| Hur gör ni vid toppapackningsbyte? | |
|
Författare | Meddelande |
---|
PintoTurbina Skogenracing Medium
Antal inlägg : 51 Age : 29 Namn : Jonas Från : Sjöbo Kör : Ford Sierra Turbo Pinto Registration date : 11-09-24
 | Rubrik: Hur gör ni vid toppapackningsbyte? tor 20 okt 2011, 21:56 | |
| Tjena !
Jag byte toppapackning på min Sierra Turbo nu , men det ville inte vara med och lira spec länge. (typ 7 mil) Snålade lite och körde orginalpackning, men tyckte ändå det borde hållt lite längre än så.
Jag gjorde såhär : Demonterade allt Gjorde rent med typ någonsorts spackelspade/kniv Tryckte dit packningen Satte ihop allting Spände i ordning 30 nm 60 nm 90 nm starta och lät han gå upp i temperatur lite grann Spände sedan med 120 nm Sen har jag kört någon små runda hit och dit medans jag fixat annat på bilen Sedan idag så va allt ihop och skulle köra och tanka efter några gaspådrag så gick han bara på 3 och rök som fan.
Är det rätt sätt jag sätter ihop allting på? Eller gör jag något fel?
Setup: Haltech E6h T04e 800 cc spridare Trimkam Intercooler Soppa pump 1 bars ladd
Tack på förhand
|
|
 | |
E-Tech Skogenracing Elite

Antal inlägg : 1584 Age : 38 Namn : Eric Från : Jästrikland Kör : 9,92sec 235kmh Registration date : 06-10-13
 | Rubrik: Sv: Hur gör ni vid toppapackningsbyte? tor 20 okt 2011, 22:36 | |
| - PintoTurbina skrev:
- Tjena !
Jag byte toppapackning på min Sierra Turbo nu , men det ville inte vara med och lira spec länge. (typ 7 mil) Snålade lite och körde orginalpackning, men tyckte ändå det borde hållt lite längre än så.
Jag gjorde såhär : Demonterade allt Gjorde rent med typ någonsorts spackelspade/kniv Tryckte dit packningen Satte ihop allting Spände i ordning 30 nm 60 nm 90 nm starta och lät han gå upp i temperatur lite grann Spände sedan med 120 nm Sen har jag kört någon små runda hit och dit medans jag fixat annat på bilen Sedan idag så va allt ihop och skulle köra och tanka efter några gaspådrag så gick han bara på 3 och rök som fan.
Är det rätt sätt jag sätter ihop allting på? Eller gör jag något fel?
Setup: Haltech E6h T04e 800 cc spridare Trimkam Intercooler Soppa pump 1 bars ladd
Tack på förhand
Har du kollat att toppen / blocket är rakt/plant ?? |
|
 | |
Antal inlägg : 51 Age : 29 Namn : Jonas Från : Sjöbo Kör : Ford Sierra Turbo Pinto Registration date : 11-09-24
 | Rubrik: Sv: Hur gör ni vid toppapackningsbyte? mån 24 okt 2011, 15:18 | |
| - E-Tech skrev:
Har du kollat att toppen / blocket är rakt/plant ?? Nej det gjorde jag inte.. Men det är rätt så som jag gjort annars? Förutom att planat toppen när den va av! Vet att det nästan är ett måste. |
|
 | |
Catling Skogenracing Large

Antal inlägg : 221 Age : 29 Namn : Mathias Dahlström Från : Karlstad Kör : Ford Capri mk3-78, -81, Ford Granada-85 Registration date : 07-11-09
 | Rubrik: Sv: Hur gör ni vid toppapackningsbyte? mån 24 okt 2011, 17:58 | |
| Ja de låter helt okej. lyfta, skrapa, tvätta, titta så packningen hamnar rätt pga bristen på styrning, kolla så bulten inte sträckt sig, dra åt 120nm låter bra. |
|
 | |
 | Rubrik: Sv: Hur gör ni vid toppapackningsbyte? mån 24 okt 2011, 19:47 | |
| - Catling skrev:
- Ja de låter helt okej. lyfta, skrapa, tvätta, titta så packningen hamnar rätt pga bristen på styrning, kolla så bulten inte sträckt sig, dra åt 120nm låter bra.
Vad använder man när man tvättar? |
|
 | |

Antal inlägg : 221 Age : 29 Namn : Mathias Dahlström Från : Karlstad Kör : Ford Capri mk3-78, -81, Ford Granada-85 Registration date : 07-11-09
 | Rubrik: Sv: Hur gör ni vid toppapackningsbyte? mån 24 okt 2011, 19:55 | |
| Duger med vilket lösningsmedel som helst som dunstar... thinner, t-röd, Lördagens sista grogg. |
|
 | |
Limpdjur Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 786 Age : 35 Namn : Johan Lindberg Från : Bollnäs Kör : Dkw S6 -95 Registration date : 06-10-26
 | Rubrik: Sv: Hur gör ni vid toppapackningsbyte? mån 24 okt 2011, 21:02 | |
| och den går som den skall å spikar inte? |
|
 | |
 | Rubrik: Sv: Hur gör ni vid toppapackningsbyte? mån 24 okt 2011, 22:51 | |
| - Catling skrev:
- Duger med vilket lösningsmedel som helst som dunstar... thinner, t-röd, Lördagens sista grogg.
Va fan ska du slösa med groggen för? Haha  Tack så mycket för hjälpen!! Bara riva igen och se glad ut |
|
 | |
 | Rubrik: Sv: Hur gör ni vid toppapackningsbyte? mån 24 okt 2011, 22:52 | |
| - Limpdjur skrev:
- och den går som den skall å spikar inte?
Ja den går/gick som den skulle |
|
 | |

| Rubrik: Sv: Hur gör ni vid toppapackningsbyte? tis 25 okt 2011, 19:05 | |
| |
|
 | |
 | Rubrik: Sv: Hur gör ni vid toppapackningsbyte? mån 31 okt 2011, 19:45 | |
| Ska köpa delar i veckan och byta i helgen. Men tänkte på en sak bara när man "varmkör" motorn och sen ska efterdra sista gången ska man snabba sig som fan då och spänna under tiden motorn är varm eller ska man vänta tills den svalnat? Tänkte på att det expanderar ju och skit.
|
|
 | |

| Rubrik: Sv: Hur gör ni vid toppapackningsbyte? mån 31 okt 2011, 19:51 | |
| Det är inget måste, du kan lika väl vänta 15min. Om man tittar på vad dom säger så är de lite olika på alla. personligen har jag aldrig brytt mig, jag har drage stegen och de har aldrig varit några problem. |
|
 | |
_-gniraz-_ Skogenracing Elite

Antal inlägg : 2200 Age : 34 Namn : Fredrik.Z Från : Fröslunda Kör : ""No Control" Sierran Registration date : 06-10-31
 | Rubrik: Sv: Hur gör ni vid toppapackningsbyte? mån 31 okt 2011, 21:31 | |
| Mitt sätt: Drar några steg upp till ca 80nm sen varmkör låter den kallna helt sen efterdrar runt 115nm använder alltid loctite 3020 på packningarna låter de torka 1 timme innan montering kör med 12.9 bultar funkat bra för mig.. |
|
 | |
Sponsored content
 | Rubrik: Sv: Hur gör ni vid toppapackningsbyte?  | |
| |
|
 | |
| Hur gör ni vid toppapackningsbyte? | |
|