HemHem  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Dela

Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik

Antal inlägg : 1669
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9 Empty
InläggRubrik: Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9   Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9 Icon_minitimesön 20 feb 2011, 21:41

Har lite problem med kraftigt övertryck i kylsystemet. Expansionskärlet blir tomt direkt när bilen blivit varm och kylarslangarna stenhårda. Dock obefintligt med vitrök när den är varm... Tempmätarn på mitten. Expansionskärlet sitter inkopplat på nedre kylarslangen, är de rätt ?

Hoppas ju inte de är nån av topp packningarna som gått... Isåfall brukar topparna slå sig ?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9   Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9 Icon_minitimesön 20 feb 2011, 21:59

Har du luftat ordentligt och problemet endå kvarstår är det tyvärr risk för en packning eller spricka i toppen. Dock är det väldigt sällan problemet uppstår på en orginalmotor

Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik

InläggRubrik: Sv: Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9   Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9 Icon_minitimesön 20 feb 2011, 23:06

Trodde på luft först men blev inte bättre, var dock ut och kolla en snabbis just och lukta typiskt glykol från avgaserna nu. Så bara riva då Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9 Doh
Nja är väl inte helt orginal, sitter en liten sak som de står Garrett på brevid motorn Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9 Whistlin Dock inte hunnit köra mycket alls och högst varit uppe i 0.3bar. Kört på din mapp med 350cc spridarna och var väl rätt snäll tändning där ? Antagligen var nog nått kasst redan från början då den absolut inte gått varm för mig hade dock inte möjlighet att provköra motorn före jag börja bygga.

Såg dock att hela packningssatsen var rätt så dyr så behövs andra packningar än just topp packningarna ? Packningarna mellan insugs halvorna kan jag knacka själv. Hur är de med den stora packningen längst ner brukar den gå att köpa löst ? Och topp bultarna går dom att använda igen ?

Skulle de inte va så ont om 2.9or här skulle jag hämta en annan direkt...
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9   Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9 Icon_minitimemån 21 feb 2011, 06:54

Ja den som finns att ladda ner är tändningen nertagen på, jag kan givetvis skicka den riktiga. viktigt att man justerat in tändningen, alltså vridigt fördelaren samt strobbat så den stämmer överens med sprutet annars kan 10 grader i sprutet vara 20grader om man har otur.

Alla packningar går att köpa löst, brukar räcka med två nya topplocks och den till själva insuget. Topplocksskruvarna är sträck så dom bör man inte återanvända. Jag brukar köpa 12.9 på järnhandeln, billigare och går att dra lite hårdare

Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik

InläggRubrik: Sv: Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9   Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9 Icon_minitimemån 21 feb 2011, 17:16

Ja de skulle vara snällt Smile Kollade lite snabbt med stroboskop på tomgång tidigare och då stämde de, hade tyvärr inte möjlighet att då kolla om de stämde när man gasade.

Men tror fan jag lägger ner snart... För att dra en lång historia kort kunde ju ingen av reservdelsfirmorna här fixa fram nått. Ford återförsäljaren kunde kanske fixa på ca 1 vecka men senast dom sa en vecka åt mig var de 1 1/2 månad... Skulle de här va de enda som jävlats skulle de ju va en sak men känns ju som man jagat grejer för att få klart och kunna köra lite precis hela tiden och sen när jag äntligen tror att allt är fixat så kommer de här... Iom att megasquirtet la av tidigare så blev de en väldigt kort körning den gången nu när jag fick de fixat och de inte var över -20 ute så tänkte jag ju köra lite igår kväll och kolla att allt var ok med bredbandslamdan och att tändning och allt stämde och när jag öppnade huven efter en kort tur för att kolla att allt var ok så var ju expansionskärlet tomt och övre kylarslangen var misstänkt svullen.

Kollade dock lite på burton och ebay och fanns packnings satser för riktigt bra pris där men frågan är ju om man vågar köpa nått billigt "noname" ? Är de förresten samma topp packningar på 2.8 som 2.9 såg de fanns "märkes" packningar till 2.8.
Catling
Skogenracing Large
Catling

Antal inlägg : 221
Namn : Mathias Dahlström
Från : Karlstad
Kör : Ford Capri mk3-78, -81, Ford Granada-85
Registration date : 07-11-09

InläggRubrik: Sv: Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9   Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9 Icon_minitimemån 21 feb 2011, 17:47

Kommer de från burton så håller de kvalitet. har aldrig köpt nått dåligt där.
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9   Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9 Icon_minitimemån 21 feb 2011, 18:17

Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik

InläggRubrik: Sv: Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9   Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9 Icon_minitimemån 21 feb 2011, 20:41

Blir en från burton då tillsammans med 12.9 bult, funkar inte de skiter jag nog i de här tills i sommar heller nått...

Och tack för mappen Mikael !
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik

InläggRubrik: Sv: Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9   Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9 Icon_minitimetis 22 feb 2011, 21:28

Börjat riva nu och har åtminstone läckt mellan insug och topp på högra sidan. Så skönt med ett konstaterat fel iaf Smile Men tar ju givetvis bort topparna ändå.
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik

InläggRubrik: Sv: Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9   Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9 Icon_minitimetor 24 feb 2011, 17:13

Hur många nm ska 12.9 bultarna dras med ? Och hur ställer man tändningen ? Heller rättare sagt var är markeringarna på rem skivan och är de 10 grader den ska stå på ?

Topp packningarna visade sig vara hela, dock var hålen för kylkanalerna i packningarna mer heller mindre helt igen täppta.
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9   Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9 Icon_minitimetor 24 feb 2011, 18:02

Packningarna täcker dock många ställen så det är igentäppt med nya också.

Minns inte vad det ska dras med men sista momentet är 125nm har jag för mig. Du har nere till höger om remskivan en liten plåt som det står uppskrivet grader på sen finns det ett jack i remskivan som du strobbar mot. Läs bara tändningen i megatune på 10 grader sen vrider du fördelaren tills det stämmer på remskivan med strobblampan

Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik

InläggRubrik: Sv: Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9   Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9 Icon_minitimetor 24 feb 2011, 18:38

Ja fast nya packningarna har bra många fler hål öppna än dom gamla.

Hitta nått i haynes och där va sista 115nm tror jag. Skulle dras i 4 steg för icke sträckbult, sista var efter varmkörning hur är de med de ? Konstigt nog fanns inget om tändningen där.
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9   Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9 Icon_minitimetor 24 feb 2011, 18:48

Ja kan stämma , du kan dra 125 på sista så håller det lite bättre. 136nm är max man kan dra en 12:9 m12 innan den sträcker sig

Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9   Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9 Icon_minitime

Övertryck i kylsystemet Sierra 2.9
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: