Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 toppbyte DOHC.. igen.

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
JohanH
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 443
Age : 36
Namn : Johan
Från : Kumla
Kör : Honda CRX
Registration date : 09-03-08

toppbyte DOHC.. igen. Empty
InläggRubrik: toppbyte DOHC.. igen.   toppbyte DOHC.. igen. Icon_minitimetis 27 apr 2010, 12:56

Ja som rubriken anger så är jag inne på mitt tredje toppbyte på forden nu.

Tänkte dock INNAN jag drar dit den nya,rådfråga er lite om några do and don'ts.

När jag senast monterade toppen på bilen så använde jag mig av packningslim då jag hört att det ska användas. DOCK så hör jag nu att det inte behövs eftersom jag kör med Elrings stålpackning (original är ju värdelös det vet vi alla),så jag undrar vad som egentligen är Sanning här.
Jag själv känner att det är en extra säkerhet att ha limmet på packningen,men om det bara blir sämre så så försöker jag bli av med det.

Det andra jag undrar över är, Hur många Nm extra på toppbultarna bör jag köra när jag använder en stålpackning? På Fordforumet hörde jag ungefär ½kg extra vilket känns lite egentligen.


Hoppas på fler svar här än på garaget.org iallafall,så ös på med idéer nu så kanske min sierra rullar Igen snart.
Till överst på sidan Gå ner
mAnGGe
Skogenracing Large



Antal inlägg : 142
Age : 39
Namn : Mange
Från : Södra sidan
Kör : Pråm 2.3E
Registration date : 09-06-18

toppbyte DOHC.. igen. Empty
InläggRubrik: Sv: toppbyte DOHC.. igen.   toppbyte DOHC.. igen. Icon_minitimetis 27 apr 2010, 15:59

Har bilen kokat? kan ju vara så att toppen kanske slagit sig och det kanske ger sken att packningen "går"?
En kompis hade samma fenomen. Men när packningen "gick" för 2:a gången så planade han toppen och sen var det inga probs efter det.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
JohanH
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 443
Age : 36
Namn : Johan
Från : Kumla
Kör : Honda CRX
Registration date : 09-03-08

toppbyte DOHC.. igen. Empty
InläggRubrik: Sv: toppbyte DOHC.. igen.   toppbyte DOHC.. igen. Icon_minitimetis 27 apr 2010, 18:21

Bilen har kokat ja,och jag har bytt topp 2gånger redan och ska nu ikväll byta Igen till en som ska vara fräsch.

Just i det läge som är nu så vet jag att toppen är skit eftersom det läcker Från den. Inte mellan block och topp.
Till överst på sidan Gå ner
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 34
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

toppbyte DOHC.. igen. Empty
InläggRubrik: Sv: toppbyte DOHC.. igen.   toppbyte DOHC.. igen. Icon_minitimetis 27 apr 2010, 21:27

ja har kört med och utan lim på packningen men ja tyckte ja fick bäst resultat av att limma.
ja drar toppen först 45nm sen 90grader och 90 grader igen efter verkstads handboken.
kollar ja med moment nyckel klickar den vid 120nm men har inte prövat högre än så.
hur får du bilen att koka hela tiden?
kör igång fläktarna manuellt när du ska busa eller när du kör i massa röd ljus.
Till överst på sidan Gå ner
JohanH
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 443
Age : 36
Namn : Johan
Från : Kumla
Kör : Honda CRX
Registration date : 09-03-08

toppbyte DOHC.. igen. Empty
InläggRubrik: Sv: toppbyte DOHC.. igen.   toppbyte DOHC.. igen. Icon_minitimetis 27 apr 2010, 22:40

Okay då kör jag lim på packningen.

Kör efter ditt moment också så blir det rätt.

Bilen har endast kokat första gången jag bytte topp,och det var Innan bytet skedde. Efter det har den inte gjort det. Har väl bara haft oturen att köpa trasig topp än så länge. Får hoppas den jag har ligger är bättre. Ska kolla den så mycket som bara möjligt för att se om den är plan,eller om man Ser sprickor. många är ju inte synliga för ögat.
Till överst på sidan Gå ner
JohanH
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 443
Age : 36
Namn : Johan
Från : Kumla
Kör : Honda CRX
Registration date : 09-03-08

toppbyte DOHC.. igen. Empty
InläggRubrik: Sv: toppbyte DOHC.. igen.   toppbyte DOHC.. igen. Icon_minitimeons 28 apr 2010, 23:14

Hade som sagt lokaliserat läckan,men inte fan trodde jag den var så här stor.. Borde ha sett den när jag monterade toppen egentligen,men är ju inte det mest vanliga stället att kolla på kan jag tänka mig.. Noterade även att just det där hålet är Mycket längre in än på den toppen jag monterat idag. Vet inte vad det beror på,men Där är orsaken iaf till att den gick rent utsagt Skit.

toppbyte DOHC.. igen. 20100428862
Till överst på sidan Gå ner
JohanH
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 443
Age : 36
Namn : Johan
Från : Kumla
Kör : Honda CRX
Registration date : 09-03-08

toppbyte DOHC.. igen. Empty
InläggRubrik: Sv: toppbyte DOHC.. igen.   toppbyte DOHC.. igen. Icon_minitimeons 28 apr 2010, 23:15

Ursäkta mig för bild som sträcker sig över halva sverige.
Till överst på sidan Gå ner
JohanH
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 443
Age : 36
Namn : Johan
Från : Kumla
Kör : Honda CRX
Registration date : 09-03-08

toppbyte DOHC.. igen. Empty
InläggRubrik: Sv: toppbyte DOHC.. igen.   toppbyte DOHC.. igen. Icon_minitimetor 29 apr 2010, 14:13

Fick även veta nu idag att packningen ska helst av allt vara Helt torr.. inget lim.. Trist att man inte visste det från början :/ Om den nu inte skulle fungera Ändå,så får jag försöka rengöra det på något sätt.

Tack iallafall Xepez Än en gång för hjälpen. Ska se om några timmar om den går igång och går som den ska Smile
Till överst på sidan Gå ner
JohanH
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 443
Age : 36
Namn : Johan
Från : Kumla
Kör : Honda CRX
Registration date : 09-03-08

toppbyte DOHC.. igen. Empty
InläggRubrik: Sv: toppbyte DOHC.. igen.   toppbyte DOHC.. igen. Icon_minitimetor 29 apr 2010, 20:12

Suck..


Uppstartad idag då,men det läcker likförbannat någonstans.. vet fan inte vad jag ska ta mig till nu.. Jag orkar bara inte mecka den en fjärde gång. Tack för supporten grabbar,men nu säljes den som reservdelsbil..
Till överst på sidan Gå ner
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 34
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

toppbyte DOHC.. igen. Empty
InläggRubrik: Sv: toppbyte DOHC.. igen.   toppbyte DOHC.. igen. Icon_minitimetor 29 apr 2010, 22:50

de e inte så har du bara har skjutit en frost plugg i blocket?
ja limmade dit en plugg på min men den sköt ja efter en kort stund så fick epoxi limma fast den.
de e inte så att värme paketet läcker?
låter helt otroligt att den läcker när du bytat topp så många gånger.
ja kör med min topp som där e 2-3 synliga sprickor mellan ventilerna. och den har kanske dragitt 1 dl vatten på 10mil och då e de inte snäll körning och med turbo på 0.5 bars ladd. så ja hade nog kollat runt lite på motorn och värme paket.
läcker de ut från motorn eller de går ut i avgaserna?
Till överst på sidan Gå ner
JohanH
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 443
Age : 36
Namn : Johan
Från : Kumla
Kör : Honda CRX
Registration date : 09-03-08

toppbyte DOHC.. igen. Empty
InläggRubrik: Sv: toppbyte DOHC.. igen.   toppbyte DOHC.. igen. Icon_minitimefre 30 apr 2010, 00:19

Du det skulle mycket väl kunna vara en så enkel sak.. fast läcker det in vatten då i systemet? Jag vill gärna inte tro att toppen är skit som jag nyss drog dit.. sannolikheten är väl jäkligt liten kan man ju tycka.

Jag vet inte hur värmepaketet är,men om det hade varit sönder skulle det väl inte komma vatten ut ur avgaserna?

Var sitter denna frostplugg så man kan kika över den? Hade varit underbart om det var denna som krånglade så enormt mycket!
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





toppbyte DOHC.. igen. Empty
InläggRubrik: Sv: toppbyte DOHC.. igen.   toppbyte DOHC.. igen. Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
toppbyte DOHC.. igen.
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Ford Scorpio 2.0 Dohc 16V 1998 + lite 8ventilers dohc ms fundering
» Motor Skillnader Dohc 4x4 / Dohc Rwd
» Kamkedjespännare på Dohc
» Dohc/Pinto
» turbo dohc

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: