HemHem  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Dela

dwelltider

Gå ner 
FörfattareMeddelande
tsvr6
Skogenracing Small

Antal inlägg : 30
Namn : tomas
Från : stockholm
Kör : vr6
Registration date : 11-09-28

dwelltider Empty
InläggRubrik: dwelltider   dwelltider Icon_minitimetor 19 apr 2012, 20:59

hej jag har en vr6 med coilpack och kör ms1v3 och hörde att coilpacket har ett fast steg med fast dwell tid.
har sett att vissa har inställt på dwell control och då med 3,0 ms dwell tid men ochså fixed duty 75 procent vilket är rätt eller fungerar båda och vet någon om 3ms är den fasta tiden i tändsteget
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

dwelltider Empty
InläggRubrik: Sv: dwelltider   dwelltider Icon_minitimetor 19 apr 2012, 22:09

Du måste ställa in så du styr dwell då, 3ms är nog rätt rimligt. Det är nästan bara när man kör med separata tändsteg som dom kan vara intelligenta och styra dwell själv som t.ex TFI och EDIS

tsvr6
Skogenracing Small

dwelltider Empty
InläggRubrik: Sv: dwelltider   dwelltider Icon_minitimefre 20 apr 2012, 09:30

Mikael skrev:
Du måste ställa in så du styr dwell då, 3ms är nog rätt rimligt. Det är nästan bara när man kör med separata tändsteg som dom kan vara intelligenta och styra dwell själv som t.ex TFI och EDIS
men vad menas med fixed duty när använder man det och hur styrs det i förhållande till dwell control.
Men är inte mitt coilpack ett intellegent tändsteg då det har en inbyggd dwelltid som jag inte vet tiden på.]
Mikael
Skogencrew
Mikael

dwelltider Empty
InläggRubrik: Sv: dwelltider   dwelltider Icon_minitimefre 20 apr 2012, 12:52

Fixed duty är helt enkelt att man lämnar över kontrollen av Dwell till ett extern tändsteg. Ytterst sällan det är är inbyggda tändsteg på lösa tändspolar och då är dom oftast dumma (som t.ex VAG spole) så man lär endå låta MS kontrollera dwell. Om man inte justerar in detta rätt kan man elda upp tändsteg i boxen och tändspolar

tsvr6
Skogenracing Small

dwelltider Empty
InläggRubrik: Sv: dwelltider   dwelltider Icon_minitimefre 20 apr 2012, 14:11

Mikael skrev:
Fixed duty är helt enkelt att man lämnar över kontrollen av Dwell till ett extern tändsteg. Ytterst sällan det är är inbyggda tändsteg på lösa tändspolar och då är dom oftast dumma (som t.ex VAG spole) så man lär endå låta MS kontrollera dwell. Om man inte justerar in detta rätt kan man elda upp tändsteg i boxen och tändspolar
då utgår jag från att jag skall köra med dwell control i set upen men vad är det för tid i ms som du kan rekomendera 2ms eller 3ms till min bil en vr6 med coilpack
bosse
Skogenracing Supreme

Antal inlägg : 659
Namn : Bosse
Från : BRO/STHLM
Kör : allt för många bilar
Registration date : 10-06-16

dwelltider Empty
InläggRubrik: Sv: dwelltider   dwelltider Icon_minitimefre 20 apr 2012, 16:50

Vi gör så hör istället, hur kör man på edisspole 6 ?! Mikael? Det finns många som byter vag coilpack mot Fords tändblock genom bara o montera edisspolen på vag förstärkaren ... Vad ställer man in om man ska köra med Fords edisspole spole?! Då det borde va samma IOM att vw funkar med den spolen
Mikael
Skogencrew
Mikael

dwelltider Empty
InläggRubrik: Sv: dwelltider   dwelltider Icon_minitimefre 20 apr 2012, 20:19

spolarna är simpla, finns ingen logicstyrning eller inbyggda förstärkare så ställ in dwell controll och börja med dwell på 3.0ms

bosse
Skogenracing Supreme

dwelltider Empty
InläggRubrik: Sv: dwelltider   dwelltider Icon_minitimefre 20 apr 2012, 23:23

anledningen till att jag skrev som jag gjorde e för att vag coilpacken har inbyggd förstärkare,

kolla in länken så förstår ni vad jag menar:
http://vwgolf.se/viewtopic.php?t=24755

här ser man att vag tändblocket är delat i 2 delar , en del är tändförstärkaren som är kopplad till själva tändblocket, ska man isf koppla bort förstärkaren och köra bara med själva tändblocket?
Mikael
Skogencrew
Mikael

dwelltider Empty
InläggRubrik: Sv: dwelltider   dwelltider Icon_minitimelör 21 apr 2012, 08:34

Ahh ja då måste man börja med att undersöka om det är en intelligent förstärkare eller inte. Många förstärkare kan ge lite bättre gnista så kan vara trevligt att ha kvar men annars funkar det bra att styra ett coilpack direkt bara man justerar in dwell

bosse
Skogenracing Supreme

dwelltider Empty
InläggRubrik: Sv: dwelltider   dwelltider Icon_minitimelör 21 apr 2012, 09:53

Perfa tack Mikael Smile
tsvr6
Skogenracing Small

dwelltider Empty
InläggRubrik: Sv: dwelltider   dwelltider Icon_minitimelör 21 apr 2012, 20:18

bosse skrev:
Perfa tack Mikael Smile
tack säger du bosse nu blev jag bara ännu mera förvirrad vad är det som gäller för vr6 med coilpack skall man styra det med dwell controll eller med fixed duty 75 procent snälla ge mig ett rakt svar eller går det med båda två . om det är dwell som gäller vad är då dwell tiden i Ms som bör gälla. det är förmig lite underligt man söker i ett forum och ställer en fråga som man då hoppas att den som svarar ger ett 100 procent korrekt svar , är det inte det så kommer jag och andra få fel info som vi sedan i våran tur kanske sprider vidare som vi i våran tur tror det är rätt. det kan bli ganska förvirrande. snälla alla ni som läser detta var säkra på ni lämnar korrekt info i d forumet.
nog om detta hoppas jag får svar på min fråga i detta forum som jag tycker ändå är bra med snabba svar.

MVH TSVR6
bosse
Skogenracing Supreme

dwelltider Empty
InläggRubrik: Sv: dwelltider   dwelltider Icon_minitimelör 21 apr 2012, 20:39

thomas... du ska köra 3 ms , tändförstärkaren är en dummy dvs den styrs av boxen, ps, anledningen till att du inte får direkta svar e för att det inte finns en kotte som kör med samma spole som du kör med, därav så vet ingen vad det är för spole och hur den fungerar, vill du att grabbarna ska svara dig dig direkt så köper du en edis 6 spole o kopplar in den till ms o frågar efter inställningar då kan jag lova att du får flera svar.!!! men kör med 3 ms.
tsvr6
Skogenracing Small

dwelltider Empty
InläggRubrik: Sv: dwelltider   dwelltider Icon_minitimelör 21 apr 2012, 22:48

bosse skrev:
thomas... du ska köra 3 ms , tändförstärkaren är en dummy dvs den styrs av boxen, ps, anledningen till att du inte får direkta svar e för att det inte finns en kotte som kör med samma spole som du kör med, därav så vet ingen vad det är för spole och hur den fungerar, vill du att grabbarna ska svara dig dig direkt så köper du en edis 6 spole o kopplar in den till ms o frågar efter inställningar då kan jag lova att du får flera svar.!!! men kör med 3 ms.
tack bosse det är raka svar jag vill ha. hoppas kopplingen kommer på måndag ringer dig då trevlig helgh
Sponsored content

dwelltider Empty
InläggRubrik: Sv: dwelltider   dwelltider Icon_minitime

dwelltider
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: