Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Laddtrycket Skenar, Vad göra?

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Emil192
Skogenracing Large
Emil192


Antal inlägg : 149
Age : 32
Namn : Emil
Från : Norrort
Kör : Sierra RWD 2.9i V6 EFI -89
Registration date : 11-05-29

Laddtrycket Skenar, Vad göra? Empty
InläggRubrik: Laddtrycket Skenar, Vad göra?   Laddtrycket Skenar, Vad göra? Icon_minitimemån 26 sep 2011, 02:14

Hej

Har alltså en Ford Sierra Cosworth RWD -89

Info om bilen:

330 kit
803 gröna bosh spridare
3 bars mapsensor
4" downpipe med 3" moongose
bailey öppen dumpventil
Holset HX35 turbo, intern WG, okänd klocka troligtvis -34


Hade avgasläckage innan turbo tidigare, laddade 1,5-1,6
Turbon började ladda vid drygt 3500 rpm

Lagade detta läckage häromdagen, nu laddar jag helt plötsligt 1,7 bar!
Turbon började efter lagat läckaget, ladda redan vid 2000 rpm

Jag vill sänka laddtrycket, pga spikningar då spridarna inte verkar räcka till förtillfället, jag kan inte äns varva ur bilen utan att laddet blir påtok för högt så jag måste släppa av.

Har testat skruva ut WG stången, till max! men inte så att den gängar av, så dum är jag inte då är de uppenbart att laddtrycket skenar iväg.

Alla slangar sitter som dom ska, dubbelkollat.
Kan de vara så att ända lösningen är att skaffa större spridare som pallar detta laddtryck utan att motorn spikar?
Den spikar just nu vid max laddtryck vad jag vågat trycka på, för då får den inte tillräckligt med soppa p.g.a spridarna.

Med avgas läckage kunde jag ladda max, då tog de stop på 1,6 bar

När jag lagade läckaget, så helt plötsligt ladda jag 1,7, ville ställa ner de ju så jag skruvade ut wg stången men det är fortfarande 1,7 bar och skruven är helt utskruvad inprincip! Lite gäng såklart!

Vad ska jag göra åt detta, sänka mitt laddtryck alltså?
Kolla bilderna, notera hur mycket stången är utskruvad, skruvade ut den ÄNNU mer senare under testkörning efter läckaget var lagat, den vägrade ladda mindre ändå..

Laddtrycket Skenar, Vad göra? 256snj9

Laddtrycket Skenar, Vad göra? 14bi8lz

Laddtrycket Skenar, Vad göra? K9vxao

Tacksam för svar!

MVH EMIL


Senast ändrad av Emil192 den mån 26 sep 2011, 02:20, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
Emil192
Skogenracing Large
Emil192


Antal inlägg : 149
Age : 32
Namn : Emil
Från : Norrort
Kör : Sierra RWD 2.9i V6 EFI -89
Registration date : 11-05-29

Laddtrycket Skenar, Vad göra? Empty
InläggRubrik: Sv: Laddtrycket Skenar, Vad göra?   Laddtrycket Skenar, Vad göra? Icon_minitimemån 26 sep 2011, 02:15

Hejsan allihopa igen!

Varit och kikat på WGn lite, och tagit några provturer.

Monterade bort hela WG stången, och kollade WG luckan,
Eftersom turbon är helt ny, inklusive WG så bör de ju inte har kärvat fast,
ser ut att öppna sig rätt fint, se film för resultat!


Testade köra utan WG stången monterad alls, så när man körde så hörde man
hur wg luckan gunga fram och tillbaka och hängde helt fritt, ÄNDÅ laddade den
uppåt 1,7 bar sen vågar jag inte mer, jag släpper av där för den har spikat tidigare redan på 1,6 bar

Det jag då alltså måste göra är som Cosworth_Larry på FCS säger,
att antingen skaffa extern wastegate eller modda turbon (slipa bort delningen och porta wastegaten)

Alltså, antingen skaffa en extern WG, men då måste jag även porta min interna WG?
Är inte så hajj på de där, men vi säger att jag gör som jag skrev, portar WG och skaffar en extern,
måste jag ändå slipa bort någon delning? vilken delning, förstår heller inte riktigt? ny börjare på turbos hehe
Förstår inte riktigt hur det här med delat inlopp fungerar, någon som kan förklara? 🆒

Såhär är WG klockan installerad:

Laddtrycket Skenar, Vad göra? 123qge0

Laddtrycket Skenar, Vad göra? 2qv8chu

Laddtrycket Skenar, Vad göra? 2ynqmbm

Laddtrycket Skenar, Vad göra? 2rc0o75

Laddtrycket Skenar, Vad göra? Bfnxqs

Laddtrycket Skenar, Vad göra? 2uomhbp

Laddtrycket Skenar, Vad göra? Bexc2x


Tacksam för svar!! Smile

MVH Emil


Senast ändrad av Emil192 den mån 26 sep 2011, 02:19, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
Emil192
Skogenracing Large
Emil192


Antal inlägg : 149
Age : 32
Namn : Emil
Från : Norrort
Kör : Sierra RWD 2.9i V6 EFI -89
Registration date : 11-05-29

Laddtrycket Skenar, Vad göra? Empty
InläggRubrik: Sv: Laddtrycket Skenar, Vad göra?   Laddtrycket Skenar, Vad göra? Icon_minitimemån 26 sep 2011, 02:17

Tjena!

Såhär ser turbon ut exakt
Se följande länk: !!! OBS !!! NY LÄNK MED RÄTT TURBO (Intern WG)
http://www.dsmtuners.com/forums/turbo-system-tech/349550-proper-internal-wastegate-installation-holset-hx35-w-bep-bolt-housing.html

Hände en sak med bilen idag, vi har bytt glykol en gång och kylarvätskelocket var inte riktigt tätt så de bubblade och pyste lite och hade sig där då och då, så vi bytte ut de mot ett nytt som sitter helt tätt vilket gör att de blir högre tryck även såklart.

Dagen efter så hade vi ingen glykol i expansionskärlet så vi fyllde på, med hela 1,5 liter!! Tänkte vad tusan kan ha hänt? Läcker eller vad?

Så vi fortsatte köra, körde drygt 9 mil total gårdagen tillsammans med idag, sen från ingenstans när vi skulle in och busa lite i ett p-hus så hände detta, någon som vet vad det är som läcker, om de verkligen är Toppen eller om det är något annat? Den börja koka helt plötsligt, och spruta massa vatten från toppen ser det ut som.

Vi kollade hur långt de hade runnit under bilen, började läcka när vi körde in i garaget

Mellan 2:20 - 2:35 på videoklippet hinner man se lite, tror man ser lite mer , för de som orkar ta sin tid och se hela klippet och kanske har nåt tips :eek: skulle vara riktigt tacksamt!



Laddtrycket Skenar, Vad göra? 4pw4k0

Laddtrycket Skenar, Vad göra? 33p8nwh


MVH EMIL
Till överst på sidan Gå ner
WTB
Skogenracing Large



Antal inlägg : 175
Age : 39
Namn : Tobias
Från : Torsby
Kör : Allt möligt
Registration date : 10-01-19

Laddtrycket Skenar, Vad göra? Empty
InläggRubrik: Sv: Laddtrycket Skenar, Vad göra?   Laddtrycket Skenar, Vad göra? Icon_minitimemån 26 sep 2011, 03:27

Jag personligen skulle pluggat den interna W-gaten och bara bränna dit en extern i de där adapter röret upp till turbon..Stå och fila i gjutjärn är ju ingen höjdare+ den blir mer svårsåld fall du förstör pulsspliten (delningen) Syns dålig på den senare filmen men sprutar de där under kan de ju vara en slang eller nåt som brustit ? Vet inte hur de ser ut på en Cossie de får Fordnissarna svara på rabbit ..Skulle nog gjort ett Komptest oavsett om den spikat och levt fan silent
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Laddtrycket Skenar, Vad göra? Empty
InläggRubrik: Sv: Laddtrycket Skenar, Vad göra?   Laddtrycket Skenar, Vad göra? Icon_minitimemån 26 sep 2011, 06:50

Orginal wg på en lastbilsturbo räcker inte alls till för att hålla nera laddet. Precis som Tobias ovan skriver så tappar du andrahandsvärdet på turbon så montera en extern wg 50 eller 60mm istället så är problemet borta.

Trycker den vatten så kan du skjutigt en slang eller en frysplugg. Förmodligen pga av att topplockspackningen stuckit. Inte säkert det kommer synnas på komprov
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
limpan
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 64
Namn : linus
Från : jkpg
Kör : ford
Registration date : 08-10-02

Laddtrycket Skenar, Vad göra? Empty
InläggRubrik: Sv: Laddtrycket Skenar, Vad göra?   Laddtrycket Skenar, Vad göra? Icon_minitimetis 11 okt 2011, 22:38

Har med en rwd med hx35 extern wg 38mm samma sorts grenrör som du bygt. Funkade skit bra på min stabilt ladd från noll till 1.5 hur hur man än ställer det. Så mont en extern istället.
Mitt kitt är till salu om du är intreserad har även 505cc spridare.
/Linus
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Laddtrycket Skenar, Vad göra? Empty
InläggRubrik: Sv: Laddtrycket Skenar, Vad göra?   Laddtrycket Skenar, Vad göra? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Laddtrycket Skenar, Vad göra?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Reglera laddtrycket enkelt med hjälp av mottryck
» Vad ska jag göra!?
» Lambdamätare göra hur..?
» Göra nya gängor
» Kompsänkning, dubbla topplockspackningar, hur göra?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: