Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor!

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
thaaaune
Skogenracing Small



Antal inlägg : 36
Age : 37
Namn : David Johansson
Från : Växjö
Kör : Ford Sierra Doch -93 Turbo
Registration date : 11-12-01

Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Empty
InläggRubrik: Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor!   Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Icon_minitimetis 06 dec 2011, 08:31

Hejsan!

Tänkte om jag kunde få lite hjälp här.
Jag har Köpt en ford Sierra 2.0 dohc -93 Med påbörjad konventering till turbo. De slangarna som är makerade på bilden här under är kapade rätt av, skulle ni kunna leda mig till vad som ska in med vad.
Försökt leta efter någon sorts motor manual på nätet utan att hitta och de lokala skrotarna har ingen bil med den motorn i så jag kan titta lite där för att förstå mig på.
Jag antar att några av dem har kommit från orginal filterpaketet.
Men som sagt har egentligen inte en aning.
(Detta är en bild från google så inte min)

Mvh David

Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Imageftj


Senast ändrad av thaaaune den tis 06 dec 2011, 15:11, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
EMeizter
Skogenracing Large
EMeizter


Antal inlägg : 165
Age : 31
Namn : Elof
Från : örebro
Kör : de som finns tillgängligt
Registration date : 10-08-25

Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Empty
InläggRubrik: Sv: Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor!   Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Icon_minitimetis 06 dec 2011, 11:22

nummer 5 går till tomgångs motorn, 4an till broms servon, 1an till luftburken.. dom andra två är jag osäker på men någon av dom ska väl gå upp till modulen som sitter vid batteriet?
Till överst på sidan Gå ner
thaaaune
Skogenracing Small



Antal inlägg : 36
Age : 37
Namn : David Johansson
Från : Växjö
Kör : Ford Sierra Doch -93 Turbo
Registration date : 11-12-01

Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Empty
InläggRubrik: Sv: Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor!   Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Icon_minitimetis 06 dec 2011, 12:52

Jag såg på någon bild när jag googlade att de dragit 2-3 till varandra bara med en liten slang när de hade satt i turbo..

Men tack så hemskt mkt!
Till överst på sidan Gå ner
EMeizter
Skogenracing Large
EMeizter


Antal inlägg : 165
Age : 31
Namn : Elof
Från : örebro
Kör : de som finns tillgängligt
Registration date : 10-08-25

Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Empty
InläggRubrik: Sv: Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor!   Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Icon_minitimetis 06 dec 2011, 12:57

ska du sätta tillbaka alla slangar så som dom satt original? isåfall kan jag kolla under huven på min bil så får du svar på var 2an och 3an ska sitta Smile
Till överst på sidan Gå ner
thaaaune
Skogenracing Small



Antal inlägg : 36
Age : 37
Namn : David Johansson
Från : Växjö
Kör : Ford Sierra Doch -93 Turbo
Registration date : 11-12-01

Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Empty
InläggRubrik: Sv: Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor!   Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Icon_minitimetis 06 dec 2011, 13:35

nä går ju inte riktigt då det sitter en turbo so orginal luftburk är ju borta, men du kan väl kika ändå om du orkar var de kommit ifrån:) Sen är det två kontakter jag undrar var de suttit till, kan ta kort på dem så kan du kanske se om du kan lista ut det med så är du en hjälte? Smile
Till överst på sidan Gå ner
EMeizter
Skogenracing Large
EMeizter


Antal inlägg : 165
Age : 31
Namn : Elof
Från : örebro
Kör : de som finns tillgängligt
Registration date : 10-08-25

Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Empty
InläggRubrik: Sv: Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor!   Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Icon_minitimetis 06 dec 2011, 13:42

3an går ner till ett rör som leder till vevhusventen, 2an går till tändmodulen? den lilla plastprylen som sitter vid batteriet ! Smile fixa en bild på dessa kontaker så kan jag kika! Smile
Till överst på sidan Gå ner
thaaaune
Skogenracing Small



Antal inlägg : 36
Age : 37
Namn : David Johansson
Från : Växjö
Kör : Ford Sierra Doch -93 Turbo
Registration date : 11-12-01

Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Empty
InläggRubrik: Sv: Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor!   Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Icon_minitimetis 06 dec 2011, 14:53

Slänger upp lite mer bilder snart på massa konstiga grejjer Wink
Jag har som sagt inte så stor koll, men då jag fick bilen väldigt billigt så var det inget att fundera på eftersom jag ville testa på en sierra turbo med lite mek.. Och är väl lite mek för någon som har koll.. värre för mig Wink

Och tror den där saken vid batteriet är bortplockad för mig.
Till överst på sidan Gå ner
thaaaune
Skogenracing Small



Antal inlägg : 36
Age : 37
Namn : David Johansson
Från : Växjö
Kör : Ford Sierra Doch -93 Turbo
Registration date : 11-12-01

Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Empty
InläggRubrik: Sv: Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor!   Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Icon_minitimetis 06 dec 2011, 15:38

Nu är det väl bara dessa två som jag är osäker på
1.Sen dessa två bilder är samma kontakt då, låg löst på vänster sida om insuget
Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Dsc0149p
Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Dsc0152mv

2.Denna ungefär vid vänster framljus om man kollar in över motorn
Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Dsc0150tq

Så snälla hjälp Smile


Senast ändrad av thaaaune den tis 06 dec 2011, 21:42, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
EMeizter
Skogenracing Large
EMeizter


Antal inlägg : 165
Age : 31
Namn : Elof
Från : örebro
Kör : de som finns tillgängligt
Registration date : 10-08-25

Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Empty
InläggRubrik: Sv: Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor!   Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Icon_minitimetis 06 dec 2011, 16:06

kontakten på sista bilden ska gå till lamdasonden om jag inte är helt ute och cyklar, hålet på bränslematningen är till för bränsletrycks regulatorn.. mer kan jag inte svara på för tillfället då jag inte har min egna bil i närheten! men det känns som att de är någon som fifflat duktigt med den där bilen!
Till överst på sidan Gå ner
thaaaune
Skogenracing Small



Antal inlägg : 36
Age : 37
Namn : David Johansson
Från : Växjö
Kör : Ford Sierra Doch -93 Turbo
Registration date : 11-12-01

Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Empty
InläggRubrik: Sv: Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor!   Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Icon_minitimetis 06 dec 2011, 21:44

Rensat bort lite av de bilder som jag har löst! eller ja EMeizter löst;)
en dum fråga,men var är vevhusventilationen?
Till överst på sidan Gå ner
Fiechen
Skogenracing Supreme
Fiechen


Antal inlägg : 827
Age : 31
Namn : David
Från : Fjärholma
Kör : Ford Taunus 2.0T Audi 80 Audi A4 1.8TSQ
Registration date : 10-06-28

Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Empty
InläggRubrik: Sv: Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor!   Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Icon_minitimetis 06 dec 2011, 22:38

Det är den på ventilkåpan som går till luftburken skulle jag tro. Alltså Nr.1 på bild Smile
Till överst på sidan Gå ner
thaaaune
Skogenracing Small



Antal inlägg : 36
Age : 37
Namn : David Johansson
Från : Växjö
Kör : Ford Sierra Doch -93 Turbo
Registration date : 11-12-01

Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Empty
InläggRubrik: Sv: Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor!   Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Icon_minitimetis 06 dec 2011, 22:52

ja, som jag fått ihop det

1. luftburk /luftfiltert
2. mapsensorn
3. vevhusventilationen
4.bromsservon
5.tomgångsmotorn

Men vad är vevhusventilationen för nått? Är det det som sitter med ett remhjul fram på motorn?
Till överst på sidan Gå ner
EMeizter
Skogenracing Large
EMeizter


Antal inlägg : 165
Age : 31
Namn : Elof
Från : örebro
Kör : de som finns tillgängligt
Registration date : 10-08-25

Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Empty
InläggRubrik: Sv: Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor!   Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Icon_minitimeons 07 dec 2011, 01:11

vevhus ventilationen går från insuget, ner i motorblocket, sedan ut från ventilkåpan och in i luftburken Smile "sluten vevhusventilation"
Till överst på sidan Gå ner
thaaaune
Skogenracing Small



Antal inlägg : 36
Age : 37
Namn : David Johansson
Från : Växjö
Kör : Ford Sierra Doch -93 Turbo
Registration date : 11-12-01

Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Empty
InläggRubrik: Sv: Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor!   Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Icon_minitimeons 07 dec 2011, 02:18

Då antar jag att den är ganska viktig att ha ikopplad ?=) går den in på vänstersida sett frammifrån? från insuget till motorblocket
Till överst på sidan Gå ner
EMeizter
Skogenracing Large
EMeizter


Antal inlägg : 165
Age : 31
Namn : Elof
Från : örebro
Kör : de som finns tillgängligt
Registration date : 10-08-25

Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Empty
InläggRubrik: Sv: Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor!   Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Icon_minitimeons 07 dec 2011, 11:02

höger, under grenröret! :p
Till överst på sidan Gå ner
thaaaune
Skogenracing Small



Antal inlägg : 36
Age : 37
Namn : David Johansson
Från : Växjö
Kör : Ford Sierra Doch -93 Turbo
Registration date : 11-12-01

Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Empty
InläggRubrik: Sv: Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor!   Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Icon_minitimeons 07 dec 2011, 21:07

Nu är allt löst, utom De två kontakterna som jag har kvar bilderna på här över och så kan jag verkligen inte hitta vart slangen från insuget till vevhusventilationen ska in!

Och undrar jag på min turbo är det 4 in/utgångar, 3 som ser likadana ut och 1 som är lite rejälare.
Två av de som ser likadana ut sitter det en stump på med liten bit rör, den andra är pluggad. Är båda dessa ingångar?
Den ena sitter på undersidan som turbon sitter nu och den andra på översidan.
Den "rejälare" anslutningen går nog redan till oljetråget så det måste vara retur.

Man känner sig lite lost! Tacksam för mer hjälp Smile
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Empty
InläggRubrik: Sv: Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor!   Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Icon_minitimeons 07 dec 2011, 21:35

Du har olja in till turbon på motsatt sida av returen (stora)
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
thaaaune
Skogenracing Small



Antal inlägg : 36
Age : 37
Namn : David Johansson
Från : Växjö
Kör : Ford Sierra Doch -93 Turbo
Registration date : 11-12-01

Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Empty
InläggRubrik: Sv: Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor!   Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Icon_minitimeons 07 dec 2011, 21:41

okej, vad är de andra två då? för det är den som sitter motsatt som är pluggad
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Empty
InläggRubrik: Sv: Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor!   Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Icon_minitimeons 07 dec 2011, 21:55

Vattekylning, bra att koppla in men många kör utan och funkar bra
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
thaaaune
Skogenracing Small



Antal inlägg : 36
Age : 37
Namn : David Johansson
Från : Växjö
Kör : Ford Sierra Doch -93 Turbo
Registration date : 11-12-01

Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Empty
InläggRubrik: Sv: Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor!   Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Icon_minitimeons 07 dec 2011, 22:13

Ah okej då kan man låte rör stumparna sitta där då, tack!
Till överst på sidan Gå ner
thaaaune
Skogenracing Small



Antal inlägg : 36
Age : 37
Namn : David Johansson
Från : Växjö
Kör : Ford Sierra Doch -93 Turbo
Registration date : 11-12-01

Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Empty
InläggRubrik: Sv: Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor!   Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Icon_minitimetor 08 dec 2011, 20:57

om man skulle vilja ha vattenkylningen, kopplar man in sig på vanliga kylsystemet då?
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Empty
InläggRubrik: Sv: Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor!   Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor! Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Litre hjälp angående klippta slangar och lösa kontakter på min dohc motor!
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Motor Skillnader Dohc 4x4 / Dohc Rwd
» Frågor angående saab motor
» frågor angående motor bygge - ford sierra
» fråga angående turbo konvetera pinto motor
» Hjälp - Turbokonvertering av DOHC 2.0

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: