ang mina funderingar? Mvh | |
|
| |
Grey Skogencrew
| Rubrik: Sv: Ford Sierra - Funderingar. fre 28 sep 2012, 15:21 | |
| Bilen måste först kunna godkännas av SFRO (Sveriges Fordonbyggares Riksorganisations) och i deras uppmaningar så gäller följande: Ombyggt fordon. * Borttagning av tak till cab på ett fordon med självbärande kaross. * Borttagning av tak till cab och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med självbärande kaross. * Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem samt styrning. * Förlängning av fordon inom rimliga gränser (limousine). * Förkortning av fordon med kortare hjulbas men inom rimliga gränser. * Personbil byggs om till pickup med samma totalvikt.Gäller fordon med självbärande kaross. * Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med självbärande kaross. * Ändring till bakhjulsdrift om detta kan göras utan större ingrepp i stommen.Max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OKDetta innebär alltså att man skall matcha bromsar och drivlina för den motor som man stoppar i, med en maxeffekt på 20,327hk/100kg. En sierra väger in på ca 1300kg så med andra ord är det max 264,25hk som gäller men det är mycket troligt att SFRO inte godkänner den effekten eftersom det i så fall ligger på max vad som är "relativt" godkänt. Med Scorpio cossins Bromsservo, 280mm ventilerade skivor fram, bakskivor, ett par förstärkta krängningshämmare och en 7.5" bakaxel och åtminstone en MT75a (kan vara gränsfall eftersom den bara fanns till 145hk 2.9an) bör man kunna regga med BOAns 195hk eller eventuellt BOBens 210hk. Det viktigaste är att det matchar effekten i motorn man stoppar ner och att det inte är för mycket effekt. Och priset är:Information om SFROS´s avgifter. Alla avgifter är inklusive moms (25%). Amatör- och ombyggt fordon bil: Avgiften är för bygg- och slutbesiktning. Försäkring ingår under all provkörning av SFRO personal. 4500:-.Bilprovningen tar sedan 1380kr för att registrera om bilen. Sedan kostar det 320kr för en besiktning. Bara att börja bygga... eller köpa sig en 2.9a direkt! Ska man dock bygga om till BOA är det bättre att bygga på en sierra med sämre delar då det konstigt nog måste bytas ut delar för att kunna matcha effekten, även fast dom som redan sitter där är mer än OK. | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Ford Sierra - Funderingar. | |
| |
|
| |
| Ford Sierra - Funderingar. | |
|