Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Tempmätar problem bmw e30-320.

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
phIe
Skogenracing Large
phIe


Antal inlägg : 235
Age : 40
Namn : Nikolaj
Från : Gävle
Kör : Sierra
Registration date : 07-03-17

Tempmätar problem bmw e30-320. Empty
InläggRubrik: Tempmätar problem bmw e30-320.   Tempmätar problem bmw e30-320. Icon_minitimeons 22 dec 2010, 20:18

Har märkt att min tempmätare beter sig konstigt, lite tvärtemot vad man tycker den ska göra.
Den går nämligen upp i temp när jag kör fortare, ställer sig då ca 3-5 över mitten sträcket.
Men åker jag till exempel i stan då står den ungefär på mitten, 1mm över eller under.
Står jag på tomgång håller den sig stadigt på mitten ungefär.
Har provat att stannat när den står 5mm över mitten och stått på tomgång och då sjunker den efter en stund ner till mitten igen.
Verkar heller inte gå nå högre än 5mm över mitten när man kör.
Märkte även idag att mätaren fladdrar till snabbt ibland.

Det är bra värme i bilen den blandar inte vatten med olja eller avgaser, tappar heller inget vatten vad jag märkt.

Någon som har nån aning om vad som kan vara fel? Smile


///Niklas
Till överst på sidan Gå ner
740_klasson
Skogenracing Large



Antal inlägg : 112
Age : 31
Namn : Joakim Klasson
Från : Tidaholm
Kör : fortare än dig :P
Registration date : 10-01-13

Tempmätar problem bmw e30-320. Empty
InläggRubrik: Sv: Tempmätar problem bmw e30-320.   Tempmätar problem bmw e30-320. Icon_minitimetor 23 dec 2010, 10:54

tycker de låter som om de skulle vara nått fel på instrumentet eller tempgivaren.
Till överst på sidan Gå ner
phIe
Skogenracing Large
phIe


Antal inlägg : 235
Age : 40
Namn : Nikolaj
Från : Gävle
Kör : Sierra
Registration date : 07-03-17

Tempmätar problem bmw e30-320. Empty
InläggRubrik: Sv: Tempmätar problem bmw e30-320.   Tempmätar problem bmw e30-320. Icon_minitimetor 23 dec 2010, 11:29

Funderade på det jag med Smile
Provade att leka en längre stund igår och det gick fint, gick inte upp i temp. Så hade nått varit fel borde den bevisligen ha gjort det då när man låg på lite högre varv Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Noxx
Skogenracing Large
Noxx


Antal inlägg : 293
Age : 38
Namn : Thommy
Från : Gävle
Kör : BMW!
Registration date : 08-11-10

Tempmätar problem bmw e30-320. Empty
InläggRubrik: Sv: Tempmätar problem bmw e30-320.   Tempmätar problem bmw e30-320. Icon_minitimetor 23 dec 2010, 13:01

Jag har ett instrumenthus i garaget som du kanske skulle kunna testa med om det är nyare e30 (motronic).

Min e30 kunde jag slå på instrumentbrädan så hoppa den till på rätt position, den kunde även fladdra, då jorden var konstig, skruvade jag åt muttern på baksidan om mätaren så jorda den korrekt ett tag igen. avhjälpte hela skiten med att byta ut instrumenthuset (l-jetronic)

Saxat från autopower:

Dålig jord?

Har du mätt motståndet i kabeln mellan givaren och mätaren? kanske kabeln är klämd någon stans och kortsluter mot chassiet.

Jorden gör att nålen kan röra sig mot minimum - försvinner jorden hoppar mätaren mot max utslag istället..

http://www.exx.se/maintenance/fuel_temp_gauges_e30/index.shtml

Var väl dom tips ja hade, hojta till om du vill låna ett intsrumenthus.




Till överst på sidan Gå ner
phIe
Skogenracing Large
phIe


Antal inlägg : 235
Age : 40
Namn : Nikolaj
Från : Gävle
Kör : Sierra
Registration date : 07-03-17

Tempmätar problem bmw e30-320. Empty
InläggRubrik: Sv: Tempmätar problem bmw e30-320.   Tempmätar problem bmw e30-320. Icon_minitimetor 23 dec 2010, 16:52

Ska kika lite på det Smile
Eventuellt att det kan vara luft i systemet också, märkte idag att tidigare ägare hade ful lagat anslutningen på kylaren till övertrycksslangen från expationkärlet, så den verkar läcka ytterst lite vatten där när man stängt av bilen. Tänkte även på en till grej om man stänger av bilen och startar den efter typ 15 min igen då kan tempen ha sjunkit ner till första vita sträcket från att ha stått mitten Smile

Men ska kolla över jordningen och se vad mätaren får för sig efter det Smile

Det är en 88:ans E30 vet inte om det är nya eller inte Razz


///Niklas
Till överst på sidan Gå ner
m5micke
Skogencrew
m5micke


Antal inlägg : 3132
Age : 41
Namn : Micke
Från : Gävle
Kör : BMW "Alpina" 332itt e30 -89, BMW X5 4,8is, BMW 323im e36 -97
Registration date : 06-10-12

Tempmätar problem bmw e30-320. Empty
InläggRubrik: Sv: Tempmätar problem bmw e30-320.   Tempmätar problem bmw e30-320. Icon_minitimetor 23 dec 2010, 20:57

Kan i värsta fall vara kass vatten pump oxå
Till överst på sidan Gå ner
phIe
Skogenracing Large
phIe


Antal inlägg : 235
Age : 40
Namn : Nikolaj
Från : Gävle
Kör : Sierra
Registration date : 07-03-17

Tempmätar problem bmw e30-320. Empty
InläggRubrik: Sv: Tempmätar problem bmw e30-320.   Tempmätar problem bmw e30-320. Icon_minitimefre 24 dec 2010, 02:12

Har haft mina aningar på den jag med, men hade hoppats på att få slippa byta den hehe Smile Får kika närmar på det efter jul Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Tempmätar problem bmw e30-320. Empty
InläggRubrik: Sv: Tempmätar problem bmw e30-320.   Tempmätar problem bmw e30-320. Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Tempmätar problem bmw e30-320.
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» VR6 Turbo problem (drift/ladd problem)
» ms1 v3.0 problem !
» Bmw 525 24v problem
» problem med ms
» co problem

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: