Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Motorbygge, Pinto+Cosworth...

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Linus A
Skogenracing Small
Linus A


Antal inlägg : 6
Age : 35
Namn : Linus
Från : Tjärn
Kör : Sierra X
Registration date : 08-07-13

Motorbygge, Pinto+Cosworth... Empty
InläggRubrik: Motorbygge, Pinto+Cosworth...   Motorbygge, Pinto+Cosworth... Icon_minitimetis 24 aug 2010, 21:18

Tjena!

Jag har funderat ett tag på att bygga en roligare motor/drivlina till min Sierra dohc -91. En inte altför dyr motor, men som man samtidigt ska kunna skrämma ur 250+ drift säkra hästar ur.

Konceptet ser ut som följande just nu


Delar jag har:

Pinto 205 block och vev
Ross smidda kolvar med totalsealringar (1a överdim)
Cosworth stakar med arp
Cosworth rwd topp, lätt portad
Cosworth insug och grenrör
Garret T3 turbo
630cc spridare
MS1 v3
MT75 växellåda
AgA diff

Delar jag inte skaffat än:

Lager, kamrem, toppackning, övriga packningar, bränslepump och koppling.

Jag tänkte köpa pinto-lager och övriga packningar hos fordåterförsäljaren i stan. Men finns det några här som har några rekommendationer om vilken koppling och toppackning/rem man ska använda. Och vars man köper det.
Alla idéer och funderingar är välkomna!!

Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
cyberfalcon
Skogenracing Large
cyberfalcon


Antal inlägg : 260
Age : 36
Namn : Ante
Från : Gävle
Kör : Ford & Bmw
Registration date : 08-07-17

Motorbygge, Pinto+Cosworth... Empty
InläggRubrik: Sv: Motorbygge, Pinto+Cosworth...   Motorbygge, Pinto+Cosworth... Icon_minitimetis 31 aug 2010, 22:10

du lär väl ha en hel del mer grejer om du ska bygga om en "vanlig" pinto till cosworth. Är väl en del grejer man lär fixa
Till överst på sidan Gå ner
http://www.garage67.com
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Motorbygge, Pinto+Cosworth... Empty
InläggRubrik: Sv: Motorbygge, Pinto+Cosworth...   Motorbygge, Pinto+Cosworth... Icon_minitimetis 31 aug 2010, 22:18

Byta nedre drevet och fördelardrevet. Sen rekomenderar jag dig att stifta svänghjulet. Sitter med 6skruvar orginal och går lätt av.Cosworth veven har 9 stycken. Problemet sen är att pintons svänghjul inte tillåter större koppling än 215 så blir svårt att hitta grejer som håller utan att gå över på flerskivig koppling

Ett nersvarvat transitsvänghjul med startkrans från pinto ska visst funka också.

Orginal cosworth packning eller grupp A packningen funkar bra. köper genom TG racing för det mesta och du hittar hans nr på www.alutech,se
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Linus A
Skogenracing Small
Linus A


Antal inlägg : 6
Age : 35
Namn : Linus
Från : Tjärn
Kör : Sierra X
Registration date : 08-07-13

Motorbygge, Pinto+Cosworth... Empty
InläggRubrik: Sv: Motorbygge, Pinto+Cosworth...   Motorbygge, Pinto+Cosworth... Icon_minitimeons 01 sep 2010, 21:15

Ja just det, dreven i kamdrivningen måste ju bytas, det hade jag inte ens tänkt på. Men det måste väll endå finnas någon stöddigare tryckplatta och lamell till pinton som tar lite vrid? Det lär ju inte bli något monstervrid i maskinen med tanke på turbo osv med toppvirdet blir på låga varv. Kör de flesta som har trimmade pinto-motorer med flerskivigt?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Motorbygge, Pinto+Cosworth... Empty
InläggRubrik: Sv: Motorbygge, Pinto+Cosworth...   Motorbygge, Pinto+Cosworth... Icon_minitimeons 01 sep 2010, 21:19

värsta sachsplattan på 215mm är specad 300nm. fast håller bättre än så men jag tyckte min slira på slutet lite. Tror gniraz här på forumet åker nån ap racing platta som funkar skapligt
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Linus A
Skogenracing Small
Linus A


Antal inlägg : 6
Age : 35
Namn : Linus
Från : Tjärn
Kör : Sierra X
Registration date : 08-07-13

Motorbygge, Pinto+Cosworth... Empty
InläggRubrik: Sv: Motorbygge, Pinto+Cosworth...   Motorbygge, Pinto+Cosworth... Icon_minitimeons 01 sep 2010, 21:38

Tackar för tipset! Ska skicka honom ett på och fråga.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Motorbygge, Pinto+Cosworth... Empty
InläggRubrik: Sv: Motorbygge, Pinto+Cosworth...   Motorbygge, Pinto+Cosworth... Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Motorbygge, Pinto+Cosworth...
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» cosworth rwd låda i pinto ?
» cosworth kolvar
» ang. cosworth kolvar.
» Era Garaget.org bilar!
» Sierra Cosworth 2wd/4wd

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: