Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 spikning

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
FrystGrus
Skogenracing Small



Antal inlägg : 13
Registration date : 06-11-16

spikning Empty
InläggRubrik: spikning   spikning Icon_minitimetis 08 maj 2007, 17:40

hur mycket kan man ladda på pinto motorn innan man måste backa tändningen så det inte spikar?
Till överst på sidan Gå ner
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

spikning Empty
InläggRubrik: Sv: spikning   spikning Icon_minitimetis 08 maj 2007, 17:42

beror ju på hur du gjort med toppen och kompet och hur mycket soppa du har.. är ju olika, men ladda o lyssna!

micke kanske har nåt svar annars..
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

spikning Empty
InläggRubrik: Sv: spikning   spikning Icon_minitimetis 08 maj 2007, 20:48

Vet faktiskt inte, brukar alltid leka lite med tändningen.

1bar har jag laddet i alla fall med justerad tändning på orginalmotor. Justera ska man i alla fall göra endå
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
FrystGrus
Skogenracing Small



Antal inlägg : 13
Registration date : 06-11-16

spikning Empty
InläggRubrik: Sv: spikning   spikning Icon_minitimetis 08 maj 2007, 22:43

hur justerar man? vrider man på fördelaren? har inte kollat så noga på tändsystemet....fick tag på en td04h-13c idag så det blir att sätta dit den....sedan 4 extraspridare..men hur mycket kan man ladda utan att ändra på kompet?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

spikning Empty
InläggRubrik: Sv: spikning   spikning Icon_minitimetis 08 maj 2007, 23:00

ja precis, man får vara lite finkänslig, vrider man för mycket tappar man mycket effekt, gör en testkörning först spikar det så får du vrida (tror det var medsols). Jag ladda som sagt 1bar på orginalmotorn
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Lutte
Skogenracing Medium
Lutte


Antal inlägg : 51
Age : 38
Namn : Anonym
Från : Piteå
Kör : Taunus
Registration date : 06-10-14

spikning Empty
InläggRubrik: Sv: spikning   spikning Icon_minitimeons 09 maj 2007, 01:07

när detta ämne kom upp så funderar jag på att starta en liten tråd angående ett ganska smart system som inte kostar multum och reglerar laddtryck elektriskt, spiksensor, styrning av respons..

låter det intressant?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

spikning Empty
InläggRubrik: Sv: spikning   spikning Icon_minitimeons 09 maj 2007, 06:40

Jovisst, tänk på att spiksensor som larm är bra men att låte den styra hur mycket motor ska ladda är ingen hit. Trimmar man seriöst så plockar man nästan alltid bort styrningen för spikningar
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
FrystGrus
Skogenracing Small



Antal inlägg : 13
Registration date : 06-11-16

spikning Empty
InläggRubrik: Sv: spikning   spikning Icon_minitimeons 09 maj 2007, 19:18

håller motorn länge om man kör på 1 bar och originalkomp? räcker det då med 4 extraspridare?
är det bättre att två i taget slår till eller alla fyra på en gång?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

spikning Empty
InläggRubrik: Sv: spikning   spikning Icon_minitimeons 09 maj 2007, 20:38

Tja allt är relativt, har du koll och bra motoröra så visst håller det skapligt då.

Fyra till spridare från en sierra räcker bra. Bästa är att slå på dom i steg, men funkar bra med alla direkt också
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
FrystGrus
Skogenracing Small



Antal inlägg : 13
Registration date : 06-11-16

spikning Empty
InläggRubrik: Sv: spikning   spikning Icon_minitimeons 09 maj 2007, 21:28

okej...men måste det vara vanliga spridare eller startspridare om man ska upp i ca 1 bar?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

spikning Empty
InläggRubrik: Sv: spikning   spikning Icon_minitimeons 09 maj 2007, 21:30

vanliga, bara plocka från en pinto, dom är på 168cc och räcker prick till 1bar
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Lutte
Skogenracing Medium
Lutte


Antal inlägg : 51
Age : 38
Namn : Anonym
Från : Piteå
Kör : Taunus
Registration date : 06-10-14

spikning Empty
InläggRubrik: Sv: spikning   spikning Icon_minitimetor 10 maj 2007, 10:41

Mikael skrev:
Jovisst, tänk på att spiksensor som larm är bra men att låte den styra hur mycket motor ska ladda är ingen hit. Trimmar man seriöst så plockar man nästan alltid bort styrningen för spikningar

det jag tänkte mer på är så att man har en spiksensor som utifall det spikar sänker laddtrycket, går även att koppa in så att man får styrström till ett relä med extra bränsle.

systemet jag tänker på är saabs APC system vilket är enligt mig jävligt bra.

du kan ställa laddtryck med allt från 0.5-1,5bar med bibehållet tryck ända fram till varvstoppen. du kan även styra responsen på turbon. med hur snabbt den ska börja bygga laddryck vilket också är bra om man vill skona drivlinan.

jag tycker faktiskt tvärtom, om man trimmar rejält så ska man ha ett övervakningssystem som sänker utifall det spikar. för vem vill spika sönder sin motor efter att ha skruvat ihop den. och säga att man lyssnar efter spikningar med örat är bara bullshit, du hör inte alla med örat.

endå gången man kan köra utan knacksensor är om man både har lambda och avgastemp på varje cylinder! och har ett seriöst styrsystem som är mappat med säkerhetsmarginaler.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

spikning Empty
InläggRubrik: Sv: spikning   spikning Icon_minitimetor 10 maj 2007, 11:44

Håller inte alls med. Vet några som försökt få APC systemet att funka men slutar bara med att det far och sänker laddet fast motorn inte spikar. Ofta reagerar systemet på vanligt slammer från motorn osv Jag skulle aldrig skruva dit det skräpet på en motor jag är rädd om i alla fall

Man ska inte stirra sig blind på tekniken för då blir man garanterat lurad.
Enda jag skulle ha en knacksensor till är för att se om det larmar för spikning.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Lutte
Skogenracing Medium
Lutte


Antal inlägg : 51
Age : 38
Namn : Anonym
Från : Piteå
Kör : Taunus
Registration date : 06-10-14

spikning Empty
InläggRubrik: Sv: spikning   spikning Icon_minitimetor 10 maj 2007, 12:17

Mikael skrev:
Håller inte alls med. Vet några som försökt få APC systemet att funka men slutar bara med att det far och sänker laddet fast motorn inte spikar. Ofta reagerar systemet på vanligt slammer från motorn osv Jag skulle aldrig skruva dit det skräpet på en motor jag är rädd om i alla fall

Man ska inte stirra sig blind på tekniken för då blir man garanterat lurad.
Enda jag skulle ha en knacksensor till är för att se om det larmar för spikning.

om jag nu ska konvertera ska jag köra med saabs apc system eftersom man slipper skrota motorn. och ja en slammrande motor kan uppfattas som spikningar. men en motor ska inte slammra.

apc systemet har en inbyggd funktion som sänker laddtrycket när varvet ökar nen den gr att löda bort.

är gammal saabpilot så jag har labbat bra mycket ned apc systemet. och jag finner det al´ldeles perfekt om man ska konvertera. men då är ju en förutsättning att man inte har en knackande kam, för då går det åt helvete. har maxat ut en t25'a i 2 bar med apc system...
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

spikning Empty
InläggRubrik: Sv: spikning   spikning Icon_minitimetor 10 maj 2007, 12:47

Inte slamra? En trimmad motor slamrar oftast mer då man ofta får byta bort oljetryckare mot solida t.ex eller ha högre spel på vissa saker osv

Att ladda 2bar ur en T25 säger inte mycket igentligen. Motorn kommer endå inte vara speciellt ttrimmad. Enda man skapar är en fin varmluftspump


Igentligen handlar detta om att man ska undvika saker som kan krångla och kan ses som onödiga.
Har man bra motorkänsla så hör och känner man hur en motor beter sig, har man ingen känsla för sånt kan ett system som känner av spikningar vara bra att ha i ryggen. Men kom ihåg vikten av att montera mikrofon precis rätt och att dra åt med rätt moment osv.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Lutte
Skogenracing Medium
Lutte


Antal inlägg : 51
Age : 38
Namn : Anonym
Från : Piteå
Kör : Taunus
Registration date : 06-10-14

spikning Empty
InläggRubrik: Sv: spikning   spikning Icon_minitimetor 10 maj 2007, 13:05

Mikael skrev:
Inte slamra? En trimmad motor slamrar oftast mer då man ofta får byta bort oljetryckare mot solida t.ex eller ha högre spel på vissa saker osv

Att ladda 2bar ur en T25 säger inte mycket igentligen. Motorn kommer endå inte vara speciellt ttrimmad. Enda man skapar är en fin varmluftspump


Igentligen handlar detta om att man ska undvika saker som kan krångla och kan ses som onödiga.
Har man bra motorkänsla så hör och känner man hur en motor beter sig, har man ingen känsla för sånt kan ett system som känner av spikningar vara bra att ha i ryggen. Men kom ihåg vikten av att montera mikrofon precis rätt och att dra åt med rätt moment osv.

om man går upp i den trimingsgraden att man kör med stumma tryckace och riktigt fräna kamvinklar så har man råd med ett riktigt styrsystem! jag tänkte mer på APC systemet som en lågbudget styrning vilket den bör fungera jäkligt bra som om man nu inte har en motor som knackar som en diesel.

visst känner man och hör när motorn spikar men du hör inte allt. enda säkra sättet enligt mig om man ska höra spikningar är i bromsbänk så man får bort så mycket överflödigt ljud som möjligt. visst kan man justera bort dom värsta spikningarna med hörseln men nog många småspikningar kommer tillslut skrota kolvarna.

det enda idiotsäkra är att mappa igentligen om man har tillgång till lambda och avgastemp för varje cylinder men då kostar det pengar. om nu inte kör megascuirt/vems och bara loggar gemensam temp

det jag ville påpeka med laddtrycket ur t25an är att man kan ha kontroll över laddtrycket fastän man ligger långt utanför gränsen. varmluftspump kan jag lova att den var när jag testade hur mycket den orkade trycka.

nej nu ska jag iväg till mitt skift Sleep
Till överst på sidan Gå ner
FrystGrus
Skogenracing Small



Antal inlägg : 13
Registration date : 06-11-16

spikning Empty
InläggRubrik: Sv: spikning   spikning Icon_minitimetor 10 maj 2007, 16:43

Mikael skrev:
vanliga, bara plocka från en pinto, dom är på 168cc och räcker prick till 1bar

och dom måste spännas fast? är det likadant elscema som till extraspridare som ni har ritat upp?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

spikning Empty
InläggRubrik: Sv: spikning   spikning Icon_minitimetor 10 maj 2007, 17:11

Tja ett kamkit med stumma lyftare till en vanlig bil är nu faktiskt inte så dyrt.
Det är otroligt sällan det är nån som utnyttjar funktion för spikning på sina trimmade motorer med eftermarknadssprut. Har nog bara stött på en hittils. Men han var lite prylbög också Smile

Jag och många med mig anser att Spikningssystemet är för inexakt för att tillåta att den reglerar själv, hur kul är det om man bli omkörd på målinjen för att den fått för sig att det spikar Smile. Ha det som varningssystem är vettigt, men på en motorn med eftermarknadssprut är det väldigt sällan man låter sprutet aktivt ändra i mappen

Men visst ett APC system kostar 50kr på skroten typ så är ju billigt om man vill testa och leka lite.

Frystgrus: Spridarna måste spännas fast på nått sätt, kolla i extrasprut tråden så finns det bilder. Samma elschema
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Lutte
Skogenracing Medium
Lutte


Antal inlägg : 51
Age : 38
Namn : Anonym
Från : Piteå
Kör : Taunus
Registration date : 06-10-14

spikning Empty
InläggRubrik: Sv: spikning   spikning Icon_minitimefre 11 maj 2007, 01:34

Mikael skrev:
Tja ett kamkit med stumma lyftare till en vanlig bil är nu faktiskt inte så dyrt.
Det är otroligt sällan det är nån som utnyttjar funktion för spikning på sina trimmade motorer med eftermarknadssprut. Har nog bara stött på en hittils. Men han var lite prylbög också Smile

Jag och många med mig anser att Spikningssystemet är för inexakt för att tillåta att den reglerar själv, hur kul är det om man bli omkörd på målinjen för att den fått för sig att det spikar Smile. Ha det som varningssystem är vettigt, men på en motorn med eftermarknadssprut är det väldigt sällan man låter sprutet aktivt ändra i mappen

Men visst ett APC system kostar 50kr på skroten typ så är ju billigt om man vill testa och leka lite.

Frystgrus: Spridarna måste spännas fast på nått sätt, kolla i extrasprut tråden så finns det bilder. Samma elschema

nej jag såg att kamkitten till pinton inte var så dyr spikning Woot

vi kommer nog ingenvart med våran diskussion!

ska testa att löda bort delen som sänker laddtrycket och enbart få spikdetektion. för att styra laddtrycket elektroniskt är inte dumt. slippa springa ut och spänna fjädern är aldrig skoj
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

spikning Empty
InläggRubrik: Sv: spikning   spikning Icon_minitimefre 11 maj 2007, 06:53

Ja en bra laddtrycksstyrning är vettigt!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Lutte
Skogenracing Medium
Lutte


Antal inlägg : 51
Age : 38
Namn : Anonym
Från : Piteå
Kör : Taunus
Registration date : 06-10-14

spikning Empty
InläggRubrik: Sv: spikning   spikning Icon_minitimelör 12 maj 2007, 11:45

Mikael skrev:
Ja en bra laddtrycksstyrning är vettigt!

ska leta upp nått gammalt apc system och forska lite i om det går att löda bort reducering av laddtryck vid spikning!

kan bli mycket intressant

kom på en sak, om man monterar apc system får man inte skarva kabeln till knacksensorn för då kommer det gå åt helvete!
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

spikning Empty
InläggRubrik: Sv: spikning   spikning Icon_minitimesön 13 maj 2007, 00:40

Lägg gärna upp en lite guide om du har lust sen, tror många kan vara intresserade av hur man går till väga för att installera knacksensor och laddtrycksstyrning
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Lutte
Skogenracing Medium
Lutte


Antal inlägg : 51
Age : 38
Namn : Anonym
Från : Piteå
Kör : Taunus
Registration date : 06-10-14

spikning Empty
InläggRubrik: Sv: spikning   spikning Icon_minitimesön 13 maj 2007, 13:21

Mikael skrev:
Lägg gärna upp en lite guide om du har lust sen, tror många kan vara intresserade av hur man går till väga för att installera knacksensor och laddtrycksstyrning

ska jag göra, har det mesta i skallen. men jag ska gå igenom några kopplingsscheman över APC-kretskortet så får vi se om man kan löda bort delen som sänker laddtryck vid spikning om det inte önskas vara kvar.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





spikning Empty
InläggRubrik: Sv: spikning   spikning Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
spikning
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: