Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 djohansson - Sierra GT 2.0 turbobygge

Gå ner 
+3
Combatbenke
Golden Boy
djohansson
7 posters
FörfattareMeddelande
djohansson
Skogenracing Small



Antal inlägg : 13
Age : 32
Namn : Dennis
Från : Kättbo
Kör : Ford Sierra GT, Nissan Pulsar GTi-R
Registration date : 11-05-07

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Empty
InläggRubrik: djohansson - Sierra GT 2.0 turbobygge    djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Icon_minitimesön 08 maj 2011, 19:30

Köpte för ett tag sen 5st sierror av en kompis för 3000kr och det va tänkt att jag bara skulle bygga ihop en och ha som bruksbil/pendlarbil. men sen nu för ett par dagar sedan va jag ner till grums och hämtade en DOHC motor med ett komplett turbokitt så nu ska jag bara få Sierran genom besiktningen sen börjar bygget. Eller monteringen snarare, har redan färdigt grenrör, extrasprut mm. Kommer upp lite bilder på alla grejor så fort jag har knäppt några. kommer nog garanterat komma upp en hel del frågor också så jag hoppas verkligen att någon som har lite erfarenhet kommer följa detta, för jag har ingen som helst erfarenhet av turbokonvertering mer än det jag har läst mig till här på skogenracing.

Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Empty
InläggRubrik: Sv: djohansson - Sierra GT 2.0 turbobygge    djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Icon_minitimesön 08 maj 2011, 19:40

har du läst allt på skogenracing så behöver du inte veta mera hehe Wink

välkommen hit. det är bara att fråga på så får du säkert svar Smile

Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
djohansson
Skogenracing Small



Antal inlägg : 13
Age : 32
Namn : Dennis
Från : Kättbo
Kör : Ford Sierra GT, Nissan Pulsar GTi-R
Registration date : 11-05-07

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Empty
InläggRubrik: Sv: djohansson - Sierra GT 2.0 turbobygge    djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Icon_minitimesön 08 maj 2011, 22:09

Golden Boy skrev:
har du läst allt på skogenracing så behöver du inte veta mera hehe Wink

välkommen hit. det är bara att fråga på så får du säkert svar Smile



jo det är sant, men nu har jag inte läst ALLT här utan bara lite luddigt det grundläggande. Smile

här kommer iallafall lite bilder att börja tråden med:


själva pärlan då, ska på med en framskärm och sätta på en annan huv, har båda två i samma färg som övriga bilen.

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  103029fdc726210680ddfde





turbo aggregaten:

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  103029982da25890bfe5c67





extra sprutet :


djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  103029b8b59b80d1e532c24




tänkte jag skulle slänga på en scorpio diff också istället för orginal diffen

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  103029b246c9226e44e0877





intercoolern:

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  103029e1d807211ac623bae





diverse delar, så som dumpventil, databox, bränsletrycksregulator, pysventil m.m. funderar dock starkt på att köra på varianten som mikael här på Skogenracing förklarade så brilljant med mottryck ist för pysventil.

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  10302969a1e07f2c21d7950





och så själva motorn då, vanlig 2.0 dohc motor med tillhörande låda, 14000 mil enligt förra ägaren. innan den sänks i ska jag byta ut gummibussningarna och låta dom på skolan svarva i aluminium istället. och sen ska jag se om jag kan försöka ge mig på att bygga om till short-shift. om någon har nå bra idéer om hur man ska gå tillväga vad det gäller det så vore det toppen.


djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  103029801e311af333dfa39







ni får ursäkta storleken på bilderna, vet ej hur man får dom att bli mindre... :/


Senast ändrad av djohansson den tor 12 maj 2011, 13:37, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
djohansson
Skogenracing Small



Antal inlägg : 13
Age : 32
Namn : Dennis
Från : Kättbo
Kör : Ford Sierra GT, Nissan Pulsar GTi-R
Registration date : 11-05-07

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Empty
InläggRubrik: Sv: djohansson - Sierra GT 2.0 turbobygge    djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Icon_minitimesön 08 maj 2011, 22:22

vart lite meckande idag, tog loss ett avgassystem som va fräscht från en av dom 4 reservdelsbilarna.

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  103029dd51d90992d8ae508




perfekt när man har uttrymme att jobba på och traktor till godo Smile

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  1030293f21cb8e3f8b9a47c




va faktiskt fräschare än jag trodde, till och med lapparna satt kvar på en burk bak. det här ska jag bara ha till besiktningen, tanken är att bygga 3" rör från turbo och bak till ungefär mitten där jag ska förgrena det till två st 2" rör som jag sedan ska dra ut som sidepipes i kofångaren på båda sidorna bakom respektive hjul.

och sen så har jag luftat lite bromsar, får det inte att bli helt bra ännu, förmodligen fortfarande lite luft som ligger och lurar. så får köra ett par omgångar till antar jag.


nu åker jag iväg till skolan så det blir inge mer skruvande förens till helgen.




Senast ändrad av djohansson den tor 12 maj 2011, 13:39, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
Combatbenke
Skogencrew
Combatbenke


Antal inlägg : 1684
Age : 38
Namn : Benke
Från : Gävle
Kör : För lite
Registration date : 06-10-13

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Empty
InläggRubrik: Sv: djohansson - Sierra GT 2.0 turbobygge    djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Icon_minitimesön 08 maj 2011, 23:43

Välkommen hit Smile Men du måste förminska bilderna gosse Razz du får några dagar på dig annars tas dom bort Sad

Tips är tinypic eller garaget där du kan förminska dom innan du lägger upp dom här.

mvh//Benke
Till överst på sidan Gå ner
Fiechen
Skogenracing Supreme
Fiechen


Antal inlägg : 827
Age : 31
Namn : David
Från : Fjärholma
Kör : Ford Taunus 2.0T Audi 80 Audi A4 1.8TSQ
Registration date : 10-06-28

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Empty
InläggRubrik: Sv: djohansson - Sierra GT 2.0 turbobygge    djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Icon_minitimemån 09 maj 2011, 00:16

Ser bra ut dehär, kommer garanterat följa Smile
Till överst på sidan Gå ner
djohansson
Skogenracing Small



Antal inlägg : 13
Age : 32
Namn : Dennis
Från : Kättbo
Kör : Ford Sierra GT, Nissan Pulsar GTi-R
Registration date : 11-05-07

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Empty
InläggRubrik: Sv: djohansson - Sierra GT 2.0 turbobygge    djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Icon_minitimetis 10 maj 2011, 16:37

Combatbenke skrev:
Välkommen hit Smile Men du måste förminska bilderna gosse Razz du får några dagar på dig annars tas dom bort Sad

Tips är tinypic eller garaget där du kan förminska dom innan du lägger upp dom här.

mvh//Benke

tack för tipset, har inte kabeln till mobilen med mig men jag ska fixa det till helgen! vore schysst om ni kunde låta bli dom tills dess så ska jag fixa dom det första jag gör när jag kommer hem på fredag.


Till överst på sidan Gå ner
Joel82
Skogenracing Small
Joel82


Antal inlägg : 38
Age : 41
Namn : Joel Johansson
Från : Värmland
Kör : Audi A4 Avant 1.8TS -04
Registration date : 09-05-25

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Empty
InläggRubrik: Sv: djohansson - Sierra GT 2.0 turbobygge    djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Icon_minitimetis 10 maj 2011, 20:17

Lycka till med allt!
bara å PMa om du har några frågor på grejerna..

kommer följas!
Till överst på sidan Gå ner
djohansson
Skogenracing Small



Antal inlägg : 13
Age : 32
Namn : Dennis
Från : Kättbo
Kör : Ford Sierra GT, Nissan Pulsar GTi-R
Registration date : 11-05-07

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Empty
InläggRubrik: Sv: djohansson - Sierra GT 2.0 turbobygge    djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Icon_minitimetor 12 maj 2011, 13:41

sådär, nu har jag fixat till bilderna så dom är lite mindre, ska ge mig ut och ta loss en framskärm i regnvädret nu tänkte jag. är man dedikerad så är man ; )
Till överst på sidan Gå ner
djohansson
Skogenracing Small



Antal inlägg : 13
Age : 32
Namn : Dennis
Från : Kättbo
Kör : Ford Sierra GT, Nissan Pulsar GTi-R
Registration date : 11-05-07

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Empty
InläggRubrik: Sv: djohansson - Sierra GT 2.0 turbobygge    djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Icon_minitimefre 13 maj 2011, 11:59

jag läste runt lite här på skogenracing och fick syn på en tråd där det nämndes att man inte kunde ladda så mycket med en DOHC motor. nu är saken den att jag har ju faktiskt en pintomotor som bara gått 8000 mil ståendes i en av reservdelsbilarna, frågan är ju då om det är svårt att få i en pintomotor i en bil med DOHC orginal, är det samma motorfästen med mera?

vad kan man ladda med en orginal pinto med extra sprut osv?

vad kan man ladda med en orginal DOHC med extra sprut? när måste man kompsänka?



det innebär ju en hel del mer jobb eftersom jag har grenrör klart till DOHC:en och jag har en omlödd databox till den också.. men frågan är ju då, är det värt det?

Till överst på sidan Gå ner
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 34
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Empty
InläggRubrik: Sv: djohansson - Sierra GT 2.0 turbobygge    djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Icon_minitimefre 13 maj 2011, 23:24

har aldrig provat hur mycke de går att ladda i en orginal dohc.
dock har ja kört 1.5bar med dubbla stålpackningar och urgröpta förbränningsrum. med extra spridare.
4 st orginal spridare till dohc som gick igång vid 0.15 2st sen 0.6 gick dom andra två in.
senare byte ja ut orginal spridarna i fuelrailen till sabbs röda 350cc.
bilen gick fruktansvärt bra vid nått tillfälle men tyckte de va för mycke klabbande så köpte ett ms istället.

va menar du med omlöddad? vad är de som är omlöddat i databoxen? Smile
Till överst på sidan Gå ner
djohansson
Skogenracing Small



Antal inlägg : 13
Age : 32
Namn : Dennis
Från : Kättbo
Kör : Ford Sierra GT, Nissan Pulsar GTi-R
Registration date : 11-05-07

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Empty
InläggRubrik: Sv: djohansson - Sierra GT 2.0 turbobygge    djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Icon_minitimelör 14 maj 2011, 10:38

xepez skrev:
har aldrig provat hur mycke de går att ladda i en orginal dohc.
dock har ja kört 1.5bar med dubbla stålpackningar och urgröpta förbränningsrum. med extra spridare.
4 st orginal spridare till dohc som gick igång vid 0.15 2st sen 0.6 gick dom andra två in.
senare byte ja ut orginal spridarna i fuelrailen till sabbs röda 350cc.
bilen gick fruktansvärt bra vid nått tillfälle men tyckte de va för mycke klabbande så köpte ett ms istället.

va menar du med omlöddad? vad är de som är omlöddat i databoxen? Smile




ja ok, så det går alltså att ladda på lite om man gör lite mindre ändringar? det va det jag ville veta.

du jag har ingen aning, jag ska fråga förra ägaren lite mer noggrant. jag är ganska stor nybörjare i ämnet så jag vet inte riktigt vad det är man ska ändra, men jag skulle väl gissa att det har med soppan och tändningen att göra det som är ändrat i boxen? eller är jag ute och cyklar nu, kanske inte går att ändra där?
Till överst på sidan Gå ner
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 34
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Empty
InläggRubrik: Sv: djohansson - Sierra GT 2.0 turbobygge    djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Icon_minitimelör 14 maj 2011, 11:17

ja har faktiskt ingen aning. kan ju va omlöddad så styrboxen känner av laddtryck och inte bryter när den får laddtryck.
Till överst på sidan Gå ner
Pyrro
Skogenracing Small
Pyrro


Antal inlägg : 33
Age : 35
Namn : Daniel
Från : Töreboda
Kör : Ford Scorpio 2.0
Registration date : 10-05-05

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Empty
InläggRubrik: Sv: djohansson - Sierra GT 2.0 turbobygge    djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Icon_minitimelör 14 maj 2011, 12:31

Ser bra ut, Funderar också på att hänga turbo på en DOCH men känns lite som outforskat område.. skall lätt följa det här Smile
Till överst på sidan Gå ner
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 34
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Empty
InläggRubrik: Sv: djohansson - Sierra GT 2.0 turbobygge    djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Icon_minitimelör 14 maj 2011, 21:56

kan läsa i min projekt tråd och på min garaget sida. står lite vad ja gjort med motorn å vad som har gjorts å inte gjorts
Till överst på sidan Gå ner
djohansson
Skogenracing Small



Antal inlägg : 13
Age : 32
Namn : Dennis
Från : Kättbo
Kör : Ford Sierra GT, Nissan Pulsar GTi-R
Registration date : 11-05-07

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Empty
InläggRubrik: Sv: djohansson - Sierra GT 2.0 turbobygge    djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Icon_minitimesön 15 maj 2011, 16:04

det lutar nog åt att jag införskaffar en megasquirt och kompsänker den här rackaren. så fort jag får Pulsaren såld. har ändå än hel del att göra fram till att själva turbomonteringen börjar. tänkte jag skulle få den besiktigad innan så jag kan ha den i trafik Smile. vart inte så mycket gjort i helgen tyvärr, kom annat i vägen, men till nästa helg måste jag få tummen ur ***** och göra lite nytta Smile
Till överst på sidan Gå ner
djohansson
Skogenracing Small



Antal inlägg : 13
Age : 32
Namn : Dennis
Från : Kättbo
Kör : Ford Sierra GT, Nissan Pulsar GTi-R
Registration date : 11-05-07

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Empty
InläggRubrik: Sv: djohansson - Sierra GT 2.0 turbobygge    djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Icon_minitimesön 29 maj 2011, 16:17

med lite våld och vaselin så fick jag loss framskärmen så jag ska punkta fast den och åka och sätta på avgasröret på bryggan. vart så mycket som har kommit i vägen hela tiden så jag inte har hunnit hålla på nå. men nu så efter onsdag så har jag all tid i världen.
Till överst på sidan Gå ner
djohansson
Skogenracing Small



Antal inlägg : 13
Age : 32
Namn : Dennis
Från : Kättbo
Kör : Ford Sierra GT, Nissan Pulsar GTi-R
Registration date : 11-05-07

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Empty
InläggRubrik: Sv: djohansson - Sierra GT 2.0 turbobygge    djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Icon_minitimelör 04 jun 2011, 22:10

Idag har jag fått en hel del gjort, jag har satt fast den nya fram skärmen. bytt höger lykta fram, eftersom reflektorn satt helt löst inne i den. sen har jag bytt höger blinkers också för kontakten i den va trasig. sen nu på eftermiddagen så åkte jag till jobbet på smörjbryggan och bytte avgasrör, smidigt och bra gick det.

då hittade jag också felet varför mitt ena bakhjul står snett. det är inte någon hjulinställning utan det är en del av bakvagnen som har fått sig en törn, ska se om det går att värma och rikta eller om jag måste ta en annan från nån av dom andra bilarna. tog inga bilder på någonting idag tyvärr, vart fullt upp.

så har jag köpt mer bromsolja idag också så nu ska jag sätta igång och lufta igen också och se om jag får till det.

så vad som återstår nu innan besiktningen är att rikta det där som va snett, lufta bromsar, och laga ett rosthål i en balk. sen börjar monteringen av nya motorn. och eftersom det är långhelg nu så blir det nog en hel del gjort imorn och på måndag.

Till överst på sidan Gå ner
Fiechen
Skogenracing Supreme
Fiechen


Antal inlägg : 827
Age : 31
Namn : David
Från : Fjärholma
Kör : Ford Taunus 2.0T Audi 80 Audi A4 1.8TSQ
Registration date : 10-06-28

djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Empty
InläggRubrik: Sv: djohansson - Sierra GT 2.0 turbobygge    djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Icon_minitimelör 04 jun 2011, 23:44

Låter bra det Smile
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Empty
InläggRubrik: Sv: djohansson - Sierra GT 2.0 turbobygge    djohansson - Sierra GT 2.0  turbobygge  Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
djohansson - Sierra GT 2.0 turbobygge
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Sierra_Glenne - Ford Granada 2.9 Turbobygge / update 15/9
» Turbobygge ! BTR fråga !
» vakumslangar vid turbobygge
» Bagge_turbo - Volvo 740 16v turbobygge
» Lite frågor om mitt turbobygge

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Projekt Forum-
Hoppa till: