Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.

Gå ner 
+2
Mikael
vw_tdi
6 posters
FörfattareMeddelande
vw_tdi
Skogenracing Small



Antal inlägg : 9
Age : 36
Namn : Robin
Från : Örebro
Kör : golf gti 16v
Registration date : 11-06-30

Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitimetor 30 jun 2011, 00:59

jag har köpt en turbokonverterad Nissan Sunny gti n13 -89 ganska nyligen och får den inte att gå som den ska. undrar nu om det är någon här som vet vad det kan vara för fel?

Det som jag vet är gjort med bilen/ sitter i bilen är följande
motorn är en CA18DE
nån 40mm turbo från en volvo turbodiesel med variabel nozzle.
gröna volvo spridare
saab turbo bränslepump
progressiv btr
bilen har 10,5 kg comp och går helt på e85, laddar ca 1 bar
nån öppen dump

nu till det som är fel!
när man trycker gasen i botten så börjar den rycka och smälla i avgassystemet och tappa laddtrycket
om man gasar försiktigt så går det att komma upp i ca 0,7 bars ladd innan samma sak händer

har hittat några små hål i ena tryckröret, men har prövat att sätta ett rör direkt från turbon till insuget istället, struntade i intercoolern men det gjorde ingen skillnad

Hjälp vad kan det vara för fel
tacksam för svar

Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitimetor 30 jun 2011, 06:39

Låter som den går snålt
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
vw_tdi
Skogenracing Small



Antal inlägg : 9
Age : 36
Namn : Robin
Från : Örebro
Kör : golf gti 16v
Registration date : 11-06-30

Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitimetor 30 jun 2011, 18:55

jo visst kan det vara det men är det någon som vet vad man kan göra åt saken?
det jag själv har funderat på är om det är för stort gap på stiften
stopp i soppafiltret eller trasig btr för bränsletrycket pendlar som fan.
eller vad tror ni?
tänkte om nån har nått tips på var man kan börja felsöka.
jag tycker inte det borde vara nått stort fel eftersom det är nästan samma motor som i en nissan 200 s13 om jag inte fattat fel
Till överst på sidan Gå ner
Hedin_
Skogenracing Elite
Hedin_


Antal inlägg : 1976
Age : 33
Namn : Tobbe
Från : Gävle
Kör : Audi A4 1.8T
Registration date : 08-12-15

Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitimetor 30 jun 2011, 19:39

Släng på en bb-lambda o kolla blandningen.
Till överst på sidan Gå ner
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik


Antal inlägg : 1669
Age : 35
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitimefre 01 jul 2011, 16:14

Släng också bort orginal styrsystem och byt progresiva btr:en till en linjär så är problemet löst.
Till överst på sidan Gå ner
vw_tdi
Skogenracing Small



Antal inlägg : 9
Age : 36
Namn : Robin
Från : Örebro
Kör : golf gti 16v
Registration date : 11-06-30

Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitimelör 02 jul 2011, 17:54

jag har inte gett så himla mycket för bilen och vill inte lägga ut en förmögenhet på skiten tänkte mest på om det skulle kunna gå att få igång skiten till en rimlig summa.
Till överst på sidan Gå ner
Hedin_
Skogenracing Elite
Hedin_


Antal inlägg : 1976
Age : 33
Namn : Tobbe
Från : Gävle
Kör : Audi A4 1.8T
Registration date : 08-12-15

Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitimelör 02 jul 2011, 21:01

Jo men ibland är man tvungen o lägga ut lite pengar för att få det bra :)Me know that ^^

Hur ser stifterna ut? Kan ju kolla om den går snålt eller fett.

MVH
Till överst på sidan Gå ner
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik


Antal inlägg : 1669
Age : 35
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitimelör 02 jul 2011, 22:31

Kan ju säga att är de bara bytt till de spridarna och nån fullösning med progresiva btren kommer du aldrig få den att gå bra med de prylarna.

Sitter väl luftmassemätare också så du måste ju se till att den synkar med spridarna.

Och ligger mycket sanning i de hedin säger Smile
Till överst på sidan Gå ner
vw_tdi
Skogenracing Small



Antal inlägg : 9
Age : 36
Namn : Robin
Från : Örebro
Kör : golf gti 16v
Registration date : 11-06-30

Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitimesön 03 jul 2011, 01:45

klart att ni har en poäng i allt men som sagt bilen är så jävla ful så jag är fan tveksam om jag vill kosta på den ett nytt sprut :p
men om jag nu skulle göra det vad behöver man för att få allt och funka eller är det bara att skaffa en megasquirt box och koppla hopp med allt som redan sitter i bilen? eller skulle det kunna funka att sätta på ett k-jet insprutning
och vad skulle kalaset gå på ungefär?
som sagt kan inte så mycket om turbo bilar köpte den mest för att lära mig lite om sånt här skit :p

btw vad menas med att synka spridarna? Smile

stiften ser bra ut men bilen har bara gått ca 1 timme sen den byggdes och då satte förra ägaren i nya stift

skulle vara kul om man fick ordning på den och kan köra ifrån alla 740 raggare i stan Wink
Till överst på sidan Gå ner
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik


Antal inlägg : 1669
Age : 35
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitimesön 03 jul 2011, 22:40

Fixa trigger, vatten och luft temps givare och lite annat smått. Finns väl ett par som kör ms på 200sx... K-jet vill du inte ens fundera på.

Enklaste (heller iaf billigaste) skulle jag säga är att byta tillbaka till orginalspridare och btr, sänka laddet och sen bygga ett extra sprut. Är ju inte optimalt de heller men funkar skapligt på en budget bil.

Ett problem med att byta tillbaka till orginalspridarna lär väl dock vara att dom antagligen gjort om fuelrailen för är väl bosch standard på volvo spridarna ?
Till överst på sidan Gå ner
vw_tdi
Skogenracing Small



Antal inlägg : 9
Age : 36
Namn : Robin
Från : Örebro
Kör : golf gti 16v
Registration date : 11-06-30

Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitimemån 04 jul 2011, 03:00

fuelrailen ser iaf ganska original ut

här är en bild på hur motorn ser ut iaf: http://www1.garaget.org/gallery/images/105/104713/104713-ca4e0172d9607039a2a0cb798ffe7265_large.jpg

men skulle det inte kunna gå att koppla in styrbox med kabelhärva från en nissan 200 och få det att funka? eller skulle det vara super krånglig.

hur bygger man då ett extra sprut och vad behövs och hur många extra spridare osv
och hur fattar då det sprutet när det ska skicka in extra soppa?

Till överst på sidan Gå ner
Joel
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 533
Age : 34
Namn : Joel
Från : Norrhult, Småland
Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88
Registration date : 10-03-06

Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitimemån 04 jul 2011, 11:40

Till överst på sidan Gå ner
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik


Antal inlägg : 1669
Age : 35
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitimemån 04 jul 2011, 15:32

Kan ju funka med 200sx grejer men då ska du iaf ha chip till så säg 2000kr för de prylarna och vet inte hur bolt on de blir med kabelhärvan osv. Lär ju krävas lite lödande för att fåihop de.

Den där bilden säger egentligen ingenting...
Till överst på sidan Gå ner
vw_tdi
Skogenracing Small



Antal inlägg : 9
Age : 36
Namn : Robin
Från : Örebro
Kör : golf gti 16v
Registration date : 11-06-30

Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitimetis 05 jul 2011, 23:56

men om jag kulle ta och montera ett eftermarknads sprut, vilket skulle ni rekomendera
och vilket är lättast att koppla in?
gärna så man kan använda alla givare och sånt som redan sitter på bilen
och hur ska jag då göra med tändningen? för jag tror att det går via samma styrbox som sprutet
om jag kopplar bort alla kablar till spridare och sånt och kopplar nya sprutet, funkar då tändningen med gamla boxen om jag låter den sitta kvar?
Till överst på sidan Gå ner
Hedin_
Skogenracing Elite
Hedin_


Antal inlägg : 1976
Age : 33
Namn : Tobbe
Från : Gävle
Kör : Audi A4 1.8T
Registration date : 08-12-15

Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitimeons 06 jul 2011, 01:00

Ett MS v3 kan du både styra tändningen och soppan. Detta krävs att du löder en ny härva. Eller om du har mkt erfarenhet och kan använda org. och koppla in till ms:et. Visst kan använda dina givare, men dem givare som är upplagda i ms tråden ger dig en 100% mätning.

Så i och med det så slipper du behålla org boxarna och hålla på o pilla med tändningen där. Vill du bara köra soppa finns det äldre MS system som v2 om jag har rätt nu?

MVH
Till överst på sidan Gå ner
Joel
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 533
Age : 34
Namn : Joel
Från : Norrhult, Småland
Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88
Registration date : 10-03-06

Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitimeons 06 jul 2011, 01:21

Går köra bara bränsle med MS 1 V3 också.
Till överst på sidan Gå ner
Hedin_
Skogenracing Elite
Hedin_


Antal inlägg : 1976
Age : 33
Namn : Tobbe
Från : Gävle
Kör : Audi A4 1.8T
Registration date : 08-12-15

Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitimeons 06 jul 2011, 01:30

Joel skrev:
Går köra bara bränsle med MS 1 V3 också.

Så va det. Blandade ihop hehe
Till överst på sidan Gå ner
vw_tdi
Skogenracing Small



Antal inlägg : 9
Age : 36
Namn : Robin
Från : Örebro
Kör : golf gti 16v
Registration date : 11-06-30

Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitimeons 06 jul 2011, 01:39

det är just det, jag har ingen erfarenhet alls av sprut och turbo, har mest hållit på med golf gti och det är väldigt stor skillnad märker jag haha
men hur svårt är det för mig att koppla in skiten själv som aldrig gjort det förut?
helst vill jag inte koppla om tändning för det verkar så jävla krångligt hur man ska koppla alla kablar och så
Till överst på sidan Gå ner
Hedin_
Skogenracing Elite
Hedin_


Antal inlägg : 1976
Age : 33
Namn : Tobbe
Från : Gävle
Kör : Audi A4 1.8T
Registration date : 08-12-15

Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitimeons 06 jul 2011, 01:44

vw_tdi skrev:
det är just det, jag har ingen erfarenhet alls av sprut och turbo, har mest hållit på med golf gti och det är väldigt stor skillnad märker jag haha
men hur svårt är det för mig att koppla in skiten själv som aldrig gjort det förut?
helst vill jag inte koppla om tändning för det verkar så jävla krångligt hur man ska koppla alla kablar och så

Om du kollar igenom ms tråden så kommer du o fatta. Jag hade aldrig gjort det förr o mitt blev bra tycker jag Smile Prata med mofid som gör boxarna, beställ genom där och du får kablar upp märkta och 1 meter färdig härva som du kan sedan bygga vidare på.
Till överst på sidan Gå ner
vw_tdi
Skogenracing Small



Antal inlägg : 9
Age : 36
Namn : Robin
Från : Örebro
Kör : golf gti 16v
Registration date : 11-06-30

Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitimeons 06 jul 2011, 02:00

jag googlade på mofid men jag hittade inget :p har du nån länk
och vilket ms ska man ha? finns ju ganska många olika
hur mycket går det på ungefär Smile
Till överst på sidan Gå ner
Joel
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 533
Age : 34
Namn : Joel
Från : Norrhult, Småland
Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88
Registration date : 10-03-06

Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitimeons 06 jul 2011, 02:13

Mofid är en säljare på blocket.

LÄS LÄS LÄS! Börja med länkarna jag gav innan, finns inga enkla vägar om man inte betalar någon annan att göra jobbet men du har ju redan sagt att det inte få kosta typ.

Du behöver:

MS 1 v3 ca 3400 kr

Bredbandslambda 2-3 tusen.

Givare kanske du kan köra med dom du har.

Går göra enklare för sig med extrasprut med men jag tycker det är så jävla tattigt men finns många som har fått det att funka bra här.
Till överst på sidan Gå ner
vw_tdi
Skogenracing Small



Antal inlägg : 9
Age : 36
Namn : Robin
Från : Örebro
Kör : golf gti 16v
Registration date : 11-06-30

Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitimeons 06 jul 2011, 02:29

jag ska ta och läsa nån dag när jag orkar, det var så satans många sidor hehe
men jag kollade på blocket också och jag hittade ingen mofid
nej jag vill inte ha nått extrasprut, då låter jag hellre bilen stå tills jag känner att jag har råd att lägga ut pengar på skiten Smile
Till överst på sidan Gå ner
Joel
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 533
Age : 34
Namn : Joel
Från : Norrhult, Småland
Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88
Registration date : 10-03-06

Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitimeons 06 jul 2011, 03:04

Har för mig att han ligger ute på blocket bara när han har saker sen är det inte omöjligt att han har semester.
Till överst på sidan Gå ner
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitimeons 06 jul 2011, 04:03

finns länk till hans MS annons på första sidan om han inte tar bort den under semester.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
Sponsored content





Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.   Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt. Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Hjälp, Turbokonverterad nissan sunny gti går dåligt.
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Golf 2 Går dåligt, Frågor i tråden.. Hjälp önskas!
» V6 går dåligt vid kallstart?
» Volvo 940 TIC går dåligt..
» Går dåligt med 3" lmm
» F: Dåligt kaxig reklamfilm

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: