HemHem  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Dela

Ford Granada - Styrning Kärv ingen återgång

Gå ner 
FörfattareMeddelande
mod
Skogenracing Large

Antal inlägg : 108
Namn : Kenny
Från : Gävle
Kör : volvo 740GLE -87 B230E | 940GL -91 B230FB
Registration date : 10-02-07

Ford Granada - Styrning Kärv ingen återgång Empty
InläggRubrik: Ford Granada - Styrning Kärv ingen återgång   Ford Granada - Styrning Kärv ingen återgång Icon_minitimemån 10 maj 2010, 01:01

Har en Granada MK1 2dörrars 77a med 4växlad manuell låda, och har fått anmärkning på bilprovningen: Styrning kärv, ingen återgång.

När jag svänger fullt vänster, och släpper ratten, fortsätter den att svänga vänster av sej själv (den ska räta upp sej när det är som det ska vara). efter ett par varv så går den nästan rakt.

När jag svänger fullt höger, och släpper ratten, snurrar den tillbaka till och går rakt. fort och så som jag kan tänka mej att det ska vara.

även om jag har fart, svänger fullt höger, slår av bilen så att servon lägger av, och sedan släpper ratten, snurrar den tillbaka och går rakt. dvs, inget med just servon att göra,

Bilen går rakt i övrigt, och drar inte åt något håll. svänger man lite åt vänster så rätar den upp sej, men det är väldigt klent.

ifall jag pallar upp bilen, kopplar isär båda hjulen från styrväxeln, hur pass lätt ska hjulen gå att vrida, tänker om någon av spindellederna skulle gå trökt, och orsaka detta, dem är inte glapp. men å andra sidan, hur j* trög skulle inte dem behöva vara för att orsaka detta fenomen, så de känns inte som att de skulle vara felet.

Håller på förstunden att skifta spindlarna från högersidan till vänstersidan för att se ifall jag kan flytta felet. uteslutningsmetoden.

provat både toe in, och toe out, har samma längd på båda sidor av styrväxeln in i styrleden, bilen går rakt, kränger inte.

åker man rakt och svänger vänster så är de som att bilen hjälper till mycket att svänga just vänster, behöver inte ta i ett dugg i ratten, men åt höger så lär man ta i (så man måste göra när de är som det ska vara), det vill säga att den är vinglig åt vänster.

har även provat laborerat med caster vinkeln, ingen inverkan mer än att man får bilen att dra åt nått håll.

jag behöver tips, allt är av intresse, har även kikat runt och kollat upp alla olika hjulvinklar och vad dem gör etc. lättast är väl att köpa en granada och plocka över framvagnen ifrån. har inte kunnat hitta någon som har haft samma problem.
Till överst på sidan Gå ner
Fordpappa
Skogenracing Extreme
Fordpappa

Antal inlägg : 358
Namn : Michael
Från : Åland
Kör : Sierra / Camaro / Impala Cab
Registration date : 09-12-02

InläggRubrik: Sv: Ford Granada - Styrning Kärv ingen återgång   Ford Granada - Styrning Kärv ingen återgång Icon_minitimemån 10 maj 2010, 02:53

inte bara så att styrväxeln e deffekt då? har du fettat alla fettnippor?
mod
Skogenracing Large

Antal inlägg : 108
Namn : Kenny
Från : Gävle
Kör : volvo 740GLE -87 B230E | 940GL -91 B230FB
Registration date : 10-02-07

InläggRubrik: Sv: Ford Granada - Styrning Kärv ingen återgång   Ford Granada - Styrning Kärv ingen återgång Icon_minitimemån 10 maj 2010, 08:43

Fordpappa skrev:
inte bara så att styrväxeln e deffekt då? har du fettat alla fettnippor?

Jag har provat med två andra styrväxlar, och dessutom så går ratten stilla stående superlätt åt vänster, det är så att man rattar åt vänster med ett finger, är mer motstånd åt höger men går ändå superlätt.

Har inte hittat en enda fettnippel på den.
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Ford Granada - Styrning Kärv ingen återgång   Ford Granada - Styrning Kärv ingen återgång Icon_minitime

Ford Granada - Styrning Kärv ingen återgång
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: