Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift

Gå ner 
+2
Öbbe
evojenza
6 posters
FörfattareMeddelande
evojenza
Skogenracing Small



Antal inlägg : 24
Age : 39
Namn : Jens Pedersen
Från : Älmhult
Kör : Volvo V40 2,0t Volvo 940 Projekt Drift
Registration date : 10-09-15

EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Empty
InläggRubrik: EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift   EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Icon_minitimeons 15 sep 2010, 19:45

Hej allihopa! Har gång på gång kommit till detta forum när jag har sökt efter olika lösningar så då var det väl dags att starta en projekttråd här. Verkar som all expertis finns här.
Mitt projekt är att bygga en Volvo 940 GL1991 med 30 000 mil i ryggen. Motorn är en B230FB vilket är en vanlig B230F med Volvos egna trimpaket som innehåller en 531 topp som är nog den bästa i trimsynpunkt och en VX3 kam som är en VX kam som är backad 3 grader för ett bra register. Projektet är uppdelat i olika steg för att få färdigt en del i taget. Målet är att till våren 2011 ska bilen köras med turbo.

Bild på monsterbilen innan det började rivas.
EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Th_42698_P4230005_122_425lo

EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Th_42699_P6070002_122_120lo

Nu börjar då men jakt på lämpliga delar som kan behövas för mitt bygge. Grenrör är redan inhandlat. Till extrasprutet har jag tre spridare som ligger och skräpar. Dock vet jag inte om dom är bra att använda till detta. Kan någon kolla av detta och meddela om dom blir bra? Boschnummer 0 280 150 158.
Kommer att plocka loss toppen och montera annan packning men här blir det ett frågentecken.
Kan man ha en packning i mässing? Det är lite hårdare än koppar men mycket billigare. Kompet är lite för högt för att bara smäcka dit turbon och köra. Till nästa vinter kommer nog kolvar och stakar bytas.

Hittade en oljetryckskontakt på Meca som verkade vettig men kan jag få det bekräftat att den går att använda till tryckvakt i mitt extrasprut? Länk: http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=1479196&CarReference_ID=6638&CategoryType_ID=1






Det första som var tvunget att bytas var bromsoken då båda var i dåligt skick. Istället för att renovera själv köptes nya som målades i en ganska snygg blå färg.
EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Cimg5729
EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Cimg5731

Första dagen då jag började rensades hela inredningen och bagage. Ska sätta in sportstolar och lämpliga bälten.
Ska även bygga om där stereo och AC reglagen satt och sätta alla brytare och mätare där.

I Söndags var jag på plats igen och började riva fronten för att plocka bort fläkten, ac-kompressorn och rensa lite annat som var där.

Blev bara några bilder ut och invändigt.
EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Cimg6942.th
EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Cimg6943.th
EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Cimg6945.th
EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Cimg6944.th

Så. det var en liten visning av vad jag försöker med och skulle gärna vilja ha lite svar på mina frågor. Hoppas att ni kommer fortsätta kolla inom och lämna en liten kommentar då och då. Ha det så bra.


Senast ändrad av evojenza den ons 15 sep 2010, 21:14, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Empty
InläggRubrik: Sv: EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift   EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Icon_minitimeons 15 sep 2010, 20:25

länken på tryckkontakten funkar inte men finns tips på såna om du söker lite på forumet..
En tanken, borde bli lättare o ta grejor från en turbo maskin direkt än o hålla på med extra sprut..
Lycka till o jobba på i vinter!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
evojenza
Skogenracing Small



Antal inlägg : 24
Age : 39
Namn : Jens Pedersen
Från : Älmhult
Kör : Volvo V40 2,0t Volvo 940 Projekt Drift
Registration date : 10-09-15

EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Empty
InläggRubrik: Sv: EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift   EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Icon_minitimeons 15 sep 2010, 21:04

xcOOb skrev:
länken på tryckkontakten funkar inte men finns tips på såna om du söker lite på forumet..
En tanken, borde bli lättare o ta grejor från en turbo maskin direkt än o hålla på med extra sprut..
Lycka till o jobba på i vinter!
Jag tänkte det med. Dock blir det projekt till nästa vinter då motorn ska öppnas helt. Med extrasprut behöver jag inte byta databoxar och få dom mappade. Just nu vet jag inte vilken turbo det blir. Mitt ända Mål i vinter är turbomotor och göra så mycket som möjligt själv. Jag kunde ju ha köpt en 940 turbo och sålt denna men då hade jag inte lärt mej nåt och jag vill ju skryta att JAG har gjort detta.
Till överst på sidan Gå ner
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Empty
InläggRubrik: Sv: EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift   EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Icon_minitimeons 15 sep 2010, 21:07

jo men ett extra sprut är inge mer o skryta med än o ta elen från en färdig turbomotor för o göra de blir ju bättre, är bygga allt annat som är konsten o då lär man sig saker =)
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
evojenza
Skogenracing Small



Antal inlägg : 24
Age : 39
Namn : Jens Pedersen
Från : Älmhult
Kör : Volvo V40 2,0t Volvo 940 Projekt Drift
Registration date : 10-09-15

EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Empty
InläggRubrik: Sv: EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift   EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Icon_minitimeons 15 sep 2010, 21:13

Det kommer tas delar från turbon. Det har jag aldrig nekat till. Men jag vill börja med hemmabygge för att se mer vad som ska ändras och min budget bjuder inte mer. Ska samla delar till nästa vinter typ smidda kolvar, stakar och MS. Lär ju bli en massa vid sidan av också. Hela chassit ska rivas ner och få PU-bussningar. Jag har bara lite svårt att skruva på bilen mitt i veckan för jag har inget garage i närheten utan det är en bra bit bort. Däremot kan jag svetsa och fixa det mesta på jobbet på lediga stunder.
Är det ingen som kan svara om man kan ha mässing som topplockspackning?


Edit: Länken borde funka nu.
http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=1479196&CarReference_ID=6638&CategoryType_ID=1
Till överst på sidan Gå ner
Fiechen
Skogenracing Supreme
Fiechen


Antal inlägg : 827
Age : 31
Namn : David
Från : Fjärholma
Kör : Ford Taunus 2.0T Audi 80 Audi A4 1.8TSQ
Registration date : 10-06-28

EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Empty
InläggRubrik: Sv: EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift   EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Icon_minitimetor 16 sep 2010, 14:59

Gött med budget bygge, lycka till! Smile
Till överst på sidan Gå ner
Hedin_
Skogenracing Elite
Hedin_


Antal inlägg : 1976
Age : 33
Namn : Tobbe
Från : Gävle
Kör : Audi A4 1.8T
Registration date : 08-12-15

EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Empty
InläggRubrik: Sv: EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift   EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Icon_minitimetor 16 sep 2010, 15:45

det kostar intre mkt alls om du går ut på blocket o tar styrboxar Smile Ett enkelt sätt är o köpa en hel turbo motor med el härva, kostar inte så mkt..

MVH
Till överst på sidan Gå ner
evojenza
Skogenracing Small



Antal inlägg : 24
Age : 39
Namn : Jens Pedersen
Från : Älmhult
Kör : Volvo V40 2,0t Volvo 940 Projekt Drift
Registration date : 10-09-15

EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Empty
InläggRubrik: Sv: EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift   EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Icon_minitimetor 16 sep 2010, 22:57

Hade planer på att plocka en hel motor men som sagt har jag inget garage. Jag lånar av en vän och det ligger under hans hus dvs brant ramp ner. Precis så bilen kom ner och den är inte sänkt ännu. Takhöjden är 2,05m så huven kan inte ens vara helt öppen. Det går att plocka av den, jag vet. Vi ska köpa nytt hus till våren, därför vill jag bara snikkonvertera till en början så jag kan se vad mer som behöver fixas på bilen. Boxarna kan man ta men dom måste ju mappas och där försvann ju ett par tusen lappar man kunde ha lagt på roligare saker. Vad jag har hört kan man få det att funka med ett MS eller Nira.
Men det får vi se. Frågan kvarstår: Kan man ha topplockspackning i Mässing? Kom igen nu och kom med ett bra svar. Får jag inget bra svar så chansar jag på att det går. Får den vattenskuren gratis. Ska ringa till Kg imorgon och se vad dom tror.
Ha det guld och ladda på
Till överst på sidan Gå ner
ogge
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 479
Namn : Oscar
Från : Salbohed
Kör : Bil?
Registration date : 08-11-16

EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Empty
InläggRubrik: Sv: EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift   EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Icon_minitimefre 17 sep 2010, 07:11

orginal toppackning med andra bultar å dra moment så ska det gå fin fint
Till överst på sidan Gå ner
Sköld
Skogenracing Extreme
Sköld


Antal inlägg : 442
Age : 33
Namn : Andreas
Från : Degerfors
Kör : tom kaross
Registration date : 08-08-17

EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Empty
InläggRubrik: Sv: EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift   EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Icon_minitimefre 17 sep 2010, 13:26

varför vill du ha en toppackning i mässing? Orginal räcke långt om block och topp är rakt sen känns det ju bättre att veta att "om" något skulle hända så är packningen svagaste länken,istället för att blås massa otäcka hål i kolvar eller dyl
Till överst på sidan Gå ner
evojenza
Skogenracing Small



Antal inlägg : 24
Age : 39
Namn : Jens Pedersen
Från : Älmhult
Kör : Volvo V40 2,0t Volvo 940 Projekt Drift
Registration date : 10-09-15

EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Empty
InläggRubrik: Sv: EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift   EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Icon_minitimefre 17 sep 2010, 19:25

Jo där har du en poäng. Det var väl mest för att sänka kompet för att kunna ladda mer. Skit samma. Ska köpa en turbo så snart som möjligt. Har sånt kli i fingrarna att få höra motorn vakna till liv igen. Kanske hittar jag en i helgen. Får se.
Till överst på sidan Gå ner
evojenza
Skogenracing Small



Antal inlägg : 24
Age : 39
Namn : Jens Pedersen
Från : Älmhult
Kör : Volvo V40 2,0t Volvo 940 Projekt Drift
Registration date : 10-09-15

EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Empty
InläggRubrik: Sv: EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift   EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Icon_minitimesön 19 sep 2010, 18:54

Var en vända i garaget idag och skulle plocka det sista som inte ska vara kvar. Blev Dragkroksbalk, ac-tanken plus samtliga rör, fläkten, grenröret och lite andra småsaker. När jag skulle lossa bultarna till grenröret gick 7 kalasbra och en gick jättebra, inte. Den gick av och självklart var det den som sitter längst in och ner. Någon med ett bra tips att få ut skiten? Lite ont med plats att borra ut den. Det var allt för idag.
Till överst på sidan Gå ner
evojenza
Skogenracing Small



Antal inlägg : 24
Age : 39
Namn : Jens Pedersen
Från : Älmhult
Kör : Volvo V40 2,0t Volvo 940 Projekt Drift
Registration date : 10-09-15

EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Empty
InläggRubrik: Sv: EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift   EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Icon_minitimesön 05 dec 2010, 22:30

Här var ett tag sen jag skrev. Har inte hänt så mycket. Har gått och köpt en turbo och en IC.
Turbon är nog i minsta laget men med det priset så var det inte så mycket att snacka om. Det blev en Garrett GT17. Just nu så står mitt bygge stilla för jag kan inte komma in i garaget där bilen står för det har snöat igen! Hela rampen ner är försvunnen. Vi har ju fått en del snö ihop med kraftiga vindar så jag får lugna mej ett tag till.
Till överst på sidan Gå ner
evojenza
Skogenracing Small



Antal inlägg : 24
Age : 39
Namn : Jens Pedersen
Från : Älmhult
Kör : Volvo V40 2,0t Volvo 940 Projekt Drift
Registration date : 10-09-15

EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Empty
InläggRubrik: Sv: EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift   EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Icon_minitimemån 06 dec 2010, 20:29

Satt och tittade på gamla bilder som låg på datorn och kom på att jag kanske skulle lacka om lite på bilen. typ Grupp a stripesen volvo hade.
lite dålig bild men man får en bild av det. Vad tror ni?

http://www.tuff240.com/images/gpapics/museumgpacar08.jpg

Och en snygg vinge av nåt slag. Bilen ska gå som drifting och bana så lite racingstuk får det vara.
Till överst på sidan Gå ner
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Empty
InläggRubrik: Sv: EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift   EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Icon_minitimemån 06 dec 2010, 21:09

trim o allt där till först sen styla, men grupp a 242an e grym!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
evojenza
Skogenracing Small



Antal inlägg : 24
Age : 39
Namn : Jens Pedersen
Från : Älmhult
Kör : Volvo V40 2,0t Volvo 940 Projekt Drift
Registration date : 10-09-15

EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Empty
InläggRubrik: Sv: EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift   EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Icon_minitimemån 06 dec 2010, 21:10

ja självklart. blev bara så kär i den
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Empty
InläggRubrik: Sv: EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift   EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
EvoJenza - Volvo 940 Projekt Drift
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Projekt Forum-
Hoppa till: