Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Grenrörs och turbofunderingar 2.9

Gå ner 
+2
Mikael
///markus
6 posters
Gå till sida : 1, 2  Nästa
FörfattareMeddelande
///markus
Skogenracing Large



Antal inlägg : 120
Age : 32
Namn : Markus
Från : Åland
Kör : Sierra
Registration date : 09-11-18

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimetis 21 dec 2010, 21:20

häjj pojkar!

1nu är det så att byggsäsongen börjar bli i full gång och då ligger det närmast till hands att gör ett grenrör. blir singelturbo. motorn det handlar om är en 2.9 v6. Först undrar jag hur grova rör ni brukar använda till krökarna ?

2.sen det viktigaste är ju turbovalet, har sen tidigare en kkk27( gamla modellen borde det va) iom ryktet att vara segspolad så får det mig att tveka eftersom bilen ifråga ska s"driftas" med och när man ligger och pumpgasar sig fram så vill man ju ha snabbt laddtryck. vet att många kör med gt40, men tror att den kan va liite för stor i driftingsammanhang?

låt erfarenheterna tala!

mvh//
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimetis 21 dec 2010, 23:55

Jag kör med 42mm utvändigt på primärrören sen 48mm utvändigt på röret mellan grenrören.


Har mappat 2.9:or med kkk27, ena rätt stor och seg men den andra hade en lite mindre med 51mm kompressor och den spoola fint. Frågan är vilken du har, den mindre är också den vanligaste

Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimeons 22 dec 2010, 10:07

Jag skulle nog satsa på att sätta ett effektmål, och sen har du ju redan valt vad bilen ska användas till. Genom att man bestämt dessa två så kan man sedan bestämma turbo. Personligen skulle jag satsa på en som klarar runt 400hk, tex. en Garrett T03/04e, Mitsubishi 18T eller liknande. På en 2,9a så får du spol vid rätt tidigt varv vilket ju är fördelaktigt. Vill du köra större turbo så verkar ju GT40in funka bra, men då blir det Heinz Ketchup! Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
///markus
Skogenracing Large



Antal inlägg : 120
Age : 32
Namn : Markus
Från : Åland
Kör : Sierra
Registration date : 09-11-18

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimeons 22 dec 2010, 10:46

Mikael skrev:
Jag kör med 42mm utvändigt på primärrören sen 48mm utvändigt på röret mellan grenrören.


kör du med 48mm rör hela vägen till kollektorn sen eller ?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimeons 22 dec 2010, 12:36

Ajaj, en sådan turbo som grey rekomenderar (som jag har diskuterat med hon om förr) kommer strypa motorn rejält. Du måste gå upp i avgashus för att inte få så mycket motryck så motorn storknar


kör 48hela vägen till kollektorn, du kan iförsig leta på ett lite grövre då 48 är lite i minsta laget
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimeons 22 dec 2010, 12:53

Mikael skrev:
Ajaj, en sådan turbo som grey rekomenderar (som jag har diskuterat med hon om förr) kommer strypa motorn rejält. Du måste gå upp i avgashus för att inte få så mycket motryck så motorn storknar


kör 48hela vägen till kollektorn, du kan iförsig leta på ett lite grövre då 48 är lite i minsta laget

Mikael tänker som vanligt på maxeffekt och inte på körbarhet, vilket han å jag diskuterat jättemycket om! Smile Vill man inte maxa kommer en sån turbo funka fint. Det finns iofs T03/04 aggregat med stora avgashus precis som mitt har, om man nu vill köra högt laddtryck. Smile

Ska man inte ladda så mycket stryper det inte så mycket heller, men visst blir det varmare med ett mindre agg om man laddar samma som med ett stort. Att komma ihåg är att gamle 2.9an blir rätt varm i sig, så en redig IC är inte dumt att införskaffa, oavsett turbo!

Jag hade satsat på 0.8bar å fått runt 250 drivhjulshästar för att köra drifting. Med "vridet" man får av att ha en lite mindre turbo, gör att man kan slita loss hjulen vid lägre varv, vilket också gör att det blir mer flexibelt att köra.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimeons 22 dec 2010, 15:33

Det handlar inte alls om maxeffekten. Tänk dig att försöka andas genom ett sugrör, samma princip. För trångt så kommer motorn få andnöd. Som vanligt har jag testat detta och vet skillnaden Smile

Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimeons 22 dec 2010, 17:06

Ptja, att blåsa genom ett sugrör som "suger" luft funkar ju, men begränsningen är ju hur mycket luft som "turbon" kan leverera, och hur mycket luft som skjuter igenom motorn.

En standard 2.9 levererar ca 7438 liter per minut vid 6000rpm
En standard 2.9 med 0,8 bars laddtryck levererar 13388 liter per minut vid 6000rpm
En standard 2.9 med 1,3 bars laddtryck levererar 17107 liter per minut vid 6000rpm

En Mitsu 18T arbetar bäst mellan 5400 och 10800 liter/min men klarar turbon av att leverera 13200 liters per minut vid 0,8 bar, dvs i underkant till vad 2.9an levererar så ja, en 18T kommer troligtvis vara för lite om du ska pressa ur 0.8 vid 6000rpm.
Samma sak med en T3 (T03).
En Garrett T4(T04E-54 som jag tex har) kommer däremot att passa bättre.
arbetar bäst mellan 7300 och 12300 liter/min men klarar turbon av att leverera 16400 liters per minut vid 0,8 bar. Effektiviteten är max 76% och vid 0.8bar vid 6000rpm på en 2.9a skulle effektiviteten på turbon ligga på ca 72-74% vilket jag tycker är helt ok! Det kommer bli en turbo som laddar tidigt, och ger motorn ett bra register.

Vid 1.3bar vid 6000rpm på en 2.9a skulle effektiviteten på turbon ligga på ca 65-70%

Jag kan hänvisa till två sidor så får man räkna själv på fler turboagg å motorer:
http://users.telenet.be/jov/opeltuners/turbo_efficiency/article.html
http://www.rbracing-rsr.com/turbosupermaps.html#t4


Slutsumman av all text. En Garrett T04E-54 skulle passa helt ok på en 2.9a med 0.8 bar, men inte lika bra med 1.3bar även fast den skulle klara det också.

Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
///markus
Skogenracing Large



Antal inlägg : 120
Age : 32
Namn : Markus
Från : Åland
Kör : Sierra
Registration date : 09-11-18

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimeons 22 dec 2010, 19:46

ja jag hade ju siktat på att ladda 0.8 - 1bar, för att "spara" på grejerna.
Som jag ser det så är ju snabb spool up bra men det betyder inte att jag vill ha fullt ladd vid 2000rpm för att sen ha effektdalning efter 400rpm, kanske lite tilltaget men ni förstår.
Motorkaraktären jag är ute efter är brett register men ändå så att den matar på upp till 5500-6000rpm. Visst lär jag få kompromissa på de punkterna för att få både och.

k27 jag har i garaget är med 51mm kompressor men med avgasingång med ett hål inte den med "dubbla ingångar" vad tusan det hette nu igen Razz

Månne en gt 35 eller liknande skulle va nått?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimeons 22 dec 2010, 19:58

51mm kompross räcker till 440hk kanske. Tror den kan bli ganska lämplig om det inte är allt för stort avgashus på den, synd att det inte är pulssplitt (ordet du sökte)

GT35 är väl större? Spoolar säkert sämre också
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
///markus
Skogenracing Large



Antal inlägg : 120
Age : 32
Namn : Markus
Från : Åland
Kör : Sierra
Registration date : 09-11-18

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimeons 22 dec 2010, 20:35

ja frågan kvarstår dock om jag ska pröva köra med den turbo jag har (kanske funkar bra) eller bli besviken och byta turbo till följd att jag måste göra nytt grenrör med tanke på att denna turbo inte är pulssplitt. hmm inte lätta dilemman i I-länderna Very Happy

tänkt att en gt 35 sku va bättre än en gt 40 som ju nog är för stor i driftingsammanhanget.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimeons 22 dec 2010, 20:38

Bygg ett pulssplitt grenrör direkt nu bara, det är ingen nackdel
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
///markus
Skogenracing Large



Antal inlägg : 120
Age : 32
Namn : Markus
Från : Åland
Kör : Sierra
Registration date : 09-11-18

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimeons 22 dec 2010, 21:43

true that. byter jag turbo så är det ju nästans bara att kapa av och byta fläns. men jag skruvade itu turbon ikväll och jag tycker att avgasimpellern ser ut att ha lite brända oljerester i sig? eller brukar det bli sotflagor i turbon om bilen gått för fett?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimeons 22 dec 2010, 21:45

brukar gå bra så länge det bara handlar om sot, är det fuktig beläggning på impeller och utlopp på avgasdelen är det risk att den har dåliga tätningar
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
_-gniraz-_
Skogenracing Elite
_-gniraz-_


Antal inlägg : 2200
Age : 38
Namn : Fredrik.Z
Från : Fröslunda
Kör : ""No Control" Sierran
Registration date : 06-10-31

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimeons 22 dec 2010, 22:12

byte från k27 50in/60ut till en gt35 54in/60ut avgashus 12 på båda hade 2bar ca 250rpm senare med gt35an men den orkade därimot lite till..

Till överst på sidan Gå ner
///markus
Skogenracing Large



Antal inlägg : 120
Age : 32
Namn : Markus
Från : Åland
Kör : Sierra
Registration date : 09-11-18

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimetor 23 dec 2010, 14:34

dessvärre tror jag att k27 har läckt olja nån gång i tiden, är lite ,med betoning på lite,"fuktigt" om man drar runt fingret innanför värmeskölden mot lagerhuset Sad
Till överst på sidan Gå ner
Hedin_
Skogenracing Elite
Hedin_


Antal inlägg : 1976
Age : 33
Namn : Tobbe
Från : Gävle
Kör : Audi A4 1.8T
Registration date : 08-12-15

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimetor 23 dec 2010, 14:44

Dålig hona kanske Smile
Till överst på sidan Gå ner
///markus
Skogenracing Large



Antal inlägg : 120
Age : 32
Namn : Markus
Från : Åland
Kör : Sierra
Registration date : 09-11-18

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimesön 26 dec 2010, 16:47

öhhm vadå?
Till överst på sidan Gå ner
Heiki
Skogenracing Small
Heiki


Antal inlägg : 11
Age : 50
Namn : Heiki
Från : Norge/Toten
Kör : Ford 20m 24v turbo
Registration date : 10-06-25

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimemån 27 dec 2010, 13:22


Jeg var og usikker på hvilken turbo jeg skulle velge på 20m`n.
Gikk og funderte på en T04E, men var usikker på om den leverte nok over 6000 rpm. Endte opp med en gt35.( AR70 compressor/ 63 turbin) Fungerer veldig bra, lader 0.8 bar rundt 3200 rpm og leverer mer en nok opp til 6700. Det her er en 2.9 24v.
Till överst på sidan Gå ner
///markus
Skogenracing Large



Antal inlägg : 120
Age : 32
Namn : Markus
Från : Åland
Kör : Sierra
Registration date : 09-11-18

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimemån 27 dec 2010, 20:58

Heiki skrev:

Jeg var og usikker på hvilken turbo jeg skulle velge på 20m`n.
Gikk og funderte på en T04E, men var usikker på om den leverte nok over 6000 rpm. Endte opp med en gt35.( AR70 compressor/ 63 turbin) Fungerer veldig bra, lader 0.8 bar rundt 3200 rpm og leverer mer en nok opp til 6700. Det her er en 2.9 24v.

ett svar som jag väntat på länge! tackar.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimemån 27 dec 2010, 21:14

Du vet om att en äkta GT35 kostar en hel del pengar? Dessutom går det inte riktigt att jämföra en 24v mot en 12v. Fyrventilarna är lite mer förlåtande
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
///markus
Skogenracing Large



Antal inlägg : 120
Age : 32
Namn : Markus
Från : Åland
Kör : Sierra
Registration date : 09-11-18

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimemån 27 dec 2010, 21:29

jo det har blitt varse många gånger! det jag menar är att jag uppskattar att han berättar hur den funkade för han
Till överst på sidan Gå ner
///markus
Skogenracing Large



Antal inlägg : 120
Age : 32
Namn : Markus
Från : Åland
Kör : Sierra
Registration date : 09-11-18

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimetor 30 dec 2010, 09:44

inga lätt att ha I-landsproblem! visserligen kan jag handla renoveringssats till kkk27 turbon

http://turbomeck.se/Renoveringssats-KKK [url][/url]

men känns som en onödigt "dyr" investering när det inte är pulssplitt på den turbon?

sen finns det ju den där TO4E turbon, om det är denna grey menar:

http://www.turbomeck.se/T04E-steg-3-axel

ös på med förslag! måste använda upp lönen snart =)

Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimetor 30 dec 2010, 14:10

T04E är en stenåldersturbo, undvik den du. Kolla och denna man har en Borg Warner S200 (mycket fina turbos) alt att du köper en Holset HX35

https://skogenracing.editboard.com/t7020-s-holset-hx40-t3-flans-3000-inkl-frakt
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
///markus
Skogenracing Large



Antal inlägg : 120
Age : 32
Namn : Markus
Från : Åland
Kör : Sierra
Registration date : 09-11-18

Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitimetor 30 dec 2010, 18:50

ja jag tycker den verkar lite gammaldags. vad har du för åsikt om att renovera gamm k27 ?
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Empty
InläggRubrik: Sv: Grenrörs och turbofunderingar 2.9   Grenrörs och turbofunderingar 2.9 Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Grenrörs och turbofunderingar 2.9
Till överst på sidan 
Sida 1 av 2Gå till sida : 1, 2  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Grenrörs delar
» Var kan man köpa grenrörs-rör i gävletrakten?
» grenrörs matrial och dimemsion?
» MasterDevil - 944 T5 / Grenrörs Bygge!
» Var köpa grenrörs flänsar utom KL racing ?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: