Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 2.0 pinto turbo, bra recept?

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
_Glenne_
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 582
Age : 35
Namn : Glenn
Från : Sundsvall
Kör : 528i/540i E28 -82, 530DA M-Sport E39 -01
Registration date : 07-03-05

2.0 pinto turbo, bra recept? Empty
InläggRubrik: 2.0 pinto turbo, bra recept?   2.0 pinto turbo, bra recept? Icon_minitimetis 20 jul 2010, 23:17

Tjo.

Satt och funderade lite över turbo på en pinto..


Låt säga att man skulle bygga nånting i klass med:

* Cosworth kolvar
* Cosworth stakar
* Nya lager i hela motorn
* Nya ringar
* Stål topplockspackning (om det finns till pinto?)
* Portad topp
* Original kam
* Megasquirt 1 v3.0
* Spridare tillräckligt stora för e85
* Turbo, nån lagom modell, kanske en hx35 eller nått
* Nån vettig wg, typ 50mm eller nått
* 3" downpipe och avgassystem
* Egentillverkat grenrör
* Frontmonterad alu intercooler
* Oljekylare

* Kanske till och med ett egenbyggt insug..

Ja, nånting åt det hållet, hur mycket tror ni man skulle våga ladda och hur många hk tror ni man skulle kunna plåga ur och endå åka relativt driftsäkert?


Nu planerar jag inget bygge, för det har jag inte ekonomi till men sitter bara och funderar och tänker lite för skojsskull så här på nattkvisten när man inte har något annat att göra Very Happy


MVH//Glenn
Till överst på sidan Gå ner
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen


Antal inlägg : 735
Age : 35
Namn : Lucas
Från : Finland
Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70
Registration date : 06-11-07

2.0 pinto turbo, bra recept? Empty
InläggRubrik: Sv: 2.0 pinto turbo, bra recept?   2.0 pinto turbo, bra recept? Icon_minitimetis 20 jul 2010, 23:25

En som haft ungefär samma setup men kört med smidda mahle kolvar istället som ger original komp och med vassare kam och större ventiler bänkade sin till 367hk med 1.7bar tryck med bensin som bränsle Very Happy Kan ju säga att jag kör med samma setup nu fast med original topp som den jag snackar om här före.. Jag har tänkt köra på en 1-1.4 bar där någonstans tror jag Very Happy Får se hur mycket man vågar satsa...

Sen finns det bättre packningar att lägga dit själv kör jag med en från goetze *stavning* den har förstärkta ringar och är bättre överlag den har jag inte lyckats få sönder ännu. Annars brukar de köra med cosworth grupp A packning men de är ju mycket dyrare då tror jag
Till överst på sidan Gå ner
_-gniraz-_
Skogenracing Elite
_-gniraz-_


Antal inlägg : 2200
Age : 38
Namn : Fredrik.Z
Från : Fröslunda
Kör : ""No Control" Sierran
Registration date : 06-10-31

2.0 pinto turbo, bra recept? Empty
InläggRubrik: Sv: 2.0 pinto turbo, bra recept?   2.0 pinto turbo, bra recept? Icon_minitimeons 21 jul 2010, 00:22

1.5kg är rätt beprövat med dom prylarna i motorn om man vill ha de lite driftsäkert..

Pinto orginalpackning duger bra till de laddet bättre riktplana toppen för några hundra än en cossie packning för flera tusen som även kan gå om toppen inte är riktigt rak..

Till överst på sidan Gå ner
_Glenne_
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 582
Age : 35
Namn : Glenn
Från : Sundsvall
Kör : 528i/540i E28 -82, 530DA M-Sport E39 -01
Registration date : 07-03-05

2.0 pinto turbo, bra recept? Empty
InläggRubrik: Sv: 2.0 pinto turbo, bra recept?   2.0 pinto turbo, bra recept? Icon_minitimeons 21 jul 2010, 19:14

Jaha, men en stålpackning borde vara bättre än en originalpackning? hållbarare dvs, fast jag kanske är ute och cyklar Smile

Nån som vet ca vad det skulle kunna ge i hk?


Har en dröm om en 2-dörrars sierra mk1 med komplett flygelpaket och lackad snygg vit, en hyffsat pinto maskin och lite väghållning

Fast det är som sagt bara en dröm då man varken har garage eller ekonomi till det, men nyfiken över maskin kan man väll vara endå? Razz
Till överst på sidan Gå ner
Robins
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 73
Age : 32
Namn : Robin S
Från : Åland
Registration date : 09-11-29

2.0 pinto turbo, bra recept? Empty
InläggRubrik: Sv: 2.0 pinto turbo, bra recept?   2.0 pinto turbo, bra recept? Icon_minitimeons 21 jul 2010, 21:55

Sierra_Glenne skrev:
Jaha, men en stålpackning borde vara bättre än en originalpackning? hållbarare dvs, fast jag kanske är ute och cyklar Smile

Nån som vet ca vad det skulle kunna ge i hk?


Har en dröm om en 2-dörrars sierra mk1 med komplett flygelpaket och lackad snygg vit, en hyffsat pinto maskin och lite väghållning

Fast det är som sagt bara en dröm då man varken har garage eller ekonomi till det, men nyfiken över maskin kan man väll vara endå? Razz

Som min då Razz http://www.garaget.org/?car=173241 fast min är inte så snygg 2.0 pinto turbo, bra recept? Rita
Till överst på sidan Gå ner
_Glenne_
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 582
Age : 35
Namn : Glenn
Från : Sundsvall
Kör : 528i/540i E28 -82, 530DA M-Sport E39 -01
Registration date : 07-03-05

2.0 pinto turbo, bra recept? Empty
InläggRubrik: Sv: 2.0 pinto turbo, bra recept?   2.0 pinto turbo, bra recept? Icon_minitimetor 22 jul 2010, 00:03

Ajjemen, helt rätt, en fin blankvit lack och ett par fina 17" fälgar i nån udda färg på den där så Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





2.0 pinto turbo, bra recept? Empty
InläggRubrik: Sv: 2.0 pinto turbo, bra recept?   2.0 pinto turbo, bra recept? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
2.0 pinto turbo, bra recept?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: