HemHem  Vanliga frågorVanliga frågor  SökSök  Bli medlemBli medlem  MedlemslistaMedlemslista  AnvändargrupperAnvändargrupper  Logga in  
Dela | 

_Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner 
Gå till sida : Föregående  1 ... 7 ... 10, 11, 12, 13, 14  Nästa
FörfattareMeddelande
_Glenne_
Skogenracing Supreme

Antal inlägg : 582
Namn : Glenn
Från : Sundsvall
Kör : 528i/540i E28 -82, 530DA M-Sport E39 -01
Registration date : 07-03-05

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   mån 06 okt 2014, 09:58

Tack och bock Smile

Ang. Alpinastripes så tycker jag det är snyggt, MEN då ska det va på en alpina eller alpina replika Smile

Lite lustig såg ja nu att jag döpt bilen till samma lika namn som dig (eller ditt användarnamn iallafall) :p
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil
bosse
Skogenracing Supreme

Antal inlägg : 639
Namn : Bosse
Från : BRO/STHLM
Kör : allt för många bilar
Registration date : 10-06-16

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   mån 06 okt 2014, 11:40

Hehe aa jag läste de lite längre upp. Smile
Användarens profil
_Glenne_
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   tis 07 okt 2014, 16:38

Som sagt, beställde jag kylare i söndags, en alukylare som är så stort den kan bli i denna bil, med kylarens mått har jag i stort sett presspassning mellan rambenen och höjden är exakt på millimetern jämns med frontbalken (alltså plåten som huvlåsen sitter i) sen är den 55mm tjock, hoppas den klarar av att kyla vinkelåttan, blir även en 15" termostatstyrd elfläkt framför kylaren och egenbyggt fläktkåpa Smile

Vill ju kunna köra aktivt utan att den ska gå oroväckande högt i temp Smile

Har även fått tag på LMM, lambdasonder, insugsbälg och remhjul till servopumpen, så nu saknar jag bara en gasvajer, men tänkte se om jag kan ta en från nån av mina reservdelsbilar man har lagrat genom åren och få den att passa Smile
Användarens profil
_Glenne_
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   ons 08 okt 2014, 17:17

Men titt, ramlade visst in en kylare på posten idag, vad glad gosse ska bli nu Smile
Användarens profil
Kanto
Skogenracing Supreme

Antal inlägg : 968
Namn : Petter
Från : Gävle
Kör : Volvo & Ford
Registration date : 07-05-11

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   tor 09 okt 2014, 22:18

Skitfint! Riktigt sexig bil.
Användarens profil
_Glenne_
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   fre 10 okt 2014, 06:37

Tack du =)
Användarens profil
_Glenne_
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   tor 06 nov 2014, 20:41

Var ett tag sen jag la upp nån bild... Men har hänt en del småpill på e28an, bland annat sitter kylaren på plats, kylarslangarna är nästan färdiga, lmm och lambdasonder har kommit hem och sitter på plats, och sist men inte minst! E28an har fått kommit hem till sitt nya hem, mitt alldeles egna garage som man ÄGER och inte hyr, dvs garaget jag gjorde iordning i höst hemma i kåken =)

På väg hem, väldans fint ekipage! Min goa fullutrustade brukis 530D M-sport som dragbil, E28an på trailer och en halvlåg 325i som "följebil" Smile

Och båda mina leksaker i det nya garaget, synd att det inte gör sig rättvist på bild, är mer plats än vad det ser ut.. Får ledigt in två skotrar till med mekplats runt i vinter om man stuvar om lite (om polarna som åker brp kör sönder tänkte jag Wink )

Och en bonusbild när E28an stod utanför gamla garaget på väg upp på trailern Smile
Användarens profil
_Glenne_
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   tor 13 nov 2014, 21:46

Efter lite ommöblering och en skoter till så ser det ut så här nu i skrivande stund Smile

Gör sig dock inte rättvist på bild, exempelvis E28an kan man köra fram iallafall en meter till och min IQ kan man också backa en 2 meter till, så känner att för att vara mitt alldeles egna garage så är jag rätt nöjd endå =)
Användarens profil
Mikael
Skogencrew

Antal inlägg : 15239
Namn : Mikael
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   lör 15 nov 2014, 15:52

Förjäkla fet bilen din, blir ju jävulskt sugen på att bygga en likadana Smile

_Glenne_
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   sön 16 nov 2014, 23:53

Man tackar Smile

Hoppas på att få ihop kylsystemet och det andra smågrejerna i slutet av den här månaden =)
Användarens profil
bosse
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   mån 17 nov 2014, 15:50

Ser jätte snyggt ut både bilen och garaget Smile , man har alltid haft en liten kärlek till e28, då de va en sån familjen hade när man precis lärt sig vad en bil är ( M535 by the way) va en väldigt fin bil på den tiden , och som du tydligt visar så är de ännu finare nuförtiden!!!!

Kör hårt
Användarens profil
_Glenne_
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   tor 11 dec 2014, 19:21

Ajjemen, se där! Då blir man ju nästan avundsjuk då en annan fick växa upp med granador och sierror typ Razz Och ioförsig jänkare också men.. Smile

Har dock inte hänt nånting med bilen, har legat på is ett tag, men fick iallafall tag på en 540i gasvajer så monterade den ikväll (passade bult on i E28an) så nu kan man sitta och gasa i bilen, hehe..

Tänkte även göra klart kylsystemet (kylarslangarna osv) i helgen, sen ska jag bara jaga rätt på ett remhjul till servopumpen så jag kan få dit en rem så den laddar och drar runt vattenpumpen, sen kan man nog kanske ta sig en jungfrufärd Smile
Användarens profil
_Glenne_
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   lör 13 dec 2014, 23:39

Hoj!

Har grejat lite med E28an ikväll, så nu är kylsystemet ihop samt att en polare fick tag i ett remhjul till servon åt mig som han var och hämtade upp och kom förbi med, så nu sitter även ett sådant på plats Smile

Så nu är det väll egentligen bara en multirem, montera en tempmätare och fara iväg och pressa en tryckslang till servon innan man kan provköra, och vinterdäck då så klart då jag inte tror att man kommer så långt med blanka bakdäck i snön med denna bil Smile
Användarens profil
bosse
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   sön 14 dec 2014, 07:16

Kämpa kämpa kämpa nu är det nära Very Happy
Användarens profil
_Glenne_
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   sön 14 dec 2014, 14:37

Jo nu är det nära Smile Dock köpstopp nu fram till lön, gått lite hårt till på kontot den här månaden så här vid juletider osv =)

Men innan årsskiftet hoppas jag att ha provkört Smile

Dock lär det inte bli så mycket grejande nästa helg, för då tänkte jag och några polare dra till åkersjön och prova skotrarna, då vi har köpt nytt inför sesongen allihopa och ingen av oss har fått prova maskinerna än Smile

Men under jul här så är det ju rätt mycket ledighet, så då ska man väll kunna få lite gjort =)
Användarens profil
bosse
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   sön 14 dec 2014, 20:30

Låter kul de ! Här nere har vi inte fått nån snö än Wink
Användarens profil
_Glenne_
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   sön 14 dec 2014, 20:32

Inte här heller, eller ett par mm och massa frost bara :/ Därför vi lastar och åker till Åkersjön nästa helg, sägs ska va 30-40cm där iallafall med en hyffsad botten, inte skitmycket, men räcker till att prova på maskinerna iallafall Smile
Användarens profil
_Glenne_
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   tis 06 jan 2015, 19:55

Hej och hå!

Min deadline till årsskiftet gick rätt fett i stöpet då min Käre Far gick bort den 23e december så har varken haft ork eller tid att göra nånting :/

Ett tag var jag inne på att sälja bilen då livsgnistan gick ur mig totalt, men nu när det gått ett par veckor känner jag att jag ska bygga klart bilen för min fars skull, han undrade alltid hur det gick med bilen, var nyfiken och ville se den provkörd osv.

Och som son till en gammal dragracing förare och raggare (riktigt raggare med fin bil, klädstilen och hela köret, inte som dagens fyllesvin) så var tyvärr en liten del av mig driven av att min far skulle få uppleva mitt första bilbygge, även om det kanske inte är det fetaste, grymmaste eller seriösaste/kunnigaste bygget så är det ju endå mitt första "riktiga" bilbygge, så vid närmare eftertanke känner jag att jag inte kan sälja bilen, jag MÅSTE bygga klart den Smile

Så med det sagt, har jag börjat lite smått ikväll igen Smile

Monterat elfläktar (2x10"), hade en liggandes (dock oanvänd med dammig av att ha legat) så en är ny-begagnad och en är sprillans ny... Att dom inte sitter centrerat bero på kylarens placering i bilen =)

Så där ja, hoppas dom kyler tillräckligt, märks väll... Dom blir termostat/givar-styrd och ett extraljusrelä per fläkt =)

Och lite mätare har hittat in, vatten-temp, olje-temp och oljetryck.. Ska göra en ny "panel" till mätarna framöver i aluminium (dom kommer dock sitta på samma ställe) då jag tog en sån där färdig panel nu för enkelhetens skull men passformen vart lite så där, men duger vid provtur iallafall =)

Det var väll vad jag gjort i kväll, imorgon ska jag in på mekonomen och hämta multiremmen jag beställde igår, så imorgonkväll ska jag väll slänga dit remmen och koppla in fläktarna så imorgon eller i veckan kan man nog fylla vatten och låta bilen stå och gå ett tag och se om den går upp i temp, om fläktarna startar och om man får nån värme i kupén då jag efter många om och men lyckades få ihop slangar till värmepaketet Smile
Användarens profil
bosse
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   tis 06 jan 2015, 22:39

jag beklagar verkligen sorgen, och hoppas att du bättre förlorade själv min lillebror på 22år för snart 3 år sen, tiden går fort, man lär sig leva med det helt enkelt.
en människa är bra på att anpassa sig efter olika situationer och det är detsamma med detta!

hoppas du fortsätter med bygget både för din och din fars skull må han vila i frid
Användarens profil
_Glenne_
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   ons 07 jan 2015, 19:08

Tack, och jag får väll beklaga tillbaka, måste ha varit väldigt jobbigt för dig det med :/

Hämtade remmen idag iallafall så slängde dit den ikväll och lät bilen stå och gå, och jag fick värme i kupén men termostaten öppnade inte, och då jag inte tänkte mig för när jag monterade adaptern för tempgivaren till mätaren så satte jag den så klart på slangen ut från termostaten (dvs, slangen som givaren sitter på är kall) så jag vågade inte låta bilen gå så länge då jag vart osäker på om bilen bara inte var uppe i rätt temp så termostaten inte öppnade eller om termostaten är paj och inte öppnar alls så bilen går varm.

Så ska köpa en adapter imorgon så jag kan montera en tempgivare till mätaren där originalgivaren på motorn sitter (bak på motorn)

Så får ta nya tag imorgon Smile
Användarens profil
Mikael
Skogencrew

Antal inlägg : 15239
Namn : Mikael
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   ons 07 jan 2015, 19:13

Usch va tråkigt, kan tänka mig känslan av att bara vilja ge upp men du gör rätt i att fortsätta. Kan inte vara mycket kvar nu?

_Glenne_
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   ons 07 jan 2015, 19:32

Jo, den känslan har ju som dykt upp i skallen ett par gånger, men det är inget min far skulle vilja att jag gjorde (nu pratar vi inte bara bil, utan ge upp i allmänhet) så jag försöker vara positiv och blicka framåt, och hur jobbigt det än är försöker man vara stark och inte deppa Smile

Nej, inte för provtur, men sen finns det en hel del som man vill förbättra när man vet att bilen funkar, har kommit på bättre lösningar i en hel del grejer osv så här i efterhand, men nu vill jag bara få ihop skiten så kan man förbättra och göra om sedan när den funkar Smile

Är väll egentligen bara att känna sig trygg med tempen, fixa en tryckslang mellan servopump och snäckan samt bygga om avgassystemet igen då det går alldeles för lågt nu då karossen inte är byggd för dubbla pipor så det går inte få upp det så högt på vänster sida, men ska se om jag kan nyttja två 90 graders "svetsböjar" (alltså, skarpa böjar) och dra över avgassystemet till höger sida nånstans strax innan växellådan börjar (innan golvet blir som "lägst") och sedan bakåt, lite liknande som det är på gamla hederliga ford 2,9or Smile

Och sen vet jag inte hur det kommer funka med original soppapumpen heller vid provtur, och vill inte köpa en ny "intank" pump då tanken är att köra med fuelcell i skuffen sen då originaltanken endå måste bytas då skvalpplåtarna i den är väck, dvs bilen dör om man härjar på lite om man inte har mycket soppa i den Smile

Till exempel i det här gamla klippet hör ni när jag snurrar hur den börjar böa efter ett tag: https://www.youtube.com/watch?v=_-F03XNpzLc&list=UUS-Y-GMZ9lb0vZc3xVnc4Gw
Användarens profil
_Glenne_
Skogenracing Supreme

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   lör 14 mar 2015, 21:33

Hej och hå gott folk!

Har väll varit rätt oaktiv både här och på E28an pga allt som hänt samt all skoteråkning som tagit all tid, energi och pengar i vinter, har hunnit med närmare 200 mil iallafall Smile

Men trots detta så har jag endå pillat lite smått lite då och då, byggt om avgassystemet igen, fått ihop kylsystemet, fixat laddningen osv.

Så idag var väll den dagen man väntat på ett tag!

Låter länken tala för sig själv Smile

https://www.youtube.com/watch?v=RRuDM-JA0-I

Har dock inte fixat servoslangen än men Smile
Användarens profil
Kanto
Skogenracing Supreme

Antal inlägg : 968
Namn : Petter
Kör : Volvo & Ford
Registration date : 07-05-11

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   sön 15 mar 2015, 00:08

Beklagar sorgen! Kan inte ens tänka mig hur det känns...

Men nu blir nog far din stolt, jävlar va go sång i bilen, bra jobbat!
Användarens profil
Jobio
Skogenracing Extreme

Antal inlägg : 488
Namn : Johan Biörs
Från : Insjön
Kör : Ford Granada 2,9TIC Honda Blackbird
Registration date : 13-10-05

InläggRubrik: Sv: _Glenne_ - Bmw 540i E28 Busbil.   sön 15 mar 2015, 09:39

Härligt! Den låter riktigt elak.