Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 tändningslås hakat sig så in i h-vete

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
erikerik
Skogenracing Small



Antal inlägg : 4
Age : 31
Namn : erik
Från : sandviken
Kör : bilar
Registration date : 11-12-22

tändningslås hakat sig så in i h-vete Empty
InläggRubrik: tändningslås hakat sig så in i h-vete   tändningslås hakat sig så in i h-vete Icon_minitimelör 24 dec 2011, 04:05

Hej, jag har fått ett problem med tändningslåset på min mercedes!

Börjar väl här vad jag tycker är konstigt, inte haft några som helst problem med det tidigare, förutom en dag(Lördags) då jag skulle starta, skulle tippa på att det var -1 eller -2 ute just då, gick liksom inte att vrida om nyckeln, stoppa i och försökte starta men gick inte alls att vrida, hämta då reservnyckeln och trodde det var fel på nyckeln, nej det gick inte heller! så sprutade i minimalt med 5-56 sprej och efter det så gick det att vrida med en gång, åkte och handlade tändningslås hakat sig så in i h-vete Rita , gick även då att vrida om med en gång när jag kom ut, åkte även ut senare på kvällen då gick det även bra! och dagen efter åkte jag också, gick även bra då! men sen idag, tippar på att det är -6 ~ -8 idag så gick det inte alls vrida om (Den är i rattlåst läge) så jag har prövat att dragit och slitit i ratten samt försökt med båda nycklarna att vrida och vrida, dränkt den i tyflon, 556 och annat skitlösande medel men inget händer! Mad

är det någon som har några förslag på vad jag kan tänkas göra för att åtgärda detta? och vad skall jag göra ifall jag nu lyckas vrida på nyckeln och tillslut och får igång bilen? confused

har hört att det är en helvetes process att byta cylinderlås och så i denna modell, är det någon som vet om det bara går att byta själva kolven? eller något annat knep? tändningslås hakat sig så in i h-vete 18_crazy

och om nu i värsta fall jag måste byta, är det någon som har ett passande till bra pris eller vet vart man kan få tag på? Idea

Tack på förhand! cheers
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

tändningslås hakat sig så in i h-vete Empty
InläggRubrik: Sv: tändningslås hakat sig så in i h-vete   tändningslås hakat sig så in i h-vete Icon_minitimelör 24 dec 2011, 09:28

Bästa tipset jag kan ge dig är att sticka in nyckeln och låta den sitta i ett tag. vänta tex 30 min. Funkar inte det, mer smörj och sedan får du sätta i nyckeln och dra ut... massor av gånger! Tillslut går det. tändningslås hakat sig så in i h-vete 144183 Prova gärna i plusgrader.

Det som hänt är att låsets skivor som ska "ramla" ner och formas efter nyckeln, helt enkelt fastnar uppe när du sätter i nyckeln. När det är kallt ute så fastnar dessa och det är jättesvårt att få ner dom, men med smörj brukar dom ramla ner av sig själv... tillslut!

Lycka till! Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
cyberfalcon
Skogenracing Large
cyberfalcon


Antal inlägg : 260
Age : 36
Namn : Ante
Från : Gävle
Kör : Ford & Bmw
Registration date : 08-07-17

tändningslås hakat sig så in i h-vete Empty
InläggRubrik: Sv: tändningslås hakat sig så in i h-vete   tändningslås hakat sig så in i h-vete Icon_minitimelör 24 dec 2011, 09:40

När man var yngre hade Morfar en grej på sin nyckelring. Såg ut ungefär som en Zippo tändare där på ena sidan av gaveln satt en liten knapp som man sköt fram - Varpå en smal ståltråd/naj tråd (1mm) hoppade ut.

Denna pinne blev sen varm utav bara jävla helvete, nån sekund in i det frusna dörrlåset så funkade det sen! - Batteridriven..
En dylik apparat är väl förbjuden idag då man ju KAN få igång den i fickan om man vispar till där tillräckligt mycket och är klantig


Sååå.. Värm nyckeln med en tändare över alla "tänder" på nyckel så den är varm somjävla och prova stoppa in den sen så kanske vad nu än som är fel i låset släpper Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.garage67.com
erikerik
Skogenracing Small



Antal inlägg : 4
Age : 31
Namn : erik
Från : sandviken
Kör : bilar
Registration date : 11-12-22

tändningslås hakat sig så in i h-vete Empty
InläggRubrik: Sv: tändningslås hakat sig så in i h-vete   tändningslås hakat sig så in i h-vete Icon_minitimelör 24 dec 2011, 15:27

Tacksam för alla svar!Smile men jag har nu dränkt (Tändningslåset) alltså inte dörrlåset, dörrlåset funkar som det skall:) i tyflon, 5-5-6 och låsolja, och flera gånger både ryckt i ratt, i plusgrader, försökt vrida ut och in flertal gånger, knackat på cylinderlåset massvis med gånger, nu är det minus men hade tänkt prova att låta nyckeln sitta i 30-60minuter, men om ja då värmer på den rejält är det inte brandfarligt då det är massa tyflon där inne, det är väl rätt antändningsbart. Detta verkar döfött! och jag har hört av andra att om man inte får låset till (tändnings punkten) alltså första, så är det ett HELVETE att byta cylinder&lås på dessa mercedes, då man lär såga bort rattlåset och diverse! får man nyckeln vriden till första punkten kan man lätt få ur låskolven genom lite ståltråd eller så tror jag:) men om jag inte får den till den första steget, vad rekommenderar ni lite mer kunniga att jag skall göra då? det första är väl att beställa en passange begagnat nytt tändlås då jag inte vill lägga ut för mycket pengar på denna bil som inte är värd särskilt mycket! har läst att man kan göra en strömbrytare till "tjuvkoppling" på bilen, de är ju ett alternativ men frågan är hur pass bra det är haha.
Tips & knep läser jag gärna, väldigt bra svar fick jag väldigt fort Smile väldigt tacksam Smile och hoppas ni förstår det jag skriver haha, kanske inte är det lättaste, men isåfall bara fråga så försöker jag svara så det underlättar "hjälpen"Smile
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





tändningslås hakat sig så in i h-vete Empty
InläggRubrik: Sv: tändningslås hakat sig så in i h-vete   tändningslås hakat sig så in i h-vete Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
tändningslås hakat sig så in i h-vete
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» kablage till tändningslås

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: