Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Honda Civic går inte helt hundra?

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Honda Civic går inte helt hundra? Empty
InläggRubrik: Honda Civic går inte helt hundra?   Honda Civic går inte helt hundra? Icon_minitimeons 05 okt 2011, 21:40



Honda Civic Vtech-E 1996

trodde först det var slitna tändstift för den misständer lite men det hjälpte inte med nya. bytte tändkablar oxå utan bättre resultat. när man gasar lite så drar den iväg bättre än när man gasar mycket samt att när jag rycker bort kontakten till TPS så går den oxå bättre men inte helt hundra?

har kollat

fördelare samt rotor
Tändstift, (fin färg)
Tändkablar
Slangar
Luftfilter


den går inte superdåligt men saknar lite kraft... tror inte det är fel på lambda heller för den hade dragit 0.63 på en hel tank.

förslag på vad jag ska kolla upp?

Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
E-Tech
Skogenracing Elite
E-Tech


Antal inlägg : 1584
Age : 42
Namn : Eric
Från : Jästrikland
Kör : 9,92sec 235kmh
Registration date : 06-10-13

Honda Civic går inte helt hundra? Empty
InläggRubrik: Sv: Honda Civic går inte helt hundra?   Honda Civic går inte helt hundra? Icon_minitimetor 06 okt 2011, 08:38

tändspole / hallgivare ?
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Honda Civic går inte helt hundra? Empty
InläggRubrik: Sv: Honda Civic går inte helt hundra?   Honda Civic går inte helt hundra? Icon_minitimetor 06 okt 2011, 17:01

Golden Boy skrev:


Honda Civic Vtech-E 1996

trodde först det var slitna tändstift för den misständer lite men det hjälpte inte med nya. bytte tändkablar oxå utan bättre resultat. när man gasar lite så drar den iväg bättre än när man gasar mycket samt att när jag rycker bort kontakten till TPS så går den oxå bättre men inte helt hundra?

har kollat

fördelare samt rotor
Tändstift, (fin färg)
Tändkablar
Slangar
Luftfilter


den går inte superdåligt men saknar lite kraft... tror inte det är fel på lambda heller för den hade dragit 0.63 på en hel tank.

förslag på vad jag ska kolla upp?


Att den går bättre när du tar bort TPS kabeln är nog för att den helt enkelt är en "on off" variant, så då är den off hela tiden. Smile
On funktionen gör ju bla att spridarna ska skjuta in lite mer soppa och det gör den inte om du rycker den så därför går den nog bättre. har du provat att byta soppafilter? Känns som att det kan vara något med soppan eftersom du bytt det mesta i tändningsväg.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Honda Civic går inte helt hundra? Empty
InläggRubrik: Sv: Honda Civic går inte helt hundra?   Honda Civic går inte helt hundra? Icon_minitimetor 06 okt 2011, 17:22

ok det är en sån typ, det som händer när jag rycker kontakten till TPS är att det klickar till och sen höjs tomgången och bilen går bättre...

tps är dessutom plomberad så man måste byta hela spjällhuset med alla givare. dom skulle ha 600kr på skroten för komplett men det känns som man vill veta vad felet är först.

bränslefilter har jag oxå funderat på men hur hör det ihop med tps lixom? om den får mindre soppa och går bättre så stämmer det väl inte?
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Honda Civic går inte helt hundra? Empty
InläggRubrik: Sv: Honda Civic går inte helt hundra?   Honda Civic går inte helt hundra? Icon_minitimetor 06 okt 2011, 20:20

kollade upp bränslefiltret samt blåste ur det med tryckluft och det verkar inte var nått fel på det. det vart ingen skillnad heller.

när man gasar på fullt och varvar ur går den rätt så bra men när man ligger vid runt 2000rpm så går den ryckigt. det känns som man pumpgasar fast man håller jämn gas och sen räcker det med att gasa lite till så går den jämt igen... irriterande fel helt klart.

den går som sagt inte skitdåligt men inte perfekt heller så jag vet inte vad jag ska kolla upp mera. alla ideer är välkommen Smile
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Honda Civic går inte helt hundra? Empty
InläggRubrik: Sv: Honda Civic går inte helt hundra?   Honda Civic går inte helt hundra? Icon_minitimefre 07 okt 2011, 09:09

Golden Boy skrev:

bränslefilter har jag oxå funderat på men hur hör det ihop med tps lixom? om den får mindre soppa och går bättre så stämmer det väl inte?

Som sagt:
"On funktionen gör ju bla att spridarna ska skjuta in lite mer soppa och det gör den inte om du rycker den så därför går den nog bättre."

Mindre soppa än den förutsätter gör att det går ryckigt.
Ingen TPS signal = felsäkert läge = mindre ryckigt.

Men i det här fallet kanske det är nått annat.
Kolla alla vacuum slangar. Dom kan spöka till saker. Nästa steg är nog luftmassemätare/luftmängdmätare, Mapsensor.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
PintoTurbina
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 51
Age : 33
Namn : Jonas
Från : Sjöbo
Kör : Ford Sierra Turbo Pinto
Registration date : 11-09-24

Honda Civic går inte helt hundra? Empty
InläggRubrik: Sv: Honda Civic går inte helt hundra?   Honda Civic går inte helt hundra? Icon_minitimesön 09 okt 2011, 11:13

Jag håller nog med E-Tech lite här faktiskt.
Känns som tändspolen kan vara rätt skyldig i detta fallet.

Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Honda Civic går inte helt hundra? Empty
InläggRubrik: Sv: Honda Civic går inte helt hundra?   Honda Civic går inte helt hundra? Icon_minitimesön 09 okt 2011, 19:14

kom nyss hem efter jag har kört 90 mil med bilen och det är som att den går dåligt vid ett vist varvtal mellan 95-110kmh och om man pumpar på gasen så kan den få för sig att gå som normalt ibland och ibland inte. den går lite bättre nu iaf när den vart urkörd men samma fel kvarstår. det går bättre att ligga i 140 än i 110 då är den stendöd om man gasar för det mesta. går bra på varven och botten men inte mellan.

kan det vara tändspolen som spökar?

på 70 mil motorväg och 110+ kmh samt blandad körning 10 mil drog den 0.59 Very Happy har aldrig haft en bensinare som drar så lite trots "hård" körning Smile
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
PintoTurbina
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 51
Age : 33
Namn : Jonas
Från : Sjöbo
Kör : Ford Sierra Turbo Pinto
Registration date : 11-09-24

Honda Civic går inte helt hundra? Empty
InläggRubrik: Sv: Honda Civic går inte helt hundra?   Honda Civic går inte helt hundra? Icon_minitimesön 09 okt 2011, 20:47

Golden Boy skrev:
kom nyss hem efter jag har kört 90 mil med bilen och det är som att den går dåligt vid ett vist varvtal mellan 95-110kmh och om man pumpar på gasen så kan den få för sig att gå som normalt ibland och ibland inte. den går lite bättre nu iaf när den vart urkörd men samma fel kvarstår. det går bättre att ligga i 140 än i 110 då är den stendöd om man gasar för det mesta. går bra på varven och botten men inte mellan.

kan det vara tändspolen som spökar?

på 70 mil motorväg och 110+ kmh samt blandad körning 10 mil drog den 0.59 Very Happy har aldrig haft en bensinare som drar så lite trots "hård" körning Smile

Låter ju som du har trevlig bränsleförbrukning på den iaf Very Happy

Min polare som kör en Skoda Rs hög fick problem med den för ett tag sen.
Han körde in till jobbet helt vanligt bilen gick bra och så men när han skulle hem så vid tungt gaspådrag ryckte den rätt mycket och där var inte samma effekt som innan.
Det var vid lägre hastighet i högväxel (lågt varv) och fullgas så ryckte den när den kom upp lite i varv så slutade det rycka men där va inte ful effekt men ibland gick den bättre och ibland kunde han knappt gasa alls förens det börja rycka rätt hårt. Gick kanon på tomgång!
Han fick felkoder på "misständning på cylinder ett" han har en tändspole per cylinder.
Så sa till han att flyta ettans tändspole till trean och se om han fick felkod på 3 då , flyttat den och testkört bilen gick MYCKET bättre men rycker fortfarande till på lägre varv vid fullt gaspådrag.
Körde man bara jämnt och fint med den så kändes det inget men vid gaspådrag så ryckte den. Likt dit problem?

Kan ju vara luftmassemätaren som spökar också.
Vad händer om du drar ut sladden till luftmassemätaren?

Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Honda Civic går inte helt hundra? Empty
InläggRubrik: Sv: Honda Civic går inte helt hundra?   Honda Civic går inte helt hundra? Icon_minitimesön 09 okt 2011, 21:08

ja det är nått liknande. den tvärdör om jag rycker sladden till luftmängdmätaren.

jag får väl byta ut luftmängdmätaren och tändspolen och se om det blir bättre, verkar som det är 50% att någon är boven i dramat Razz

går klockrent på tomgång och misständer sällan men saknar kraft till och från.

börja med tändspolen då kanske?



Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
PintoTurbina
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 51
Age : 33
Namn : Jonas
Från : Sjöbo
Kör : Ford Sierra Turbo Pinto
Registration date : 11-09-24

Honda Civic går inte helt hundra? Empty
InläggRubrik: Sv: Honda Civic går inte helt hundra?   Honda Civic går inte helt hundra? Icon_minitimesön 09 okt 2011, 21:15

Golden Boy skrev:
ja det är nått liknande. den tvärdör om jag rycker sladden till luftmängdmätaren.

jag får väl byta ut luftmängdmätaren och tändspolen och se om det blir bättre, verkar som det är 50% att någon är boven i dramat Razz

går klockrent på tomgång och misständer sällan men saknar kraft till och från.

börja med tändspolen då kanske?




Ja det är nog vad jag har att komma med iaf.
Har du lekt runder lite med startgas också och sett om den drar tjuvluft någonstans?
Dök felet bara upp helt plötsligt?
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Honda Civic går inte helt hundra? Empty
InläggRubrik: Sv: Honda Civic går inte helt hundra?   Honda Civic går inte helt hundra? Icon_minitimesön 09 okt 2011, 21:36

nej jag köpte bilen med felet, förra ägaren visste inte ens om att det existerade :p

man känner det inte så tydligt och inte alls när den är kall för den delen förutom vid ca 100+kmh

har inte kollat med startgas men alla slangar ser fin ut och inget lekage vad man kan se.

Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
PintoTurbina
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 51
Age : 33
Namn : Jonas
Från : Sjöbo
Kör : Ford Sierra Turbo Pinto
Registration date : 11-09-24

Honda Civic går inte helt hundra? Empty
InläggRubrik: Sv: Honda Civic går inte helt hundra?   Honda Civic går inte helt hundra? Icon_minitimesön 09 okt 2011, 21:53

Golden Boy skrev:
nej jag köpte bilen med felet, förra ägaren visste inte ens om att det existerade :p

man känner det inte så tydligt och inte alls när den är kall för den delen förutom vid ca 100+kmh

har inte kollat med startgas men alla slangar ser fin ut och inget lekage vad man kan se.


Polarens Skoda gick också bättre när den va kall.
Men är det tjuvluft så tycker ju jag nästan att man borde märka det på tomgång.
Är det knappt märkbart felet då?
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Honda Civic går inte helt hundra? Empty
InläggRubrik: Sv: Honda Civic går inte helt hundra?   Honda Civic går inte helt hundra? Icon_minitimesön 09 okt 2011, 22:04

jo då det märks i högre farter men det är på mellanregistret det är segt. man märker att den hackar till och vill gå bra men sen är det som en spärr som slår till och när man gasar så händer det inte ett skit, märkte nu att om man pumpade lite på gasen så gick det bättre ibland men det är olika från gång till gång hur den beter sig.

den här motorn är ganska avancerad med Vtech-E där dom har gjort allt för att den ska gå ekonomiskt. tror kammen ändras vid 3000rpm och under det är den supersnäll vilket gör att det blir "lean Burn" som dom kallar det. över 3000 går den något bättre om man behöver effekt att köra om tex...

jag vet att det är vanligt fel att fördelaren brukar paja pga lager som glappar men jag kände på min och det är helt stumt så jag hoppas den är ok och det ser nytt ut.

nej man kan nog hitta många teorier til varför den går dåligt så jag får utesluta det mest troliga först helt enkelt Smile

Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Honda Civic går inte helt hundra? Empty
InläggRubrik: Sv: Honda Civic går inte helt hundra?   Honda Civic går inte helt hundra? Icon_minitimesön 09 okt 2011, 22:07

jag har ett spjällhus med mappsensor och tps ligger på skroten i skutskär och där finns nog även fördelare hoppas jag... det får bli till att handla lite senare och utesluta tills man hittar rätt...
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
PintoTurbina
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 51
Age : 33
Namn : Jonas
Från : Sjöbo
Kör : Ford Sierra Turbo Pinto
Registration date : 11-09-24

Honda Civic går inte helt hundra? Empty
InläggRubrik: Sv: Honda Civic går inte helt hundra?   Honda Civic går inte helt hundra? Icon_minitimesön 09 okt 2011, 22:17

Men är det över eller under 3000 rpm den inte går 100%?
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Honda Civic går inte helt hundra? Empty
InläggRubrik: Sv: Honda Civic går inte helt hundra?   Honda Civic går inte helt hundra? Icon_minitimesön 09 okt 2011, 22:24

nja typ från 2500-3500... Vtech verkar funkar för man hör att insugsljudet förändras.

Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
PintoTurbina
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 51
Age : 33
Namn : Jonas
Från : Sjöbo
Kör : Ford Sierra Turbo Pinto
Registration date : 11-09-24

Honda Civic går inte helt hundra? Empty
InläggRubrik: Sv: Honda Civic går inte helt hundra?   Honda Civic går inte helt hundra? Icon_minitimemån 10 okt 2011, 02:33

Låter skumt alltså.
Men luftmassemätare och tändspole är mina förslag.
Men som du skrev man får väl testa sig fram lite.

Till överst på sidan Gå ner
Joel
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 533
Age : 34
Namn : Joel
Från : Norrhult, Småland
Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88
Registration date : 10-03-06

Honda Civic går inte helt hundra? Empty
InläggRubrik: Sv: Honda Civic går inte helt hundra?   Honda Civic går inte helt hundra? Icon_minitimemån 10 okt 2011, 11:53

Bränsletryck? Har haft liknande problem och det var pumpen. Men den bilen var en Golf 2 med K-jet.
Till överst på sidan Gå ner
PintoTurbina
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 51
Age : 33
Namn : Jonas
Från : Sjöbo
Kör : Ford Sierra Turbo Pinto
Registration date : 11-09-24

Honda Civic går inte helt hundra? Empty
InläggRubrik: Sv: Honda Civic går inte helt hundra?   Honda Civic går inte helt hundra? Icon_minitimemån 10 okt 2011, 17:24

Joel skrev:
Bränsletryck? Har haft liknande problem och det var pumpen. Men den bilen var en Golf 2 med K-jet.


Men borde den inte gå som sämst vid fullt gaspådrag då?
Till överst på sidan Gå ner
Joel
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 533
Age : 34
Namn : Joel
Från : Norrhult, Småland
Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88
Registration date : 10-03-06

Honda Civic går inte helt hundra? Empty
InläggRubrik: Sv: Honda Civic går inte helt hundra?   Honda Civic går inte helt hundra? Icon_minitimemån 10 okt 2011, 23:58

PintoTurbina skrev:
Joel skrev:
Bränsletryck? Har haft liknande problem och det var pumpen. Men den bilen var en Golf 2 med K-jet.


Men borde den inte gå som sämst vid fullt gaspådrag då?

Jo det är väl det som är problemet? Alltså den gick dåligt om man fullgasade och varvade ur den men gick att få upp i hastighet om man inte fullgasade och varvade inte ända ut.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Honda Civic går inte helt hundra? Empty
InläggRubrik: Sv: Honda Civic går inte helt hundra?   Honda Civic går inte helt hundra? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Honda Civic går inte helt hundra?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Civic 1300 -91 går ryckigt, samt högt lambdavärde
» B: Ken blocks nya bil honda? (Min 4wd honda, lack på G)
» Köpråd Honda CRX.
» Jimmy´s - Civic Si Coupe (The only one in the country)
» Golden Boy - Onda Civic. till salu

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: